Joo o, lastensuojelu kävi tänään koska ekaluokkalaisesta oli tehty lasu koulun puolesta
Syitä ilmoitukselle kaksi (nämä siis käytiin tänään läpi eikä mitään tarvetta jatkotoimille ole eli ilmoitus oli aiheeton).
-lapsella on kuulemma usein likaiset vaatteet päällään. Mitenköhän ne voivat olla likaiset kun joka aamu laitetaan puhtaat vaatteet päälle? Toki joskus joku lempipaita voi olla kaksi päivää peräkkäin päällä mutta silloinkin katson ettei ole tahrainen. Mitään pysyviä tahroja vaatteissa ei ole, sellaisia en edes säilytä kun kirpparilta saa lähes tulkoon ilmaiseksi hyväkuntoisiakin. Ulkovaatteet ovat toki asia toinen näillä keleillä mutta kyllä niistä joka päivä pyyhkäistään suurimmat tahrat pois. Kovin usein en halua niitä pestä etteivät kärsi siitä. Lapsi on aika liikkuvainen joten vaatteet joutuisi pesemään joka päivä. Niin ja pesulla käydään joka ilta, hiukset pestään joka toinen päivä jos ei tietysti olla hikoiltu paljon.
-lapsi oli kertonut koulussa, "että äiti ei vastaa puhelimeen kun on ottamassa aikuisten juomaa". Käyn todella harvoin viihteellä, viimeksi olin pari kuukautta sitten kun juhlimme ystäväni synttäreitä. Kyllä, lapsi oli yrittänyt soittaa mutta en ollut kuullut sitä ja siinä vaiheessa kun huomasin, kello oli jo niin paljon etten viitsinyt soittaa takaisin.
Siis mitä ihmettä? Koulusta ei ole tullut asian tiimoilta yhtään viestiä eli koko lasu tuli aivan puskan takaa. Vaikka se todettiinkin aiheettomaksi, jäi tosi paska maku suuhun ja varsinkin opettajasta. Saas katsoa, mistä opettaja seuraavaksi tekee lasun kun tämä ei kerran onnistunut.
Kommentit (579)
Parempi tehdä turhaan ja reagoida turhaan ku olla tekemättä ja reagoimatta.
Kyllähän ensin on keskusteltava vanhempien kanssa ja sen jälkeen vasta, jos tuntuu aiheelliselta, tehdä ilmoitus.
Lapset kun puhuvat mitä sattuu välillä.
Näitä kun lueskelen, niin olen kyllä onnellinen että en ole ala-asteen opettaja... Teit niin tai näin, niin aina kuitenkin väärin. Mistä hitosta se opettaja pystyisi päättelemään, kenellä asiat ovatkin oikeasti hyvin vaikka ei ehkä näytä siltä (likaiset vaatteet jne) ja jos lapsi puhuu jotakin huolestuttavaa vanhemmistaan ... Eikös juuri silloin selvitetä Lasun puolesta että miten ne asiat oikeasti on. Aika harvasta lapsesta varmaan opettaja tai joku muu esim. koulun henkilökuntaan kuuluva tai vaikka naapuri osaa sanoa, että miten ne asiat tarkalleen ottaen ovat.
Kyllä kai se itseänikin ensin vähän kirpaisisi jos joku tekisi lapsista lastensuojeluilmoituksen, mutta loppujen lopuksi olsiin iloinen, että joku välittää ja haluaa selvittää, että onhan asiat kuitenkin hyvin. Jos asia olisi niin yksinkertainen että ope kysyisi vain lapselta että "onkos sinulla kaikki hyvin, jaa että on, no hyvä sitten", niin aika moni kaltoinkohtelu, insestitapaus jne jäisi kyllä paljastumatta. Eiköhän sillä opella ole ihan muut homat etunenässä, joita tehdä kuin alkaa selvittelemään jokaisen lapsen kotioloja ja kohtelua kotona juurta jaksain.
Provo provo et kai sinäkään olisi niin tyhmä että kertoisit varta vasten lapselle että olit ottamassa aikuisten juomaa ja siksi et vastannut. Tyhmä olet kyllä kun et parempaa provoa keksinyt. Tuli oikein sellainen keksimällä keksityt syyt mistä nyt voisi tehdä lasun mutta mikä ei oikein ole aiheellistakaan. Esim. jos lapsesta tehdään lasu likaisista vaatteista niin kyllä sen pitäisi olla aika paljon selkeämpää kun se että onko Nikolla ollut pari päivää sama paita vai ei ja suurennuslasilla pitäisi syynätä mahdollisia tahroja.
Usein lasuissa voi olla tietenkin ripaus totta ja lisäksi myös paljon liioittelua ja keksittykin tai kuviteltua mutta yleensähän nämä sitten voidaan tutkia ja todeta onko ollut niin tai näin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Missä lapsi oli, kun otit sitä aikuistenjuomaa, etkä ollut tavoitettavissa? Yksin kotona ilmeisesti?
Olisikohan kuitenkin ollut isänsä ja veljiensä kanssa? Syy, miksi yritti soittaa minulle, oli ikävä. Olen aika harvoin pois kotoa ja lapset kulkevat muutenkin aika paljon kanssani.
-ap-
Minä kyllä ottaisin opettajaan yhteyttä ihan ystävällisellä viestillä. V*tuttaisi tuollainen perätön ilmoitus ihan tosissaa, sillä tiedän itse, että ei ole mitään syytä ilmoituksen tekoon. Vaatisin opettajalta listan vaatetuksesta ja vaatetuksen kunnosta jonka hän hyväksyy ilman pelkoa turhasta lasusta!
Jatkoa ajatellen, ei kannata lapselle selitellä mitään sellaista, että "äiti otti aikuisten juomaa eikä siksi vastannut puhelimeen". Lapselle riittää, että äiti oli illanvietossa ja puhelin ei siellä kuulunut! Ei lapsi ymmärrä tuota "aikuisten juomaa" ja siksi voi selitellä sitä erikoisilla tavoilla opettajalle.
Vierailija kirjoitti:
Provo provo et kai sinäkään olisi niin tyhmä että kertoisit varta vasten lapselle että olit ottamassa aikuisten juomaa ja siksi et vastannut. Tyhmä olet kyllä kun et parempaa provoa keksinyt. Tuli oikein sellainen keksimällä keksityt syyt mistä nyt voisi tehdä lasun mutta mikä ei oikein ole aiheellistakaan. Esim. jos lapsesta tehdään lasu likaisista vaatteista niin kyllä sen pitäisi olla aika paljon selkeämpää kun se että onko Nikolla ollut pari päivää sama paita vai ei ja suurennuslasilla pitäisi syynätä mahdollisia tahroja.
Usein lasuissa voi olla tietenkin ripaus totta ja lisäksi myös paljon liioittelua ja keksittykin tai kuviteltua mutta yleensähän nämä sitten voidaan tutkia ja todeta onko ollut niin tai näin.
Tuo on huolestuttavaa, ettei kahtena päivänä voi olla sama paita. Minun lapsellani on vähän mieleisiään vaatteita ja kivoja ei löydy edes täkäläisistä kaupoista, koska on jo teini ja poika.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mietin tässä, että yhdestä perheestä tehtiin lasu. Äiti adhd ja isällä joku päihdeongelma.
Kumminkin lasu oli aiheeton. Luulen, että äidin sinkoilu edestakaisin aiheuttaa jotain. Ja jatkuva puhetulva.
Tämä on niin huvittavaa, kun on vaikka minkälaisia ihmisiä ja niihin ei puututa, ja sitten aletaan tutkimaan jotain yhden lapsen huonosti muotoiltua lausetta, keksimällä siihen omasta päästä joku kauhea tarina jatkoksi. Eli tutkikaa ennenkuin hutkitte, ettei pahimmat tapaukset ehdi päästä hengestään sillä aikaa, kun palaveerataan normi perheiden kanssa.
Normi ja normi. Lisäisin vaan että ei tarvitse olla se 2 vanhempaa ja kultainen noutaja, jotta lapsi ei olisi vaarassa kehityksen ja turvan kannalta.
Missähän ihmeen keskustelutilaisuudessa lapselle olisi tullut mieleen oma-aloitteisesti kertoa että äiti ei vastaa puhelimeen ja on ottenut aikuisten juomaa? Tuo kuulostaa muutenkin ihan jokun 3-4 veen sanomalta :D
Tietysti lapset vastaa kaikenlaista, kun niitä johdatellaan ja kysellään mitä sattuu. esimerkki-
- Onko äitisi koskaan ottanut aikuisten juomaa?
-mitä se on?
-sellaista mitä lapset eivät saa juoda, koska se on vaarallista.
-ai vaarallista? äiti ei ole kertonut että on vaarallista, pelottaa.
-on vaarallista, aikuisten juomaa juotua voi tulla tosi ilkeäksi sen juoman takia esimerkiksi. onko siis juotu sellaista kotona? onko äiti käynyt juhlissa ilman teitä lapsia?
-äiti kävi yksissä juhlissa joo...
-eli on ottanut aikuisten juomaa?
- en tiedä
-sattuiko silloin jotain ikävää kun äiti oli juhlissa?
-yritin soittaa äidille mutta hän ei vastannut.
-niin voi käydä kun juo aikuisten juomaa.
- :(
Yhtäkkiä yhdestä juhlissa käymisestä voi paisua vaikka ja mitä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen terveydenhuollon ammattihenkilö ja jos lapsi kertois mulle että äiti ei vastaa puhelimeen kun ottaa aikuisten juomaa, niin mulla olisi velvollisuus tehdä lastensuojeluilmoitus! Toki ensin olisin yhteydessä kotiin mutta riippumatta kodin vastauksesta se velvollisuus olisi edelleen olemassa, koska kuinkahan moni alkkisvanhempi myöntää että joo, tulee otettua aikuisten juomaa ja jätettyä lapsen keskenään. Voit antaa opelle palautetta lähinnä siitä että olisit toivonut ilmoitusta myös kotiin, mutta opella on velvollisuus tehdä lasu tuossa tapauksessa jos huolta on noussut _yhtään_. Että ihan turha loukkaantua.
No eikö pitäisi kysyä myös lapselta, että kenen kanssa olit kun yritit soittaa äidille...?
Mitä sillä on väliä? Vanhempi juo, se tässä on se ongelma.
Anteeksi mitä?
Vanhemmaksi tulon myötä pitää lopettaa alkoholi kokonaan ja lukea raamattua illat pitkät?
Ihan on aikuisella vapaus juhlia ystävän synttäreitä ja käyttää alkoholia, kunhan lapsilla on hoitaja kotona.
Vierailija kirjoitti:
Nykyään kynnys lsilmon tekoon on naurettavan alhainen jo. Koulut ym tehtailee niitä ja joukossa olisi apua oikeasti tarvitsevia. Maalaisjärki jäätynyt.
Kyllä. Ja turhat ilmoitukset syövät resurssit, jolloin oikeat hätätapaukset jäävät turhien ilmoitusten varjoon ja järjestelmä vaikeutuu > oikeasti apua tarvitsevat jäävät mahdollisesti ilman apua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuo on huolestuttavaa, ettei kahtena päivänä voi olla sama paita. Minun lapsellani on vähän mieleisiään vaatteita ja kivoja ei löydy edes täkäläisistä kaupoista, koska on jo teini ja poika.
Jep, ei samaa paitaa peräkkäisinä päivinä kouluun tai päiväkotiin...
Voi olla että olen jopa laittanut tahraisenkin vaatteen päiväkotiin kun en ole sitä tarkemmin syynännyt aamulla ja monesti kotiin tullessa ne nyt viimeistään ovat tahroissa.
Gonamies kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen terveydenhuollon ammattihenkilö ja jos lapsi kertois mulle että äiti ei vastaa puhelimeen kun ottaa aikuisten juomaa, niin mulla olisi velvollisuus tehdä lastensuojeluilmoitus! Toki ensin olisin yhteydessä kotiin mutta riippumatta kodin vastauksesta se velvollisuus olisi edelleen olemassa, koska kuinkahan moni alkkisvanhempi myöntää että joo, tulee otettua aikuisten juomaa ja jätettyä lapsen keskenään. Voit antaa opelle palautetta lähinnä siitä että olisit toivonut ilmoitusta myös kotiin, mutta opella on velvollisuus tehdä lasu tuossa tapauksessa jos huolta on noussut _yhtään_. Että ihan turha loukkaantua.
Olen opettaja ja kirjoittamasi on hölynpölyä. Joutuisin tekemään lasun käytännössä jokaisesta lapsesta noilla perusteilla.
Joutuisn tekemään sellaisen omista lapsistanikin, kun vaimo oli taannoin oktoberfesteillä Saksassa koko viikon, eikä jatkuvasti ollut puhelimella. Itse ajattelin mennä parin viikon päästä pikkujouluihin, enkä päivystä koko ajan puhelinta.
Opettajan tilannetaju on pettänyt aika pahasti. On nimittäin melko helppoa tiedustella lapselta lisätietoja. "Tapahtuuko usein", "olitko yksin kotona" jne. Toisin kuin "terveydenhuollon ammattihenkilö" yrittää väittää, terveen järjen käyttö on täysin sallittua tuossakin asiassa.
Toki on niin, että kaikki eivät sitä haluakaan käyttää ja toisinaan virassa istuu tyyppejä, jotka haluavat osoittaa tärkeyttään ja valtaansa. Sitten poimitaan juttuja irti asiayhteyksistään. Kuten ap:n tapauksessa, tuo on viranomaisresurssien väärinkäyttöä ja niitä ei ole muutenkaan tarpeeksi.
Vielä sentään joku viisaskin löytyy täältä hysteerisestä yhteiskunnasta! 👍🏻
Vierailija kirjoitti:
Järki hoi älä jätä...
Tämä huoli -sana on kyllä melkoinen. Se oikeuttaa, velvoittaa, antaa syyn käytännössä ihan mihin vain. Vaikka kiusantekoon tai vähintäänkin hätävarjelun liioitteluun. Olen työni kautta seurannut sivusta, kuinka paljon ilmoituksia tehtaillaan. Lähes puolet työllistää sosiaaliväkeä aiheetta, jopa perättömästi tehtyjä ilmoituksia on yhä enemmän. Moni ei ymmärrä, että ilmoitus on kyllä helpoin maailmassa tehdä, mutta mitä se aiheuttaa perheelle! Nyt puhun perheistä, jotka eivät ole näitä ilmoja ansainneet. Stressi ja ahdistus on kova, kestää pitkään ennenkuin edes pääsee selvittämään asiaa sosiaalitoimistoon. Että edes tulee kuulluksi. Sinä aikana asiat kasvaa mielessä, pelko siitä, että mitä jos oikeus ei toteudukaan, jne. Tosi hyvin asiat perheessä, tasapainossa kaikki, jopa esimerkillisesti. Sitten joku tekee lasun. Tulee leima, joka ei lähde. Ei, niitä merkintöjä ei saa koskaan kokonaan pois, vaikka olis täysin perätön ja kiusalla tehty. Tässä on valtava epäkohta! Hädänalaisia perheitä on autettava, mutta perättömiä ilmoituksia on vältettävä aivan ehdottomasti. Sosiaalipuoli ruuhkautuu ja oikeat avuntarpeessa olevat lapset ja nuoret eivät saa apua ajoissa. Että nyt suitsitte niitä huolianne, kustannukset ovat jo pilvissä muutenkin. Esim. opettajan on tavattava ensin vanhemmat, joista mielii tehdä lasua. Ei sitä voi kevyesti heittää, kuten wilmaviestiä konsanaan. Lasu on järeä toimenpide, joka voi vaikuttaa väärään osoitteeseen mennessään pitkään ja tuhoisasti. Eli aiheuttaa ongelmia, vaikkei niitä alunperin edes ollut. Sana huoli on kärsinyt järkyttävän suuren inflaation, ja sen suojissa saa nyt tehdä pahaa ihan rauhassa - ilman, että ilmoittajan nimi edes tulee esiin. Kuinkas siinä teet sitten kunnianloukkauksesta tai perättömästä ilmiannosta rikosilmoitusta, et mitenkään. Herätkää!
Kaikki kamalat tapahtumat ja sääntö-Suomi ovat johtaneet helvetilliseen kyttäämiseen, pienestäkin asiasta saa lasuilmoituksen peräänsä. Kuka tahansa voi tehdä lastensuojeluilmoituksen. Mistä tahansa syystä.
Kaikki pitää olla h*lvetin täydellistä ettei saa ilmoitusta. Koska aina jonkun mielestä teet jotain väärin. Tai jos olet sairas ja lapsi sairastelee myös usein, koulun henkilökunta keksii että lapsi pelkää että sinä kuolet, eikä halua kouluun, ja sitten voivotellaan sohvalla kovaan ääneen tätä aikuisten keksimää teoriaa, soitellaan perheneuvolaan ja sossuun painostavia puheluita että tämä lapsi on nyt välittömästi huostattava. Koska noussut itse keksitty "huoli".
Erityisesti yksinhuoltajat (ainakin täälläpäin) ovat silmätikkuina. Eiväthän he mitenkään voi saada yksin kasvatettua lapsesta tasapainoista ihmistä! Kyllä pitää rampata perheneuvolassa, sossussa ja psykalla!
Lapsi voi esim. itse likastaa vaatteensa ulkona leikkimällä, kielletään ulkoleikit!
Lapsella voi olla vilkas mielikuvitus, puhuu mitä sattuu. Kielletään mielikuvitus!
Palaa hermot tähän kyttäämiseen ja sääntöihin, jotka ovat unohtaneet ihmisen kokonaan.
Kielletään kaikki ja tehdään kaikista varmuuden vuoksi lasu, sitten on hyvä mieli kaikilla.
No minäkin nyt olen sitten opettaja, kun täällä näköjään jostakin syystä on tapana tämä asia ilmoittaa. Usein näissä tapauksissa nämä esitetyt syyt ovat vain jäävuoren huippu ja huoli lapsesta on alkanut kerääntyä jo paljon aikaisemmin ja monilla alueilla esiin tulleiden asioiden vuoksi. Lapsen käytös, sosiaaliset taidot, oppiminen, keskittyminen, läksyjen tekeminen, mieliala, olemus, siisteys, haju, asiat, vanhempien elinolot, yhteistyö ja aktiivisuus, jne. Kaikki nämä osaltaan viestittävät siitä, miten lapsesta yleisesti huolehditaan. Nyt en väitä mitään sinusta, enhän tunne tapausta ollenkaan, mutta on hyvä ottaa opettajan kanssa puheeksi asia, jos teillä on vaikka elämänhallinnan ongelmia, oletko työtön kenties ja miten nämä asiat vaikuttavat opettajan tulkintaan. Vähän kyllä ihmetyttää, että miten ekaluokkalainen edes on keksinyt tämän aikuisten juoman tässä tai tiennyt että otat alkoholia? Myös tällaiset asiat saattavat vaivata opettajaa ja hän voi pohtia, miten alkoholi ja sinä liittyvät lapsen ajattelussa yhteen ja miksi. On monia ekaluokkalaisia, joille alkoholi on täysin vieras asia. Eivät he puhu vanhemmistaan noin. Joku syyhän siihen täytyy olla miksi lapsesi on noin sanonut. Ja myös siihen, että lapsi on avautunut asiasta opettajalle.
Tuskin aiheuttaa halla pitkään ja hartaasti lasu joka ei sitten edennyt mihinkään kun ei ollut epäkohtia havaittavissa käynnillä. Minä olen vuosikausia yrittänyt saada lapselle apua lastensuojelun kautta, mutta he ovat ihan kädettömiä. Tästä syystä en usko sekuntiakaan että joku saa "leiman ikuisiksi ajoiksi". Ja kuinka vääristynyt voi olla tuollaisia kirjoittelevan ihmisen ajatusmaailma?? Lastensuojelun pitäisi olla lastensuojelua, siis sellaista missä laspia suojellaan, miten helvetttissä siitä saa väännettyä jotain tuollaista, ettäjää leima johonkin?? Noin ajattelevat vanhemmat pitäisi laittaa johonkin koulutukseen, jos kerran lasten auttamisa hoitavan tahon käynti on noin järkyttävä asia
Jotkut täällä kyselevät "mistä voit tietää jos lapsi sanoo jotain,että onko totta, onko aihetta...?". Ja perään todetaan last.suoj. hoitavan selvittelyn. Oikeasti, nyt on aika istua miettimään mistä on kyse.
Lastensuojelu arvioi lastensuojelun tarpeen joka ilmoituksesta. Kuitenkin sinun ja minun ja kaikkien tehtävä on arvioida ENNEN ILMOITUKSEN TEKEMISTÄ, onko ilmoitus lastensuojeluun tarpeellinen, onko sille perusteita. Lasten yksittäisiin puheisiin ei ilmoa voi perustaa,eikä kenenkään siihen jos vaatteet eivät ole aina uudet ja siistit. Kyllä järjellä näkee onko lapsi todella jatkuvasti suttainen ja hoitamaton.
Raivostuttaa kun kuvitellaan että lasun tehtäväksi voi heittää mitä vaan niinku "just in case". Sitten ihmetellään Erikan ym tapauksia, kun resurssit upotetaan näihin "vähän tuntuu että vois olla jotain kun paidassakin taas likaa..teen vsrmuuden vuoksi ilmoituksen, kyllä lasu hoitaa asian."
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joo, meillä on ensi viikolla vanhempainvartti ja todellakin miehen kanssa aiotaan antaa palautetta asiasta. Ensin meinattiin laittaa Wilman kautta mutta mieluummin kasvotusten.
-ap-
Joo menkää sinne mesoamaan niin se antaa teistä hyvän kuvan.
Saa korjata jos olen väärässä, mutta tietääkseni niin vanhempainvarttia ei ole, vaan nykyään se on kolmikantakeskustelu johon tulee lapsi mukaan. Eli meinaatko tosiaan alkaa puhumaan tästä lapsen edessä?
Kysytään tarkemmin, eikä heti lähdetä hakemaan sitä draamaa.