Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Minkä hintainen lahja on soveliasta toivoa kummilta?

Vierailija
22.11.2017 |

En siis ole aloitteellisesti pyytämässä mitään, mutta lapseni kummi kysyi, olisiko meillä jotain lahjatoivetta, jotta hän voisi mieluusti ostaa jotain tarpeellista. Minkä hintaluokan lahjaa on siis soveliasta ehdottaa? Kys. kummi on ihan vakityössä oleva ja keskituloinen. En koe luontevana ehdottaa mitään liian kallista, mutta ehkä joku tosi halpa juttukin voi olla hassu lahjatoiveena?
Meillä on ensimmäinen lapsi, nyt vähän alle vuoden, kyseessä, joten tämä on uutta aluetta. Aikaisemmin olen täällä lukenut keskusteluja, missä haukutaan kummeja lahja-automaatteina pitävät vanhemmat, enkä haluaisi, että kukaan kummeista näin meistä ajattelisi.

Kommentit (44)

Vierailija
21/44 |
22.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitä muuta kummi voi tehdä?

Kaikkihan tietää, erityisesti kummi itse, että häntä pidetään raha-automaattina.

Kun lahjavelvollisuus on hoidettu, saa olla rauhassa seuraavaan synttäriin tai jouluun asti.

Oikea vastaus on ei mitään. Tule käymään, se on paras lahja. Tai vanhemmat voivat tuoda kummilapsen kylään.

Kumpa meidänkin lapsen kummit ymmärtäisivät tämän. Pyytäessämme heitä kummeiksi sanoin, että ei sitten mitään lahjoja eikä yökyläilyjä eikä huvipuistoreissuja tarvita, ihan vain nimi kummikirjaan ja jotkut kahvittelut kerran pari vuodessa. Mutta ei, aina ne kiikuttavat ties mitä lahjaa lapselle. En jaksa enää kieltääkään.

Vierailija
22/44 |
22.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kaikkihan tietää, erityisesti kummi itse, että häntä pidetään raha-automaattina.

Kun lahjavelvollisuus on hoidettu, saa olla rauhassa seuraavaan synttäriin tai jouluun asti.

Oikea vastaus on ei mitään. Tule käymään, se on paras lahja. Tai vanhemmat voivat tuoda kummilapsen kylään.

Kumpa meidänkin lapsen kummit ymmärtäisivät tämän. Pyytäessämme heitä kummeiksi sanoin, että ei sitten mitään lahjoja eikä yökyläilyjä eikä huvipuistoreissuja tarvita, ihan vain nimi kummikirjaan ja jotkut kahvittelut kerran pari vuodessa. Mutta ei, aina ne kiikuttavat ties mitä lahjaa lapselle. En jaksa enää kieltääkään.

Miksi ei yökyläilyjä tms jos kummit itse sitä ehdottavat? Miksi ei saisi muodostua läheinen suhde lapsen ja kummien välillä?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/44 |
22.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Täällä yksi lahja-automaatti, jota harvoin kutsutaan edes kummilapsen synttäreille, mitään muita tapaamisia tai edes lapsen kuulumisten kertomista on turha odottaa. Kummilapsen äiti ottaa yhteyttä kun lapsen syntymäpäivä lähestyy ja silloin on kyllä ihan selvää mistä yhteydenotto johtuu. Tiedän että ko. perheessä kaikki ihmiset arvotetaan heidän ostamien lahjojen perusteella. Tosin huvittavaa sinänsä, ko. perhe itse ei muista muita juuri lainkaan ja jos muistaa, antavat esim. itse lahjoina saamiaan kynttilöitä ja servettipaketteja eteenpäin. Tilanne pännii todella. Haluaisin vetää lahjojen arvon niin minimiin, ettei tarvitse ottaa yhteyttä edes lahjan toivossa - se kun tuntuu olevan ainoa asia, jonka vuoksi yhteyttä kerran vuodessa otetaan. Jos muilla samassa tilanteessa olleilla on vinkkejä, otan kiitollisena vastaan.

Tuijotin tätä viestiä, että olenko itse kirjoittanut sen! Kun ihan kaikki täsmää, kynttilöitä ja servettejä myöten. Ja toi muistuttelu kun lahjomispäivä lähestyy.

Vinkki vielä kummikandidaateille stressin maksimoimiseksi: suostukaa kaksosen kummiksi. Teiltä odotetaan telepaattisia kykyjä, että tiedätte ostaa saman lahjan kuin toisen kaksosen kummi osti!

Vierailija
24/44 |
22.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko ketään muuta pyydetty kummiksi, mutta ei ristiäisiin?

Tökeröyden huippu.

Vierailija
25/44 |
23.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Täällä yksi lahja-automaatti, jota harvoin kutsutaan edes kummilapsen synttäreille, mitään muita tapaamisia tai edes lapsen kuulumisten kertomista on turha odottaa. Kummilapsen äiti ottaa yhteyttä kun lapsen syntymäpäivä lähestyy ja silloin on kyllä ihan selvää mistä yhteydenotto johtuu. Tiedän että ko. perheessä kaikki ihmiset arvotetaan heidän ostamien lahjojen perusteella. Tosin huvittavaa sinänsä, ko. perhe itse ei muista muita juuri lainkaan ja jos muistaa, antavat esim. itse lahjoina saamiaan kynttilöitä ja servettipaketteja eteenpäin. Tilanne pännii todella. Haluaisin vetää lahjojen arvon niin minimiin, ettei tarvitse ottaa yhteyttä edes lahjan toivossa - se kun tuntuu olevan ainoa asia, jonka vuoksi yhteyttä kerran vuodessa otetaan. Jos muilla samassa tilanteessa olleilla on vinkkejä, otan kiitollisena vastaan.

Tuijotin tätä viestiä, että olenko itse kirjoittanut sen! Kun ihan kaikki täsmää, kynttilöitä ja servettejä myöten. Ja toi muistuttelu kun lahjomispäivä lähestyy.

Vinkki vielä kummikandidaateille stressin maksimoimiseksi: suostukaa kaksosen kummiksi. Teiltä odotetaan telepaattisia kykyjä, että tiedätte ostaa saman lahjan kuin toisen kaksosen kummi osti!

Huojentavaa huomata, että muilla on sama tilanne. Ehkä olemme saman lapsen kummeja :) En olisi ikimaailmassa suostunut kummiksi, jos olisin arvannut mitä tuleman pitää. Mutta tästä yhdestä tapauksesta viisastuneena, en aio enää muiden kummiksi suostua. Kummius muuttaa ystävyyssuhteita - tämänkin allekirjoitan täysin!

t. aiempi lahja-automaatti

Vierailija
26/44 |
23.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun mielestä on jotenkin väärin tehdä oletuksia kenenkään maksukyvystä elämäntilanteen perusteella. Miksi hyvätuloisenkaan tarvitsisi olettaa haluavan käyttää juuri kummilapsensa lahjoihin paljon rahaa? Toisaalta taas opiskelija saattaa haluta vähistä rahoistaan ostaa jotain mahdollisimman kivaa ja hinnakkaampaakin kummilapselleen, jos välit ovat läheiset muinakin aikoina kuin joulun ja synttäreiden lähestyessä.

Kannattaa myös huomata, että kaikki eivät vietä joulua (monista syistä). Itse esimerkiksi haluan välttää kaikkea jouluun liittyvää ja se tarkoittaa myöskin lahjojen ostelua ja korttien lähettämistä. En halua että minuakaan muistetaan jouluna. On siis aika kohtuutonta ajatella, että juuri kuitenkin kummilapseni lahjaa haluaisin metsästää vaikka muita lahjoja en osta. Joten pliis, olkaa kiinnostuneita lastenne kummeista (muulloinkin kuin silloin kun olette jotain helitä vailla) ja kunnioittakaa heidän valintojaan. Kaikki eivät aseta teidän kullannuppujanne kaiken edelle.

Vierailija
27/44 |
23.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

20-30 euroa jos ei muuta ole sovittu tai kummi ei itse ehdota kalliimpaa. Kymppikin käy jos kummi esim. opiskelija tai työtön. Itse olen antanut kummilapsilleni mm. kielikurssin, rahasto-osuudet sen kokoiset kuin verovapaasti voi lahjoittaa, osakkeita sen verran kuin verovapaasti voi lahjoittaa, säästämis- ja sijoittamisopastuksella tietenkin. Olen vähän alle keskituloinen pankkivirkailija ja varakas ja kummilapseni ovat useampilapsisista perheistä, joissa on nyt opiskeluaikojen ja vanhempien eläkkeen lähentyessä alkanut olla työttömyyttä. Saavat pieniä osake- ja rahastotuloja opintotukien ja kesä- ja viikonlopputöiden lisäksi. Olen vielä yrittänyt opastaa että kun menevät töihin niin avaavat asp-tilin ainakin ja ehkä alkavat taas sijoittaa ainakin noiden sijoitusten tuoton verran takaisin rahastoihin ja osakkeisiin.

Vierailija
28/44 |
23.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Työttömältä 10 €, hyväpalkkaiselta 50 €

Rikkailta 1000€

Vierailija
29/44 |
23.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näitä kummeka sumeilematta hyväksikäyttäviä vanhempia taitaa olla tosi paljon. Mutta usein he ovat myös jonkun kummeja, joten muistavatko itse kiltisti kalliilla lahjoilla kuten itse vaativat?

Vierailija
30/44 |
24.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuntuu että kummeille joulunalusaika on vain lahjojen etsimistä ja antamista/vaihtamista, muuta ei ehdikään tehdä. Lasten vanhemmat voisivat ajatella ehkä enemmän sitä, että jopa lapsettomilla on aika kortilla ja monet heistä tekevät pitkää työpäivää, eikä silloin lahjan etsiminen ole mitään kivaa pikkupuuhaa saati helppoa! Ja mitä sillä kaikella krääsällä edes tekee, monet lahjat ovat ihan turhia nurkan täytteitä.

Vierailija
31/44 |
24.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vanhemmat voisivat lähettää kuvia näistä lapsista leikkimässä lahjoillaan... jotta tietää tuliko käyttöön vai ei....  Mä saan olla aina muut ajat rauhassa, kunnes lähestyy taas "lahja-aika"... Muulloin on niin kiire ettei vaan ehdi jutella. 

Mulla on loppuvuosi kiirettä. Jutellaan ensi vuonna, jos silloin enää kiinnostaa.

Vierailija
32/44 |
24.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kummi ei ole rahoittaja.

Miksi muuten odotat että kummi ostaa lahjan?

Ostaa jos ostaa, antaa jos antaa.

Hmm. Kenties siksi, että kummi oli suoraan kysynyt että mitä hän voisi ostaa?

Jos suostuu kummiksi, vaikkei halua, koska pitää koko hommaa lahja-automattina olemisena ja vielä sen päälle kysyy, mitä saisi tuoda lahjaksi, niin on aikamoinen idiootti.

Viisainta olisi tuollaisella asenteella kieltäytyä kummiudesta. Mutta jos tosiaan haluaa olla marttyri, niin tuokoon sitten oikein kalliin lahjan. Saa sitten rypeä inhossaan ja tekopyhyydessään seuraavaan lahjomiskertaan asti.

Vierailija
33/44 |
24.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä kolme lasta, teinejä ja ihan kasvatuksellisista syistä olen opettanut, ettei lahjahevosen suuhun katsota ja jos isovanhemmat tai kummit kysyvät lahjatoiveita, niin antavat useamman vaihtoehdon ja hintahaitari on 10-20€. Ja lahjanantaja valitsee itselleen sopivan vaihtoehdon, johon ei voi vaikuttaa hänen palkkatasonsa tai varallisuus.

Vierailija
34/44 |
24.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä kolme lasta, teinejä ja ihan kasvatuksellisista syistä olen opettanut, ettei lahjahevosen suuhun katsota ja jos isovanhemmat tai kummit kysyvät lahjatoiveita, niin antavat useamman vaihtoehdon ja hintahaitari on 10-20€. Ja lahjanantaja valitsee itselleen sopivan vaihtoehdon, johon ei voi vaikuttaa hänen palkkatasonsa tai varallisuus.

Hieno asenne, tällaista toivoisin enemmänkin! Jos on useampi kummilapsi ja kaikille pitää ostaa 50 euron lahja, niin juuri muuhun ei sitten varaa jääkään.

Vierailija
35/44 |
24.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä yleensä mietin, minkä hintaisia lahjoja kysyjällä on ollut tapana antaa ja annan sitten sen hintaluokan toiveita. Tai sitten annan sellaisen toiveen, jonka voi toteuttaa haluamassaan hintaluokassa.

Vierailija
36/44 |
24.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tarvittavista tavaroista antaisin monta eri vaihtoehtoa eri hintaluokista. Niistä voisi sitten kummi itse päättää. Samalla hän kokisi että toi jotain oikeasti tarpeellista ja kaikille jää hyvä mieli. Synttäreille ehdotin taaperon lahjaksi mitä tahansa ulko/hiekkaleluja, niitä on todella edullisia mutta myös oikein prameita kalliita härveleitä. Lapsi oli todella iloinen ihan perus lapio-sanko-hiekkamuottipakkauksesta!:)

Vierailija
37/44 |
24.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kummi ei ole lahjakone vaan henkilö joka ohjaa kristilliseen elämään opettamalla jeesuksesta ja raamatusta.

Vierailija
38/44 |
24.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Työttömältä 10 €, hyväpalkkaiselta 50 €

Rikkailta 1000€

Itse sain 600e... tosin se oli silloin 15+ sitten. 18v täytettyä ne loppui. Valitettavasti kummit eivät opettanet mitään ikuisesta elämästä jeesuksen uskossa.

Vanhemmatkin antaa edelleen tonnin aina synttäriksi ja jouluksi, vaikka pyydänkin ainoastaan villasukkia jouluksi ja maailmanrauhaa synttäriksi.

Vierailija
39/44 |
24.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kummiksi valitaan liian usein varakkuuden perusteella, se on ihan fakta.

Vierailija
40/44 |
25.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aika monella kummilla on se tilanne että kympin arvoisen lahjan antamisesta muodostuisi melkoinen riita lapsen vanhempien kanssa.