Suku haluaa järjestää suuren joulujuhlan meillä
Asumme isossa omakotitalossa, mutta silti! En halua heitä tänne jouluksi. Pohdin jo lomamatkan varaamista Thaimaahan koko perheelle, kun kuulin anopin suunnitelmista.
Olenko itsekäs?
Kommentit (170)
Minä tykkään nauttia jouluillan hämystä takkatulen äärellä siistissä kodissa. Siihen ei kuulu tiskiallas ja tasot täynnä likoamassa olevia astioita...
Vierailija kirjoitti:
Jos se juhla kiertää. niin mikä ettei.
Vaikka kiertäisi ympyrää, ei siltikään ole pakko.
Hei kuulkaa, ei sen sukujoulun tarvitse olla pakkopönötystä ja small talkia. Ehdottakaa itse heti alkuun, että pistetäänhän rennot vaatteet päälle kaikki. Ja kun menette juhliin, sanotte, ”ihanaa kun on joulu, kiva nähdä teitä kaikkia. Olipa hauska ajomatka kun nähtiin paljon pukkeja ja yhdessä kohtaa oli niin kaunis maisema” ja menet vaikka sohvalle istumaan rennosti. Juhlasta tulee pönötystä, jos kaikkia vähän jännittää ja jokainen lyö pönötysvettä myllyyn olemalla niska jäykkänä ja kyselemällä ”miten työasiat menee?” ”Hyvin, kiitos kysymästä, entä itselläsi?”
Minä aion olla joulun sairaana, joten ikävä kyllä meille ei voi tulla enää joukottain jouluna istumaan valmiiseen pöytään. Ennustan että minuun iskee joku tauti myös jouluna 2021.
Meille on sama tilanne kuin AP:lla mutta lisäksi pelkkiä yökyläilijöitä riittäisi välipäiviksi kymmenkunta joita pitäisi kestittää kun meillä on tilaa ja olen jouluihminen ja tykkään laittaa kodin ja kokata.
Ei kai nyt korona aikaan mitään isoja sukujouluja kannate järjestää. Kukin perhe juhlii omassa porukassa ja joulunpyhinä soitellaan kuulumisia. Jos joku on yksin, hänet voi tietenkin kutsua kylään, jos kaikki ovat terveenä.
Helppoa päästä tästä eroon: sano että olette koko perhe karanteenissa. Kukaan tuskin sen jälkeen tunkee kylään.
Joku hullu vetäsi tänne 3 vuotta vanhan jouluketjun.
Järki jäässä tyypillä.
Vierailija kirjoitti:
Ilmoitat päivää ennen että nyt on hirveä ripuli koko talossa. Tai sitten sanot suoraan nyt, että ei kiitos. Kyllä jouluna saa olla itsekäs ja vain oman perheen kanssa.
Me teimme tämän yksi joulu. Homma alkoi lähteä käsistä, joka puolelta tuli "toivomuksia" (ks. vaatimuksia) mitä kaikkea pitää olla ja kaikki tietysti meidän kukkarostamme. Vajaata viikkoa ennen sitten ilmoitimme kaikille että joudumme perumaan kun perheessä on noro.
Veljeni vaimo sitten ilmoitti että voi tulla hakemaan lahjat ja jouluruoat meiltä etteivät ne mene hukkaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jaat hommat
Anoppi laatikot
Miehen sisko kinkku
Sinä jälkkärit
Jollekin viinit ja juustot
Joulupukki
JneMiksi jaoit hommia vain naisille......?
Koska niin se todellisuudessa menee. En minä ainakaan lähde siihen pelleilyyn että pitäisi nyt esittää että miehet on tasavertaisina joulun ruokia laittamassa. Bullshit! Puhutaan nyt edes totta tällä palstalla.
t:sivusta toinen
Meillä mies laittaa jouluruoat enimmäkseen. Kummallinen todellisuus sinulla.
Talon omistaja päättää. Jos omakotitalo on vaimon nimissä, vaimo päättää millaiset joulujuhlat pidetään tai ollaan pitämättä. Jos mies ei tykkää vaimon päätöksestä niin menköön ulos pihalle nukkumaan.
Juuri tämän takia minulla on kaksi asuntoa. En suostu parisuhteeseen sellaisen ihmisen kanssa, joka vaatii että minä myyn oman asuntoni ja muutan asumaan hänen omistamaansa kämppään.
Vierailija kirjoitti:
Olethan sinä. Eikö voi edes yhtenä vuonna kokeilla? Varsinkin jos teillä tilaa on ja kyse juhlasta jonka olennainen ajatus on että perhe kokoontuu yhteen?
Entäs jos asennoituisit toisin ja yrittäisit ajatella toisista hyvää. Avoimin mielin kutsuisit heidät teille ja keskityt heidän hyviin puoliinsa, vaikka niitä joskus olisi hankala nähdä?Haluaisin nähdä että sinä haastat hiukan omaa ajatteluasi, etkä uraudu siihen kaavaan joka on enemmän rikkova ja etäännyttävä, kuin kasvattava ja yhdistävä.
Mikä sua tässä erityisesti ahdistaa?
Heillähän on perhe kasassa ja ilmeisesti perheen kesken tykkäisivät olla. Nyt on kyse siitä, että suku haluaa tulla heidän kotiin kokoontumaan.
Ei ole itsekästä viettää joulua niin kuin haluaa. Jokainen olkoon sukulaisten kanssa sillä tavalla tekemisissä kuin hyvältä tuntuu. Se ei ole itsekkyyttä. Itsekkyyttä on suunnitella toisen kotiin ja toisen vaikoiksi itsensä ja muiden haluamaa ajanviettoa.
Iso sukujoulu on kiva ajatus, mutta käytännön toteutus ei sitten olekaan niin ihanaa - varsinkaan raatavan emännän näkökulmasta. Itse en suostuisi tuollaisia järjestämään mistään hinnasta.
Miltä vuodelta nämä jutut oikein on ? Nythän on korona ja sen mukaiset rajoitukset.Tuntuu kovasti keksityiltä Joulun vaatimuksilta.
Vierailija kirjoitti:
Hei kuulkaa, ei sen sukujoulun tarvitse olla pakkopönötystä ja small talkia. Ehdottakaa itse heti alkuun, että pistetäänhän rennot vaatteet päälle kaikki. Ja kun menette juhliin, sanotte, ”ihanaa kun on joulu, kiva nähdä teitä kaikkia. Olipa hauska ajomatka kun nähtiin paljon pukkeja ja yhdessä kohtaa oli niin kaunis maisema” ja menet vaikka sohvalle istumaan rennosti. Juhlasta tulee pönötystä, jos kaikkia vähän jännittää ja jokainen lyö pönötysvettä myllyyn olemalla niska jäykkänä ja kyselemällä ”miten työasiat menee?” ”Hyvin, kiitos kysymästä, entä itselläsi?”
Miehen suvun rento sukujoulu. Meidän kolmen hengen perhe saapuu paikalle. Mummolassa on jo talon oma väki ja miehen veli perheineen sekä sisko. Olohuoneen kaikki istumapaikat ovat täynnä, kukaan ei liikahda tai käske lapsia tekemään tilaa että päästäisiin istumaan. Olo on lämpimän tervetullut 😂
Vierailija kirjoitti:
Miltä vuodelta nämä jutut oikein on ? Nythän on korona ja sen mukaiset rajoitukset.Tuntuu kovasti keksityiltä Joulun vaatimuksilta.
Vuodelta 2017.
Minä sanoisin, että haluamme viettää joulua vain oman perheen kesken pienellä porukalla. Ei pidä suostua, jos ei oikeasti halua.
En tiiä onko tää kirjoitettu vitsinä vai ei.
Kirjoitin aikaisemmin astianpesukoneen tyhjentämiseen menee se 3 min.
Kun kone illalla laitetaan päälle, kaikki ei tietenkään mahdu koneeseen, esim minun äitini tuo lastikoita ja jos joku äitini tuoma laatikkorasia on tyhjä, kyllä laitan tipan tiskiainetta ja vettä päälle. Ja aamulla koneeseen. Hopeat tiskaan myös käsin minäkin. Laitan ne aamulla jonnekin hetkeksi likoamaan, sitten huuhtelen ja kuivaan, tapaisin laatikkoon, aktiivistä siivousaikaa ei juurikaan mene.