Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Suku haluaa järjestää suuren joulujuhlan meillä

Vierailija
19.11.2017 |

Asumme isossa omakotitalossa, mutta silti! En halua heitä tänne jouluksi. Pohdin jo lomamatkan varaamista Thaimaahan koko perheelle, kun kuulin anopin suunnitelmista.

Olenko itsekäs?

Kommentit (170)

Vierailija
101/170 |
20.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Apua. Se on ihan hirveää pulijaamista astioiden kanssa. Minä olen huomannut, että yleensä ihmiset auttavat ruuan laitossa, mutta likaisten asioiden lauttaminen tiskikokneeseen ja tiskikoneen tyhjentäminen, roskiksien tyhjentäminen ja vieminen ja keittiönsiivous jää jostakin syystä aina emännälle. Eli sitä hommaa on siinä aika paljon enenmmän kuin tavallisena arkena. Ehkä mun kokemuksessa korostuu tuo astiarumba, kun muutenkin inhoan tiskikoneen tyhjentämistä. Jouluna, jos on paljon porukkaa, sen joutuu tekemään pari kertaa päivässä.

Muistan erään joulun vuosikausia sitten kun mieheni tuli kotiin joulun alla ja totesi, että meillähän ei jouluna tiskata, ja tuliaisena suloiset joulukuvioidut kertakäyttölautaset. Ilahduin tosi paljon. Sen jälkeen olen välillä varustautunut kertiksillä, jos on ollut semmoinen fiilis.

Kun aikuisia on tulossa, etukäteen tieto kullekin, mitä tuovat mukanaan, kuten edellä on useaan kertaan ehdotettu. Saa herkkua monenlaista ilman, että kenenkään tarvii kuolla ylirasittuneena lieden ääreen. Laatikot ym. kukin tuo omassa tarjoiluastiassa, niin ei tule ongelmaa siitäkään.

Joulu on lasten juhla, siksi ei tarvitse kenenkään pönöttää. Aikuiset saunoo, ketkä haluaa ja kippaavat glögiä, oluen ystävät sitä. Rentoa yhdessäoloa.

Marttojen ohjeistuksen mukaan edes kaappeja ei tarvitse siivota :)

Kertakäyttölautaset jouluna veisi kyllä mun joulufiilikseni.

Vierailija
102/170 |
20.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jaat hommat

Anoppi laatikot

Miehen sisko kinkku

Sinä jälkkärit

Jollekin viinit ja juustot

Joulupukki

Jne

Miksi jaoit hommia vain naisille......?

Koska niin se todellisuudessa menee. En minä ainakaan lähde siihen pelleilyyn että pitäisi nyt esittää että miehet on tasavertaisina joulun ruokia laittamassa. Bullshit! Puhutaan nyt edes totta tällä palstalla.

t:sivusta toinen

Täh? Kyllä meillä kotona jo aikanaan isä oli päävastuussa jouluruoista. Ja veljen kanssa siivottiin pöytä ja täytettiin astianpesukone yms. En tiedä missä todellisuudessa sinä sitten elät. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/170 |
21.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Apua. Se on ihan hirveää pulijaamista astioiden kanssa. Minä olen huomannut, että yleensä ihmiset auttavat ruuan laitossa, mutta likaisten asioiden lauttaminen tiskikokneeseen ja tiskikoneen tyhjentäminen, roskiksien tyhjentäminen ja vieminen ja keittiönsiivous jää jostakin syystä aina emännälle. Eli sitä hommaa on siinä aika paljon enenmmän kuin tavallisena arkena. Ehkä mun kokemuksessa korostuu tuo astiarumba, kun muutenkin inhoan tiskikoneen tyhjentämistä. Jouluna, jos on paljon porukkaa, sen joutuu tekemään pari kertaa päivässä.

Mä kerran otin aikaa kauanko kestää tyhjentää tiskikone. 3 min.

Jos sulla menee täyttämisessä, tyhjentämisessä ja roskien viemisessä yli 15 min aikaa, katso peliin ja mieti mitä voisit tehdä.

Meillä on vietetty porukalla iso joulu yli 10 v, aina meillä.

Iso to do lista, joka tehdään edellisten vuosien perusteella.

Meidän perhe hommaa juomat ja kinkun, ne on vaan loogisinta hoitaa meillä.

Muut tuovat oman satsinsa. Aina joulun jälkeen mietitään puuttuuko jotain, jos puuttui, lisätään se seuraavaan listaan. Tällä nykyisellä ollaan menty ainakin 5 v.

Pukki asuu samassa taloyhtiössä. Nyt kun on pieniä lapsia, tulee pukki ennen kun lähtee kierrokselle. Ennen lapsia tuli kierroksen jälkeen.

Mun osuus on ohi ehkä 30 minuutissa. Sen verran menee aikaa,kun laitan kinkun, kuorrutan ja laitan juomat kaupassa kärryihin ja kotona jääkaappiin.

Iso joulu on aivan ihana.

Eiköhän tuossa kulutettua aikaa oleellisempaa ole se, että emäntä jää yksin siivoamaan keittiötä kun muut menevät mukavasti istuskelemaan ja juttelemaan. Vähintään olisi reilua, että myös illan isäntä osallistuisi, mieluusti myös joku muukin. Ja jos teillä sen ison porukan kaikki lautaset, lasit, tarjoiluastiat sun muut mahtuu yhteen koneelliseen, mahtaa olla valtava kone.

Meidän kone ei ole kertakäyttöinen. Kun ollaan syöty, laitan minä tai mieheni ekan satsin päälle, loput altaaseen, tiskipöydälle. Sitten kone päälle.

Ennen nukkumaanmenoa tyhjennän, se 3 minuuttia, täytän ja laitan illalla tai aamulla päälle. Ikinä ei ole tullut 3 koneellista kerralla.

Mieheni vanhemmat ja veli perheineen asuu lähellä, vain minun vanhemmat asuu kauempana ja ovat meillä yötä.

Meidän perhe pääsee kaikkein helpoimmalla. Sen ajan, kun vanhempani ovat meillä, 2 yötä, me syödään lähes kokonaan jouluruokia. Yleensä 27.12 tehdään hernekeittoa, johon laitetaan liput kinkut.

Muut tuovat niin paljon laatikoita ja muita herkkuja, ettei meidän tarvi mitään muuta tehdä kun olla ja syödä.

Joulusiivous ei ole perussiivoista suurempi juttu ja joulukoristeet pitää ripustaa ja aikanaan poistaa.

Lapset koristelevat kuusen.

Sehän on hurjan kiva että teillä tiskit hoituu nopeasti. Meillä menee aikaa jo siihen, kun kaapitaan lautasilta jämät biojätteeseen, pakataan jäljelle jääneet ruuat rasioihin ja muuta mukavaa, mm. huuhdotaan rosolliastiat ettei kaikki koneessa olevat muovikipot värjäydy violeteiksi.

No mulla ei mene aikaa siihen, että kaavin lautasia. 5 sek per lautanen max. Joulua varten jääkaappia tyhjennetään ja meillä on sellaisia silikonikansia. Sellainen laatikon päälle ja jääkaappiin.

Rosolli tulee aina pienessä sangossa ja sitä tarjoillaan samassa kristallikulhossa, kun aina ennenkin. Anoppi ottaa sankonsa mukaan kun lähtee. Kun seuraavana tai sitä seuraavana päivänä on rosolli loppu, pesasen kulhon, kuivaan ja laitan takaisin.

Ok, ainoa mihin menee aikaa on pöytäliinan pesu. Kun vanhempia lukuunottamatta muut ovat lähteneet, levitän pöytäliinan suihkuun. Näkyviin likoihin laitan pesuainetta. Sitten suihkulla laitan märäksi ja taitaa löyhälle rullalle , laitan ämpäriin ja täytän vedellä. Aamulla koneeseen . Aina jää ikuisia läikkiä, mutta on tummaa pellavaa, ei näy suoraan ja jouluna on tunnelmavalaistun ja pöytä täynnä koristeita.

Jossain vaiheessa silitän liinan ja siinä menee aikaa aina. Sitten kaappiin odottamaan seuraavaa joulua.

Kyllä sitä bioa tulee ihan tavallisena päivänäkin ja en hirveesti huuhtele muutenkaan. Pahimmat pois. Joten siihen en kyllä saa aikaa kulumaan mitenkään.

Vierailija
104/170 |
21.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kieltäydy, niin helposti ongelma on ratkaistu.

Vierailija
105/170 |
21.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä en haluaisi viettää joulua ollenkaan, mutta tällä mennään: Me ollaan kotona ja meille saa tulla ken haluaa. Mieheni hankkii kuusen ja tekee jouluruuat kun sellaisia kerran haluaa, minä teen ostoslistat ja siivoan keittiötä (tuntuu siltä että koko ajan) ja huolehdin yöpyjien makuusijat. Tilaan myös siivoojan.

Vierailija
106/170 |
21.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei, ei, ei ja hei! kirjoitti:

Ei missään nimessä moista jos ei ole oma idea ja löydy haluja!

Jos käy muiden valmistamissa "jouluissa", niin voiko edes kieltäytyä? Varsinkaan selityksellä ku emmmä haluuuuuuuuuu...

Jos käy muiden järjestämissä jouluissa siksi että on pakko kun joku muu haluuuuu, niin miksi pitäisi itse järjestää sama paska siksi että joku muu haluuuu?

Aikuisen ihmisen ei ole mikään pakko viettää juhlaa muiden mukaan. Tiedät tämän itsekin. On vaan ollut helppoa mennä muitten pöytiin.

Itse asiassa meillä on menty muiden pöytiin vain siksi, että nämä muut eivät pahoittaisi mieltään. Jossain vaiheessa päätettiin, että nyt loppuu ja vietettiin oma joulu perheen kesken. Oli niin mukavaa, että samoin on tehty joka joulu siitä lähtien.

Sukulaisten luona ehtii vierailla joulun jälkeenkin.

Vierailija
107/170 |
21.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meille tulee lähisukua jouluna ja se on ihanaa! Meitä on kaikenkaikkiaan n. 13 henkeä, sekä omasta että miehen suvusta. Meillä on iso talo ja ruokapöytä, johon mahtuu koko porukka. Ruokaa tuo mukanaan tasapuolisesti sekä äitini että anoppi, joten kaikki tekeminen ei jää mun harteille. Alkoholia ei tästä porukasta kukaan juurikaan käytä, ainoastaan alkumaljaksi on kuplivaa. Kaikki asuvat muutaman kymmenen kilometrin säteellä meistä, joten kukaan ei jää yöksi. Tulevat alkuiltapäivästä ja lähtevät ehkä n. klo 21. Lapset jo kyselivät, että tuleehan meille taas paljon vieraita jouluna. Ollaan kaikki läheisiä keskenämme, joten tiedän ettei tarvitse pingottaa. Kaikkia auttavat joka käänteessä, hommaa on delegoitu myös miespuolisille ja lapsille joten kenenkään raukan ei tarvitse yksin stressata.

Vierailija
108/170 |
21.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sinä joka haluat järjestää suku/joulujuhlia niin järjestä ihan vapaasti vaikka joka päivä.

Mutta älä tule ainakaan minulle komentelemaan ja määräilemään mitä minun pitää omassa kodissa tehdä tai olla tekemättä!

Vierailija
109/170 |
21.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulle tulee tästä aloituksesta mieleen se karkkimainos, että saako aikuinen ihminen pitää karkkipäiväänsä silloin kun huvittaa - Saako aikuinen ihminen viettää jouluansa niin kuin haluaa ja niiden kanssa, joiden kanssa haluaa? Jos ap ei saa niin sittenhän asialle ei voi mitään.

Vierailija
110/170 |
21.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuinka joku random edes kuvittelee että on joku valta päättää muiden juhlien järjestämisestä? Ihan sairasta luulla että voisi jonkun toisen puolesta päättää että sukujuhlat on nyt teillä.

Yhtä saatanan naurettavaa olisi jos menisin Pirjo-Riitalle sanomaan että kiellän sinua järjestämästä joulujuhlia kodissasi. NIIH!

Vierailija
111/170 |
21.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta olisi mukavaa, jos joskus joulua vietettäisiin meillä. Minusta joulun ja tarjoilujen laittaminen olisi paljon vähemmän stressaavaa kuin iänikuinen autossa istuminen aattona. Mutta kun ei. Ei se käy, kun AINA on tehty näin.

Mulle unelma voisi olla myös oman perheen kesken vietetty joulu. Asumme kauniissa talossa maalla idyllisessä maisemassa. Miten ihana olisi kiireetön jouluaatto, johon sisältyisi vaikka potkukelkkaretki jos on lunta) tai metsäkävely ja sitten kiireetöntä oleilua. Mutta koska olen ainoa, joka tällaisesta haaveilee, niin taas aattoaamu istutaan autossa. Sitten pönötetään anoppilassa ja istutaan koko päivä ja illalla taas istutaan autossa, kun tilat ei riitä yöpymiseenkään.

Vierailija
112/170 |
21.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minusta olisi mukavaa, jos joskus joulua vietettäisiin meillä. Minusta joulun ja tarjoilujen laittaminen olisi paljon vähemmän stressaavaa kuin iänikuinen autossa istuminen aattona. Mutta kun ei. Ei se käy, kun AINA on tehty näin.

Mulle unelma voisi olla myös oman perheen kesken vietetty joulu. Asumme kauniissa talossa maalla idyllisessä maisemassa. Miten ihana olisi kiireetön jouluaatto, johon sisältyisi vaikka potkukelkkaretki jos on lunta) tai metsäkävely ja sitten kiireetöntä oleilua. Mutta koska olen ainoa, joka tällaisesta haaveilee, niin taas aattoaamu istutaan autossa. Sitten pönötetään anoppilassa ja istutaan koko päivä ja illalla taas istutaan autossa, kun tilat ei riitä yöpymiseenkään.

"Aina tehty" on ihan yhta p*ska peruste kuin se "kaikilla muillakin". Mikä estää jäämästä kotiin tänä jouluna? Niitä sukulaisia kun voi tavata muulloinkin kuin juhlapyhinä.Eihän toi ole kuin  ilmoitusasia, oikeesti. SInä et ole vastuussa muiden perinteistä tai mielipahasta. Jää sinä  kotiin.

Vierailija
113/170 |
21.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lisätkääpä yhtälöön se, että asutte omassa tai puolisonne lapsuudenkodissa, missä ne ihana sukujoulut on aina ennen vietetty. Suostuin siihen souviin tasan kerran, sen jälkeen olen sanonut aina ei ja uhannut että vaikka suku kuinka koputtelisi aattona oven takana, meille ei ole tulemista.

Mä niin tiedän tunteen! Paitsi että en suostunut järjestämään sukujoulua kertaakaan sen jälkeen kun appivanhemmat lähtivät tilalta ja minä muutin sinne. Tai no, appivanhemmat ovat ihan tyytyväisinä reissanneet jouluksi ulkomaille tai menneet muiden lastensa pöytiin, mutta ne sisarukset jaksaa olla vuodesta toiseen katkeria kun ei enää ole sitä ah niin ihanaa sukujoulua kotona.

Vierailija
114/170 |
21.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Näen jo itseni raatamassa köökissä, anopin istuessa glögimukin kanssa sohvalla katsellen, kun muksut leikkivät uusilla leluillaan. Ap

Sinäkö raadat siellä kyökissä vain ja ainoastaan anopin takia? Anoppiko vaatii? Taitaa olla vain omassa päässäsi tämä kuvitelma, että anoppi pakottaa sinut kyökkiin muiden istuskellessa sohvalla.  Mitä ne muut tekee? Appiukko? Miehesi? Istuko nekin anopin seurana sohvalla?  Ja miksi et sinäkin menisi istumaan sinne sohvalle?  Kuka siellä kyökissä raataa aattoiltana? Ei meillä ainakaan kukaan.

Vierailija
115/170 |
21.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Näen jo itseni raatamassa köökissä, anopin istuessa glögimukin kanssa sohvalla katsellen, kun muksut leikkivät uusilla leluillaan. Ap

Sinäkö raadat siellä kyökissä vain ja ainoastaan anopin takia? Anoppiko vaatii? Taitaa olla vain omassa päässäsi tämä kuvitelma, että anoppi pakottaa sinut kyökkiin muiden istuskellessa sohvalla.  Mitä ne muut tekee? Appiukko? Miehesi? Istuko nekin anopin seurana sohvalla?  Ja miksi et sinäkin menisi istumaan sinne sohvalle?  Kuka siellä kyökissä raataa aattoiltana? Ei meillä ainakaan kukaan.

Helpommalla pääsee kun pitää anopin oven ulkopuolella :)

Vierailija
116/170 |
21.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

MÄ OLISIN AINA HALUNNUT JÄRJESTÄÄ SUKUJOULUN MUTTA MUN KOTI EI KELVANNU EX MIEHEN SUVULLE.  NYT ON JOULUPÖYDÄSSÄ 8-10 HLÖÖ. MUNLAPSET JA PUOLISON 4:STÄ LAPSESTA 2. JA MUN VANHEMMAT JOS OVAT TERVEENÄ. JA KOLME KOIRAA.

Vierailija
117/170 |
21.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sitten ne kalat, laatikot ym valmiiksi tarjoiluastioissa, jotta voi nostaa suoraan pöytään eikä tarvitse etsiä emännältä astioita.

Siivousapukin kannattaa etukäteen ilmoittaa, juuri se roskisten vienti ym.

Vierailija
118/170 |
21.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Homo. 

Pieni takavetoinen BMW.'

Kesäkurpitsa.

Aamen.

Vierailija
119/170 |
21.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joulu on pakanallinen juhla. Jeesuksen syntymän kanssa sillä ei ole mitään tekemistä. Minä ainakin lähtisin vaikka Pieksämäelle jouluna mieluummin.

Vierailija
120/170 |
21.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sano EI. Jos suku ei ymmärrä, sano uudestaan EI. Toista niin monta kertaa kuin on tarpeen.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan neljä seitsemän