Suku haluaa järjestää suuren joulujuhlan meillä
Asumme isossa omakotitalossa, mutta silti! En halua heitä tänne jouluksi. Pohdin jo lomamatkan varaamista Thaimaahan koko perheelle, kun kuulin anopin suunnitelmista.
Olenko itsekäs?
Kommentit (170)
Vierailija kirjoitti:
Kieltäydy
Sinun olisi kannattanut antaa tämä neuvo aloittajalle jo 3 vuotta sitten.
Eikö sinulla tosiaan ollut mitään järkevämpää tekemistä juuri tänään kun nostaa vanha aloitus?
Oletteko huomanneet että aloitus on vuodelta 2017. Tuskin ap enää välittää teidän ohjeista.
Vierailija kirjoitti:
Herranjumala miten negatiivista sakkia täällä on. En tiedä miten te sukujoulun tai perhejoulun määrittelette ja miten kamalaa porukkaa kunkin suvussa on, kun vastemielinen olo tulee tästä kaikesta väkisinkin. Minä järjestäisin joulun vaikka omassa pikku asunnossani opiskelijabudjetillani, jos vaan saisin mummut ja vaarit saman pöydän ääreen vielä edes yhden kerran ja tuoreimmat pienet suvun jäsenet siihen myös.
Mutta en saa, edessä ensimmäinen joulu ilman yhtäkään rakasta isovanhempaa, myös ilman omaa primääriperhettä töiden, matkojen ja etäisyyksien vuoksi tänä vuonna. Lahjat vaihdetaan joulun alla ja isovanhempia käyn tapaamassa hautausmaalla aattoaamuna. Onneksi miesystävän perhe on kutsunut lämpimästi luokseen.
Olisitte onnellisia siitä yhteisestä ajasta, joka teillä on mahdollista vietää läheistenne kanssa jouluna. Se ei ole itsestäänselvyys. Tehkää siis omannäköisenne joulu, olkaa onnellisia niistä rakkaista, joita teillä elämässänne on älkääkä pilatko jouluanne kiukuttelulla tai stressaamisella.
Koskee niin anoppeja, kälyjä kuin miniöitäkin.
Itselleni on tullut niin ikävää kommenttia yhdeltä mieheni lapsuudenperheenjäseneltä, että ei oikein porukassa ajanviettäminen houkuta. En jaksa kokeilla menisikö tämä joulunaika pilalle jos antaisi mahdollisuuden, että olisi saanut itsensä hallintaan. Jotenkin sairaalloisen mustasukkainen ollut miehestäni ja käytös vähintäänkin omituista fyysistä läheisyyttä myöten. Keskenään pystyn hyvin olla tämän hankalankin ihmisen kanssa nykyään, mutta jos minä ja mies ollaan molemmat paikalla niin hänen käytös muuttuu. Tavataan miehen vanhempia sitten eriaikaan. Joulu vietetään minun vanhempien kanssa, sinne mahdutaan hyvin ja sinne meidät halutaan sekä kaikki mukavia toisilleen.
Vierailija kirjoitti:
Oletteko huomanneet että aloitus on vuodelta 2017. Tuskin ap enää välittää teidän ohjeista.
Monella muulla voi olla samanlaisia ongelmia mitä tässä ketjussa käsitellään.
Vierailija kirjoitti:
Mutta AP voi olla linjoilla ja voisi tulla kertomaan, että kuinka kävi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kieltäydy
Sinun olisi kannattanut antaa tämä neuvo aloittajalle jo 3 vuotta sitten.
Eikö sinulla tosiaan ollut mitään järkevämpää tekemistä juuri tänään kun nostaa vanha aloitus?
Tyhmä
Itseäni hämää näissä keskusteluissa tämä "Ette te siihen kuole", "Jos sukujoulu on läheisille tärkeä niin viettäkää se" ja "Voitte olla omalla perheellä joulun jälkeen" - tyyppiset kommentit.
Miksi on vietettävä sukujoulua ja kestittävä ihmisiä, jos ei halua tai jaksa? Entä miksi omat toiveet (joillain ehkä jo vuosikausia jatkuneet) ovat niin vähäpätöisiä, että niistä olisi taas kerran luovuttava? Tämä ei siis ole riidan haastamista, mutta vilpittömästi tätä asennetta ihmettelen.
Oma näkemykseni sukujouluista:
Olen lapsena ollut sukujouluissa, joissa tarjottiin lähinnä kahvin kanssa jotain. Kyläily painottui iltaan juuri tämän vuoksi, siitä olikin joskus mummoni kanssa puhetta että tykkäsi kun oli helppo järjestää. Apuna oli siivouksessa porukkaa ym.
Nykyisin olen itse perheenäiti, ja olen järjestänyt useamman sukujoulun täällä meillä. Asumme myös isossa omakotitalossa jossa on tilaa ja tunnelmaakin.
Ekojen sukujoulujen aikaan meillä oli pieniä lapsia, nyt on pieniä ja isompia. Itse on laitettu ja siivottu paikat, kukaan ei ole pyynnöistä huolimatta tuonut mitään. Vastauksena on ollut "Me järjestetään sitten vastaava ensi vuonna". Eipä ole järjestetty.
Työ on ollut kova, ja vaikka jouluihminen olen ja tykkään touhuta kaikenlaista, en pidä lainkaan siitä kuinka koko joulua edeltävä viikko menee juostessa että saa kaiken tehtyä. Jouluaatto on oma lukunsa, koska siihen kaikki huipentuu.
Perheen ja sukulaisten iloiset ilmeet ovat ihania, mutta sekä mun että mieheni aatto on tähän mennessä ollut hyvin työntäyteinen. Ollaan siis hiki hatussa painettu, että on saatu kaikki laitettua ja tehtyä ja lapset hoidettua.
Tänä vuonna vaakakupissa painaa myös se, että olen raskaana ja pahoinvointi ei vain tunnu hellittävän. Vaatii veronsa. Lisäksi miehen aatonaaton työpäivä alkaa aamuvarhain ja kestänee iltaan saakka (tuttua juhlapyhien alla). Mies itse siis toivoi, että aatto rauhoitettaisiin, jotta saisi hänkin ladata akkujaan.
Tänä jouluna porukka on taas ottanut yhteyttä, että teillä sitten taas...? Niinpä niin, "ensi jouluna järjestämme sitten meillä vastaavaa" in my ass. Mietitään tässä parhaillaan sopivaa tapaa kieltäytyä.
Ongelmana on, että tykätään sukulaisista, nähdä heitä jouluna ja vaikka laittaa heitä ajatellen jotain meillekin, mutta ei jakseta aina olla kestitsijöitä. Haluttaisiin viettää aatto kiireettömästi, oman perheen kesken. Porukkaa on siinäkin. Emme myöskään haluaisi loukata ketään, mutta niinhän siinä väistämättäkin käy, koska tämä jouluna emme aio kestitä ketään aattona.
Harkinnassa on, josko pyytäisimme sukulaisia meille joulupäivänä tai Tapanina ihan kahville tai puurolle, jolloin aatto olisi meidän perheen oma ja suku saisi kumminkin tulla meille kun sitä tuntuu toivovan. Tämä olisi meillekin mukavaa, ja ihan ok määrä tekemistä.
Ketju on vanha, mutta joulu on jälleen ajankohtainen ja joillakin tämä ongelma voi olla tänäkin vuonna.
Tätä ihmettelen, että miksi pitää kutsua isompi porukka yhtäaikaa jos ei ole tilaa.
Minunkin miehen sukulaisilla sama homma, äidin luona ei mahdu pöytään yhtäaikaa vaikka mentäisiin kutsun mukaisesti ilman minun lapsia. Miehen isän luokse kutsutaan myös minun lapset, mutta jos paikalla miehen sisarukset perheineen niin siinäkin on jo tarpeeksi porukkaa ja aivan liikaa on jos minun perhe vierailee samaan aikaan, taas ollaan siinä saman ongelman äärellä, että ei mahduta yhdessä syömään. Parempi vaan käydä eri aikaan. Mies ei edes nauti sellaisista kokoontumisista ja jättää sukulaislasten synttäritkin väliin niin on tyytyväinen, että olen hänen kanssaan samaa mieltä ja käydään kylässä eri aikaan kuin muut.