Suku haluaa järjestää suuren joulujuhlan meillä
Asumme isossa omakotitalossa, mutta silti! En halua heitä tänne jouluksi. Pohdin jo lomamatkan varaamista Thaimaahan koko perheelle, kun kuulin anopin suunnitelmista.
Olenko itsekäs?
Kommentit (170)
Vierailija kirjoitti:
Olen itse juhlaihminen, mutta ymmärrän täysin aloittajaa. Vaikka kuinka jakaisi tuomisia, niin yleensä se on talonväki, joka ne ruoat joutuu tarjolle laittamaan, kaivelemaan hienommat astiat, pesemään ne ennen ja jälkeen juhlan, etsimään paikat kaapeista, siivoamaan ja jynssäämään ennen ja jälkeen juhlan.
Kun mahat on täynnä, niin harvan vieraan perse nousee sohvalta tiskaamaan, jäähdyttelemään ruoan jämiä, kelmuttamaan jämäruokia jne. Ja samaan aikaan pitäisi olla jo kahvit ja kakut pöydässä.
Vielä jos vieraat jäävät yöksi, niin vastassa on petien tekeminen, lakanat, iltapalat, aamupalat.
Juuri näin se menee lupauksista huolimatta.
Pestaa pitopalvelu ja myy sukulaisille pääsylippuja.
Vakavasti: kutsut menee kyllä niin päin, että se joka kutsuu myös kestitsee.
Ei kukaan täysjärkinen ilmoita, että me tullaan kaikki teille jouluna.
Vierailija kirjoitti:
Jaat hommat
Anoppi laatikot
Miehen sisko kinkku
Sinä jälkkärit
Jollekin viinit ja juustot
Joulupukki
Jne
Meille tuli kerran tällainen "kutsu" miehen siskon luokse, että tulkaa siihen ja siihen aikaan porkkanalaatikon ja rosollin kanssa. Sitten vielä haukuttiin kuulemma selän takana, kun kieltäydyttiin ja lähdettiin matkoille. Että joo, ei tuollainen "tehdään kaikki yhdessä" -juttukaan ihan niin kiva ole.
Vierailija kirjoitti:
Apua. Se on ihan hirveää pulijaamista astioiden kanssa. Minä olen huomannut, että yleensä ihmiset auttavat ruuan laitossa, mutta likaisten asioiden lauttaminen tiskikokneeseen ja tiskikoneen tyhjentäminen, roskiksien tyhjentäminen ja vieminen ja keittiönsiivous jää jostakin syystä aina emännälle. Eli sitä hommaa on siinä aika paljon enenmmän kuin tavallisena arkena. Ehkä mun kokemuksessa korostuu tuo astiarumba, kun muutenkin inhoan tiskikoneen tyhjentämistä. Jouluna, jos on paljon porukkaa, sen joutuu tekemään pari kertaa päivässä.
Mä kerran otin aikaa kauanko kestää tyhjentää tiskikone. 3 min.
Jos sulla menee täyttämisessä, tyhjentämisessä ja roskien viemisessä yli 15 min aikaa, katso peliin ja mieti mitä voisit tehdä.
Meillä on vietetty porukalla iso joulu yli 10 v, aina meillä.
Iso to do lista, joka tehdään edellisten vuosien perusteella.
Meidän perhe hommaa juomat ja kinkun, ne on vaan loogisinta hoitaa meillä.
Muut tuovat oman satsinsa. Aina joulun jälkeen mietitään puuttuuko jotain, jos puuttui, lisätään se seuraavaan listaan. Tällä nykyisellä ollaan menty ainakin 5 v.
Pukki asuu samassa taloyhtiössä. Nyt kun on pieniä lapsia, tulee pukki ennen kun lähtee kierrokselle. Ennen lapsia tuli kierroksen jälkeen.
Mun osuus on ohi ehkä 30 minuutissa. Sen verran menee aikaa,kun laitan kinkun, kuorrutan ja laitan juomat kaupassa kärryihin ja kotona jääkaappiin.
Iso joulu on aivan ihana.
Vierailija kirjoitti:
Asumme isossa omakotitalossa, mutta silti! En halua heitä tänne jouluksi. Pohdin jo lomamatkan varaamista Thaimaahan koko perheelle, kun kuulin anopin suunnitelmista.
Olenko itsekäs?
Jos te lähette lomille, voiko meidän perhe käyttää teidän kämppää oman sukujoulun viettoon? Sehän on tyhjänä, ettekä te sitä silloin tarvitse. Ettehän te voi olla niin itsekkäitä ja pilata MEIDÄN sukujoulua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Riippuu siitä, miten usein olette olleet muiden järjestämissä valmiissa pöydissä. Jos ette ole, et ole itsekäs. Jos olette, olet itsekäs.
Ei se ihan noinkaan mene. Ei kaikki osallistu sinne muiden järkkäämiin sukujuhliin riemusta kijuen vaan usein siellä ollaan lähinnä velvollisuudentunnosta ja muiden mieliksi. Pikemminkin niiden jokavuotisten sukujuhlien vaatiminen on itsekästä, sillä silloin muut joutuu aina luopumaan omista suunnitelmistaan jonkun toisen sukujuhlahaaveiden vuoksi.
Moni yllättyisi, mitenvähän sinne "velvollisuudesta osallistujaa" kaivataan, toki velvollisuudesta kutsutaan, mutta kannattaa rohkeasti kokeilla olemalla menemättä, jos ei halua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Apua. Se on ihan hirveää pulijaamista astioiden kanssa. Minä olen huomannut, että yleensä ihmiset auttavat ruuan laitossa, mutta likaisten asioiden lauttaminen tiskikokneeseen ja tiskikoneen tyhjentäminen, roskiksien tyhjentäminen ja vieminen ja keittiönsiivous jää jostakin syystä aina emännälle. Eli sitä hommaa on siinä aika paljon enenmmän kuin tavallisena arkena. Ehkä mun kokemuksessa korostuu tuo astiarumba, kun muutenkin inhoan tiskikoneen tyhjentämistä. Jouluna, jos on paljon porukkaa, sen joutuu tekemään pari kertaa päivässä.
Jos sulla menee täyttämisessä, tyhjentämisessä ja roskien viemisessä yli 15 min aikaa, katso peliin ja mieti mitä voisit tehdä.
Muut tuovat oman satsinsa. Aina joulun jälkeen mietitään puuttuuko jotain, jos puuttui, lisätään se seuraavaan listaan. Tällä nykyisellä ollaan menty ainakin 5 v.Pukki asuu samassa taloyhtiössä. Nyt kun on pieniä lapsia, tulee pukki ennen kun lähtee kierrokselle. Ennen lapsia tuli kierroksen jälkeen.
Mun osuus on ohi ehkä 30 minuutissa. Sen verran menee aikaa,kun laitan kinkun, kuorrutan ja laitan juomat kaupassa kärryihin ja kotona jääkaappiin.
Eiköhän tuossa kulutettua aikaa oleellisempaa ole se, että emäntä jää yksin siivoamaan keittiötä kun muut menevät mukavasti istuskelemaan ja juttelemaan. Vähintään olisi reilua, että myös illan isäntä osallistuisi, mieluusti myös joku muukin. Ja jos teillä sen ison porukan kaikki lautaset, lasit, tarjoiluastiat sun muut mahtuu yhteen koneelliseen, mahtaa olla valtava kone.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Riippuu siitä, miten usein olette olleet muiden järjestämissä valmiissa pöydissä. Jos ette ole, et ole itsekäs. Jos olette, olet itsekäs.
Ei se ihan noinkaan mene. Ei kaikki osallistu sinne muiden järkkäämiin sukujuhliin riemusta kijuen vaan usein siellä ollaan lähinnä velvollisuudentunnosta ja muiden mieliksi. Pikemminkin niiden jokavuotisten sukujuhlien vaatiminen on itsekästä, sillä silloin muut joutuu aina luopumaan omista suunnitelmistaan jonkun toisen sukujuhlahaaveiden vuoksi.
Moni yllättyisi, mitenvähän sinne "velvollisuudesta osallistujaa" kaivataan, toki velvollisuudesta kutsutaan, mutta kannattaa rohkeasti kokeilla olemalla menemättä, jos ei halua.
Se kieltäytymisestä seuraava uhriutuminen ja kitinä on kai myös näyteltyä?
Me ollaan laiskoja juhlijoita. Ja vielä laiskempia siivoojia. Ja introverttejä. Monta kertaa mekin mentiin velvollisuudentunnosta appivanhempien luokse, mutta viime vuosina on rohkaistuttu olemaan kotona. Paljon mukavampaa kun ei tarvitse lähteä minnekään, pakkailla tavaroita ja kököttää autossa. Saa olla rauhassa kotona ja syödä jotain muuta kuin niitä kammottavia perinteisiä suomalaisia jouluruokia. Pari kertaa ollaan lähdetty jouluksi ulkomaille, ettei tarvitse siivota kotona. Miehelle ei joulu tule jos ei ole siivottu ja on tympeää kun aattona mies alkaa vaatia, että nyt siivotaan.
Kyllä ne sukujoulut varmaan jonkinlaisille ihmisille on kivoja. Mutta jos viihtyy parhaiten omissa oloissaan ja vielä huonommiin jaksaa katsella sellaista joulukännäystä, niin kyllä oma koti ilman vieraita on paras!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei, ei, ei ja hei! kirjoitti:
Ei missään nimessä moista jos ei ole oma idea ja löydy haluja!
Jos käy muiden valmistamissa "jouluissa", niin voiko edes kieltäytyä? Varsinkaan selityksellä ku emmmä haluuuuuuuuuu...
Jos käy muiden järjestämissä jouluissa siksi että on pakko kun joku muu haluuuuu, niin miksi pitäisi itse järjestää sama paska siksi että joku muu haluuuu?
Aikuisen ihmisen ei ole mikään pakko viettää juhlaa muiden mukaan. Tiedät tämän itsekin. On vaan ollut helppoa mennä muitten pöytiin.
Parisuhteellisen tai perheellisen aikuisen on pakko tehdä joskus kompromisseja ja mennä vaikka hampaita narskuttaen sinne perhanan sukujouluun jos puoliso ja/tai lapset haluavat. Jos saisin yksin päättää, en ikinä menisi jouluna muiden pöytiin, mutta joskus on vaan pakko joustaa. Paitsi että siinä en jousta milliäkään, että järjestäisin sen sukujoulun omissa nurkissani. Se järjestää joka haluaa.
Ei muuten ole pakko. Missään olosuhteissa. Perhe saa rauhassa mennä anoppilaan, minä jään himaan. Ihan sama mitä prutkutusta sieltä kuuluu, evvk. Mikään mahti maailmassa ei saa minua viettämään joulua ellen halua. Yli 18-vuotiaiden itsemääräämisoikeus kun on voimassa myös jouluna.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se kieltäytymisestä seuraava uhriutuminen ja kitinä on kai myös näyteltyä?
Todennäköisesti kitisijöitä harmittaa, kun eivät itse ole yhtä rohkeita.
Minulla on kokemusta sukujouluista monelta, monelta vuodelta, niin lapsena kuin nuorena aikuisenakin. Olisin mieluummin ollut kotona oman perheen kesken, mutta minut lähetettiin isovanhempien luo koko lomaksi heti, kun koulu ennen joulua loppui. Muu perhe tuli sitten aattona ja viipyi yhden yön. Äitini sisarukset perheineen asuivat niin lähellä, että eivät jääneet yöksi. Alkuilta oli ihan kivaa, kun oli paljon hyvää ruokaa ja sitten lahjojen jako, joko pukin avustuksella tai myöhemmin ilman. Aina oli sovittu, ettei prosenttijuomia osteta lahjaksi, mutta aina niitä pulloja kuitenkin lahjojen joukosta löytyi. Kahvin jälkeen osa miehistä vetäytyi yhteen huoneeseen maistelemaan, ettei juoma ollut väljähtynyttä. Minä ahdistuin aina, koska en kestänyt miesten puheita, jotka muuttuivat turhankin "vapaamielisiksi", nykytermein kyse oli toisinaan seksuaalisesta häirinnästä eikä keskenkasvuinen tyttö sellaista juuri kestä. Puolustautuakin oli vaikea. Olin onnellinen, kun vihdoin ja viimein jäimme kotiin jouluksi, siis minäkin, jota ennen oli pompoteltu koko joululomaksi isovanhempien luo.
Nyt olen viettänyt jo noin kymmenen joulua yksin ja nauttinut siitä. Sukua käyn tervehtimässä kynttilällä hautuumaalla.
Lisätkääpä yhtälöön se, että asutte omassa tai puolisonne lapsuudenkodissa, missä ne ihana sukujoulut on aina ennen vietetty. Suostuin siihen souviin tasan kerran, sen jälkeen olen sanonut aina ei ja uhannut että vaikka suku kuinka koputtelisi aattona oven takana, meille ei ole tulemista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Muut tuovat oman satsinsa. Aina joulun jälkeen mietitään puuttuuko jotain, jos puuttui, lisätään se seuraavaan listaan. Tällä nykyisellä ollaan menty ainakin 5 v.Pukki asuu samassa taloyhtiössä. Nyt kun on pieniä lapsia, tulee pukki ennen kun lähtee kierrokselle. Ennen lapsia tuli kierroksen jälkeen.
Eiköhän tuossa kulutettua aikaa oleellisempaa ole se, että emäntä jää yksin siivoamaan keittiötä kun muut menevät mukavasti istuskelemaan ja juttelemaan. Vähintään olisi reilua, että myös illan isäntä osallistuisi, mieluusti myös joku muukin. Ja jos teillä sen ison porukan kaikki lautaset, lasit, tarjoiluastiat sun muut mahtuu yhteen koneelliseen, mahtaa olla valtava kone.
Meidän kone ei ole kertakäyttöinen. Kun ollaan syöty, laitan minä tai mieheni ekan satsin päälle, loput altaaseen, tiskipöydälle. Sitten kone päälle.
Ennen nukkumaanmenoa tyhjennän, se 3 minuuttia, täytän ja laitan illalla tai aamulla päälle. Ikinä ei ole tullut 3 koneellista kerralla.
Mieheni vanhemmat ja veli perheineen asuu lähellä, vain minun vanhemmat asuu kauempana ja ovat meillä yötä.
Meidän perhe pääsee kaikkein helpoimmalla. Sen ajan, kun vanhempani ovat meillä, 2 yötä, me syödään lähes kokonaan jouluruokia. Yleensä 27.12 tehdään hernekeittoa, johon laitetaan liput kinkut.
Muut tuovat niin paljon laatikoita ja muita herkkuja, ettei meidän tarvi mitään muuta tehdä kun olla ja syödä.
Joulusiivous ei ole perussiivoista suurempi juttu ja joulukoristeet pitää ripustaa ja aikanaan poistaa.
Lapset koristelevat kuusen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meidän kone ei ole kertakäyttöinen. Kun ollaan syöty, laitan minä tai mieheni ekan satsin päälle, loput altaaseen, tiskipöydälle. Sitten kone päälle.
Ennen nukkumaanmenoa tyhjennän, se 3 minuuttia, täytän ja laitan illalla tai aamulla päälle. Ikinä ei ole tullut 3 koneellista kerralla.Mieheni vanhemmat ja veli perheineen asuu lähellä, vain minun vanhemmat asuu kauempana ja ovat meillä yötä.
Meidän perhe pääsee kaikkein helpoimmalla. Sen ajan, kun vanhempani ovat meillä, 2 yötä, me syödään lähes kokonaan jouluruokia. Yleensä 27.12 tehdään hernekeittoa, johon laitetaan liput kinkut.
Muut tuovat niin paljon laatikoita ja muita herkkuja, ettei meidän tarvi mitään muuta tehdä kun olla ja syödä.
Joulusiivous ei ole perussiivoista suurempi juttu ja joulukoristeet pitää ripustaa ja aikanaan poistaa.
Lapset koristelevat kuusen.
Sehän on hurjan kiva että teillä tiskit hoituu nopeasti. Meillä menee aikaa jo siihen, kun kaapitaan lautasilta jämät biojätteeseen, pakataan jäljelle jääneet ruuat rasioihin ja muuta mukavaa, mm. huuhdotaan rosolliastiat ettei kaikki koneessa olevat muovikipot värjäydy violeteiksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos käy muiden valmistamissa "jouluissa", niin voiko edes kieltäytyä? Varsinkaan selityksellä ku emmmä haluuuuuuuuuu...
No mitäs jos on hampaat irvessä käynyt istumassa siellä anopin luona joka joulu, vaikka olisi tehnyt mieli olla vain kotona ihan oman perheen kesken kaikki nämä joulut? Jos on siis vihannut yli kaiken näitä sukujouluja mutta on sitten muiden mieliksi mennyt mukaan ja koettanut vain kestää senkin pakkopullan?
Nyt olisi siis hyvä hetki irtautua koko typerästä perinteestä. Minä tein niin kahden miehensukujoulun jälkeen. Mies oli hyvillään. Hänkin haluaa viettää joulua ihan vain vaimon ja lapsen kanssa, vaikka olen yrittänyt ängetä häntä kaikin mokomin äitinsä joulupöydän ääreen, ettei anopille tule paha mieli hirveän miniän tähden.
Siinä meillä kunnon suomalaisjurrikat. Ihmisten kanssa oleminen on pakkopullaa ja äkkiä pitää päästä kotiin möllimään neljän seinän sisään jos on joutunut olemaan pari tuntia muualla tai tulee paha mieli. Mitä vähemmän ihmisten kanssa niin sitä parempi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No mitäs jos on hampaat irvessä käynyt istumassa siellä anopin luona joka joulu, vaikka olisi tehnyt mieli olla vain kotona ihan oman perheen kesken kaikki nämä joulut? Jos on siis vihannut yli kaiken näitä sukujouluja mutta on sitten muiden mieliksi mennyt mukaan ja koettanut vain kestää senkin pakkopullan?
Nyt olisi siis hyvä hetki irtautua koko typerästä perinteestä. Minä tein niin kahden miehensukujoulun jälkeen. Mies oli hyvillään. Hänkin haluaa viettää joulua ihan vain vaimon ja lapsen kanssa, vaikka olen yrittänyt ängetä häntä kaikin mokomin äitinsä joulupöydän ääreen, ettei anopille tule paha mieli hirveän miniän tähden.
Siinä meillä kunnon suomalaisjurrikat. Ihmisten kanssa oleminen on pakkopullaa ja äkkiä pitää päästä kotiin möllimään neljän seinän sisään jos on joutunut olemaan pari tuntia muualla tai tulee paha mieli. Mitä vähemmän ihmisten kanssa niin sitä parempi.
Minusta on kiva tavata sukulaisia, mutta teen sen mieluummin muulloin kuin jouluna. En vaan jaksa sitä suorittamista, stressiä ja tiukkaa aikataulutusta, kaikkein vähiten mustasukkaisuutta kun aikaa jaetaan muillekin.
Vierailija kirjoitti:
Voisin kuvitella, että mun anoppi tekis noin. Kutsuis itsensä ja miehen sisarukset perheineen meille. Lupaisi kovasti kokata ja ihan varmasti auttaisi keittiössä. Todellisuudessa toisi palaneita pipareita, loput pitäisi löytyä mun jääkaapista. Keittiössä ei edes kävisi, vaan istuisi sohvalla ja huutaisi itsensä kanssa kilpaa siitä kuinka mahtava ihminen hän on. Juhlien jälkeen kiittelisi itseään, kuinka hyvin on kaiken järjestellyt, tosin keittiön jouluverhot on kauheat.
Juuri näin on käynyt esim lasten ristiäisissä, kovasti lupaa auttaa, mutta valmiiksi ladattua kahvinkeitintä ei ole saanut napsautettua päälle. Oli liian kiire flirttailla papille.
Miehen sisarukset ovat meille tervetulleita viettämään joulua. Eivät ole tulossa, välimatkaa on paljon. Omat vanhempani voisin myös kestittää.
Me mennään mun vanhempien luo jouluksi, autan tietysti keittiössä ja siivouksessa. Kiireetön, iloinen joulu toiveissa.
Joo nämä tämän kirjoituksen anopin kaltaiset "auttajat" tiedetään. Näiden kanssa järjestän yhtään mitään tasan sen kerran. Aivan sairaan sietämätöntä.
Meillä on vietetty sukujoulua aina. Minun olessa lapsi sitä vietettiin serkkujen kanssa mummolassa. Kaikkia muitakin juhlia vietetään oikein suureleisesti. Kun sitä joulua vietetään täällä, on siinä se hyvä puoli, että meillä on paljon tilaa, ja silloin aina joku väsähtänyt pääsee ylökertaan nukkumaan. Aikuiset lapset ovat jo tottunneet jakamaan osan ruuanlaitosta, joten jokainen saa sitä mieleistä jouluruokaa. Lapsista on tietenkin täkeintä ne joululahjat ja ihanaa jakaa niitä serkkujen kanssa. Kaikki mahtuvat kyllä myös yöksi aina on parempi olla täällä kuin lähteä yönselkään ajamaan hunossa säässä. Vaikka välillä ole stressannut sitä siivoamista, ei sillä loppujen lopuksi ole niin väliä. Kai minä sitten kuitenkin haluan antaa koko porukalle sen sukujoulun. Miniä ja muut järjestävät myöskesäjuhlia ja lomamatkoja yhteisesti. Niin, sitten vielä rahasta vähän, se maksaa, jolla on einten rahaa.
On hyvä että et ole nyhverö ja (o)saat sanoa oman mielipiteesi ja kotiisi ei tulla ilmoitusluontoisesti.
Mutta tuota yöpymisasiaa en ihan ymmärrä. Eikö koskaan ole tilannetta että haluaisit jonkun jäävän yökyläilemään/jollakulla olisi tarve siihen ja lähtö hotelliin rikkoisi mukavan illan/saattaisi olla liian kallista?