MIksi ei kysytä laajassa tutkimuksessa suoraan pojilta,miksi koulu ei maistu ja mitä siellä pitäisi tehdä toisin?
OPH:n Heinonen sanoo, ettei tiedetä,mistä tyttöjen ja poikien isot ero johtuvat. No, tutkikaa. On siellä täyspalkalla tutkijoita ollut vuositolkulla eri virastoissa ja koulutuksen tutkimuslaitoksessa.
Kommentit (406)
Tämä on feministisen koulun lopputulos.
Varsinkin alaluokilla ei ole enää juuri ollenkaan miesopettajia.
Olihan tässä tutkimus, jonka mukaan pojat haluavat enemmän kilpailua.
Lapsemme ovat käyneet koulua USAssa ja siellä on valtavan paljon erilaisia "tunnustuksia" kaikissa mahdollisissa asioissa, kouluaineissa, harrastuksissa, vapaaehtoistyössä jne. Luokan parhaat on aina näyttävästi esillä. Kauniisti printattuja papereita jaetaan parhaille ja muut taputtaa ja hurraa. Tulee väkisinkin hyvä olo etenkin kun jokaiselle löytyy jotain missä loistaa.
Tilanne olisi tietysti aivan eri, jos olisi laiska saamaton p*ska aivan kaikessa.
Vierailija kirjoitti:
Pojat eivät pärjää nykymuotoisessa koulussa, vaan vanha koulumestari, karttakeppi & karsseri -menetelmä sopii heille noin yleisesti paremmin. Selvät vaatimukset ja rajat.
Pari vuotta sitten en olisi uskonut, mutta oma kokemus alkaa osoittaa samaan suuntaan. Pojalla vaihtui 5.luokalla opettaja, ja uusi oli vanhempi autoritäärinen mieshenkilö, jonka (perinteisiä) pedagogisia menetelmiä aluksi hiukan epäilin. Kävi ilmi, että työrauha parani ja koulu alkoi monelle maistua paremmin. Opettajasta pidetään vaikka on ankara (mutta reilu). Yksittäistapaus, mutta kannattaisi ehkä tutkia tätäkin - onko näin, ja onko mahdollinen syy erilaisessa kasvatuksessa vai biologiassa.
Aina miehet ovat olleet enemmän toiminnallisia. Eli autonrassaaminen käy terapiasta paremmin kuin puhuminen. En sano, että kaikki miehet, mutta aika iso osa. Veikkaan, että sama pätee poikiin.
Kouluissa, jossa tehdään paljon ryhmätöitä ja projektimuotoisia töitä, poikien ja tyttöjen erot ovat pienemmät.
Siinä sitä onkin miettimistä "sukupuolettomuuden" puolustajille, kun jo lapsena tytöissä ja pojissa on muutakin kuin se yksi pieni ero. Edes kasvattamalla ei saada tytöistä ja pojista sukupuolettomasti samanlaisia, vaan on jouduttu tilanteeseen, jossa femiinisesti dominoiva kasvatustapa kouluissa syrjäyttää poikia.
Tottakai voidaan esittää spekulaatiota, mikseivät pojat viihdy ja menesty koulussa. Totuus on se, että opetustapa ja koulujärjestelmä suosii tyttöjä, jotka ovat keskimääräisesti "pehmeämpiä", kiltimpiä ja sosiaalisempia ryhmissä.
Vaikka ennen kuri oli kovempi kouluissa, siellä sai olla enemmän yksilöllinen, kuten elämässä muutenkin. Nykyään yritetään kasvattaa ihanneihmistä. Ennen villi kersa sai olla villi kersa, mutta hän joutui vähän useammin nurkkaan ja ulos luokasta. Ujo sai olla ujo, sosiaalinen sai olla sosiaalinen ja vähemmän sosiaalinen sai olla introvertti. Nykyään kaikista yritetään kasvattaa samalla tavalla sosiaalisia, yhteisöllisiä ja tasoittaa villeimmistä hillitympiä ja ujoimmista vilkkaampia ja sosiaalisempia. Rikkihän siinä ihminen menee, kun perusluonnetta yritetään väkisin muuksi muuttaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nyt minulla on kaksi yläasteikäistä lasta. Poika on aina inhonnut koulua. Olen sanonut, että kunhan koko ajan pysyy noin kasin tasolla, tekee läksyt, niin se riittää. Koulun loputtua voi sitten käyttää paukkunsa mihin haluaa. Tyttökään ei liiemmin pidä koulusta, mutta on silti sellainen kympin oppilas. Osittain johtuu varmaan hänen omasta luonteestaan ja osittain kaveripiiristä, jossa kaikki saavat hyviä numeroita.
Eli annat pojalle luvan alisuoriutua. Poikasi olisi samalla työmäärällä myös kympin oppilas. Kasin todistuksella ei muuten nykyään pääse hyviin kouluihin toiselle asteelle!
Näin ne pojat syrjäytyvät!
Oh dear, ajat niin kovasti syrjäytymisagendaasi, ettet näe etkä kuule muuta. No minäpä silti kerron mitä tarkoitin: täällä pääsee hyvään lukioon kasin keskiarvolla, joten siksi olen sanonut, että se riittää. Et myöskään huomannut kiihkoissasi osaa "tekee kaikki läksyt"? Jos kuuntelee tunneilla ja tekee kaikki läksyt ja pääsee hyvään lukioon niin mikä on silloin ongelma fiksulle lapselle? Poika haluaa opiskelemaan oikeustiedettä, ja tiedän ihan riittävästi akateemisesta maailmasta ymmärtääkseni, että yläasteen numeroilla (kunhan eivät ole jotain kuutosia) ei ole paskankaan väliä. Got it?
En ole edellinen, mutta jos poika haluaa oikeasti pärjätä, hänelle ei tekisi ollenkaan haittaa oppia tekemään töitä tavoitteidensa eteen jo peruskoulun puolella. Jos sitä ei ole oppinut ennen yliopistoa, voi järkytys olla aika iso ja asian oppiminen siellä on sitä rankempaa.
Vierailija kirjoitti:
Poikien vastaus: "En halua tehdä mitään pakotettuna. Haluaisin itse asiassa vain pelata ja kaivaa nenää. Miksen saa tehdä niin? Tää on mun laiffii niiqu."
Sinulla on ehkä vähän keskiverrosta poikkeavat pojat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meidän perheen kokemus koulusta oli myönteinen, kunnes nuorin lapsista sairastui krooniseen sairauteen ja joitui olemaan sen takia pois koulusta.
Koulussa perustettiin oppilashuoltoryhmä, lapsen ja perheen tueksi.
Aluksi sen kanssa meni hyvin, niin lapsen kuin vanhempien mielestä.
Mutta kun tämä krooninen sairaus ei parantunutkaan, alkoivat ongelmat. Tuli lasua ja painostusta tuoda lapsi kouluun kipeänä.
Lastensuojelu oli aika ihmeissään koulun asenteesta.Kaiken painostuksen ja ylimielisen kohtelun seuraukset näkyvät kyllä lapsen asenteessa kouluun.
Tylsänä hän oli koulua aina pitänyt, mutta nykyään tunne on lähinnä viha.Eikä minuakaan hirveästi enää kiinnosta käydä siellä koulussa kuuntelemassa mitään alentuvaa lässytystä.
Ihan selvästi meistä on tullut sellainen ongelmaperhe, jolle pitää puhua lässyttämällä opettajan ylhäisestä norsunluutornista. Ja sitä samaa lässytystä saa lapsikin koulussa kuunnella.Niin, miksi lapsi ei viihdy koulussa?
Olisko vaikka siksi että häneltä vaaditaan mahdottomia (pitää tehdä koulutyöt normaalisti vaikka on vuodepotilaana eikä jaksa edes olla hereillä)
Ja sitten vielä opettaja suhtautuu kuin johonkin idioottiin, jolle ei voi edes puhua normaalisti.Valitettavasti koulujärjestelmää ei ole tehty sellaiseksi, että se sopisi kroonisesti sairaalle. Heitä on niin vähän. Koulun on lähdettävä siitä, että huoltaja hoitaa lapsen koulukuntoiseksi.
Ota lapsi kotikouluun, mutta huolehdi perusopetuksen suorittamsisesta oppivelvollisuusikään mennessä.
Itseasiassa väitetään juuri toisinpäin. Eli lapsien tarpeet huomioidaan yksilöllisesti, eikä tarvitaan mitään erikoisluokkia tms. Käytännössä tämä ei toteudu rahapulasta johtuvien vähäisten resurssien takia.
Mutta sen takia ei lapsen pitäisi joutua välikäteen.
Vierailija kirjoitti:
poika 15v kirjoitti:
Ruotsin kielen opiskelu vie puolet opiskelu energiasta. Sen takia. Kieli jolla en tee mitään
Miten ne tytöt kuitenkin pärjää ruotsista huolimatta?
Koska tytöt tekee asioita vaan koska joku heiltä vaatii. Pojat tekee vain jos he katsovat että se on hyödyllistä. Pojat ei halua tehdä hyödyttömiä asioista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
poika 15v kirjoitti:
Ruotsin kielen opiskelu vie puolet opiskelu energiasta. Sen takia. Kieli jolla en tee mitään
Koska tytöt tekee asioita vaan koska joku heiltä vaatii. Pojat tekee vain jos he katsovat että se on hyödyllistä. Pojat ei halua tehdä hyödyttömiä asioista.
Ja teini-ikäinen poikahan tosiaan ymmärtää, mistä elämässä on hyötyä. Ai eiku, sittenhän me herättiinkin unesta...
En usko, että järjestelmässä on vikaa. Itse olin huonosti koulussa menestynyt poika. Se johtui siitä, että auktoriteetteja kohtaan ongelma. Oppiminen ei ollut kivaa tai mielenkiintoista. Oppimisen päämäärää/mihin sitä elämässä tarvitsee ei avattu/selitetty. ja ei muuten ihme, koska kerto/jako laskujen jälkeen, jotka opitaan 3.luokalla. Ei opetellakaan enää luokilla 4-9 mitään hyödyllistä matematiikkaa. Kukaan 2000luvulla syntynyt ei tarvitse mitään neliöjuurilaskuja yhtään missään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nyt minulla on kaksi yläasteikäistä lasta. Poika on aina inhonnut koulua. Olen sanonut, että kunhan koko ajan pysyy noin kasin tasolla, tekee läksyt, niin se riittää. Koulun loputtua voi sitten käyttää paukkunsa mihin haluaa. Tyttökään ei liiemmin pidä koulusta, mutta on silti sellainen kympin oppilas. Osittain johtuu varmaan hänen omasta luonteestaan ja osittain kaveripiiristä, jossa kaikki saavat hyviä numeroita.
Eli annat pojalle luvan alisuoriutua. Poikasi olisi samalla työmäärällä myös kympin oppilas. Kasin todistuksella ei muuten nykyään pääse hyviin kouluihin toiselle asteelle!
Oh dear, ajat niin kovasti syrjäytymisagendaasi, ettet näe etkä kuule muuta. No minäpä silti kerron mitä tarkoitin: täällä pääsee hyvään lukioon kasin keskiarvolla, joten siksi olen sanonut, että se riittää. Et myöskään huomannut kiihkoissasi osaa "tekee kaikki läksyt"? Jos kuuntelee tunneilla ja tekee kaikki läksyt ja pääsee hyvään lukioon niin mikä on silloin ongelma fiksulle lapselle? Poika haluaa opiskelemaan oikeustiedettä, ja tiedän ihan riittävästi akateemisesta maailmasta ymmärtääkseni, että yläasteen numeroilla (kunhan eivät ole jotain kuutosia) ei ole paskankaan väliä. Got it?
En ole edellinen, mutta jos poika haluaa oikeasti pärjätä, hänelle ei tekisi ollenkaan haittaa oppia tekemään töitä tavoitteidensa eteen jo peruskoulun puolella. Jos sitä ei ole oppinut ennen yliopistoa, voi järkytys olla aika iso ja asian oppiminen siellä on sitä rankempaa.
Kaikille tiedoksi 8 oppilas on PALJON keskivertoa yläpuolella, eikä missään Vtun syrjäytymis vaarassa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Poikien vastaus: "En halua tehdä mitään pakotettuna. Haluaisin itse asiassa vain pelata ja kaivaa nenää. Miksen saa tehdä niin? Tää on mun laiffii niiqu."
Hänen poikansa ovat täysin normaaleja
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaikille tiedoksi 8 oppilas on PALJON keskivertoa yläpuolella, eikä missään Vtun syrjäytymis vaarassa.
8 lapsi on keskivertoa alempi suoritus. 8.5 on keskiverto.
Vierailija kirjoitti:
Vaikea on arvostaa paikkaa, jonne menemiseen on subjektiivinen oikeus ja josta ei eroteta, vaikka perseilisi kuinka. Vaikea on löytää motivaatiota kilvoittelemiseen, kun luokalle ei jätetä onnettomintakaan surkimusta, vaan kaikki punnataan ja hyysätään tasa-arvoisesti seuraavalle luokka-asteelle.
Peruskouluun pitäisi pyrkiä. Eskarin päätteeksi pieni taitotasokoe, peruskoulun pääsykoe. Ja joka luokka-asteen keväällä pääsykoe seuraavalle luokka-astelle. Takaan ja vannon, että alkaisi poikia kiinnostaa vähän siinä kevään korvilla, pienellä tsempillä aina selvittäisivät etapin seuraavalle luokalle.
Mutta eihän noin voi tehdä, kun kaikilla on oikeuksia ilman velvollisuuksia. Perusopetus on niin pyhä asia, että syöpäsairaille lapsillekin järjestetään sairaalakouluja. Ajatus on kaunis, kaikkien oikeus opetukseen, mutta ihmismieli ei toimi niin, että itsestäänselvää asiaa arvostettaisiin.
Yhteiskunnan täytyy rapautua vielä aika lailla, ennen kuin ymmärretään, että subjektiivisia oikeuksia on alettava purkaa, niin katkeralta kuin se tuntuukin.
No nyt tuli oikein kunnollista oikeistolaispropagandaa, heh. Eli rommmautetaanpa yhtäläinen oikeus kaikille lapsille maksuttomaan opetukseen, koska joitakin poikia ei vain huvita. Ne jotkut pojat nyt vain ovat tärkeämpiä kuin kokonaisuus. Ne pojat luultavasti ovat niitä tulevaisuuden suurpalkkaisia kv-yritysten toimitusjohtajia.
'kaikilla on oikeuksia ilman velvollisuuksia' - ööö Suomessa on oppivelvollisuus, ootko pannut merkille? Sen velvollisuuden kompensaationa on ollut hyvinvointiyhteiskunnassa sitten ilmainen koulutus, jotta velvollisuuden suorittaminen ei köyhimmille perheille olisi ylivoimaista. Mutta tietenkin oikeistolaiset vihaavat tällaista 'tasapäistämistä', koska siinähän mahdollistetaan kaiken maailman roskaväestön jälkeläisten tuleminen samalle luokalle kuin meitin nico-alec-alexanderin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Keskiverto poika ei kaiva nenää. Pelata ehkä haluaa, mutta tuskin koko aikaa. Jos tehdään tästä sukupuolikysymys, niin tytöt on poikia enemmän netissä poikien pelaamisesta huolimatta.
Tuntuu, että halutaan vain mollata poikia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
poika 15v kirjoitti:
Ja teini-ikäinen poikahan tosiaan ymmärtää, mistä elämässä on hyötyä. Ai eiku, sittenhän me herättiinkin unesta...
Kyllä se sen ymmärtää että ruotsin kielestä tai Setan lippusista ei ole hyötyä tulevaisuudessa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Keskiverto poika ei kaiva nenää. Pelata ehkä haluaa, mutta tuskin koko aikaa. Jos tehdään tästä sukupuolikysymys, niin tytöt on poikia enemmän netissä poikien pelaamisesta huolimatta.
Tuntuu, että halutaan vain mollata poikia.
Sitähän täällä halutaan. Mollata poikia.
On täysin käsittämätöntä miten toista sukupuolta mollataan siitä että he ei lapsina pärjää koulussa.
Mutta tyttöjen ja naisten eteen perustetaan kaikenlaisia komiteoita ja tuetaan kaikenlaisia säätiöitä verorahoista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sillä keskiarvotodistuksella päästää toimareiksi.