En ymmärrä miksi naisten on niin vaikeaa pysytellä hoikkana
Jos mä olisin nainen, niin mä ainakin olisin hoikka.
Kommentit (186)
Yksi syy on myös se että naiset ei enää harrasta seksiä kuten ennen miestensä kanssa. Lipitetään mielummin viiniä ja juustoja ja herkkuja..töissä lohtupullaa.
Vierailija kirjoitti:
Samaa aina mietin. Olen kolmen lapsen äiti, kohta 40 v. ja painan 59 kg (174 pitkä). Lihastakin ja muotoja löytyy. Syön mitä sattuu mutta treenaan.
Nää on huvittavimpia hämmästelijöitä, heillähän on käynyt vain hyvä tuuri. Itse syö mitä sattuu ja toiset vahtii tarkkaan ja lihoo silti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Samaa aina mietin. Olen kolmen lapsen äiti, kohta 40 v. ja painan 59 kg (174 pitkä). Lihastakin ja muotoja löytyy. Syön mitä sattuu mutta treenaan.
Nää on huvittavimpia hämmästelijöitä, heillähän on käynyt vain hyvä tuuri. Itse syö mitä sattuu ja toiset vahtii tarkkaan ja lihoo silti.
Mikä tuuri? Ihan itse treenaan, ei tämä mistään onnesta ole kiinni. Lihon kyllä jos en liiku/kuntoile.
T.sama
Vierailija kirjoitti:
En ehdi liikkumaan. Joko olen töissä 10h niinä päivinä kun en ole koulussa tai olen koulussa sen 8h ja sitten pitäisi vielä kotona tehdä koulutöitä.
Tässäpä se syy on, kun porukka luulee, että pelkkä liikkuminen ratkaisee sen, pysyykö normaalipainossa vai ei. Kyllä se hoikkuus tulee pitkälti siitä miten syö ja miten lepää ja hallitsee stressiä.
Ruokaa on nykyään tarjolla joka kulmassa, se on melko edullista ja sitä edullisempaa mitä epäterveellisempää. Ja ruoka on energiatiheää. Hyvää ruokaa ja herkkuja on mukavaa syödä samalla kun kuljetaan autoilla joka paikkaan ja liikunta on vähäistä. Siinä syy miksi kansa lihoaa.
Vierailija kirjoitti:
Miksi te selittelette ja yritätte saada ylipainosta hyväksyttävää?
Tuo evoluutiohommakin on tapahtunut silloin, kun EI OLE OLLUT RAVINTOA TARPEEKSI. No nyt on jopa ylimäärin ja se ei tarkoita sitä, että kaikki vastaantuleva on vedettävä napaan.
Mua niin oksettaa tämä et makkaransyönti ja rasvanpuputus on ok, se ei ole. Sen sijaan jos vedät vain terveellistä ruokaa ja olet pulska (en usko, että kukaan pysyy lihavana tuollaisella ruokavaliolla vaikkei edes liikkuisi), niin sen on oltava ok. Mutta lihavuus, se ei ole missään tapauksessa hyväksyttävää. Se aiheuttaa sairauksia ennemmin tai myöhemmin. Nyt kun on anoreksia koluttu läpi, niin miksi ei samantien olla aidosti huolissaan lihavuudesta, vaan tuosta epäterveellisen elämäntavan perikuvasta yritetään tehdä positiivista asiaa? Normaalipaino, lievä ylipaino JA lievä alipaino on jumalauta ok. Nämä rajat siksi, että ihmisten painoja nyt vain ei voi mustavalkoisesti verrata keskenään, esim. mulla on hento kropan malli, kun taas siskollani roteva. Sen näkee jo lapsuuden kuvista. Mutta anoreksia ja lihavuus, ne on asioita joihin lääkärin pitäisi aina puuttua.
Ihmiset eli satoja tuhansia vuosia siten, että ravinnon saatavuus vaihteli. Miten sä kuvittelet, että ihmiskeho olisi sopeutunut muutamassa tuhannessa vuodessa tilanteeseen, jossa ympärillä on jatkuvasti ravinneköyhää ruokaa? Kun ihminen on stressaantunut, se aiheuttaa elimistössä ihan samanlaisen hormonaalisen reaktion, kuin muinaisina aikoina ruuan vähyys (stressireaktio), eli tekee mieli syödä ja keho vielä mieluusti varastoi mitä saa. Lisäksi kun syödään vielä ruokaa, jossa on vain vähän ravinteita, ihmisillä on nälkä.
Meidän elintavat ei tue normaalipainossa elämistä. Liian vähän unta ja lepoa, huonoa ruokaa, vähän fyysistä aktiivisuutta, vähän sosiaalisia kontakteja....
Hormonit... Mun paino on pysynyt aika tasaisena niinä aikoina, kun en ole ollut raskaana, mutta auta armias kun olen. Pahoinvointiaikana on pakko syödä jotain sellaista (sokerivoittoista) joka pysyy sisällä, ruokaa tekee enemmän mieli ja kaikki, siis aivan kaikki muuttuu välittömästi läskiksi. Kyllä sitä painoa saa jonkin verran pudotettuakin raskauden jälkeen, mutta alkuperäiseen on vaikea päästä.
Vierailija kirjoitti:
Itse epäilen, että kyse on aika monessa tapauksessa hyvin heikosta itsekurista. Tehään vaan sitä mikä just siinä hetkessä tuntuu hyvältä. Ite oon koko elämäni ollu hoikka ja ihan liian paljon saa kuulla sitä, että on hyvät geenit. Paskat. Ne on valintoja, mitä syön, miten liikun. Hyvän mielen voi saaha myös liikunnasta eikä suklaasta. Kyllä munkin tekis usein mieli herkkuja, mutta en vaan anna itelleni siihen lupaa kun yhtenä päivänä viikossa. En anna hetken mielijohteelle valtaa vaan valitsen sen, että saan hyvän olon siitä, että oon terve ja näytän hyvältä.
Ja tätähän ei sais sanoo, alapeukkuja pian satelee, mut silti se vaan aika pitkälti näin menee.
Liikunnasta ei kyllä tule hyvä mieli. Teen sitä, koska terveyden kannalta on pakko, mutta ei siitä kyllä hyvä mieli tule.
En voi PYSYÄ hoikkana naisena, koska olen ollut lievästi ylipainoinen jo tyttönä ja koko aikuisikäni. Hyvä ruoka on mun paheeni, liikuntaa harrastan myös ja fyysinen työ. Verenpaine, kolesterolit, sokerit ok. Mä oon mä, ole sinä ap tuollainen kuin olet ja annetaan toistemme olla.
Vierailija kirjoitti:
Jos mä olisin nainen, niin mä ainakin olisin hoikka.
Miksi miesten on niin vaikea pysyä hoikkana? Suomalaiset miehet pohjoismaiden lihavimpia. Ja vielä tyhmiä, kuten Pisa- koe todistaa. Eikö hävetä,että "pikkuveli" Viro menee ohi.
En ymmärrä, miten tämä väsynyt provoaja jaksaa ja jaksaa...
Kyllä se laihuus vielä korjaantuu. Vanhemmiten (yli 50) ravinto alkaa varastoitua tehokkaammin eikä ole enää motivaatiota laihduttaa :)
Siksi koska normaalipainoisuus/ylipainoisuus on elämäntapojen summa. Ei ole pikakeinoa jolla muuttua normaalipainoiseksi. Useimmat ylipainoiset eivät syö _valtavasti_liikaa, vaan ylipaino tulee pikkuhiljaa muutama extrakalori kerrallaan.
Ihminen on suunniteltu liikkumaan ja syömään puhdasta ruokaa jota nykyään vastaa ns. terveellinen ruoka + vesi. Kun tästä poiketaan vähentämällä liikkumista tai lisäämällä vähäisiäkin määriä epäterveellistä ruokaa ja erilaisia korkeakalorisia juomia, painoa alkaa kertyä hitaasti mutta varmasti.
Loppu tulee siitä että iän myötä aineenvaihdunta hidastuu, mutta toisaalta useimpien rahatilanteen parantuessa työelämässä onkin enemmän mahdollisuuksia herkutteluun.
Kun entisessä elämässä tein ihmisille liikunta- ja ruokavaliosuosituksia ammatikseni, tyypillisimmät tapaukset olivat nämä:
"Ei ole aikaa eikä mahdollisuutta liikkua"
- on aikaa ja mahdollisuus (liikkua voi missä tahansa), muttei viitseliäisyyttä
"Liikun säännöllisesti"
- kävelet hitaasti parin korttelin ympäri, ja sitten palkkariksi välipala josta tulee enemmän kaloreita kuin lenkillä kului
"En syö kuin terveellistä kotiruokaa, lihon vaikka söisin pelkkää salaattia"
- plus ne välipalat joista tulee 100-500 kaloria/kpl. Jugurtti ja murot ovat tyypillisiä kaloripommeja myös
"Kyllähän ruuan pitää olla maistuvaa"
- ts. mukana pitää olla isosti kaloreja sisältävää kastiketta ym täytteitä, ja tietysti ruokajuomana tuoremehua (=sokerimehua) ja illalla lasi viiniä
"Kyllähän elämästä pitää nauttiakin"
- ja sen nautinnon on oltava herkuttelu
"En juo kuin muutaman saunakaljan välillä" (miehet)
- ei tarvinne kommentoida tätä? :D
Sitten on harvinaiset poikkeukset joille normaalipainoisina pysyminen on geneettisistä syistä todella vaikeaa. Tämän viestin lukija ei 99,9% todennäköisyydellä ole yksi näistä ihmisistä, vaan vastaus löytyy muualta.
Vierailija kirjoitti:
Niin minäkin 40-vuotiaana. En lihonut millään. Nyt lähemmäs 50-vuotiaana pelkkä ruoan näkeminen kasvattaa vyörengasta ja jenkkakahvoja. 10 vuotta ja + 10 kg, vaikka todellakin syön paljon terveellisemmin ja vähemmän kuin nuorempana.
Niinpä. A. Samulin on näyttänyt kuinka se tehdään.
Vierailija kirjoitti:
Viihdyn pullukkana, pidän hyvästä ruoasta. Minulle ei ole tarpeen olla hoikka. Minulla on ihan tarpeeksi hyvä itsetunto näinkin. En välitä mitä muut minusta ajattelevat, varsinkaan miehet.
Minäkin pidän hyvästä ruuasta. Sinulle se vaan luultavasti on pizzaa, hamppareita ja kaikkea prosessoitua paskaa, josta tulee huono olo ja joka tuhoaa terveyden.
Mulle hyvä ruoka aion laadukkaista, tuoreista raaka-aineista tehtyä kevyttä ruokaa, joka tuottaa nautintoa syödessä ja josta tulee hyvä ja energinen olo.
Muttaku ne HORMOONIT ja HIDAS aineenvaihdunta
En minäkään ymmärrä. Tai siis ymmärrän kyllä, heillä ei vaan ole tahdonvoimaa olla mussuttamatta epäterveellistä ruokaa. Itselläni on jatkuva kortisonilääkitys, kilpirauhasen vajaatoiminta ja reumatauti joka osaltaan rajoittaa liikkumista, lapsiakin olen jo saanut, silti pysyn hoikkana, koska olen päättänyt niin, syön saman verran kuin kulutan.
No onpa taas aloitus