Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Minkä hintainen lahja on soveliasta toivoa kummilta?

Vierailija
22.11.2017 |

En siis ole aloitteellisesti pyytämässä mitään, mutta lapseni kummi kysyi, olisiko meillä jotain lahjatoivetta, jotta hän voisi mieluusti ostaa jotain tarpeellista. Minkä hintaluokan lahjaa on siis soveliasta ehdottaa? Kys. kummi on ihan vakityössä oleva ja keskituloinen. En koe luontevana ehdottaa mitään liian kallista, mutta ehkä joku tosi halpa juttukin voi olla hassu lahjatoiveena?
Meillä on ensimmäinen lapsi, nyt vähän alle vuoden, kyseessä, joten tämä on uutta aluetta. Aikaisemmin olen täällä lukenut keskusteluja, missä haukutaan kummeja lahja-automaatteina pitävät vanhemmat, enkä haluaisi, että kukaan kummeista näin meistä ajattelisi.

Kommentit (44)

Vierailija
1/44 |
22.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

ei minkään hintaista voi ehdottaa. Hänähän kysyi MITÄ  tarviitte, ei MITÄ ostaisi. Eli sano vaatetta, leluja, tai muuta, tarvikkeita. Hän valitsee itse sen hintaisen kun haluaa.et sinä.

Vierailija
2/44 |
22.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä suurin osa kummeista on ostanu yleensä noin 20€ maksavan lahjan ja musta se on ihan hyvä summa. Lapset on siis nyt alakouluikäisiä. Mä oon yleensä ilmassu lahjatoiveet, niin että voi ite määritellä hinnan, esim nexo knight legoja, niin niissähän löytyy hintahaarukkaa varmaan 5€ moniin satoihin euroihin. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/44 |
22.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen sanonut jonkun 10-20€ maksavan juttun minkä lapsi toivoo.

Nyt jouluksi kummilta toivotaan värikynä settiä (suositushinta 7,95€) ja kilopaperia.

Vierailija
4/44 |
22.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä oon yleensä sanonut jonkun, minkä saa sekä halvalla, kalliilla että keskihinnalla. Kummi saa sitten oman tilanteensa mukaan valita. Muutenkin, jos joku kysyy lastemme lahjatoiveita, mietin toivetta vähän antajan (kuvitellun) rahatilanteen näkökulmasta. Esim. tiedän, että sisar on juuri ottanut lainaa taloon, ja maksaa vuokraa ja lainaa hetkellisesti päällekkäin, kysyi lasten toiveita, kerroin että esim. vitosen lahjakortit heseen on lapsille erittäin toivotut. Yhtenä vuonna olen toivonut jättimäiset kinder-munat, joita en itse henno ostaa mutta on lapsille tosi mieleiset.

Vierailija
5/44 |
22.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sano että lapsi on niin pieni ettei tarvitse mitään lahjoja vielä.

Vierailija
6/44 |
22.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työttömältä 10 €, hyväpalkkaiselta 50 €

Vierailija
7/44 |
22.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaatteet tai kirja on aina hyvä, kun niitä saa monen hintasena, sitten lahjan antaja voi itse päättää hinnan.

Nyt vaikka ajattelee tätä suomen talvea n. 1 vee voisi tarvita vaikka vedenpitävät hanskat pihaleikkeihin. Niitä saa ihan tosi laajalla hintahaitarilla, niin kehtaa hyvin pyytää.

Vierailija
8/44 |
22.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos mielipiteistä! Olisiko siis ihan ok ehdottaa esim. jotain lelua parilta eri merkiltä, siis jommalta kummalta? Näinkin tuoreena vanhempana muistan kyllä, miten vierasta aluetta voi lapsettomalle olla, jos toivotaan vaan "jotain lelua", kummi nimenomaan haluaisi ostaa jotain, mitä toivomme ja mille on käyttöä, ja itsekään en haluaisi meille mitään ihan sekalaista kiinakrääsää, vaan mielummin vähemmän, mutta laadukasta ja kehittävää lelua. (Tosin tuskin kys. kummi nyt mitään ihan krääsää ostaisikaan, mutta jonkun merkin sanominen voi hieman helpottaa etsimistä.)

Ap

Vierailija
9/44 |
22.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laita laaja lista toiveita, eri hintaluokissa. Ei sekään ole kivaa, että tulee tarkat ohjeet. Minusta kummina on kiva saada vinkkejä, mutta varaan kyllä oikeuden ostaa just sellaisen lahjan kuin itse haluan. Tietysti kunnioitan, jos vanhemmilla on jotain aatteita, mutta en oikein pidä siitä, että lahjatoiveita on tyyliin yksi tai kaksi, joista jomman kumman vanhemmat sitten olettavat paketista löytyvän. 

Vierailija
10/44 |
22.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

14-vuotias kummityttömme sai äskettäin 30e lahjakortin kirjakauppaan.

Myös 20e on mielestäni ihan sopiva. Sillä saa eri ikäisille mukavan lahjan.

Vierailija
11/44 |
22.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kummi ei ole rahoittaja.

Miksi muuten odotat että kummi ostaa lahjan?

Ostaa jos ostaa, antaa jos antaa.

Vierailija
12/44 |
22.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kummi ei ole rahoittaja.

Hmm. Kenties siksi, että kummi oli suoraan kysynyt että mitä hän voisi ostaa?

Vierailija
13/44 |
22.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kummi ei ole rahoittaja.

Mitä muuta kummi voi tehdä?

Kaikkihan tietää, erityisesti kummi itse, että häntä pidetään raha-automaattina.

Kun lahjavelvollisuus on hoidettu, saa olla rauhassa seuraavaan synttäriin tai jouluun asti.

Oikea vastaus on ei mitään. Tule käymään, se on paras lahja. Tai vanhemmat voivat tuoda kummilapsen kylään.

Vanhemmat voivat myös tarjota kummille päivällisen hyvässä ravintolassa perheensä seurassa.

Siinä olisikin vaihtelua!

Vierailija
14/44 |
22.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse olen sanonut jonkun 10-20€ maksavan juttun minkä lapsi toivoo.

Nyt jouluksi kummilta toivotaan värikynä settiä (suositushinta 7,95€) ja kilopaperia.

Kyllä se on niin että lapsella pitää olla kyniä ja paperia aina.

Ei toi Ile hyvä lahja. Sama kuin pistäis vessapaperia lahjapaperiin.

Vierailija
15/44 |
22.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kummi ei ole rahoittaja.

Kaikkihan tietää, erityisesti kummi itse, että häntä pidetään raha-automaattina.

Kun lahjavelvollisuus on hoidettu, saa olla rauhassa seuraavaan synttäriin tai jouluun asti.

Oikea vastaus on ei mitään. Tule käymään, se on paras lahja. Tai vanhemmat voivat tuoda kummilapsen kylään.

Vanhemmat voivat myös tarjota kummille päivällisen hyvässä ravintolassa perheensä seurassa.

Jos minä kysyn joltain ihmiseltä että mitä se haluaa lahjaksi niin toivon kyllä myös että se vastaa jotain koska joka tapauksessa aion ostaa jotain ja se on helpompaa jos sanotaan mitä halutaan. Ei se minusta ole mitään lahja-automaattina pitämistä jos kummi itse kysyy mitä voisi ostaa ja siihen vastataan.

Vierailija
16/44 |
22.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kummi ei ole rahoittaja.

Totta! Olisi kiva saada joskus viesti, että mitä minulle voisi antaa vastalahjaksi. =) Tai että edes saisi jonkun joulutervehdyksen tai edes sen koulukuvan, mikä minusta nyt pitäisi vähintään kummille joka vuosi antaa. Aika moni nimittäin unohtaa senkin... 

Vierailija
17/44 |
22.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä yksi lahja-automaatti, jota harvoin kutsutaan edes kummilapsen synttäreille, mitään muita tapaamisia tai edes lapsen kuulumisten kertomista on turha odottaa. Kummilapsen äiti ottaa yhteyttä kun lapsen syntymäpäivä lähestyy ja silloin on kyllä ihan selvää mistä yhteydenotto johtuu. Tiedän että ko. perheessä kaikki ihmiset arvotetaan heidän ostamien lahjojen perusteella. Tosin huvittavaa sinänsä, ko. perhe itse ei muista muita juuri lainkaan ja jos muistaa, antavat esim. itse lahjoina saamiaan kynttilöitä ja servettipaketteja eteenpäin. Tilanne pännii todella. Haluaisin vetää lahjojen arvon niin minimiin, ettei tarvitse ottaa yhteyttä edes lahjan toivossa - se kun tuntuu olevan ainoa asia, jonka vuoksi yhteyttä kerran vuodessa otetaan. Jos muilla samassa tilanteessa olleilla on vinkkejä, otan kiitollisena vastaan.

Vierailija
18/44 |
22.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun suostuin tuttavaperheen lapsen kummiksi, koko tuttavuus muuttui kuin taikaiskusta täysin erisävyiseksi.

Raha.

Sitä alettiin odottaa. Kaikkia vähiä tapaamisia väritti se seikka, että olin kummi. Minussa ei ollut eikä tapaamisissa ollut muuta kiinnostavaa. Ja kummisuhde ilmenee siten, että kummi ostaa lahjoja, kummilapsen vanhemmat lähettää 5*5 senttiä kokoisen valokuvan kerran vuodessa kummilapsesta.

Lahjojen laadusta ja hankintapaikoista tuli suoraa ohjeistusta. Kyse ei ollut vapaaehtoisesta lahjoittamisesta, vaan enemmän tai vähemmän suorista tilauksista.

Koska minulla ei ole lapsia, tuli mieleen, että ne varmaan odottaa minun tekevän testamentin kummilapsen hyväksi.

Avioeron myötä jätin kummiuden ex-miehelle. Mikä helpotus!

Vierailija
19/44 |
22.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kummi ei ole rahoittaja.

Maltoitko lukea aloituksenkin vai pelkän otsikon?

Vierailija
20/44 |
22.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaupoissa on kyllä hyvin lajiteltu lelut ikäkausien mukaan joten sanoisin vaikka että joku ikätasoon sopiva lelu, en luettelis merkkejä koska se tuntuis itsestä jo liikaa tilaamiselta ja sanelulta.