Suku haluaa järjestää suuren joulujuhlan meillä
Asumme isossa omakotitalossa, mutta silti! En halua heitä tänne jouluksi. Pohdin jo lomamatkan varaamista Thaimaahan koko perheelle, kun kuulin anopin suunnitelmista.
Olenko itsekäs?
Kommentit (170)
Näyttääpä joulunvietto olevan tosi vakava asia. Koittakaa pärjätä, ihmisparat.
Vierailija kirjoitti:
Mä olen töissä 22.12. Meillä käy joka toinen perjantai siivooja, mutta olen tilannut ko perjantaille tupla-ajan, kuten aina muinakin joulua edeltävinä perjantaina.
5 h saa kyllä siivottua tarpeeksi siistiksi.
Lisäksi olen tilannut laatikot, rosollin ja en muista enää mitä, jonkun joulupaketin otin, työpaikan ruokalasta. Minulla on lounassetelietu ja saan maksettua lounassetelinipulla ruuat.
Töistä saamme joka vuosi joululahjaksi kinkun, kalkkunan tai jotain muuta. Otan kinkun ja maksan muistaakseni 10 euroa siitä, että se myös paistetaan ruokalassa. Eli 22.12 kun lähden töistä kotiin, on takakontissa 10 kg kinkku ja jouluruokaa hermottomat kasat.
Vieraita on kutsuttu, lähisuku ja naapurin mummo. Puuro tarjoillaan joulurauhan julistamisen jälkeen ja klo 18 on jouluruoka.
Pakkasessa on jo piparkakkutaikinaa ja torttutaikinoita.
Kyllä sen joulun voi hyvin pitkälle ulkoistaakin. Lompakon kun vaan avaa. Aikuiset íhmiset, koittakaa kerran vuodessa ajatella muitakin. Itse voit sinne Kanarialle lähteä vaikka heti joulun jälkeen. Jos läheiselle on tärkeää jouluaaton viettämine yhdessä, viettäkää. Ette te siihen kuole.
Miksei läheisten tarvitse ajatella muita, esimerkiksi minua ja sitä mikä minulle on tärkeää? Miksi juuri minä olen se, jonka on pakko joustaa ja venyä?
Joo kyllä rahalla varmaan saa, mutta sitä ei kaikilla työssä käyvilläkään ole ylenmäärin. Toisekseen kaikki ei halua sellasta pakkosmalltalkin ja tauottoman emännöinnin kyllästämää pönötysjuhlaa, jollaiseksi eräs tässä ketjussa osuvasti kuvasi sukujoulun. Entä jos haluaa ulkoilla, saunoa rauhassa, ruokailla itse valittuja herkkuja omaan tahtiin, hiljentyä ja katsoa joululeffaa tai lukea kirjaa sohvan nurkassa. Ei onnistu sukujoulussa. Nimim. molemmat joulut kokenut
Näin suomenruotsalaisena totean, että olemme eri rotua. Meillä on totuttu juhlimaan suuresti ja perheen kesken. Ei onnistu tavissuomalaiselta. Sorgen siitä.
Vierailija kirjoitti:
Näin suomenruotsalaisena totean, että olemme eri rotua. Meillä on totuttu juhlimaan suuresti ja perheen kesken. Ei onnistu tavissuomalaiselta. Sorgen siitä.
Tyst ny och stanna i Sibbo bara, Hjallis. God jul!
Herranjumala miten negatiivista sakkia täällä on. En tiedä miten te sukujoulun tai perhejoulun määrittelette ja miten kamalaa porukkaa kunkin suvussa on, kun vastemielinen olo tulee tästä kaikesta väkisinkin. Minä järjestäisin joulun vaikka omassa pikku asunnossani opiskelijabudjetillani, jos vaan saisin mummut ja vaarit saman pöydän ääreen vielä edes yhden kerran ja tuoreimmat pienet suvun jäsenet siihen myös.
Mutta en saa, edessä ensimmäinen joulu ilman yhtäkään rakasta isovanhempaa, myös ilman omaa primääriperhettä töiden, matkojen ja etäisyyksien vuoksi tänä vuonna. Lahjat vaihdetaan joulun alla ja isovanhempia käyn tapaamassa hautausmaalla aattoaamuna. Onneksi miesystävän perhe on kutsunut lämpimästi luokseen.
Olisitte onnellisia siitä yhteisestä ajasta, joka teillä on mahdollista vietää läheistenne kanssa jouluna. Se ei ole itsestäänselvyys. Tehkää siis omannäköisenne joulu, olkaa onnellisia niistä rakkaista, joita teillä elämässänne on älkääkä pilatko jouluanne kiukuttelulla tai stressaamisella.
Koskee niin anoppeja, kälyjä kuin miniöitäkin.
Vierailija kirjoitti:
Apua. Se on ihan hirveää pulijaamista astioiden kanssa. Minä olen huomannut, että yleensä ihmiset auttavat ruuan laitossa, mutta likaisten asioiden lauttaminen tiskikokneeseen ja tiskikoneen tyhjentäminen, roskiksien tyhjentäminen ja vieminen ja keittiönsiivous jää jostakin syystä aina emännälle. Eli sitä hommaa on siinä aika paljon enenmmän kuin tavallisena arkena. Ehkä mun kokemuksessa korostuu tuo astiarumba, kun muutenkin inhoan tiskikoneen tyhjentämistä. Jouluna, jos on paljon porukkaa, sen joutuu tekemään pari kertaa päivässä.
Ja kun se ei ole pelkkä tiskikone vaan niitä kuppeja ja kulhoja jotka on pestävä käsin (olleet esim. uunissa ja reunat palaneet) on todella paljon. Hopeat, kultareunaiset kupit ja lautaset, ei niitä voi laittaa koneeseen. Kaiken maailna kauhat ja ottimet.......Hirveä sotku. Tuntitolkulla menee siivoukseen.
Yhä vaan osa mammoista tyrkyttää sitä omaa joulua muille väkisin. MINÄ kyllä haluan, MINÄ järjestän, MINÄ tykkään ja MINÄ en ymmärrä muuta kuin oman tapani viettää joulua.
Niin Suomi on vapaa maa joten minulle sopii että moni järjestää mielellään sukujoulun vaikka minä taas en halua sitä tehdä.
Himmentääkö se minun tapani elää ja olla ilman sukujoulua jonkun joulufanaatikon sädekehää vai mikä tässä nyt on niin vaikea hyväksyä ja antaa ihmisten viettää edes joulunsa kaikessa rauhassa omassa kodissa.
Älä tyrkytä siis ainakaan minulle omaa sukujouluasi. Kiitos ei!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tyst ny och stanna i Sibbo bara, Hjallis. God jul!
Tack, tack! God jul!
Vierailija kirjoitti:
Herranjumala miten negatiivista sakkia täällä on. En tiedä miten te sukujoulun tai perhejoulun määrittelette ja miten kamalaa porukkaa kunkin suvussa on, kun vastemielinen olo tulee tästä kaikesta väkisinkin. Minä järjestäisin joulun vaikka omassa pikku asunnossani opiskelijabudjetillani, jos vaan saisin mummut ja vaarit saman pöydän ääreen vielä edes yhden kerran ja tuoreimmat pienet suvun jäsenet siihen myös.
Mutta en saa, edessä ensimmäinen joulu ilman yhtäkään rakasta isovanhempaa, myös ilman omaa primääriperhettä töiden, matkojen ja etäisyyksien vuoksi tänä vuonna. Lahjat vaihdetaan joulun alla ja isovanhempia käyn tapaamassa hautausmaalla aattoaamuna. Onneksi miesystävän perhe on kutsunut lämpimästi luokseen.
Olisitte onnellisia siitä yhteisestä ajasta, joka teillä on mahdollista vietää läheistenne kanssa jouluna. Se ei ole itsestäänselvyys. Tehkää siis omannäköisenne joulu, olkaa onnellisia niistä rakkaista, joita teillä elämässänne on älkääkä pilatko jouluanne kiukuttelulla tai stressaamisella.
Vuodessa on 365 päivää. Jos niistä yhden rauhoittaa itselleen, niin jää vielä aika monta tavata perhettä ja sukua. Ja mikä parasta, rauhassa ja ilman kohtuuttomia odotuksia.
"jos olette muina vuosina olleet muiden luona valmiissa pöydässä olet itsekäs jos et nyt suostu vuorostasi..." Ollaan mekin käyty jouluisin molemmissa mummoloissa kyläilemässä ja meille on tarjottu jouluruokaa.
En silti ajattele missään nimessä että meidän täytyisi järjestää siitä kiitoksena juhla koko suvulle tai suvuille.
Kamala ajatus.
Vasta viime vuonna päästiin irtautumaan siitä joka toinen vuosi toisen vanhemmilla-rumbasta ja päästiin viettämään ihan ikiomaa rauhaisaa intiimiä omannäköistä perhejoulua.
Mummoja ja pappoja käydään tapaamassa ja se riittää.
Itse en suostuisi lähtemään matkalle pakoon jouluna,ainakaan jos se olisi vain hätävarjelua. Pitää uskaltaa sanoa että kyllä me nyt halutaan oikeesti viettää joulua ihan omassa rauhassa kotona. Mutta jos haluatte matkalle niin hyvä idea sekin.
Vierailija kirjoitti:
Mulla olisi täällä lainata anoppi ja muutama muu mummo joulupöytään, jos kiinnostaa. Lapsiperheitäkin löytyy. Perävalotakuulla.
Sukujoulu rakkaiden ja läheisten sukulaisten kanssa voisi ollakin kiva. Mutta sukulaisuudet (ja tietty läheisyydet) ovat sekavia verkostoja, joissa yhden läheinen sukulainen onkin toiselle ventovieras. Viime vuosina on puolison sisarukset kutsuneet viettämään sukujouluja. Siellä ei ole minun sukulaisiani kuin omat lapseni. Eivätkä heistäkään ne, jotka lähtevät sen sijaan viettämään joulua toisen vanhempansa suvun kanssa. Siellä puolison puolen sukujoulussa on puolet porukasta minulle aika vierasta, ne jotka eivät ole puolison sukua vaan joulua järjestävän sisaruksen puolison sukua. Ja tietenkin on erilaisia joulutapoja. Se joulu siellä ei ole sellainen, jossa voisin ottaa rennosti, olla oma itseni ja syödä niitä herkkuja, jotka minun mielestäni kuuluvat jouluun. Käydä saunassa ja juosta lumihankeen, jos sattuu olemaan lunta. Siellä pitää olla vähän hienommin, siemaillaan viinejä ja istutaan kaikki nätisti yhtä aikaa pöydän ääressä syömässä tarkan aikataulun mukaan. Ja sinne meneminen tarkoittaa sitä, että en ole omien sukulaisteni kanssa jouluna, tai vähän siellä ja vähän tuolla -ratkaisuja. Omat hyvät sukujoulumuistoni ovat lapsuusajalta, kun mummolassa oli serkunkin perhe eikä ollut mitään tarkkaa joulusuunnitelmaa. Toiset saunoivat sillä aikaa kun toiset jo mättivät jouluruokaa ja jokainen laittoi niitä herkkuja, joita itse erityisesti halusi syödä.
No hyvän tähden. Varaat sen matkan perheellesi ja ilmoitat hyvissä ajoin, ettette ole kotona! Turha siitä on kenenkään rutista. En itsekään suostuisi järjestämään mitään suurta sukujoulua yksin, en vaikka muut lupaisivat auttaa, koska 99 prosentissa tapauksista se apu jää kuitenkin loppujen lopuksi saamatta.
Katkeroituisin kyllä pahasti, jos kokisin, että minut on ajettu kotoani jouluna, epäkohteliaita sukulaisia. Jos tiedät kutsutaan jouluksi veljen/siskon puolison veljen/siskon kotiin tms, varmistakaa aina, että kutsu on tullut oikeasti suoraan näiltä ihmisiltä itseltään. Älkää suunnitelko isovanhempien juttujen perusteella mitään, elleivät he kutsu omaan kotiinsa.
Vierailija kirjoitti:
Juu, ankkalammikon löyhkäävästä vedestä on kyllä valitellut yksi jos toinenkin suomenruotsalainen. Sorgen siitä.
Tämä! Niin usein todettu. Vieraat kuvittelee että kysymällä "voinko tuoda jotain" kuittaankuu se että on tehnyt osansa. Se että tulee esim 2vrk ksi kylään nin ei riitä että tuo juhlapöytään vaikkapa suolakalaa ja rosollia. Ja auttaa kattamaan pöytää. Emännälle ja iaännälle jää ihan kaikki muu.. vieraat kun ei saa edes sitä glökikuppia palautettua tiskikoneeseen.
Jos se juhla kiertää. niin mikä ettei.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ystävälleni sukulaiset ilmoittivat, että me tullaan sun luo jouluaattona. Tuodaan ruokia ja juomia. Se ja se jäävät yöksi. Ei auttanut vastustaa, kaikki oli päätetty.
Minulle ei ilmoiteta tuollaista, sillä jokainen tyyppi tietää, että mä nuolla tuollainen ei mene läpi edes alkuun. Yövieraitakaan en kotiini ota, vaan kymmenen kiloa metrin päässä on hyvä hotelli minne voi mennä. En ole edes lapsena ollut mikään nyhverö, joka suostuisi ja mukautuisi kaikkeen, vaan vanhempani kasvattivat minut sanomaan oman mielipiteensä.
Vanhempasi kasvattivat sinut sanomaan oman mielipiteensä. Entä sinun mielipiteesi, sillä ei tainnut olla merkitystä?
Mä olen töissä 22.12. Meillä käy joka toinen perjantai siivooja, mutta olen tilannut ko perjantaille tupla-ajan, kuten aina muinakin joulua edeltävinä perjantaina.
5 h saa kyllä siivottua tarpeeksi siistiksi.
Lisäksi olen tilannut laatikot, rosollin ja en muista enää mitä, jonkun joulupaketin otin, työpaikan ruokalasta. Minulla on lounassetelietu ja saan maksettua lounassetelinipulla ruuat.
Töistä saamme joka vuosi joululahjaksi kinkun, kalkkunan tai jotain muuta. Otan kinkun ja maksan muistaakseni 10 euroa siitä, että se myös paistetaan ruokalassa. Eli 22.12 kun lähden töistä kotiin, on takakontissa 10 kg kinkku ja jouluruokaa hermottomat kasat.
Vieraita on kutsuttu, lähisuku ja naapurin mummo. Puuro tarjoillaan joulurauhan julistamisen jälkeen ja klo 18 on jouluruoka.
Pakkasessa on jo piparkakkutaikinaa ja torttutaikinoita.
Kyllä sen joulun voi hyvin pitkälle ulkoistaakin. Lompakon kun vaan avaa. Aikuiset íhmiset, koittakaa kerran vuodessa ajatella muitakin. Itse voit sinne Kanarialle lähteä vaikka heti joulun jälkeen. Jos läheiselle on tärkeää jouluaaton viettämine yhdessä, viettäkää. Ette te siihen kuole.