Paras paistinpannu?
pitäisi hommata uusi paistinpannu, ei nyt mitään ökyhintaista mutta hyvälaatuista kuitenkin. Ei siis mitään kympin vempulaa. Vinkkejä ottaisin mielelläni vastaan mikä pannu olisi hyvä, kun välillä itse valitut ei ole vastannut odotuksia. Tulee käyttöön keraamiselle liedelle.
Kommentit (184)
Ravintoloiden keittiöissä käytetään paljon pinnoitettuja pannuja ja kattiloita. Jos ammattilaiset käyttävät niitä, kelpaavat ne minullekin. Tietysti pihvin paistoon on soveliaampiakin pannuja, ja silloin harvoin kun meillä sellaista tarjoillaan, käytän hiiliteräspannua.
Vierailija kirjoitti:
Ravintoloiden keittiöissä käytetään paljon pinnoitettuja pannuja ja kattiloita. Jos ammattilaiset käyttävät niitä, kelpaavat ne minullekin. Tietysti pihvin paistoon on soveliaampiakin pannuja, ja silloin harvoin kun meillä sellaista tarjoillaan, käytän hiiliteräspannua.
Höpö höpö - äläpä yleistä... Ihan on kuule teräksiset (ruostumaton) tai alumiiniset keitto- ja paistoastiat olleet. Yhdessä ainoassa paikassa on ollut kerran kokeilussa pinnoitettu paistinpannu ja sekin oli kuukaudessa entinen.
T: ravintolan keittiössä vuodesta 2000
Miksi miettiä tuollaisia ja tyhmin kansanosa ostelee pannuja koko ajan kun eivät tajua että pyörä on keksitty jo elikä pannu.
Aikoja sitten eli valurautapannu.
Lidlen n. 15 euron kauttaaltaan pinnoitetulla paistinpannulla selviää kaikesta paistamisesta. Pystyy paistamaan myös naudanlihapihvin.
Täällä nälkäiset romantikot vannoo valuraudan nimiin.
Hauska ketju.
Ääni ranskalaiselle emaloidulle valuraudalle.
Kerrankin asiaa! Luen koko ketjun läpi.
Sinkkumies
Käyttäjä2756 kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
pitäisi hommata uusi paistinpannu, ei nyt mitään ökyhintaista mutta hyvälaatuista kuitenkin. Ei siis mitään kympin vempulaa. Vinkkejä ottaisin mielelläni vastaan mikä pannu olisi hyvä, kun välillä itse valitut ei ole vastannut odotuksia. Tulee käyttöön keraamiselle liedelle.
1. hiiliteräs (yleiskäyttöön, ikuinen) deByer
2. valurauta (raskas, sitoo lämpöä, paistamiseen) Fiskars
3. ohut rautapannu, wokki (vihannesten paistamiseen/keittämiseen/höyrystämiseen) Ronnby Bruk
Hinnat tarjouksessa 30€-40€ satasella saat ikuiset pannut joka käyttöön.
Hyvätkin pinnoitetut kestävät jokapäiväistä käyttöä 3-4, ja maksavat samat 30€-40€ eikä mikään pinnoitettu sovellu paistamiseen, vain lämmittämiseen.
Tässä se kolmiyhteys joka toimii. Itselläni tosin Ronnebyn valurauta. Mä tykkään normaalikokoisista pannuista. Ne isoimmat sitten paistavat tasaisemmin ja paremmin, pitävät lämpöä, mutta kun tuntee pannunsa niin siitä se lähtee.
Sinkkumies
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Valurauta, puuvarsi.
Muuten hyvä, mutta ei voi laittaa uuniin, eikä rasvapolttaa tai muutenkaan huoltaa. Itse valitsisin kokometallisen pannun valmistusmateriaalista riippumatta, silloin se käy uuniin ja jopa puuhellallekin.
Ronnebyssä on irroitettava varsi, joten sen voi rasvapolttaa nuotiossa ;)
Wink ;)
Sinkkumies
Vierailija kirjoitti:
Ääni ranskalaiselle emaloidulle valuraudalle.
Miten se emalointi kestää lämpöjä yms? Olen joskus käyttänyt emaloituja astioita uunissa huonoilla meriiteillä, ties mitä alkaa lohkeilemaan.
Käyttöä, edut, haitat? Olen harkinnut kokeiluun, mutta rehellisiä vastauksia odottaisin..
Sinkkumies
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Valurauta on paras nyt ja vielä lastenlapsillasikin.
Valurauta on ihan hyvä, mutta hiiliteräs on kaikilta ominaisuuksiltaan vielä parempi.
Ei ole. Pihvin kanssa valurautaa parempaa ei ole.
Sinkkumies
Vierailija kirjoitti:
Älkää hyvät ihmiset menkö tähän ihme hypetykseen noiden teräspannujen puolesta. Jossain ammattikeittiössä, kaasuliesillä ne ajavat paikkansa, mutta normaalissa kotikeittiössä täysin turhia kapistuksia. Vai onko sinulla aikaa poltella jotain rasvoja kiinni ja senkin jälkeen kanamunan, tai kalan paistamisen saa unohtaa, mitään happamia kastikkeita ei voi tehdä ja koko pannu on muutenkin yhtä säätämistä.
Enemmän kuin 9 suomalaista kymmenestä tekee kaiken paistinpannua vaativan ruoanlaiton jollain teflonpannulla. Ja hyvää ruokaa suurin osa tekee.
Jos joskus haluaa oikein elvistellä, niin voihan sitä ostaa yhden valurautapannun pihvinpaistoon (näin meillä). Itse en huomaa pihvissä mitään eroa, on se paistettu sitten valuraudalla tai teflonilla. Mutta valuraudan käyttäminen on paljon hankalampaa ja sillä helposti polttaa ruoat pilalle.
Itse sanoisin, että kannattaa ostaa pinnoitettu, ainakin vähän kasarimallinen pannu, niin pystyy keittelemään isommankin sopan siinä.
Gordon Ramsay paistoi kotonaan videolla pihvit pinnoitetulla pannulla. Käytti tosin aloittelija liikaa rasvaa paistamiseen.
Sinkkumies
Vierailija kirjoitti:
teräksinen, pinnoittamaton, kannella
esim Chez Marius. Kansi pitää ostaa erikseen.
on ikuinen ja hyvä.
En ole ymmärtänyt tätä. Jos teräksellä haluan ruskistaa, niin se onnistuu kattilassakin. Joskus teenkin näin mm. karjalanpaistin kanssa.
Miksi siis ostaa teräspannu erikseen, kun teräskattiloita on kaikilla?
Sinkkumies
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos ärsyttää jatkuva paistinpannujen ostelu, niin osta valurautapannu! Se kestää loppuelämäsi etkä joudu enää koskaan turhautumaan paistinpannun huonoon laatuun.
Miksi niin moni suosittelee valurautaa vaikka hiiliteräs on kaikilla mittareilla yhtä hyvä tai parempi?
No ei ole tarvinnut hiiliteräkseen turvautua, kun olen valurautapannun löytänyt. Millä tavalla se hiiliteräspannu on parempi? Ihan vilpittömästi kiinnostaa.
Meillä on siis käytössä pelkkä valurautapannu. No wokpannu on myös, mutta tosi harvoin sitä tulee käytettyä ja sekin on valurautaa. Yhden hengen wok valmistuu paistinpannulla ihan hyvin. Mihin sitä hiiliteräspannua tarvitaan, jos on jo valurautapannu? Kestääkö sekin käytössä vuosikymmeniä?
Mulla on molemmat ja hiiliteräspannua käytän vähän kevyempään kokkaamiseen. Sitten kun ruvetaan tekemään tosissaan, niin kaivan valuraudat esiin.
Sinkkumies
Hiiliteräspannu voi vääntyillä liedellä. Kunnollinen valurauta ei tätä ilmiötä tee.
Siinä esim. vastaus kyselijälle joka väittä miksi hiiliteräs olisi parempi. Ei ole.
Sinkkumies
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Teräspannu ja valurauta paistamiseen, pinnoitettu munakkaan tekoon, blinipannu, lettupannu nimensä mukaisiin toimiin, paellapannu paellaan, pyttikseen ja silakan paistoon, muurinpohja lettuihin ja hampurilaisiin. Pinnoitetut pannut sopii neiti-ihmisten yleispannuiksi niille keraamisille liesille, jotka ei ole liesiä nähnytkään. Niin ja paistorasvaksi sian tai ankanrasva, voi sekä öljy. Margariinit sopii pyllyrasvaksi perspanoihin.
Nyt on päässyt wok-pannu unohtumaan?
Aika harvalla on mahdollisuutta käyttää wok-pannua keittiössä. Käytännössä vaatisi joko avoliekin tai sellaisen ”induktiokuopan” jonne sen pannun voi asettaa. Sellainen marketin kuperaseinäinen kasari on tosiaan myyntinimikkeestään huolimatta ihan vaan kasari.
Hah.. mulla on parikin ohutseinäistä wokki pannua. Hah.
Sinkkumies
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos ärsyttää jatkuva paistinpannujen ostelu, niin osta valurautapannu! Se kestää loppuelämäsi etkä joudu enää koskaan turhautumaan paistinpannun huonoon laatuun.
Saa käyttää hirveästi rasvaa ettei kaikki pala kiinni. Ei jatkoon.
Pinnoitetut pannut tehtiin aikoinaan jostain syystä. Osa tuntuu unohtaneen sen. Kaikelle on kuitenkin paikkansa.
Sinkkumies
Kappas. Ketjussa olikin menneisyydessä joku älykäs kirjoittaja.
Sinkkumies
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Osaisko joku rasvapoltossa onnistunut kertoa miten sen teki? Hiiliteräspannusta siis kyse. Pannun omissa ohjeissa oli että sentti öljyä, mutta netissä oli ohje että ohut kerros, ylimääräinen pyyhitään paperilla pois. Kumpi on oikea tapa?
Itse poltan hiiliteräspannun erittäin ohuella (noin millinen) öljykerroksella, jonka kuumennan kevyesti savuavaksi ja pyyhin kuumana pois, siten että pannuun jää kerros (kalvo) rasvaa. Tämä kerros kuumennetaan niin kauan, että savuaminen lakkaa ja annetaan jäähtyä. Sama toistetaan muutamia kertoja, että pannun pohja alkaa mustua. Jos käytössä on tehokas lämmönlähde - kaasu tai induktio, niin pannun reunojenkin mustuttaminen onnistunee, mutta ne polttuvat kyllä sitten käytössäkin.
Uunissa pari tuntia saa paremman tuloksen. Siihne hiiliteräspannuun hierotaan suolaa, että saadaan se pinta kuntoon.
Ettekö te osaa mitään ?
Sinkkumies
Täällä jotkut kehuu Ikean halpoja pannuja, että tulevat halvemmaksi vaikka kerran vuodessa joutuisi ostamaan uuden. Me siirryimme valurautaan juuri sen vuoksi, kun oli niin raivostuttavaa ostella niitä uusia pannuja jatkuvalla syötöllä. Ensin se ketutus, kun pinnoitettu pannu mennyt pilalle. Sitten kauppaan toiveikkaana, että uusi malli olisi kestävämpi. Tämä rumba aina puolen vuoden - vuoden välein. Ihan käsittämättömän ärsyttävää ja työlästä! Harvalla on oman talon kivijalassa kauppa, mistä voi sen uuden pannun aina ostaa. Ja tuo ketutus siitä, kun suurin toivein ostettu pannu osoittautui yhtä huonoksi kun ne kaikki edellisetkin.
Kaikki kattilat, astiat, aterimet ja muut keittiötyövälineet kestää helposti yli kymmenen vuotta, niin on se perkele jos pitää yhtenään ostella jotain uusia paistinpannuja. Kun otettiin valurautapannu käyttöön, niin siihen loppui se jatkuva ja hermoja raastava uusien pannujen ostelu.