Miten Rinkebyn koulussa onnistuttiin kääntämään suunta ylöspäin?
Noin vuodessa loimme koko koulun uudelleen. Aiemmin rakenteet määrittelivät, kuinka voimme kohdata oppilaat. Nyt voimme kohdata heidät joustavammin heille sopivin tavoin, selittää rehtori Malmberg.
Luokat purettiin. Sen sijaan oppilaat opiskelevat aineryhmissä, jotka jakautuvat heidän tasonsa mukaan. Tarpeen mukaan oppilaita voidaan siirtää ryhmästä toiseen, ja ryhmää voi tukea erityisopettaja."
Kommentit (12)
Vaalit | Tukholman lähiökoulu teki täyskäännöksen, josta Suomikin voi oppia
https://www.hs.fi/alueet/art-2000010992564.html
Eli täähän on fiksua. Jos taso on huono ja häiritsee muita niin sopivaan ohjaukseen erikseen muista. Jotka oppii normaaliryhmässä.
n
Tasokurssit ei kelpaa Suomessa, koska poliitikot ja virkamiehet valehtelevat itselleen, että jokaisesta voi tulla peruskoulussa raketti-insinööri. Se on ssma, että kaikenmuotoiset esineet pakotetaan puolisuunnikkaan läpi. Vika nähdään eri mallisissa esineissä eikä koskaan muotissa!
Rinkebyn peruskoulussa n 10 % lopettaa koulun kesken. Ruotsissa revitään taas otsikoita jostain mikroparannuksista. Oppilaiden vanhemmille ei voi lähettää edes tiedotteita, koska vanhemmat eivät lue vaikka osaisivatkin, ja iso osa ei edes osaa lukea. En lähtisi vielä ylensanailemaan Rinkebyn koulun käänteistä. Fakta on että ei sinne kukaan halua, sinne joudutaan alimmista sosiaaliluokista. Kaikki joilla on vara shoppailla itsensä parempiin kouluhin tekevät sen Rinkebyssä.
Suomalaiskollegoille Malmberg haluaa kertoa, että Rinkebyn koulun muutos perustui kahteen ehtoon: On tunnistettava rehellisesti oppilaiden tausta ja tarpeet sekä se, mitä ne edellyttävät. Lisäksi tarvitaan rahaa."
"Paremmilla palkoilla sekä ongelmien ratkomisella opettajien viihtyvyys on saatu nousuun. Malmbergin mukaan samalla on suitsittu koulushoppailua. Rinkebyhyn hakeudutaan nykyään aiempaa innokkaammin sekä oppilaaksi että töihin."
Vierailija kirjoitti:
Suomalaiskollegoille Malmberg haluaa kertoa, että Rinkebyn koulun muutos perustui kahteen ehtoon: On tunnistettava rehellisesti oppilaiden tausta ja tarpeet sekä se, mitä ne edellyttävät. Lisäksi tarvitaan rahaa."
"Paremmilla palkoilla sekä ongelmien ratkomisella opettajien viihtyvyys on saatu nousuun. Malmbergin mukaan samalla on suitsittu koulushoppailua. Rinkebyhyn hakeudutaan nykyään aiempaa innokkaammin sekä oppilaaksi että töihin."
Malmberg
Mikä Malmberg on?
Aineryhmät pidetään pieninä. 1015 oppilaan ryhmässä opettaja pystyy säilyttämään yhteyden nuoriin ja ymmärtämään heidän haasteitaan ja kehitystään. Opettajien lisäksi muun henkilökunnan, kuten terveydenhoitajien, määrää on lisätty.
Oppilailla on myös aiempaa selvempi käsitys siitä, mitä heiltä koulussa odotetaan ja millaisia suorituksia arvosanat vaativat.
Suunta alkoi muuttua, kun Rinkebyn koulu pääsi mukaan koulutusviraston hankkeeseen, jossa oli mukana myös Tukholman yliopisto.
Huomattiin, että yksi koulun suurimmista ongelmista olivat runsaat poissaolot. Oppilaat jättivät saapumatta kouluun keskimäärin yhtenä koulupäivänä viikossa.
Opetuksen laatuun panostaminen ei auta, jos opiskelijat ovat siinä määrin poissa koulusta, Malmberg sanoo."
Ilman päättötodistusta nuoret jäävät tyhjän päälle, eikä heillä ole paljon vaihtoehtoja elämässä, sanoo Rinkebyn rehtori Martin Malmberg. Silloin nopea rikastuminen rikollisin keinoin voi houkutella.
Noin vuodessa loimme koko koulun uudelleen.
Samnyttistä saa erilaisia ja jännittäviä samaan kouluun. Malmbergin kehuista ei tunnistaisi koulua samaksi.
Rinkebyn koulussa ei käytännössä ole ruotsalaisia oppilaita, joten tasokursseja voidaan käyttää ilman, että tasoista tulee etnisesti leimaavia.
Vierailija kirjoitti:
Helpompi vaan päästää lukutaidoton hoitajaopiskelia tai insinöörioppilas läpi vaikka hän ei edes ymmärrä yhtään mistä on yritetty opettaa, puhelintaan tuijottavat
Voi ristus mitä hommaa! Tosin, ei se Pre-AMK opetus opistoissa ollut hääviä 35 vuotta takaperinkään ja jo tuolloin samanlaista surkutarinaa opetuksen tasosta kerrottiin eri puolilta maata. AMK-tason koulutus paskottiin ilmeisesti 1980-luvun loppupuolella, koska ysärille tultaessa koulutus oli jo ihan kuraa. Valtion kouluissa oli laboratorioita, joissa oli kakenlaisia koneita ja laitteita, mutta ei niitä käytetty koskaan. ammattikoulutaustalta tulleet osasivat käyttää koneita, mutta eivät puhuneet tai ymmärtäneet vieraita kieliä. Stuidarit osasivat kieliä ja yleissivistystä, mutta eivät oppineet käytäntöä lainkaan.
Hetkinen?! Suomessahan oli vastaava: tasokurssit!