Suku haluaa järjestää suuren joulujuhlan meillä
Asumme isossa omakotitalossa, mutta silti! En halua heitä tänne jouluksi. Pohdin jo lomamatkan varaamista Thaimaahan koko perheelle, kun kuulin anopin suunnitelmista.
Olenko itsekäs?
Kommentit (170)
Pelkkä ajatuskin kammottaa. Mieluummin makaisin pimeässä kämpässä hiljaa lattialla ja teeskentelisin etten ole kotona, jos anopille ei mene jakeluun mitä EI tarkoittaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jaat hommat
Anoppi laatikot
Miehen sisko kinkku
Sinä jälkkärit
Jollekin viinit ja juustot
Joulupukki
JneMartti tulee etukäteen imuroimaan ja moppaamaan ja vaihtaa jouluverhot.
Pertti imuroi vieraiden lähdettyä ja kantaa huonekalut takaisin paikoilleen.
Mortti hoitaa glögin lämmityksen ja tarjoilun non-stoppina koko juhlan ajan.
Vertti hoitaa tiskit ja vie roskikset.
Kalamies-Kalle onkii joulukalan ja savustaa sen.
Ville tekee rosollin.
Valle tuo jätskit ja tekee paikan päällä pannukakun ja paistaa sen jälkkäriksi.
Kuinka monta feministiä tarvitaan yläpeukuttamaan epätasa-arvoista kommenttia?
Vierailija kirjoitti:
Minäkin ihmettelen kovin miten vaivalloiseksi on sukujoulun järjestäminen mennyt! Suomalainen nainen ei näköjään osaa kuin kontrolloida, vinkua rahasta ja tasa-arvosta ja haukkua anoppia.
Onneksi mulla on sekä omatoiminen, lämmin ja suurpiirteinen suku että maailman paras anoppi! Ilolla kestitsen kotonani eikä ikinä ole tarvinnut yksin köökissä seisoa.Vastaisiko metsä nyt niinkuin sinne huutaa....
Onhan se eri asia, jos ei esim. käy vuorotyössä ja saa lomaa enemmänkin kuin sen viikon verran koko talvena.
Vierailija kirjoitti:
Minäkin ihmettelen kovin miten vaivalloiseksi on sukujoulun järjestäminen mennyt! Suomalainen nainen ei näköjään osaa kuin kontrolloida, vinkua rahasta ja tasa-arvosta ja haukkua anoppia.
Onneksi mulla on sekä omatoiminen, lämmin ja suurpiirteinen suku että maailman paras anoppi! Ilolla kestitsen kotonani eikä ikinä ole tarvinnut yksin köökissä seisoa.Vastaisiko metsä nyt niinkuin sinne huutaa....
Ihan taatusti. Sama porukka joka keksi jotain kymmeniä syytä sille miksi on ylivoimaista tervehtiä muita ihmisiä päiväkodin pihassa...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei, ei, ei ja hei! kirjoitti:
Ei missään nimessä moista jos ei ole oma idea ja löydy haluja!
Jos käy muiden valmistamissa "jouluissa", niin voiko edes kieltäytyä? Varsinkaan selityksellä ku emmmä haluuuuuuuuuu...
Jos käy muiden järjestämissä jouluissa siksi että on pakko kun joku muu haluuuuu, niin miksi pitäisi itse järjestää sama paska siksi että joku muu haluuuu?
Aikuisen ihmisen ei ole mikään pakko viettää juhlaa muiden mukaan. Tiedät tämän itsekin. On vaan ollut helppoa mennä muitten pöytiin.
Parisuhteellisen tai perheellisen aikuisen on pakko tehdä joskus kompromisseja ja mennä vaikka hampaita narskuttaen sinne perhanan sukujouluun jos puoliso ja/tai lapset haluavat. Jos saisin yksin päättää, en ikinä menisi jouluna muiden pöytiin, mutta joskus on vaan pakko joustaa. Paitsi että siinä en jousta milliäkään, että järjestäisin sen sukujoulun omissa nurkissani. Se järjestää joka haluaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihmettele vaan, jos muuhun ei ymmärrys riitä. Muiden suvut ja perheet eivät toimi samoin kuin sinun, joten hoida vaan omat asiasi.
Eiköhän tämä vastannut hyvin pitkälle kysymykseen :D Tällaiset käytöstavat ja asenteet!
Ohis
Vierailija kirjoitti:
Apua. Se on ihan hirveää pulijaamista astioiden kanssa. Minä olen huomannut, että yleensä ihmiset auttavat ruuan laitossa, mutta likaisten asioiden lauttaminen tiskikokneeseen ja tiskikoneen tyhjentäminen, roskiksien tyhjentäminen ja vieminen ja keittiönsiivous jää jostakin syystä aina emännälle. Eli sitä hommaa on siinä aika paljon enenmmän kuin tavallisena arkena. Ehkä mun kokemuksessa korostuu tuo astiarumba, kun muutenkin inhoan tiskikoneen tyhjentämistä. Jouluna, jos on paljon porukkaa, sen joutuu tekemään pari kertaa päivässä.
Muistan erään joulun vuosikausia sitten kun mieheni tuli kotiin joulun alla ja totesi, että meillähän ei jouluna tiskata, ja tuliaisena suloiset joulukuvioidut kertakäyttölautaset. Ilahduin tosi paljon. Sen jälkeen olen välillä varustautunut kertiksillä, jos on ollut semmoinen fiilis.
Kun aikuisia on tulossa, etukäteen tieto kullekin, mitä tuovat mukanaan, kuten edellä on useaan kertaan ehdotettu. Saa herkkua monenlaista ilman, että kenenkään tarvii kuolla ylirasittuneena lieden ääreen. Laatikot ym. kukin tuo omassa tarjoiluastiassa, niin ei tule ongelmaa siitäkään.
Joulu on lasten juhla, siksi ei tarvitse kenenkään pönöttää. Aikuiset saunoo, ketkä haluaa ja kippaavat glögiä, oluen ystävät sitä. Rentoa yhdessäoloa.
Marttojen ohjeistuksen mukaan edes kaappeja ei tarvitse siivota :)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos käy muiden valmistamissa "jouluissa", niin voiko edes kieltäytyä? Varsinkaan selityksellä ku emmmä haluuuuuuuuuu...
Jos käy muiden järjestämissä jouluissa siksi että on pakko kun joku muu haluuuuu, niin miksi pitäisi itse järjestää sama paska siksi että joku muu haluuuu?
Aikuisen ihmisen ei ole mikään pakko viettää juhlaa muiden mukaan. Tiedät tämän itsekin. On vaan ollut helppoa mennä muitten pöytiin.
Parisuhteellisen tai perheellisen aikuisen on pakko tehdä joskus kompromisseja ja mennä vaikka hampaita narskuttaen sinne perhanan sukujouluun jos puoliso ja/tai lapset haluavat. Jos saisin yksin päättää, en ikinä menisi jouluna muiden pöytiin, mutta joskus on vaan pakko joustaa. Paitsi että siinä en jousta milliäkään, että järjestäisin sen sukujoulun omissa nurkissani. Se järjestää joka haluaa.
Ai tuohon et enää lapsen (tai parisuhteen) edun nimissä taivukaan... just joo.
Sanot vain suoraan, että ei sovi, teillä on ihan omat suunnitelmat pyhiksi. Vietätte sellaisen joulun kuin haluatte, siellä missä haluatte. Jos joku yrittää ängetä, voit vain vetää oven kiinni ja sanoa että sinä ilmoitit ettei sovi. Jos siitä joku pahoittaa mielensä, niin voi voi.
Meille yritti juuri isänpäivänä ängetä miehen sukulainen, kun hänelle ei sovi mikään muu päivä koko vuonna ja välimatkaa on jonkun verran. On aika paha asioihin puuttuja ollut aina, yrittää sekaantua kaikkiin mahdollisiin asioihin. Auttoi kummasti, kun sanoi, että meillä on omat suunnitelmat, ei sovi, katsotaan sitten ensi vuonna jos ehditään nähdä. Ihmeesti heti löytyi toinen päivä, jolloin oli aikaa...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jaat hommat
Anoppi laatikot
Miehen sisko kinkku
Sinä jälkkärit
Joulupukki
JneMartti tulee etukäteen imuroimaan ja moppaamaan ja vaihtaa jouluverhot.
Pertti imuroi vieraiden lähdettyä ja kantaa huonekalut takaisin paikoilleen.
Mortti hoitaa glögin lämmityksen ja tarjoilun non-stoppina koko juhlan ajan.
Vertti hoitaa tiskit ja vie roskikset.
Kalamies-Kalle onkii joulukalan ja savustaa sen.
Ville tekee rosollin.
Valle tuo jätskit ja tekee paikan päällä pannukakun ja paistaa sen jälkkäriksi.Kuinka monta feministiä tarvitaan yläpeukuttamaan epätasa-arvoista kommenttia?
Kuinka monta meninistiä tarvitaan ymmärtämään satiiria?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ai tuohon et enää lapsen (tai parisuhteen) edun nimissä taivukaan... just joo.
En taivu, en todellakaan. Puoliso ja lapset saavat järjestää ihan itse jos haluavat, koti ja keittiö ovat ihan vapaita siihen tarkoitukseen. Minä voin kyllä istua sohvalla, juoda glögiä ja syödä suklaata.
Vierailija kirjoitti:
Onko todella niin, että vain suomenruotsalaiset rakastavat sukujaan ja nauttivat isoista juhlista keskenään? Vai käykö niin vain Strömsössä ja "Fanny och Alexander -leffassa? Toisaalta, eipä sitä palvelusväkeä paljoa ole tavallisen suomalaissuvun käytössä, jolloin joku epäonninen miniähän siinä helposti ajautuu toimittamaan kotitalouskoneen virkaa.
Minun kotona oli 70- ja 80- luvuilla isot sukujoulut. Enimmillään 22 henkeä ja 4 sukupolvea. Kaikki myös yöpyivät lapsuuden kodissani.
Kaikki jotka kykenivät kävivät joulukirkossa. Itse en ole koskaan järjestänyt Joulua. Nyt kun lapsuuden kotiani ei enää ole, matkustan jonnekin lomalle.
Ystävälleni sukulaiset ilmoittivat, että me tullaan sun luo jouluaattona. Tuodaan ruokia ja juomia. Se ja se jäävät yöksi. Ei auttanut vastustaa, kaikki oli päätetty.
Aaapua oikeastikko ollaan sitä mieltä, että kun on menty toisten pöytiin, huom. ei tungettu vaan kutsuttuna, niin täytyy joku päivä järjestää joulujuhla.
Kävi ihan vähän ahdistamaan jo pelkkä yleinen mielipide.
Ap voisi hyvin olla minä, tosin minä varasin sen thaimaan matkan jo aikoja sitten juurikin nyt jouluksi, koska miehen suku viime jouluna hehkutti meidän uutta taloa, jonne mahtuisi kaikki kerralla, joulupukit ja kaikki. En saanu henkeä varmaan viikkoon kun oikeesti luulin et ne aikoo tulla ens jouluna meille. Sit tietenkin rauhotuin ja varasin sen matkan, anopilla ei ole meille vara avainta joten joutuuvat nyt pitämään joulunsa siellä missä ennenkin.
En todellakaan nauti juhlien järjestämisestä/vieraista meillä, ihan oikeasti en saa henkeä siitä. Järjestin tupaantuliaiset kun luulin, että täytyy, varmaan vieraatkin huomas mun läähättämisen mut opinpahan etten enää pakota itseäni muiden odotuksia vastaamaan.
Pelkään niitä jouluja jo etukäteen kun meillä on lapsia, mutta jospa tästä thaimaasta tulee nyt perinne <3
Terveiset niille ketkä tunnisti minut :)
Pelkkä ajatuskin sukujoulusta on kammottava. Pitäisi pukeutua hienosti ja istua pönöttää perse kiinni tuolissa koko ilta seurustellen ja sitten katsoa, kun kakarat repii paketteja auki ja esittää hirveän kiinnostunutta kaikesta. Joulu on mulle pyhä juhla, haluan viettää sen rauhassa ainoastaan perheen kesken kotona, syödä ja juoda viiniä ja katsoa perinteiset joulurauhanjulistukset ja samusirkan jouutervehdykset ilman mitään väsynyttä small talkia tai leikki-ikäisten serkkujen ja muiden lasten metelöintiä.
N21
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jaat hommat
Anoppi laatikot
Miehen sisko kinkku
Sinä jälkkärit
Joulupukki
JneMiksi jaoit hommia vain naisille......?
Koska niin se todellisuudessa menee. En minä ainakaan lähde siihen pelleilyyn että pitäisi nyt esittää että miehet on tasavertaisina joulun ruokia laittamassa. Bullshit! Puhutaan nyt edes totta tällä palstalla.
t:sivusta toinen
Meidän suvussa miehet ovat osallistuneet jouluruokien laittoon siinä missä naisetkin. Kukin on tehnyt suosikkinsa ja esim. laatikoita on ollut eri versioita eri tekijöiltä. Hyvin on maistunut ja hauskaa on ollut.
Vierailija kirjoitti:
Ystävälleni sukulaiset ilmoittivat, että me tullaan sun luo jouluaattona. Tuodaan ruokia ja juomia. Se ja se jäävät yöksi. Ei auttanut vastustaa, kaikki oli päätetty.
Minulle ei ilmoiteta tuollaista, sillä jokainen tyyppi tietää, että mä nuolla tuollainen ei mene läpi edes alkuun. Yövieraitakaan en kotiini ota, vaan kymmenen kiloa metrin päässä on hyvä hotelli minne voi mennä. En ole edes lapsena ollut mikään nyhverö, joka suostuisi ja mukautuisi kaikkeen, vaan vanhempani kasvattivat minut sanomaan oman mielipiteensä.
Voisin kuvitella, että mun anoppi tekis noin. Kutsuis itsensä ja miehen sisarukset perheineen meille. Lupaisi kovasti kokata ja ihan varmasti auttaisi keittiössä. Todellisuudessa toisi palaneita pipareita, loput pitäisi löytyä mun jääkaapista. Keittiössä ei edes kävisi, vaan istuisi sohvalla ja huutaisi itsensä kanssa kilpaa siitä kuinka mahtava ihminen hän on. Juhlien jälkeen kiittelisi itseään, kuinka hyvin on kaiken järjestellyt, tosin keittiön jouluverhot on kauheat.
Juuri näin on käynyt esim lasten ristiäisissä, kovasti lupaa auttaa, mutta valmiiksi ladattua kahvinkeitintä ei ole saanut napsautettua päälle. Oli liian kiire flirttailla papille.
Miehen sisarukset ovat meille tervetulleita viettämään joulua. Eivät ole tulossa, välimatkaa on paljon. Omat vanhempani voisin myös kestittää.
Me mennään mun vanhempien luo jouluksi, autan tietysti keittiössä ja siivouksessa. Kiireetön, iloinen joulu toiveissa.