Miksi köyhät eivät osaa suunnitella elämäänsä?
Tiedän, että asiaa on käsitelty jo useaan otteeseen tällä palstalla, mutta siltikin ihmettelen asiaa. Törmäsin somessa tänään hyväntekeväisyydestä kertovaan postaukseen. Postaukseen oli kommentoinut sekä hyväntekeväisyyttä kehuvia ihmisiä että avun tarpeessa olevia. Kiinnitin huomiota muutamaan avun tarvitsijaan, jotka kommentoivat, että edessä on tiedossa ollut elämän muutos ja joulu. Tuo muutos sitten vie rahat ja eikä ole varaa järjestää joulua.
Jos itse tiedän joulun tulevan kerran vuodessa ja jonkin rahaa vievän muutoksen jo kuukausia ennen, niin varaudun. Näin minulle opetettiin jo lapsena ja hyvin on toiminut. Olen aina säästänyt ja se on ollut helppoa, kun en ole materian perään ja osaan suunnitella rahan käyttöä. Olen mennyt kesätöihin yläasteikäisenä, lukiossa tehnyt kesätyön ohella myös viikonlopputöitä. Nyt olen ollut työelämässä jo vuosia ja kiinteä omaisuus (velaton talo etc) hankittuna. Olen myös tehnyt lapia vain sen verran, että pystymme heidät elättämään, vaikka sekä mieheni että minä molemmat joutuisimme työttömiksi. Emme ostele turhia mutta esimerkiksi kunnon kodinkoneisiin ja ruokaan panostamme. Lasten vaatteita, leluja ja tavaroita kierrätämme ahkerasti ystäväpiirissä.
Nyt siis ihmettelen, että miten esim. joulu, lasten synttärit, muutto, teinin tai omat alkavat opiskelut, uusien renkaiden hankinta tai muu ennalta tiedetty juttu, näyttää aina tulevan joillekin yllätyksenä? Miksi näihin ei varauduta jo aikaisemmin (säästetä vähäsen, hankita tietoa etukäteen tai tarvittavia asioita)? Meillä joulu ei aiheuta kulutuksessa erityisen suurta piikkiä, kun tarpeellisia lahjoja on hankittu pitkin vuotta ja jouluruoka tehdään mahdollisimman pitkälti itse.
Sairastuminen vakavasti ei ole tarkoittamani tiedossa oleva muutos elämässä tai jos työssä käynnin kannalta tarpeellinen auto kosahtaa yhtäkkisesti ja siihen tulee todella kallis remontti.
Kommentit (227)
Täällä aina sanotaan ettei kaikkeen voi varautua jne, mutta kaikki köyhät jotka tunnen hassaavat kaikkeen turhaan. Ruokaa ei tehdä itse, ei hyödynnetä esim kauden kasviksia, ostetaan viikonloppukaljat, lapsille leluja jos rahaa kerrankin on, herkkuja.. Ei nähdä jotenkin yhtään pidemmälle kuin juuri siihen hetkeen "Muttakun NYT mulla on satanen ylimääräistä."
Vierailija kirjoitti:
Kyllä osaa. Minä olen opiskelija ja 2,5 vuodessa saanut säästötilille hieman yli 2000€ ihan vain, kun on käynyt tuuri ja mikään ei ole hajonnut tai en ole sairastunut. Kosken siihen vain äärimmäisessä hädässä, eli vain jos ei muuten saa maksettua vuokraa tai silloin, jos opinnot venyy ja tukikuukaudet loppuu.
Opintojen jälkeen se, mitä tuonne tilille saan säästettyä päätyy rahoittamaan takuuvuokran seuraavaan asuntoon, koska tästä pitää lähteä viimeistään 6kk valmistumisesta ja sen jälkeen hilloan sitä joko johonkin katatrofiin tai käsirahaksi omaan asuntoon. Siirrän sinne joka kuun lopussa sen, mitä on tuista jäänyt käyttötilille ja lisäksi kaikki joulu- ja synttärirahat ja veronpalautukset menee suoraan säästötilille.
-N23
Hienoa! Sä et tule olemaan koko elämääsi köyhä, enkä tiedä voiko sua nytkään sanoa sellaiseksi, kun osaat nimenomaan katsoa elämässä pidemälle ja suunnitella asioita. Toivottavasti saat valmistuttuasi mieleisen työpaikan ja asuntokin järjestyy. Tsemppiä opiskeluihin!
Ap
Useissa tutkimuksissa on todettu, että jatkuva rahasta huolehtiminen vaikuttaa kognitiivisiin kykyihin aikalailla. Eli köyhillä on ihan aidostikin vähemmän kapasiteettiä käytettävänä, myös suunnitteluun.
Vierailija kirjoitti:
Voi jessus mitä soopaa.
Miksi ei ja miksi ei?
Minäkin voisin kysyä että miksi ihmeessä ette saa kunnon eropakettia kun saatte potkut töistä, oli helppoa olla työtön kun rahaa oli.
Miksi ette osaa korjata niitä autoja ja pesukoneita ja polkupyöriä? Tulee tosi halvaksi eikä tarvitse ostaa uusia.Vastaus: Kaikki ei ole itsestä kiinni ja kaikki eivät osaa kaikkea. Pätee myös ap:n taivasteluun.
Minä korjailen autot ja pesukoneet jos olen työtön. Korjailen sivussa vielä vanhaa venettä ja kiinteistöä. Minä olenkin joutunut ihan opettelemaan nämä taidot. Rahallisesti on ihan sama käynkö töissä vai elänkö tuilla ja puuhastelen omiani kahdeksan tuntia päivässä. Jokainen tavallaan, mutta jos valittaa että ei saa tarpeeksi rahaa tekemättä mitään niin asenteessa on vikaa.
Päivän köyhät/työttömät/toimeentulotuki-ketju.
Onneksi ME olemme osanneet elää oikein 😂
Minä taas ihmettelen, miksi nykyään yhä suuremmassa määrin halutaan syyllistää pienituloisia ja vähävaraisia, oli se sitten työllistyminen, lasten hankinta tai vaikka jouluapu?
Saadaanko näin omaan elämään sisältöä vai onko itsetunto niin heikko, että sitä pitää pönkittää.
Tässäkin ap. ihmettelee, miksi jotkut vähävaraiset eivät pysty säästämään tai ennakoimaan menoja, mahdollisesti 1500-2000€/kk nettotuloista.
Varakkaana ja hyvätuloisena luulisi ap. mainitsevat omista tuistaan ja etuuksistaan, mitä jo lainsäädäntö tarjoaa ja siihen verrattuna köyhien etuudet ovat kuin pisara meressä, koska heiltä puuttuu ostovoima ja usein myös työnantaja. Hyväpalkkaisessa työssä ap. voi sopia monista eduista työnantajan kanssa ja hyödyntää verosuunnittelua, jolloin palkan suuruus entisestään kasvaa esim. auto-, puhelin-, ateriaedut, liikunta ja kulttuurisetelit, verovapaat osingot ja optiot, työterv,huolto, silmälasineen, valtion avustukset ja tuet sijoitustoimintaa ja kiinteistöihin, kotitalousvähennys jne. jne.
Ei ihme jos ap. on vieraantunut elämästä ja ihmettelee sitä täällä, kun elämän realiteetit ovat hukassa ja elää laput silmillä ja ihan omassa maailmassa, vaikka tietoa on kaikkialla saatavilla.
Mieleen muistuu entinen kokoomuksen ministeri Laura Räty, joka ihmetteli, tunteeko jonka tulot ovat alle 2600€/kk ja ap. kuuluu samaan sarjaan.
Vierailija kirjoitti:
Työttömyys ei ole aina oma valinta.
Se, että jää pitkäaikaistyöttömäksi, on täysin oma valinta. Jos työtä ei vuoteen löydy, tulisi harkita uutta ammattia, josta töitä löytyy.
Itse valmistuin yliopistosta, mutta työttömyyden jatkuessa opiskelin ammattiopistossa uuden ammatin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä osaa. Minä olen opiskelija ja 2,5 vuodessa saanut säästötilille hieman yli 2000€ ihan vain, kun on käynyt tuuri ja mikään ei ole hajonnut tai en ole sairastunut. Kosken siihen vain äärimmäisessä hädässä, eli vain jos ei muuten saa maksettua vuokraa tai silloin, jos opinnot venyy ja tukikuukaudet loppuu.
Opintojen jälkeen se, mitä tuonne tilille saan säästettyä päätyy rahoittamaan takuuvuokran seuraavaan asuntoon, koska tästä pitää lähteä viimeistään 6kk valmistumisesta ja sen jälkeen hilloan sitä joko johonkin katatrofiin tai käsirahaksi omaan asuntoon. Siirrän sinne joka kuun lopussa sen, mitä on tuista jäänyt käyttötilille ja lisäksi kaikki joulu- ja synttärirahat ja veronpalautukset menee suoraan säästötilille.
-N23Hienoa! Sä et tule olemaan koko elämääsi köyhä, enkä tiedä voiko sua nytkään sanoa sellaiseksi, kun osaat nimenomaan katsoa elämässä pidemälle ja suunnitella asioita. Toivottavasti saat valmistuttuasi mieleisen työpaikan ja asuntokin järjestyy. Tsemppiä opiskeluihin!
Ap
Mitä pahaa on köyhyydessä? Jos ihminen elää henkisesti rikasta ja antoisaa elämää ja on onnellinen. Ja köyhä voi olla myös hyvä vanhempi lapsilleen, josta lapset kiittävät. Useimmat meistä muistavat lapsuudesta vain vanhempien kanssa jaetut hetket, ei sitä mitä me söimme tai sitä tavarapaljoutta.
Itse olin oravanpyörässä, eikä rahasta ollut pulaa, mutta kiireeltäni en ehtinyt edes elää omaa elämääni, kunnes laitoin omat arvot järjestykseen ja nyt tilini on vain neljäsosa siitä mitä oli ennen, mutta nyt voin sanoa eläväni elämääni, kun sen voimme tehdä vain kerran, eikä uusintakierroksia ole.
Ei pienituloisuus tai köyhyys tee kenestäkään huonompaa tai etteikö elämä olisi elämisen arvoista, vaan se voi olla päinvastoin, kun ihminen osaa nauttia ja iloita pienistä asioista. Ahneella kun mikään ei riitä, eikä sitä ole koskaan tarpeeksi ja riittävästi, vaikka olisi miljonääri.
Vierailija kirjoitti:
Useissa tutkimuksissa on todettu, että jatkuva rahasta huolehtiminen vaikuttaa kognitiivisiin kykyihin aikalailla. Eli köyhillä on ihan aidostikin vähemmän kapasiteettiä käytettävänä, myös suunnitteluun.
Tämä. Ihmisen voimavarat ovat rajalliset ja jos jatkuvasti saa miettiä, riittääkö rahat 10 perunaan vai 13 ja jääkö rahaa vielä kuun viimeiselle päivälle.
Ihan sama jos perhettä kohtaan esim. lapsen tai puolison vakava sairaus, siinä tilanteessa ei enää jaksa miettiä ja ennakoida tulevia kuluja tai miettiä joululahjoja pitkin vuotta ja ennakoida tulevaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
-N23Hienoa! Sä et tule olemaan koko elämääsi köyhä, enkä tiedä voiko sua nytkään sanoa sellaiseksi, kun osaat nimenomaan katsoa elämässä pidemälle ja suunnitella asioita. Toivottavasti saat valmistuttuasi mieleisen työpaikan ja asuntokin järjestyy. Tsemppiä opiskeluihin!
Ap
Mitä pahaa on köyhyydessä? Jos ihminen elää henkisesti rikasta ja antoisaa elämää ja on onnellinen. Ja köyhä voi olla myös hyvä vanhempi lapsilleen, josta lapset kiittävät. Useimmat meistä muistavat lapsuudesta vain vanhempien kanssa jaetut hetket, ei sitä mitä me söimme tai sitä tavarapaljoutta.
Itse olin oravanpyörässä, eikä rahasta ollut pulaa, mutta kiireeltäni en ehtinyt edes elää omaa elämääni, kunnes laitoin omat arvot järjestykseen ja nyt tilini on vain neljäsosa siitä mitä oli ennen, mutta nyt voin sanoa eläväni elämääni, kun sen voimme tehdä vain kerran, eikä uusintakierroksia ole.
Ei pienituloisuus tai köyhyys tee kenestäkään huonompaa tai etteikö elämä olisi elämisen arvoista, vaan se voi olla päinvastoin, kun ihminen osaa nauttia ja iloita pienistä asioista. Ahneella kun mikään ei riitä, eikä sitä ole koskaan tarpeeksi ja riittävästi, vaikka olisi miljonääri.
Köyhyydessä silloin, kun sitä ei itse pysty käsittelemään, ei ole mitään hienoa.
Jos tulee pienillä tuloilla toimeen, ei valita köyhyyttään tai ole muilta vaatimassa elatusta ja tukia, niin onko ihminen silloin köyhä?
Meidän perheessä ei kerätä mammonaa tai materiaa. Kenelläkään ei ole uusimpia älylaitteita, vaatteet ja laitteet käytetään joko loppuun tai annetaan eteenpäin, jos ovat ehjiä mutta meille turhia. Kierrätämme, tarvitsemamme huonekalut ostetaan harkinnan jälkeen käytettyinä ja kokopuisina. Emme lennä kaukoidän lomille. Pakkanen täynnä itsepoimittuja marjoja. Teen vapaaehtoistyötä joka viikko lasten ja nuorten liikunnan parissa sekä epäsäännöllisemmin hyväntekeväisyyttä. Ahneita tai oravanpyörässa juoksevia meistä on aika vaikea saada mutta taloutemme on kunnossa. Tulomme ja menomme ovat siis oikein mitoitettu ja puskuria löytyy.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Köyhyydessä silloin, kun sitä ei itse pysty käsittelemään, ei ole mitään hienoa.
Jos tulee pienillä tuloilla toimeen, ei valita köyhyyttään tai ole muilta vaatimassa elatusta ja tukia, niin onko ihminen silloin köyhä?
Meidän perheessä ei kerätä mammonaa tai materiaa. Kenelläkään ei ole uusimpia älylaitteita, vaatteet ja laitteet käytetään joko loppuun tai annetaan eteenpäin, jos ovat ehjiä mutta meille turhia. Kierrätämme, tarvitsemamme huonekalut ostetaan harkinnan jälkeen käytettyinä ja kokopuisina. Emme lennä kaukoidän lomille. Pakkanen täynnä itsepoimittuja marjoja. Teen vapaaehtoistyötä joka viikko lasten ja nuorten liikunnan parissa sekä epäsäännöllisemmin hyväntekeväisyyttä. Ahneita tai oravanpyörässa juoksevia meistä on aika vaikea saada mutta taloutemme on kunnossa. Tulomme ja menomme ovat siis oikein mitoitettu ja puskuria löytyy.
Ap
Wau, siis kertakaikkiaan wau! Meinaatko sä että köyhillä sitten on uudet älyvehkeet ja he ostavat huonekalut Vepsäläisellä ja sitten ihmettelevät miksi ovat köyhiä!! Ei taivas sentään kuinka pihalla voi ihminen olla!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Toivon mukaan sillä toimeentulotuella ei ole tarkoitus elää vuosia eli olla tahallisesti elämänmtapatyötön. Toimeentulotukea saavaa ei kai ole estetty hakemasta töitä?
Pelkästään työttömät eivät ole pienituloisia. Pienimmät eläkkeet ovat niin pieniä ettei niillä tule toimeen. Oletko sitä mieltä että myös vanhusten ja sairaiden pitää "mennä töihin? "
Työpaikkoja on avoimena noin kymmenesosa työttömien määrästä, jos mukaan lasketaan piilotyöttömät. Todennäköisesti vielä vähemmän jos työpaikoiksi lasketaan erilaisten provikka- ja osa-aikahommien lisäksi sellaiset työpaikat joissa on normaalit työehdot, täydet tunnit ja elämiseen riittävä peruspalkka. Miten kehtaat puhua elämäntapatyöttömistä tilanteessa jossa töitä eivät saa läheskään kaikki niistä jotka yrittävät kaikkensa työllistyäkseen mutteivät onnistu? Kun vielä otetaan huomioon että työmarkkinoilla ihan todistetusti syrjitään iän, sukupuolen ja etnisen taustan perusteella, niin fakta on että aika monen työpanos ei vaan kelpaa työmarkkinoille. Yrittäjyyskään ei ole vaihtoehto sillä yrityksen perustaminen vaatii pääomaa ja erityisosaamista jota useimmilla ei ole.
Kasvukeskuksissa vuokrat ovat niin korkeita (halpoja vaihtoehtoja ei käytännössä ole) ettei pienellä palkalla tai osa-aikatyöstä saatavilla tuloilla riitä tulot elämiseen.
Yksinhuoltajan tulot voivat helposti jäädä niin pieniksi että on pakko hakea lisäksi tt-tukea. Pitäisikö yksinhuoltajien laittaa lapsensa töihin? Vai tehdä itse kahta työtä, jolloin tosin ulisisit siitä mikseivät vanhemmat ota vastuuta lapsistaan ja kasvata niitä?
No kyllä nyt normaali-ihminen viimeistään työelämään siirtyessään tajuaa, että joku päivä on liian vanha töihin ja alkaa taloudellisesti varautumaan eläkettään varten. Eikä avointen työppaikkojen lukumäärää ei ole kovin mielekästä verrata työttömien lukumäärään, sillä luonnollisesti avoimia paikkoja täytetään ja tulee markkinoille koko ajan lisää. Ja mikäli mukaan lasketaan piilotyöttömät, niin eikö myös piilotyöpaikat pitäisi ottaa huomioon tarkastelussasi?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Monesti oon miettiny, että tekoripsiä ja -kynsiä pitävät yleisimmin ne, joilla on pienimmät tulot. Jos siis katsotaan yli kolmekymppisiä. Yli 3 ke/kk tienaavilla harvemmin on näitä.
Monesti oon miettiny, että eikö monilapsisen työttömän yksinhuoltajaäidin rahoille olisi tärkeämpääkin käyttöä?
Nimim. 3 krt vuodessa 5€ ripsivärin ja kerran vuodessa 3 € kynsilakan ostava työssäkäyvä naimisissa oleva äiti, jonka perheen tulot ovat hyvät
Olen kiinnittänyt samaan huomiota. On omanlaisensa köyhien naisten ryhmä, jolla tuntuu olevan tarve ostaa "merkkittavaroita", tekoripsiä ja -kynsiä sekä käydä kampaajalla ottamassa lisäkkeitä ja värjäämässä hiuksiansa vaikka näihin ei todellisuudessa ole varaa.
Mulla ei todellisuudessa olisi varaa käydä kampaajalla kerran kk ja ostaa meikkejä ym. mutta niistä saan revittyä itselleni motivaatiota yrittää edes roikkua mukana tässä oravanpyörässä.
Joo, olen työssäkäyvä pienituloinen mutta en halua näyttää siltä. Ja tiedän kyllä että nuokin ulkonäköön menevät rahat voisin laittaa säästöön ja vaikka yrittää vaurastua tai muuten vaan pahan päivän varalle. Mutta en laita, vaan laitan ne suoraan kulutukseen. Hyötyypähän siitä ainakin kampaaja ja minä itse.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä. Ihmisen voimavarat ovat rajalliset ja jos jatkuvasti saa miettiä, riittääkö rahat 10 perunaan vai 13 ja jääkö rahaa vielä kuun viimeiselle päivälle.
Ihan sama jos perhettä kohtaan esim. lapsen tai puolison vakava sairaus, siinä tilanteessa ei enää jaksa miettiä ja ennakoida tulevia kuluja tai miettiä joululahjoja pitkin vuotta ja ennakoida tulevaa.
Eikö tällä logiikalla köyhien opiskelijoiden ole turha edes haaveilla valmistumisesta, sillä köyhyys romuttaa kaikki heidän kognitiiviset kykynsä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Ap
Kuulostaa todella täydelliseltä ja hienolta, mutta toisaalta köyhillä on ihan oma tehtävänsä ja tarpeellisuudesta, sillä miten voisit kokea kaikkea sitä paremmuutta ja oman arvontuntoa, jos vertailukohdetta ei olisi ja köyhätkin olisi kaltaisiasi. Siinä voisi tulla itku puseroon, kun ihailua ja huomionosoituksia ei tulisi, eikä tuoda omaa paremmuutta esille.
Vierailija kirjoitti:
Kaikki eivät saa ansiosidonnaista tukea, se edellyttää tiettyä alallaoloaikaa, joka ei pätkätöissä välttämättä täyty.
26 väh. 18h työviikkoa edeltävän 24kk aikana. Ei ole liikaa vaadittu edes pätkätyöläiseltä.
Ja ennenkaikkea se edellyttää myös sitä, että on liittynyt liittoon tai edes työttömyyskassaan työssäollessaan. Tämäkin on liian vaikeaa varsin monelle koska tulevaisuuteen varautuminen ei ilmeisesti ole kivaa ja hauskaa, vaan on mukavampi tuhlata se 10€-30€ kuussa johonkin muuhun "tarpeelliseen" .. Ja sitten taas ihmetellään että miten tässä näin kävi, ei pystyny millään varautuu!!
Tässäkin on nimenomaan kyse siitä elämänhallinnasta, minkä AP ansiokkaasti otti puheeksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Työttömyys ei ole aina oma valinta.
Se, että jää pitkäaikaistyöttömäksi, on täysin oma valinta. Jos työtä ei vuoteen löydy, tulisi harkita uutta ammattia, josta töitä löytyy.
Tai sitten lähtee tekemään vaikka 6-12kk työkeikan Norjan kalatehtaalle ja palaa taskut täynnä rahaa. Mutta ai niin, sekään ei käy tietenkään käy koska se vaatii mukavuusalueelta poistumista eikä ole "oman alan hommaa".
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Ap
Wau, siis kertakaikkiaan wau! Meinaatko sä että köyhillä sitten on uudet älyvehkeet ja he ostavat huonekalut Vepsäläisellä ja sitten ihmettelevät miksi ovat köyhiä!! Ei taivas sentään kuinka pihalla voi ihminen olla!
Luetun ymmärtäminen? Vastasin viimeisessä kappaleessa siihen, että en koe olevamme oravanpyörässä juoksevia ahneita ihmisiä, jotka eivät osaa iloita pienistä asioista.
Ap
Niin? Sinulla on nyt siellä nätti olkiukko rakenneltuna, "elämäntapatyötön", kun ketjussa puhuttiin kaikista KÖYHISTÄ.
Mitä jos palattaisiin nyt ap:n aloittamaan keskusteluun eikä johonkin fiktiiviseen ryhmään, joka koko on pieni ja osuus köyhistä mitä todennäköisimmin marginaalinen.
Ap ihmetteli, miksi KÖYHÄT eivät varaudu ja suunnittele.
Hänen huuhaansa on todettu jo moneen kertaan paikkansapitämättömäksi, hyväosaisen idiootin puheehelinäksi. Voisit sinäkin jo lopetaa inttämisesi ja mennä häpeämään nurkkaan. Hus!
;-)
49