Saako miehenne päättää miten lapsi puetaan?
Saako miehenne aivan rauhassa päättää miten taaperoikäinen esimerkiksi puetaan vai ohjeistatteko jopa kiellätte joitain valintoja? En puhu siis mistään kesämekosta kurakelillä idiotismista vaan enemmänkin tyyli/värivalinnoista. Entä jos mies saa päättää niin onko hänet kuitenkin aikaisemmin ohjeistettu mitkä vaatteet kuuluu keskenään pukea yms.
Kommentit (70)
Vierailija kirjoitti:
Siis onko oikeasti olemasss äitejä, jotka eivät anna miehensä pukea lasta? Tai olemassa miehiä, joille tämä on ok? Ei hemmetti. Suomessa on asiat ihan liian hyvin.
Siis onko toi nyt hyvä vai paha? Ensin kauhistelet ja sitten toteat että asiat on liian hyvin😂
Kylläpä jotkut naiset päättävät siirtää yksinkertaisten miesten geenejä eteenpäin omiin jälkeläisiinsä, jos nämä eivät osaa edes pukea lasta. Huh huh.
Miksi ihmeessä te jotkut äidit ostatte lapsille yksin vaatteet ja sitten vielä vahditte, kuinka isä ne lapselleen pukee?
Jos olette parisuhteessa ja lapsi on yhteinen, niin silloinhan vaatteiden hankinta ja pukeminen on molempien juttu.
Kaikkeen sitä tällä palstalla törmää.
Tottakai saa, mutta useimmiten ulkoistaa päätökseteon minulle. Ainoa, mitä olen "ohjeistanut" on, että koittaisi vapaa-ajalla käyttää lapsella niitä ns. parempia vaatteita, mitä ei tarhaan raaski laittaa, että niitäkin tulisi edes kerran käytettyä. Itse en varsinaisesti säästele vaatteiden käytössä, mutta mies ei halua pukea tarhaan mitään parempaa, ettei vaan mene rikki. En myöskään huomauta miehen valinnoista, vaikka ne välillä saattavatkin olla hiukan hullunkurisia minun silmään.
Tietysti saa. Sai jo silloin kun oltiin yhdessä, mutta nykyään en edes voisi valvoa.
Vierailija kirjoitti:
Miksi ihmeessä te jotkut äidit ostatte lapsille yksin vaatteet ja sitten vielä vahditte, kuinka isä ne lapselleen pukee?
Jos olette parisuhteessa ja lapsi on yhteinen, niin silloinhan vaatteiden hankinta ja pukeminen on molempien juttu.
Kaikkeen sitä tällä palstalla törmää.
Meillä mies ei käytännön syistä osta talouteen juuri mitään muutakaan. Kirjoittaa ostoslistaan jos tarvitsee itse kalsarit, sukat tai vaikka homejuustoa tai viimeksi taisin hankkia hänelle moottorisahan. Työnjako, kumpikin tekee sitä missä on kätevämpi.
Meillä mies vie lapsen aamuisin hoitoon, ja alkuun hän pyysi, että laittaisin aina edellisenä iltana kaikki vaatteet valmiiksi. Sittemmin hän on kyllä oppinut huolehtimaan että hoidossa on kaikkia tarvittava. Minä ostan tosin kaikki vaatteet, ja huolehdin että on aina kaikki sesongin ja koon mukaiset jutut silloin kun tarvitaan. Välillä mies pukee hassuja yhdistelmiä, mutta mitä väliä. Itse tosin ostan vain omasta mielestä hyvännäköisiä vaatteita joista iso osa sopii yhteen keskenään. Myös puen yhteen sopivat vaatteet jos vain mahdollista, nyt kun lapsella ei vielä ole mielipiteitä omien vaatteiden suhteen. Sitten kun alkaa olla, pitää kuunnella myös lastakin.
Saako miehenne päättää miten itse pukeutuu?
En tiedä, kuka vaatteista aamulla päättää, kun minä olen lähtenyt töihin. Saattaa olla, että se lapsi itse ilmoittaa asuvalintansa. Minä en ohjeista.
Meillä lapset on jo hyvin pienestä pukeneet itse valitsemansa vaatteet päälle. Sitä ennen se valitsi, joka lapsen puki. En ole tarkka arkivaatteiden väreistä yms. Jos lähdetään vaikka hienompaan ravintolaan niin sitten katson tarkemmin.
Vierailija kirjoitti:
Siis onko oikeasti olemasss äitejä, jotka eivät anna miehensä pukea lasta? Tai olemassa miehiä, joille tämä on ok? Ei hemmetti. Suomessa on asiat ihan liian hyvin.
Voi kuule, vaikka kuinka paljon.
Yksi suurimmista syistä miksi miehet eivät panosta lapsiin ja kotihommiin on se, että kaikki mitä he tekevät on väärin. On paljon naisia, joille asiat voi tehdä vain yhdellä tavalla oikein. Kaikki muu on väärin. Pukeminen on tästä loistava esimerkki. Joillekin ei riitä, että vaatteet on puhtaat, ehjät ja sään mukaiset. Eikä edes se, että värit/kuosit sopii jotenkin yhteen vaan vaatteet on hankittu tiettyinä asukokonaisuuksina ja niitä voi käyttää vain niin. Tai sitten joku tietty asukokonaisuus on suunniteltu seuraavan päivän ystävävierailulle (josta tosin miehelle ei ole vielä muistettu kertoa) joten tänään on käytettävä jotain muita vaatteita.
Etukäteen jos mies erehtyy neuvoja kysymään, niin vastaus on luokkaa "etkö sä tätäkään itse osaa". Jos neuvoja ei kysy, niin väärin menee ja taas haukutaan. Kyllä se turha oma-aloitteisuus karisee aika nopeasti. Sitten vuoden - parin päästä valitetaan, kun nainen on kaikesta yksin vastuussa. Jos valtaa ei ole valmis jakamaan, niin pitää vastuukin kantaa yksin.
Meillä nelivuotias päättää ihan itse, mitkä vaatteet hän laittaa päiväkotiin. Vaatteet valitaan jo illalla valmiiksi. Mies on joka toinen viikko iltavuorossa ja silloin hän vie lapsen aamulla ja laittaa lapselle päällivaatteet. Jos en ole erikseen opastanut, mies saattaa unohtaa kokonaan kaulurin tai pipon tai hanskat. Sadesäällä on jalassa kangaskengät saappaiden sijasta. Pakkasella saattaa unohtua välipuku haalarin alta jne. Kun menen hakemaan lasta päiväkodista, on aina yhtä suuri arvoitus, mimmoisella vaatekokoonpanolla on tänään lähdetty liikenteeseen. Usein siksi laitan valmiiksi eteisen penkille ulkopuvun asusteineen ja kenkineen, miehen on siitä helppo ne ottaa ja auttaa lapsen päälle ja lähteä päiväkotiin.
Kuosien yhdistelmä on minulle sivuseikka, sen puolesta mies kyllä saa päättää ihan vapaasti lapsen vaatetuksen.
Saa päättää, jos lapsi ei jostain syystä halua päättää itse. Meidän pian 4 täyttävällä tytöllä on oma tyylitajunsa ja tekee valinnat sen mukaan. Meidän vanhempien hommaksi jää valvoa, että ulkovaatteet on säänmukaiset eikä sisävaatteet ole ihan liian ohuita tai paksuja.
No sisävaatteet periaatteessa sopii kaikki keskenään yhteen, pojille kun ei värivaihtoehtojakaan juuri ole, ja ulkovaatteita ei yleensä ole montaa vaihtoehtoa. Kyllä kai se mies osaa poikansa pukea siinä kuin itsensäkin.
Meillä saa. Saako teillä nainen ajaa autoa?
Oletteko te niitä äitejä jotka Facebookin lastenvaatekirppiksillä kommentoi että "av, kysyn mieheltä!" 😂😂😂🤣
Joo, aamulla aina herätetään mies valitseen meille vaatteet.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voi kuule, vaikka kuinka paljon.
Yksi suurimmista syistä miksi miehet eivät panosta lapsiin ja kotihommiin on se, että kaikki mitä he tekevät on väärin. On paljon naisia, joille asiat voi tehdä vain yhdellä tavalla oikein. Kaikki muu on väärin. Pukeminen on tästä loistava esimerkki. Joillekin ei riitä, että vaatteet on puhtaat, ehjät ja sään mukaiset. Eikä edes se, että värit/kuosit sopii jotenkin yhteen vaan vaatteet on hankittu tiettyinä asukokonaisuuksina ja niitä voi käyttää vain niin. Tai sitten joku tietty asukokonaisuus on suunniteltu seuraavan päivän ystävävierailulle (josta tosin miehelle ei ole vielä muistettu kertoa) joten tänään on käytettävä jotain muita vaatteita.
Etukäteen jos mies erehtyy neuvoja kysymään, niin vastaus on luokkaa "etkö sä tätäkään itse osaa". Jos neuvoja ei kysy, niin väärin menee ja taas haukutaan. Kyllä se turha oma-aloitteisuus karisee aika nopeasti. Sitten vuoden - parin päästä valitetaan, kun nainen on kaikesta yksin vastuussa. Jos valtaa ei ole valmis jakamaan, niin pitää vastuukin kantaa yksin.
Meillä kävi juuri noin. Nyt molemmat hoitaa näitä askareita omissa kodeissansa. Minä tyytyväisenä kun saan tehdä asiat omalla tavallani ja vielä vaimo ei niinkään onnellisena, kun on kaikki kotityöt hoidettavana.
Ex olisi saanut pukea ihan mitä vaan, mutta ei kiinnostanyt.
Saisi, jos kävisi myös ostamassa vaatteita... mutta minä shoppaan joten ne vaatteet on mun maun mukaan.
Mies kyllä huolehtii lapsesta ja jos hälle kaapista vaatteita haki... otti sieltä pinon pohjalta ne ruppasimmat ja pieneksi jäämäisillään olevat joita olin vielä hetken säästellyt käyttövaatekaapissa varoiksi. Kippasin sitten vaatepinot ylösalaisin kun mies jäi hoitovapaalle :)
Sama toimii myös liinavaatteissa ja pyyhkeissä.... mies ottaa aina käyttöön niitä alimpia joita minä jo suunnittellen leikkaavani rätiksi.