Mikä olisi kohtuullinen summa maksaa miesystävälle kuussa, jos muutamme yhteen hänen omistusasuntoonsa?
Hän maksaa lainaa noin 450 kuussa, jonka lisäksi yhtiövastike 250 kuussa. Olisiko tuon yhtiövastikkeen maksaminen + sähkölasku ok, vai pitäisikö maksaa enemmän?
Kommentit (349)
Vierailija kirjoitti:
0 euroa.
Voithan tietysti ostaa mieheltä esimerkiksi puolet asunnosta ja sitten normaalisti kulut menee puoliksi. Mutta miksi vitussa sinä rahoittaisit miehen varallisuuden kartuttamista?
Monellakaan ei ole varaa ostaa puolet asunnosta. Onko se varallisuuden kartuttamista, jos maksaa pienen vastikkeen? Sillä pienen vastikkeen arvolla ei remontoida yhtikästä mitään. Kun pistät keittiön, kylppärin ja lattiat uusiksi sekä maalaat, siihen menee kymmeniä tuhansia euroja. Ja molemmat hyötyvät asumisviihtyvyydessä. Lisäksi pitää maksaa remontit yleisissä tiloissa. Jos maksat 200 euroa vastiketta kuukaudessa, niin onko se todella niin paljon? Sen sijaan, että maksaisit vuokraa 600 euroa puolet asunnon arvosta. Mutta ilmeisesti maksat mieluummin vuokraa tuntemattolle kuin kumppanille vastiketta sen 200 euroa, ettei hän vain hyödy sinusta. Kenkää antaisin tuollaiselle loiselle.
Maksaisin yhtiövastikkeesta ja muista juoksevista yhteisistä kuluista puolet, mutta vuokraa en puolisolleni maksaisi, enkä osallistuisi hänen asuntolainansa lyhennyksiin. Lisäksi hankkisin itselleni sijoitusasunnon.
Vierailija kirjoitti:
Maksaisin yhtiövastikkeesta ja muista juoksevista yhteisistä kuluista puolet, mutta vuokraa en puolisolleni maksaisi, enkä osallistuisi hänen asuntolainansa lyhennyksiin. Lisäksi hankkisin itselleni sijoitusasunnon.
Lisään vielä sen verran, että mikäli asuntoon tehtäisi vuosien varrella isompia remontteja, joiden kuluihin myös minä osallistuisin, säilyttäisin materiaalihankintojen/työmiesten taksojen kuitit. Mikäli ero jossain vaiheessa tulisin, vaatisin omani takaisin. Perustella ei liene tarvitse.
Taloudellisesti pistätte kaikki kulut puoliks.
Laskette vesi + sähkö yms yms laskut yhteen ja laitatte sen summan puoliksi ja maksat sen miehellesi.
Mies maksaa sitten laskut.
Vierailija kirjoitti:
Annan esimerkin omasta elämästä: me asumme vuokralla ja vuokra on 2000 euroa. Maksamme vuokran puoliksi, miehellä ei ole omistusasuntoa. Minulla on.
Minun omistusasuntoni on puolestaan vuokralla. Saan siitä vuokraa 1400 euroa. Verojen Ja vastikkeiden jälkeen minä maksan asumisestani saman verran kuin silloin, kun asuin asunnossani yksin.
Eli minä maksan tästä asumisesta 700 e, mies maksaa 1000 e. Mites tämä suhteutuu ketjun oppeihin? Olenko loinen?
Sinä maksat puolet vuokrasta, et vähempää. Sinulla on palkan lisäksi tuloina pääomatulot omistamasti asunnosta. En näe tässä mitään väärää. Toki jos miehen tulot ovat huomattavasti pienemmät kuin sinun tulosi ja vuokra on hänen tulotasoonsa nähden liian korkea, voisit maksaa vuokrasta isomman osan tai voisitte harkita halvempaa asuntoa. Mutta näin ei ilmeisesti ole.
Jos seurustelukumppani haluaisi muuttaa asuntooni vain maksamalla puolet juoksevista kuluista eikä vaikka maksaisi vastiketta kokonaan, ehdottaisin hänen jäävän vuokra-asuntoonsa kalliimmalla hinnalla kuin muuttaa asuntooni edullisemmin. Hän siinä vain kärsii.
Mies omistaa asunnon (n. 400 e / kk lyhennys + korot), ja maksaa laajakaistan, sähkölaskun (sähkölämmitys mutta takan ansiosta sähkölasku + siirto 60-120 e / kk), sekä vesilaskun.
Minä maksan yhtiövastikkeen (132 e), kotivakuutuksen, 15 e / kk vesimaksua miehen tilille, ja klapit (n. 35 e / kk).
Miehellä nettotulot n. 1900 e, mulla n. 900 e.
Vierailija kirjoitti:
Ei taida olla kasvukeskuksessa tämä asunto. En tiedä ketään kellä olisi (landellakaan) ollut noin vähän lainan + vastikkeen osuus kuukaudessa. Mutta itse asiaan: mitä väliä sillä on, että entinen tyttöystävä on maksanut vastikkeen? Senkö takia hän haluaa avokumppanin, että on vastikkeelle maksaja.. Hänelle lainanlyhennys ja vastike + muut kulut teille puoliksi. Sitten kannattaa olla joku paikka mihin pääset nopealla varoitusajalla, jos se päättää heittää sut pihalle jossain vaiheessa :D
Minä asun keskisuuressa kaupungissa rivarissa 3h+k+s. Maksan lainaa 400 euroa kuussa + 150 euroa hoitovastiketta (sis. rahoitusmaksu vastaisia remontteja varten). Siihen sähkö ja vesi päälle. Asunnon hinta oli 70 000 euroa, tosin piti muuttoa ennen vähän pintarempata ensin (tapetit, laminaatit, kattolamput, vessan kaakelointi). Samaan aikaan oli taloyhtiössä kylppäri/saunaremppa, jossa ne tilat uusittiin, ja se maksettiin kokonaan jo kerätystä rempparahastosta. Ei joka paikassa tarvitse maltaita maksella.
Absoluuttisen sopiva määrä on puolet vastaavan vuokra-asunnon hinnasta, toki sähkö+vesi yms. maksuista puolet myös. Lainan lyhennyksiin ja korkoihin et osallistu. Jos minun naisystävä haluaisi muuttaa omistamaani asuntoon, niin en kyllä kehtaisi puolta vastaavasta vuokrahinnasta pyytää, vaikka se olisikin ihan reilua.
Minusta on kohtuullista, että itse asunnostakin maksaa jotain. Eihän ap asuisi yhtään missään pelkästään asumismenojen hinnalla. Itse siis maksaisin puolet lainaosuudesta ikään kuin vuokrahintana ja sitten puolet kaikista asumiskustannuksista ja hoitovastikkeesta (joka siis on myös asumiskustannus).
Vierailija kirjoitti:
Jos seurustelukumppani haluaisi muuttaa asuntooni vain maksamalla puolet juoksevista kuluista eikä vaikka maksaisi vastiketta kokonaan, ehdottaisin hänen jäävän vuokra-asuntoonsa kalliimmalla hinnalla kuin muuttaa asuntooni edullisemmin. Hän siinä vain kärsii.
Mutta sinusta on ihan ok loisia ja kartuttaa omaa varallisuuttasi puolisosi kustannuksella?
Vierailija kirjoitti:
No ihan itse saa päättää haluaako asua edullisemmin vai kalliimmin vuokralla vieraan asunnossa.
Mä voisin tässä tapauksessa maksaa vastikkeen (=halpa). Loput menot puoliksi tai edes suunnilleen puoliksi. Win-win!
Vierailija kirjoitti:
Mä voisin tässä tapauksessa maksaa vastikkeen (=halpa). Loput menot puoliksi tai edes suunnilleen puoliksi. Win-win!
Lisään vielä, että lainanlyhennyksen mies tietenkin maksaisi itse.
Kyllä huomaa näistä kommenteista, miten heikoissa kantimissa naisten talousosaaminen on.
Otetaan nyt joku perushintainen kämppä, joka maksaa 200000€ ja siitä puolet on lainaa. Käytännössä siis asunnon omistajalla on rahaa kiinni seinissä 100000€ edestä. Hyviin osinko-osakkeisiin sijoitettuna tuolla pääomalla saisi vuosittain 3600 euron netto-osingot. Tämä on 300€/kk ihan oikeaa rahaa joka asunnonomistajalla jää saamatta, koska hänellä on raha kiinni seinissä. Se on ihan oikea asumisen kustannus yhtiövastikkeen ja asuntolainan korkojen lisäksi. Jos protestoitte sitä vastaan, että toinen kartuttaa omaisuuttaan kun toinen maksaa vastikkeen kokonaan, niin ottakaa huomioon tämä pääoman vaihtoehtoiskustannus.
Vuokra-asujilla tuntuu olevan myös kovin ruusuinen kuva asuntolainan korkovähennyksestä. Asuntolainan korkovähennys on vuonna 2017 45% koroista, vuonna 2018 enää 35% koroista. Tuo 35% korkovähennys ei todellakaan tarkoita, että 35% koroista saisi veroissa takaisin. Jos maksat korkoa 1000€ vuodessa, korkovähennys on 350€. Tämä tarkoittaa, että verotettavista pääomatuloista voit vähentää 350€, jolloin verotettavat pääomatulot pienenevät. Jos sinulla ei ole pääomatuloja, mistä vähennetään, tehdään alijäämähyvitys ansiotulojen veroista. Alijäämähyvitys on 30% tuosta 350€ määrästä eli 105€. Tämän saman veroedun saa riippumatta siitä, tehdäänkö vähennys pääomatuloista vai ansiotuloista. Kun pääomatulot pienenevät 350€:lla, niiden verot pienenevät 105 eurolla. Tuosta 1000€ korosta joutuu siis itse maksamaan 895€, eli korkovähennys on lähestulkoon yhtä tyhjän kanssa. Ja mitä todennäköisimmin se pienenee taas vuoden 2019 alusta.
Jokaisen kannattaa miettiä nämä asumisen kulut kohdallaan erikseen, koska tilanteet ovat erilaisia. Me esim. aiomme vuokrata omistamamme asunnon opiskelevalle lapsellemme yhtiövastikkeen (hoitovastike 150 + rahoitusvastike 400€ = 550€) hinnalla. Lapsi saa 400€ asumistukea ja lopun 150€ maksaa opintorahasta. Mutta jos tuohon joku työssäkäyvä seurustelukumppani haluaa muuttaa, niin ei se mene niin, että hän maksaisi puolet tuosta 550 eurosta, vaan hänen pitäisi maksaa 400€, koska lapselta menisi asumistuki. Lapselle jäisi edelleen siis maksettavaksi 150€ opintorahasta. Jossain vaiheessa lapsi ostaa asunnon itselleen (tai ainakin osan siitä) ja hänelle tulee velkaa hampaisiin asti ja lisäksi valtaosa säästöistä menee asunnon omarahoitusosaan. Siihenkö pitäisi sitten ottaa joku siipeilijä joka tarjoutuisi maksamaan puolet hoitovastikkeesta (75€) koska rahoitusvastike ja asuntolaina kartuttaa omaisuutta? Juu ei. Aion kyllä opettaa tytön pitämään puolensa hieman paremmin.
Vierailija kirjoitti:
Nimenomaan win-win, josta molemmat hyötyvät, ja niinhän sen pitäkin olla.
Suosittelen että mies laittaa oman asuntonsa vuokralle ja muuttaa sinun tykösi. Minusta reilua olisi että hän sitten maksaisi puolet sinun asuinkuluistasi eli puolet vuokrastasi, mutta moni näyttää olevan sitä mieltä että ilmaiseksikin voi muuttaa toisen luo.
Minulla on juoksevat kulut (vastike/pakolliset laskut) n. 500-600€/kuussa. Lainaa ei ole.
Omaani vastaavia asuntoja samalla alueella vuokrataan 3800-4200€:n kuukausivuokralla.
Tuolla teidän logiikallanne minun tulisi ottaa mies tähän asumaan 250-300€ kuukausi korvausta vastaan tai muuten kartutan omaisuuttani hänen siivellään?
Vai kartuttaisinko omaisuuttani vain silloin, jos minulla olisi vielä lainaa asunnosta?
Kyllä nuo alemmista sosiaaliluokista olevat pyrkyrit edottaa kilometrien päästä.
Jos kuvittelette sen asunnon omistajan pistävän teidän kustannuksella rahoiksi, niin miksi ette kääntäisi kuvioita ympäri, eli ottaisitte itse muutamia satoja tonneja lainaa ja sitten ottaisitte miehen asuntoonne asumaan parilla sadalla kuussa (se kun on reilua)? :D
Ei taida olla kasvukeskuksessa tämä asunto. En tiedä ketään kellä olisi (landellakaan) ollut noin vähän lainan + vastikkeen osuus kuukaudessa. Mutta itse asiaan: mitä väliä sillä on, että entinen tyttöystävä on maksanut vastikkeen? Senkö takia hän haluaa avokumppanin, että on vastikkeelle maksaja.. Hänelle lainanlyhennys ja vastike + muut kulut teille puoliksi. Sitten kannattaa olla joku paikka mihin pääset nopealla varoitusajalla, jos se päättää heittää sut pihalle jossain vaiheessa :D