Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Vegaani-miniä palautti lapsille antamani merinovillapuvut

Vierailija
21.11.2017 |

Onko tämä yleistä vegaanien keskuudessa? Ettei hyväksytä villaa? Pahoitin mieleni, kun ostin lämpimät ja aika kalliitkin merinovillapuvut lapsenlapsille. Miniä vilkaisi ja palautti puvut samantien, koska eivät sovi hänen arvoihinsa. Mitenhän lapset pysyvät lämpiminä.

Mielipiteitä, kuuluuko tämä vegaaniuden periaatteisiin, vai halusiko miniä olla vain tyly.

Kommentit (225)

Vierailija
21/225 |
21.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Että sellainen vegaanivihaprovo tänään.

Ei ole vihaprovo. En vain ole niin tarkasti tutustunut kyseiseen elämäntapaan. Koskettaa niin läheltä, kun lapsenlapsiani ovat. Haluan tietää, mitä voin viedä jatkossa. T. Ap

Vierailija
22/225 |
21.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se ongelma on merinolampaiden pito-olosuhteet. Miniä tuskin haluaa tukea tällaista eläintenpitoa. Googlatkaa mulesing.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/225 |
21.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä se kuuluu vegaaniuteen. Ei mitään eläinperäistä.

Itse syön vegaanisesti, mutta en kutsu itseäni vegaaniksi juuri siksi, että hyväksyn villan ja käytän nahkakenkiä, vaikka muuten nahkaa välttelenkin. 

Lämpimämmässä ilmastossa en käyttäisi villaa enkä nahkaa, mutta näillä leveysasteilla usein käytännössä toisena vaihtoehtona on muovituote.

Vierailija
24/225 |
21.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Seuraavan kerran ennen kun ostelet mitään niin kysy ystävällisesti, että mitä lapsukaiset tarvitsevat ja osta sen mukaan. Minun anoppini puolestaan raahaa meille näistä muovikuiduista valmistettuja rättejä uutena kaupasta vaikka mieheni ja minun toiveeni on käyttää kierrätettyä ja välttää muovia mahdollisimman pitkälle. Aina nyt ei tietysti voi, tässäkin arkijärki käyttöön (esim. jos ostat säilykkeitä lasipurkissa niin metallikannen sisäpinta on muovinen, hammasharjat ovat muovia, sairaaloissa tippaletkut jne).

Vierailija
25/225 |
21.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen myös vegaani, mutta lahjat olen aina ottanut vastaan. Voinhan myydä tai lahjoittaa ne myöhemmin halutessani. Ei kukaan pahaa tarkoita, vaikka toisi minulle sopimattoman tuliaisen. Esimerkiksi tosi harva ei-vegaani muistaa, etten voi syödä karkeissa olevaa liivatetta ja tuovat karkkia tuliaisiksi. En pahastu.

Vierailija
26/225 |
21.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis kukaan ei tajunnut, että tuo fleecekommentti oli tarkoitettukin vegaanien mustamaalaamiseksi? Tämä on taas sen saman kirjoittajan provo, joka aina vaahtoaa vegaaneista ja ekologisuudesta. Ja aina täällä mennään halpaan :-o

Yksikään tuntemani vegaani ei hehkuttaisi fleeceä.

Vierailija
27/225 |
21.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Seuraavan kerran ennen kun ostelet mitään niin kysy ystävällisesti, että mitä lapsukaiset tarvitsevat ja osta sen mukaan. Minun anoppini puolestaan raahaa meille näistä muovikuiduista valmistettuja rättejä uutena kaupasta vaikka mieheni ja minun toiveeni on käyttää kierrätettyä ja välttää muovia mahdollisimman pitkälle. Aina nyt ei tietysti voi, tässäkin arkijärki käyttöön (esim. jos ostat säilykkeitä lasipurkissa niin metallikannen sisäpinta on muovinen, hammasharjat ovat muovia, sairaaloissa tippaletkut jne).

Hammasharjoja tehdään myös bambusta.

Vierailija
28/225 |
21.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Fleece murenee pesussa mikromuoviksi, joka saattaa kyllä olla kaloille ynnä muille mereneläville pahempi juttu kuin ajoittainen keritseminen lampaille. 

Vierailija
29/225 |
21.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Merinovilla on eettisesti arveluttavaa, ellei ole 100% varmuudella mulesing-vapaata. Olisiko tässä syy?

Just tämä voi olla syy. Mä en ole lähelläkään vegaaniutta, mutta silti käytän merinoa vain silloin, kun sen alkuperä on tiedossa.

Vierailija
30/225 |
21.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eihän se lammas ole keritsemiseen kuollut.

Vierailija
31/225 |
21.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole vegaani, mutta olen lukenut siihen liittyvästä ajatusaailmasta. Kysymys ei ole eläinten satuttamisesta vaan hyödyntämisestä ylipäätään. Niinpä luonnossa lammaskaan tuskin kehittäisi niin paksua turkkia että sitä olisi pakko leikata, vaan ihminen on ensin jalostanut lampaan sellaiseksi. Ja silkkiperhosen toukat ovat omana itsenään  arvokkaita. Vegaanius koskee ihan kaikkea eläinperäistä, myös esim. lääkkeistä tarkistetaan ettei niitä ole päällystetty gelatiinilla jne.

Suurin osa vegaaneista on muutenkin luontoystävällisiä, joten fleeceä suositumpaa lienee kerrospukeutuminen, bambu- hamppuvaatteet jne. Toivottavasti aloittajan ostamissa kerrastoissa on palautusoikeus niinkuin nykyisin useimmiten on. Tällaiset voimakkaan periaatteelliset kysymykset ovat typillisiä aiheuttamaan eripuraa sukupolvien välille ja näköjään sisällekin.

Vierailija
32/225 |
21.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Että sellainen vegaanivihaprovo tänään.

Ei ole vihaprovo. En vain ole niin tarkasti tutustunut kyseiseen elämäntapaan. Koskettaa niin läheltä, kun lapsenlapsiani ovat. Haluan tietää, mitä voin viedä jatkossa. T. Ap

Vierailija kirjoitti:

Vierailija
33/225 |
21.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jestas tätä hulluuden määrää. Ihmisillä on nykyään ihan liikaa aikaa. Näin kerran lampaita, joita ei oltu keritty pitkiin aikoihin. Ne olivat lähes liikuntakyvyttömiä. Mitenkähän se hoituu luonnon olosuhteissa noilla eläimillä.

Vierailija
34/225 |
21.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eläintähän ei tapeta villantuotannon takia eli itse en hirveän pahana pitäisi ja fleece enemmänkin riski ympäristölle.

Ilman eläimiä ja niiden lantaa olisi luomuviljely esim haastavaa eli kyllä eläimet kuuluu tuotantoketjun osaan.

Jokainen voi omalle kohdalle valita mitä noudattaa, mutta lapset eivät ikävä kyllä saa aina tätä oikeutta.

Eilen oli lapsen oikeuksien päivä ja sitäkin voisi ajatella onko kaikilla oikeus valita saako lihapullat syödä...

Vierailija
35/225 |
21.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jestas tätä hulluuden määrää. Ihmisillä on nykyään ihan liikaa aikaa. Näin kerran lampaita, joita ei oltu keritty pitkiin aikoihin. Ne olivat lähes liikuntakyvyttömiä. Mitenkähän se hoituu luonnon olosuhteissa noilla eläimillä.

Niitä ei ole sellaisina luonnossa; ne on ihminen sellaisiksi jalostanut.

Vierailija
36/225 |
21.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei sillä ole väliä, että ne lampaat keritään niiden itsensä vuoksi. Vegaani ei käytä vilkaa, koska eläintä ei tulisi edes pitää sitä tuottamassa. He haluaisivat villateollisuuden loppuvan. Lampaan luonnollinen elinympäristö ei ole karsina Suomessa ja ne ln jalostettu jo tuottamaan paljon villaa. Tai näin mulle selitti vegaani kun asiaa kysyin.

Vierailija
37/225 |
21.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo, no on se nyt fiksumpaa käyttää aitoa villaa (hei, ne lampaat voivat paremmin, kun niiden villa keritään) kuin käyttää öljystä valmistettua materiaalia (muovia). Sitä paitsi, miten vegaani voi olla varma, että keinokuitu ei ole tehty kuolleiden eläinten (esim. dinosaurukset) öljyksi muuttuneista ruhoista..

Vierailija
38/225 |
21.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä moni tuntemani vegaani suostuu käyttämään perus lampaanvillaisia tuotteita, mutta merinovillan tuottaminen on niin hirveää eläinrääkkäystä, että minäkään en suostu niitä tuotteita ostamaan, vaikka ihan lihansyöjä olenkin. Googleta termi mulesing, niin tiedät miten eläimiä rääkätään merinovillan vuoksi.

Vierailija
39/225 |
21.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Offtopic, mutta toivon, ettei yksikään vegaani joka kieltäytyy esim villasta käytä akryyli yms. paskaa.

Sehän se vasta ympäristöä rasittaakin.

Vierailija
40/225 |
21.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siten, että ne ei edes kasvata yhtä paksua villaa, kun niitä ei oo jalostettu siihen. Eleleehän tietyn rotuisia lampaita pitkin vuoristoja ja hyvin pärjäävät.

Ketju on lukittu.