Paras paistinpannu?
pitäisi hommata uusi paistinpannu, ei nyt mitään ökyhintaista mutta hyvälaatuista kuitenkin. Ei siis mitään kympin vempulaa. Vinkkejä ottaisin mielelläni vastaan mikä pannu olisi hyvä, kun välillä itse valitut ei ole vastannut odotuksia. Tulee käyttöön keraamiselle liedelle.
Kommentit (184)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Valurauta, puuvarsi.
Muuten hyvä, mutta ei voi laittaa uuniin, eikä rasvapolttaa tai muutenkaan huoltaa. Itse valitsisin kokometallisen pannun valmistusmateriaalista riippumatta, silloin se käy uuniin ja jopa puuhellallekin.
Valurautapannun on kyllä ihan liian työläitä kaiken rasvan kanssa pelleilyjen kanssa ilman polttokakin. Ikean halpapannun saa laittaa koneeseen ja heitä vaikka vuoden päästä roskiin, niin siltikin olet 10v päästä voitolla muihin verrattuna.
Swiss Diamond -pannut. Hieman hintavampia mutta kestää, ei pinnoitteet irtoile eikä pohjat taivu. Meillä ollut aktiivisessa käytössä 3 vuotta eikä ole mennyt miksikään, kun käyttää oikein.
How about a keksitty story? You don't even remember the flying frying pan day, so why do you still buy frying pans?
aikamoisia pönttöjä on nämä joiden mielestä valurautapannu on työläs. Pesuun ei tarvitse mitään muuta kuin tiskiharjan ja toisinaan karhunkielen jos jotain ottaa enemmän kiinni pannuun. Pesuaineita ei valuraudan pesuun käytetä, näin pinta pysyy hyvänä ja sopivassa rasvassa. Helpompaa saa hakea.
Tämä. Et pety.
Fiskars Hard Face paistokasari kannella 26 cm
Valurauta/hiiliteräs kuumaan paistamiseen ja vaikkapa Tefalin teflonpannu munakkaille ja muulle vastaavalle. Järjetöntä maksaa kovaa hintaa teflonista, koska se kuluu kuitenkin aika nopeasti, eikä teflon sovellu koskaan kunnon paistoon.
Jos haluat pannun, jonka voi laittaa uuniin, niin hommaa sellainen rautapannu, jossa on irti ruuvattava puukahva.
En ymmärrä miksi täällä miinustellaan tefalia. Itselläni oli 4 vuotta sama tefal ja olisi varmaan vielä kolme vuotta tuon jälkeenkin jos ei olisi lähtenyt exän matkaan. Kuumentaako porukka teflonpannujaan liikaa vai hinkkaa jollain metallisella, koska en minä ainakaan niitä saa pilalle.
Itse laitan omalle pannulleni karhun, ja se on pannun kyettävä paistamaan.
Sinkkumies
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Valurauta on paras nyt ja vielä lastenlapsillasikin.
Valurauta on ihan hyvä, mutta hiiliteräs on kaikilta ominaisuuksiltaan vielä parempi.
Hiiliteräksellä on huonoja ominaisuuksia mitä valuraudalla ei ole, sekä hiiliteräksellä on hyviä ominaisuuksia, kuten keveys ja huono muisti mitä valuraudalla taas ei ole.
Kannattaa miettiä mistä asioista puhutaan.
Sinkkumies
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Käyttäjä2756 kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
pitäisi hommata uusi paistinpannu, ei nyt mitään ökyhintaista mutta hyvälaatuista kuitenkin. Ei siis mitään kympin vempulaa. Vinkkejä ottaisin mielelläni vastaan mikä pannu olisi hyvä, kun välillä itse valitut ei ole vastannut odotuksia. Tulee käyttöön keraamiselle liedelle.
1. hiiliteräs (yleiskäyttöön, ikuinen) deByer
2. valurauta (raskas, sitoo lämpöä, paistamiseen) Fiskars
3. ohut rautapannu, wokki (vihannesten paistamiseen/keittämiseen/höyrystämiseen) Ronnby Bruk
Hinnat tarjouksessa 30€-40€ satasella saat ikuiset pannut joka käyttöön.
Hyvätkin pinnoitetut kestävät jokapäiväistä käyttöä 3-4, ja maksavat samat 30€-40€ eikä mikään pinnoitettu sovellu paistamiseen, vain lämmittämiseen.
Höpöhöpö. Varmaan 99% kaikesta paistamisesta tehdään Teflon-pannulla.
Niinhän ihmiset tekee mutta ei se oikeasti siihen sovellu, teflon-pannulla ei saa kunnon paistopintaa eikä se sovi kuumennettavaksi liikaa.
Saa sillä paistopinnan, mutta pannu on vain sen jälkeen entinen. (useimmissa tapauksissa)
Sinkkumies
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Valurauta on ihan hyvä, mutta hiiliteräs on kaikilta ominaisuuksiltaan vielä parempi.
Hiiliteräksellä on huonoja ominaisuuksia mitä valuraudalla ei ole, sekä hiiliteräksellä on hyviä ominaisuuksia, kuten keveys ja huono muisti mitä valuraudalla taas ei ole.
Sinkkumies
Samaa mieltä. Hiiliteräs vääntyy kuumennuksessa paljon helpommin kuin valurauta. Hiiliteräkseen myös tarttuu ruoka helpommin, koska pinta on sileämpi kuin valuraudassa. Siten hyvä rasvanpoltto on erityisen tärkeä hiiliteräspannussa. Itselläni on hiiliteräspannu, mutta olen ajatellut vaihtaa sen valurautaan, koska paino ei minua haittaa. Enemminkin plussaa.
Vierailija kirjoitti:
Swiss Diamond -pannut. Hieman hintavampia mutta kestää, ei pinnoitteet irtoile eikä pohjat taivu. Meillä ollut aktiivisessa käytössä 3 vuotta eikä ole mennyt miksikään, kun käyttää oikein.
Ääni tälle.
https://www.amazon.co.uk/Swiss-Diamond-Non-stick-Aluminium-Black/dp/B00…
Tulee ens viikolla jos nyt tilaat. Kannattaa tilata kunnollinen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ääni tälle.
https://www.amazon.co.uk/Swiss-Diamond-Non-stick-Aluminium-Black/dp/B00…
Tulee ens viikolla jos nyt tilaat. Kannattaa tilata kunnollinen.
Miksi kannattaisi? Tuo ei kestä edes tuplasti pidempään kuin Tefal ja tefal maksaa viidesosan tuon hinnasta.
Rautapannu pitkäikäiseksi pannuksi ja perus tefal teflonpannuksi ja sen vaihtaa vaikkapa 5-10 vuoden välein.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos ärsyttää jatkuva paistinpannujen ostelu, niin osta valurautapannu! Se kestää loppuelämäsi etkä joudu enää koskaan turhautumaan paistinpannun huonoon laatuun.
Saa käyttää hirveästi rasvaa ettei kaikki pala kiinni. Ei jatkoon.
Valurautapannuun EI nimenomaan pala mikään kiinni. Oletkohan ymmärtänyt miten sitä käytetään?
Kun ostaa valmiiksi rasvapoltetun, niin sen jälkeen sipaisu rasvaa paistaessa. Käytön jälkeen pyyhit talouspaperilla, tai voit myös huuhdella ja pestä astiaharjjalla, minkä jälkeen kuivaus ja rasvaus kevyesti.
Jos olet vahingossa tiskannut koneessa tai astianpesuaineelle, sitten siihen palaa kaikkki kiinni. Oikein käytettynä valurautainen on ikuinen, kestää sukupolvelta toiselle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sinkkumies
Samaa mieltä. Hiiliteräs vääntyy kuumennuksessa paljon helpommin kuin valurauta. Hiiliteräkseen myös tarttuu ruoka helpommin, koska pinta on sileämpi kuin valuraudassa. Siten hyvä rasvanpoltto on erityisen tärkeä hiiliteräspannussa. Itselläni on hiiliteräspannu, mutta olen ajatellut vaihtaa sen valurautaan, koska paino ei minua haittaa. Enemminkin plussaa.
Kas, kun en ole omia hiiliteräspannuja saanut vääntymään, vaikka käytän niitä myös kaasullakin. Tietysti asiaan vaikuttaa pannun materiaalin paksuus (3 mm). Huokeimmat pannut ovat ohuimmillaan jopa millistä tavaraa, jotka kyllä menee käytössä mutkalle. Kaasulla käytettäessä käyryys ei sinällään haittaa ja pannua on helppo operoida vasaralla, mikäli se menee kuprulleen.
Itse paistan pääsääntöisesti hiiliteräksellä, mutta kaapissa on myös ruostumattomasta teräksestä tehty pannu.
(Valurautainenkin löytyy, mutta se on rekvisiittana keittiön seinällä.)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sinkkumies
Kas, kun en ole omia hiiliteräspannuja saanut vääntymään, vaikka käytän niitä myös kaasullakin. Tietysti asiaan vaikuttaa pannun materiaalin paksuus (3 mm). Huokeimmat pannut ovat ohuimmillaan jopa millistä tavaraa, jotka kyllä menee käytössä mutkalle. Kaasulla käytettäessä käyryys ei sinällään haittaa ja pannua on helppo operoida vasaralla, mikäli se menee kuprulleen.
Itse paistan pääsääntöisesti hiiliteräksellä, mutta kaapissa on myös ruostumattomasta teräksestä tehty pannu.
(Valurautainenkin löytyy, mutta se on rekvisiittana keittiön seinällä.)
Ei se tavallisessa käytössä juurikaan väänny, mutta vääntyy kuitenkin selvästi helpommin kuin valurauta.
Vierailija kirjoitti:
Tämä on täysin totta. Minulla on isoäitini tyttärelleen luovuttama pannu joka taas luovutti sen tyttärelleen eli minulle. Valurauta pannu on ollut siis kaikkien miedän käytössä ja kovassa käytössä. Valurauta on ikuinen ja helppo, muttei kuitenkaan tarkoitettu idioottien käyttöön. Myös ainoa ja oikea ja toimiva lettupannu on valurautaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Valurauta, puuvarsi.
Muuten hyvä, mutta ei voi laittaa uuniin, eikä rasvapolttaa tai muutenkaan huoltaa. Itse valitsisin kokometallisen pannun valmistusmateriaalista riippumatta, silloin se käy uuniin ja jopa puuhellallekin.
Miksi ei voi rasvapolttaa tai käyttää puuhellalla. Kun laitat uuniin, en kyllä tiedä miksi sen uuniin laittaisin, niin ruuvaamvarsi irti. Uuniin laitan valurautapadan.
Rasvapolttoa ei tarvitse tehdä kuin käyttöön ottaessa. Paitsi jos joku vahingossa on sen pessyt tiskiaineella tai pannut koneeseen. Kalliimmat on jo valmiiksi rasvapoltettu. Honkkarista ostettiin kerran yksi, rasvapoltettiin ja hyvä on ollut. Vanhin paistinpannu on meillä n. 40 vuotta vanha.
Osaisko joku rasvapoltossa onnistunut kertoa miten sen teki? Hiiliteräspannusta siis kyse. Pannun omissa ohjeissa oli että sentti öljyä, mutta netissä oli ohje että ohut kerros, ylimääräinen pyyhitään paperilla pois. Kumpi on oikea tapa?
Saa käyttää hirveästi rasvaa ettei kaikki pala kiinni. Ei jatkoon.