Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Joudun olemaan 2. joulun peräkkäin töissä vaikka olen perheellinen

Vierailija
20.11.2017 |

Saimme tänään (myöhässä) joululistat työpaikalla ja joudun olemaan tänäkin jouluna vuorossa aattona ja joulupäivänä. Listojen tekijä huomautti, että se on reilua koska saan uudenvuoden vapaaksi. Yritin selittää, että siinä on vissi ero, joulu on perhejuhla ja tärkeä lapsille. Esimerkiksi yksi nuori mies sai joulun vapaaksi, vaikka on siis perheetön. Olisikohan tässä mitään tehtävissä? :( Meni maku taas koko joulun järjestämiseen.

Kommentit (218)

Vierailija
41/218 |
20.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minullakin on perhe, vaikkei omia lapsia olekaan. On äiti, isä, mies, sisko ja siskontyttö, koirat ja kissat sekä vanha mummi, joka ei montaa joulua enää ehdi täällä viettää. Minun perheeni on minulle vähintään yhtä tärkeä kuin omasi sinulle, vaikka siihen ei kuulukaan muita lapsia kuin siskontyttö ja karvakamut. En siis aio tarjoutua vaihtamaan mitään vuoroja vain sen takia, että joku pelkää lapsiensa menevän rikki siitä, jos äiti on joulun töissä.

Molemmat vanhempani olivat usein joulut töissä lisien vuoksi, eikä siitä mitään traumoja mulle tai siskolle jäänyt. Päinvastoin, saatiin nukkua vaikka kolmeen, jos huvitti, ja syödä mitä haluttiin. Monena vuonna etsittiin vanhempien piilottamaa lahjasäkkiä ja naarattiin koko talo. Se oli hauskaa, kun vanhemmat olivat töissä ja mummi antoi meidän tehdä mitä tykättiin. Kyllä ne lapset on joululomalla sen aikaa, että niitä ehtii nähdä.

Ajoitatte vain joulupöydän siihen aikaan kun olet kotona (lounas/illallinen), ja jaatte lahjat silloin. Mä olin viime vuonna joulun töissä, tänä vuonna erikseen pyysin vapaan, kun mummin kunto on alkanut huonontua niin, että tuskin enää ensi vuoden joulua voi hänen kanssaan viettää.

Ja se ”perheetönkin” on tosiaan jonkun lapsi ja sillä voi olla niitä läheisiä yhtä lailla kokoontumassa joulunviettoon. Ei ne sun lapset siihen kuole, jos käyt jouluna töissä, kun ei muidenkaan lapset. Äitiys ei tee sun pyynnöistä automaattisesti tärkeämpiä kuin muiden.

<3 Voi kun mammat antaisivat ihmisarvon meille lapsettomillekin. Jos joskus saan lapsia (tuskin), lupaan ja vannon, etten tule koskaan unohtamaan, ettei lisääntymiseni tee minusta automaattisesti tärkeämpää ihmistä tai ettei minun lapseni ja perheeni ole tämän maailman napa, jonka ympärillä kaiken muun tulee pyöriä.

Vierailija
42/218 |
20.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun vanhemmat on paljon olleet jouluja töissä silloin kun olin lapsi. Usein oli vaan isä mutta joskus molemmat vanhemmat. Joulua vietettiin sitten toisen vanhemman kesken tai kun vanhemmat tulivat töistä. Mitään traumoja tästä ei jäänyt.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/218 |
20.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan oikein sulle. Mitäs täällä valitat. Sulla on sentään töitä. Ihme marinaa. Ja pyhänä saa törkeän isot lisät. Osaa ne sun kakarat syödä sitä riisipuuroa ja niitä karkkeja ja pelata tietokoneella ilman suakin.

Vierailija
44/218 |
20.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä taas ymmärrän ap:n mielialan ihan täysin. Elämä on liian lyhyt siihen että joulutkin viettää töissä. Eritoten jos on lapsia ja niille jää jouluista aina mieleen se ettei äiti ollut paikalla.

Itsekin sinkkuna ja nuorena tein mieluusti jouluja ja muita pyhiä rahan takii mutta aikuisena se tuntui väärältä. Halusin olla kotona lasten kanssa luomassa niitä perinteitä ja olla yhdessä, tehdä meidän joulun. Joten vaihdoin alaa kun en halunnut olla aina töissä tärkeinä päivinä ja menettää paljon perhe-elämässä. Suosittelen muillekin, se vaan on sen arvoista! :)

Tässä voisi yritys ottaa roolia ja antaa vaikka henkilökunnalleen joululahjaksi mahdollisuuden olla lasten kanssa kotona, jättää vaikka ne firman logolla varustetut lahjat antamatta.

Tai voitaisiin järjestää joku "nenäpäiväkeräys", jossa yritykset voisivat lahjoittaa joululahjana esim. sairaanhoitajien lapsille mahdollisuuden olla äitinsä/isänsä kanssa jouluna. (Eli käytännössä joko korotettu palkka vapaaehtoisille sijaisille tai vuokratyövoima). Voisin itse lahjoittaa tuollaiseen. :)

Vierailija
45/218 |
20.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Etkö voinut sanoa että teit viime vuonna ja nyt olisi jonkun muun vuoro? Jää sairaslomalle jouluna.

Tuo olisi moraalitonta, jos ei oikeasti ole sairas. Jos ap soittaisi jouluaattoaamuna, ettei pääsekään tulemaan iltavuoroon, joku aamuvuorolaista joutuisi tekemään tuplavuoron. Se ihminen vasta katkera olisikin, joka tekisi aattona töitä klo 7-21.30. Lisäksi hänelläkin saattaisi olla pienet lapset.

Vierailija
46/218 |
20.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuudettatoista vuott jouluna töissä ja ilman mitään lisäkorvausta. Reilua, eikö totta? T:pastori

Vierailija
47/218 |
20.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

En pysty ymmärtämään näitä vinkujia. Tietyissä ammateissa joutuu olemaan myös jouluna töissä. Kannattaa miettiä ammatin valintaa todella tarkkaan.

Vierailija
48/218 |
20.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kolmevuorotyössä ei voi olla joka toista joulua vapaana,tai sitten osa porukasta ei ole koskaan joulua vapaalla. Viikossa kun on tyypillisesti vapaapäiviä 2/7, ei 1/2. Vastaavasti joulun voi olla vapaalla 2 kertaa seitsemästä eli noin reilu joka kolmas joulu, olettaen, että myös jouluna on normaalimiehitys töissä.[/quote]

Jouluna on varmaakin kaikissa hoitolaitoksissa viikonloppumiehitys eli henkilökuntaa on huomattavasti vähemmän kuin arkena.

Vierailija
49/218 |
20.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Niin, sitä se on nykyään näinä tasa-arvon aikoina...ei ole nuorilla halua joustaa mistään kenenkään muun hyväksi, edes jouluna.

Luuletko, että nuoret eivät vietä joulua? Vaikkei olisi lapsia itsellä, niin saattaa silti olla perhejoulu perinteenä.

Vierailija
50/218 |
20.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä en edes muista oliko äiti joskus jouluaattona töissä. Joulu on tosiaan enemmänkin kuin 24.12. klo 12-21, ei joulua yksi työvuoro selvästikään pilannut.

Uskon että sinulle itsellesi on kurja tilanne, mutta lapset pärjäävät kyllä :)

Vierailija
51/218 |
20.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

On kyllä tosi harmi! Tulisin tekemään sun vuoron mielellään, koska itse istun yksin kotona joulun.

Sh

Vierailija
52/218 |
20.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jouduin aina melkein olemaan joulut,juhannukset,pääsiäiset töissä kun lapseni oli tarhaikäinen.Oli kiva saada rahaa ei haitannut.Hanki hoitajat lapsillesi äläkä valita työttömiä on pilvinpimein ja lisää tulee.

Vierailija
53/218 |
20.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei todellakaan ole reilua laittaa osalle enemmän jouluvuoroja kuin muille. Oli se kierto mikä tahansa, uudet hyppäävät systeemiin entisten tilalle ja vanhat saavat vapaata omilla vuoroillaan, perhesuhteista riippumatta.

Vierailija
54/218 |
20.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihan oikein sulle. Mitäs täällä valitat. Sulla on sentään töitä. Ihme marinaa. Ja pyhänä saa törkeän isot lisät. Osaa ne sun kakarat syödä sitä riisipuuroa ja niitä karkkeja ja pelata tietokoneella ilman suakin.

Sairaanhoitajan törkeän iso lisä oli muistaakseni 136 euroa viime jouluaattona. Korvaako se mielestäsi kaiken menetetyn tekemisen?

Vierailija
55/218 |
20.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Harmi, mutta jollekulle se vuoro väkisinkin tulee. Ensi vuonna yritä jo etukäteen muistuttaa, että olet ollut kaksi edellistä vuotta kiinni.

Markkinoi myös sitä vuoronvaihtomahdollisuutta (mutta älä painosta ketään yksittäistä ihmistä), koska joskus ihmiset suostuvat vähän myöhemmin vaihtoon, kunhan ovat saaneet kypsytellä asiaa päässään vähän aikaan.

Vierailija
56/218 |
20.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vaihda vuoroa jonkun kanssa.

Olen jo yrittänyt, mutta ei ole kukaan suostunut ainakaan vielä :/ -aloittaja

Miksi edes pitäisi? Siksi, ettei ole lapsia? Lapsettomalle joulu voi olla yhtä tärkeä. Itselleni esim. siksi, että isoäitini on jo 87 vuotta ja todellakin otan hänet meille jouluksi. Enkä jousta tästä vain siksi, että joku akka on levittänyt jalkansa jollekin miehelle. Joo, kyllä risoo, että lapselliset kuvittelee olevansa jossakin erikoisasemassa vain siksi, että heillä on lapsia.

Miksi käytät näin rumaa kieltä?

Vierailija
57/218 |
20.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos yrität vaihtaa vuoroa perheettömän kanssa, kannattaa olla hiljaa siitä mitä ajattelet perheettömän joulusta. Mä varmaan nimittäin jättäisin tuossa tapauksessa vuoron ihan periaatteessa vaihtamatta vaikka sattuisi itselle sopimaankin, kun ärsyttäisi niin paljon asenne.

Vierailija
58/218 |
20.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olin nuorena mielelläni jouln töissä. Muitakin halukkaita riitti

Vierailija
59/218 |
20.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Etkö voi ottaa palkatonta vapaata? Itse otan palkatonta jos on sellaista menoa jonka arvotaan työntekoa tärkeämmäksi. Toki kärsin sen palkan menetyksenä. Arvovalintoja.

Vierailija
60/218 |
20.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joulu voi haluta viettää ja vietetäänkin, vaikkei omia lapsia olekaan. Ärsyttää kun kaikki aina ajettelee, että sinkulla ei ole mitään väliä, onko joulut ym. töissä vai ei. Lomat pitäisi jakaa tasaisesti, niin että jos on viimevuonna ollut töissä niin sitten tänä vuonna vapaalla jne. Totta kai jos jollakin ei ole mitään väliä onko töissä vai vapaalla, niin se antaa vaan enemmän vaihtoehtoja niille joille sillä on merkitystä.