Joo o, lastensuojelu kävi tänään koska ekaluokkalaisesta oli tehty lasu koulun puolesta
Syitä ilmoitukselle kaksi (nämä siis käytiin tänään läpi eikä mitään tarvetta jatkotoimille ole eli ilmoitus oli aiheeton).
-lapsella on kuulemma usein likaiset vaatteet päällään. Mitenköhän ne voivat olla likaiset kun joka aamu laitetaan puhtaat vaatteet päälle? Toki joskus joku lempipaita voi olla kaksi päivää peräkkäin päällä mutta silloinkin katson ettei ole tahrainen. Mitään pysyviä tahroja vaatteissa ei ole, sellaisia en edes säilytä kun kirpparilta saa lähes tulkoon ilmaiseksi hyväkuntoisiakin. Ulkovaatteet ovat toki asia toinen näillä keleillä mutta kyllä niistä joka päivä pyyhkäistään suurimmat tahrat pois. Kovin usein en halua niitä pestä etteivät kärsi siitä. Lapsi on aika liikkuvainen joten vaatteet joutuisi pesemään joka päivä. Niin ja pesulla käydään joka ilta, hiukset pestään joka toinen päivä jos ei tietysti olla hikoiltu paljon.
-lapsi oli kertonut koulussa, "että äiti ei vastaa puhelimeen kun on ottamassa aikuisten juomaa". Käyn todella harvoin viihteellä, viimeksi olin pari kuukautta sitten kun juhlimme ystäväni synttäreitä. Kyllä, lapsi oli yrittänyt soittaa mutta en ollut kuullut sitä ja siinä vaiheessa kun huomasin, kello oli jo niin paljon etten viitsinyt soittaa takaisin.
Siis mitä ihmettä? Koulusta ei ole tullut asian tiimoilta yhtään viestiä eli koko lasu tuli aivan puskan takaa. Vaikka se todettiinkin aiheettomaksi, jäi tosi paska maku suuhun ja varsinkin opettajasta. Saas katsoa, mistä opettaja seuraavaksi tekee lasun kun tämä ei kerran onnistunut.
Kommentit (579)
syksyllä ilman hanskoja liikkuneen lapsen äiti kirjoitti:
Jos kohtaa asiattoman lasun niin sitä menee ihan inhimillisesti puolustuskannalle. Miettii jokaisen asian jonka on tehnyt, miettii olisiko voinut tehdä jotakin paremmin/eri tavalla.
Itse olen kokenut turhan lasun päiväkodin kautta ja oli kyllä aivan kamala stressi ja tunsin itseni pahismammaksi. Soitin MLL:n päivystävään puhelimeen kun olin niin järkyttynyt.Kannattaa ehkä puhua se pettymys, viha ja kiukku ulos ennenkuin tapaa opettajan ja koittaa olla tivaamatta syytä. Se ei kuitenkaan asiaa muuta. Toivoa että jos "jatkossa herää huoli" keskustellaan avoimesti aikuisten kesken yhteistyössä.
Turhat lasut vahingoittavat perhettä.
Itse sairastuin paniikkihäiriöön enkä enää pysty nukkumaan ilman lääkitystä. Saan niitä kohtauksia öisin. Lääkäri sanoi, ettei ole mitenkään tavatonta, että keho reagoi stressaavan tilanteen jälkeen rentoutumiseen tuolla tavalla. Minulla tilanne on vaan sattunut kroonistumaan.
Omalla kohdalla lasu tuli lapsen sairastelusta. Ihan vaan siksi, että lääkärit eivät tunnistaneet sairautta eivätkä tienneet mitä pitäisi tutkia. Sairastelu vaan jatkui ja jatkui kun kukaan ei halunnut alkaa edes tutkimaan.
Opettaja teki sitten parikin lasua (yhden syksyllä ja toisen keväällä), sillä sairauspoissaolojen määrä ylitti varhaisen puuttumisen rajat.
Oikein tympeästi vielä selitti lasu-palaverissa, että poissaolot eivät ole loppuneet vaikka asiasta on puhuttu vanhemmille. Ei helvetti. Luuli vissiin ihan tosissaan, että lapsi paranee kun vanhemmille vaan sanoo että ei saa tulla enempää poissaoloja. Vieläkin vituttaa kun mietin sitä tilannetta.
Lopulta tilanne eskaloitui pahaksi, että otin lapsen pois koulusta, ja hain paikan toisesta koulusta. Jatkaminen vanhassa koulussa ei ollut enää vaihtoehto.
Tämän tein siitä syystä, että lapselle sattui koulussa outoja tapaturmia, joita kukaan aikuinen ei koskaan nähnyt. Vaikka ilmoitin jokaisesta tapaturmasta kouluun, ei niitä ilmeisesti kirjattu mihinkään. Tai sitten jostain muusta syystä opettaja alkoi kyselemään minulta tarkempia tietoja siinä vaiheessa kun vakuutusyhtiö vaati koululta selvitystä tapaturmasta. Silloin opettaja aktivoitui kyselemään, että mihin oli sattunut, missä ja mihin aikaan. Tämä tapahtui ainakin 4 kertaa yhden lukuvuoden aikana.
Nyt olen alkanut miettimään hallintokantelun tekemistä. Asia on sen verran tuore, että kantelun voisi vielä tehdä. En kuitenkaan tiedä jaksanko alkaa sitä tekemään. Se on kuitenkin raskas prosessi eikä välttämättä vaikuta edes mihinkään.
Muiden lasten kannalta olisi toki hyvä, että opettaja joutuisi selittämään näitä tapauksia. Osaisi sitten jatkossa toimia asiallisemmin koulussa sattuvien tapaturmien kanssa.
Aikoinaan pari vuotta Neuvostoliiton kaatumisen jälkeen eräs luokkatoveri sai jotain samalaista tai ainakin huomautuksen pukeutumisesta, kun oli pukeutunut t-paitaan jossa luki jotain bob marley roots reggae juttua.
Suurin osa ei edes ymmärtänyt mitä paidassa oli. Opettaja huomasi ja puuttui asiaan.
Tuo paita oli liian erilaista länsimaista oikeistolaista kultuuria "libertaaria, ei lapsille soveltuvaa" ( näin opettaja asian mainitsi). Asiasta käytiin palaveri ystävän vanhempien kanssa.
Kävi ilmeiseksi ettei sellaisia länsimaisia arvoja olevia paitoja saa pitää julkisesti koulussa.
Nykyään näitä näkee enemmän monipuolista pukeutumista hip hop-muodin rantautuessa tänne ja erilaisten kultuurien saapuessa tänne, vaikka aihe sinällään on edelleenkin arka täällä idässä.
Olisikin hienoa jos jokainen puettaisiin uniformuun, niin kiusaaminenkin saataisiin loppumaan.
Tiukka samanhenkinen kenties punainen kouluasu kaikille P-korean malliin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lasun voi tehdä mistä vaan. Kun lapseni olivat yli 10 v niin minusta tehtiin nimettömänä ilmoitus, että pyöritän/vikittelen useita miehiä. No sehän oli tosi hauska vitsi pitkään lähipiirissäni. Silloin asuin neljän sukupolven taloudessa ja pääsin käymään pikaisesti ruokakaupassa kerran viikossa. (Olen edelleen uskollisesti naimisissa lasteni isän kanssa.)
Ei ilmoitusta sinusta tehty.
Viranomaiselle lähetetyssä paperissa luki: Lastensuojeluilmoitus henkilöstä Etunimi Sukunimi os. Sukunimi. Joten kyllä se ilmoitus ihan minusta oli tehty, kun toista samannimistä ei ole. Virkailija soitti ja tarkisti, että onko perheessämme kaikki kunnossa ja lähetti kopion paperista minulle.
Tuleeko vielä nykyäänkin lasu, jos lapsella on koulussa hampunlehtikoru kaulassa tai olutlippis päässä?
Onko meillä varaa sellaiseen tässä yhteiskunnassa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lasun voi tehdä mistä vaan. Kun lapseni olivat yli 10 v niin minusta tehtiin nimettömänä ilmoitus, että pyöritän/vikittelen useita miehiä. No sehän oli tosi hauska vitsi pitkään lähipiirissäni. Silloin asuin neljän sukupolven taloudessa ja pääsin käymään pikaisesti ruokakaupassa kerran viikossa. (Olen edelleen uskollisesti naimisissa lasteni isän kanssa.)
Ei ilmoitusta sinusta tehty.
Viranomaiselle lähetetyssä paperissa luki: Lastensuojeluilmoitus henkilöstä Etunimi Sukunimi os. Sukunimi. Joten kyllä se ilmoitus ihan minusta oli tehty, kun toista samannimistä ei ole. Virkailija soitti ja tarkisti, että onko perheessämme kaikki kunnossa ja lähetti kopion paperista minulle.
Ilmoitus koskee aina lasta, ei aikuista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen terveydenhuollon ammattihenkilö ja jos lapsi kertois mulle että äiti ei vastaa puhelimeen kun ottaa aikuisten juomaa, niin mulla olisi velvollisuus tehdä lastensuojeluilmoitus! Toki ensin olisin yhteydessä kotiin mutta riippumatta kodin vastauksesta se velvollisuus olisi edelleen olemassa, koska kuinkahan moni alkkisvanhempi myöntää että joo, tulee otettua aikuisten juomaa ja jätettyä lapsen keskenään. Voit antaa opelle palautetta lähinnä siitä että olisit toivonut ilmoitusta myös kotiin, mutta opella on velvollisuus tehdä lasu tuossa tapauksessa jos huolta on noussut _yhtään_. Että ihan turha loukkaantua.
No eikö pitäisi kysyä myös lapselta, että kenen kanssa olit kun yritit soittaa äidille...?
Mitä sillä on väliä? Vanhempi juo, se tässä on se ongelma.
Tässä on yksi loistava syy jättää lapset tekemättä.
Näköjään vaaditaan kiihkouskovaisen elämäntyyliä, ja jos kerran neljään/seitsemään/useaan vuoteen teet jotain muuta, menet juhliin, niin olet heti deeku ja lapset kärsii vaikka ne ovat kotonaan isänsä kanssa.
Vaatimus vastata aina puhelimeen vaikka toinen huoltaja on paikalla, on sairas ja älytön. Mutta näinhän se nykyään on, äiti ei saa vetää henkeä yhtään, tai heti olet huono. Nykyajan lapsia kasvatetaan tyranniaan sen sijaan että käytöksellä olisi rajat ja jotain pitäisi joskus sietääkin.
Itä on itä kirjoitti:
Aikoinaan pari vuotta Neuvostoliiton kaatumisen jälkeen eräs luokkatoveri sai jotain samalaista tai ainakin huomautuksen pukeutumisesta, kun oli pukeutunut t-paitaan jossa luki jotain bob marley roots reggae juttua.
Suurin osa ei edes ymmärtänyt mitä paidassa oli. Opettaja huomasi ja puuttui asiaan.
Tuo paita oli liian erilaista länsimaista oikeistolaista kultuuria "libertaaria, ei lapsille soveltuvaa" ( näin opettaja asian mainitsi). Asiasta käytiin palaveri ystävän vanhempien kanssa.
Kävi ilmeiseksi ettei sellaisia länsimaisia arvoja olevia paitoja saa pitää julkisesti koulussa.
Nykyään näitä näkee enemmän monipuolista pukeutumista hip hop-muodin rantautuessa tänne ja erilaisten kultuurien saapuessa tänne, vaikka aihe sinällään on edelleenkin arka täällä idässä.
Olisikin hienoa jos jokainen puettaisiin uniformuun, niin kiusaaminenkin saataisiin loppumaan.
Tiukka samanhenkinen kenties punainen kouluasu kaikille P-korean malliin.
Oliko paidassa kasviksen kuva ja lukiko lekalize it?
Mielestäni aika selvä lasun paikka sanoisinko. Ihan sama mistä kultuurista on, mutta maassa maan tavalla.
Vierailija kirjoitti:
syksyllä ilman hanskoja liikkuneen lapsen äiti kirjoitti:
Jos kohtaa asiattoman lasun niin sitä menee ihan inhimillisesti puolustuskannalle. Miettii jokaisen asian jonka on tehnyt, miettii olisiko voinut tehdä jotakin paremmin/eri tavalla.
Itse olen kokenut turhan lasun päiväkodin kautta ja oli kyllä aivan kamala stressi ja tunsin itseni pahismammaksi. Soitin MLL:n päivystävään puhelimeen kun olin niin järkyttynyt.Kannattaa ehkä puhua se pettymys, viha ja kiukku ulos ennenkuin tapaa opettajan ja koittaa olla tivaamatta syytä. Se ei kuitenkaan asiaa muuta. Toivoa että jos "jatkossa herää huoli" keskustellaan avoimesti aikuisten kesken yhteistyössä.
Turhat lasut vahingoittavat perhettä.
Itse sairastuin paniikkihäiriöön enkä enää pysty nukkumaan ilman lääkitystä. Saan niitä kohtauksia öisin. Lääkäri sanoi, ettei ole mitenkään tavatonta, että keho reagoi stressaavan tilanteen jälkeen rentoutumiseen tuolla tavalla. Minulla tilanne on vaan sattunut kroonistumaan.
Omalla kohdalla lasu tuli lapsen sairastelusta. Ihan vaan siksi, että lääkärit eivät tunnistaneet sairautta eivätkä tienneet mitä pitäisi tutkia. Sairastelu vaan jatkui ja jatkui kun kukaan ei halunnut alkaa edes tutkimaan.
Opettaja teki sitten parikin lasua (yhden syksyllä ja toisen keväällä), sillä sairauspoissaolojen määrä ylitti varhaisen puuttumisen rajat.Oikein tympeästi vielä selitti lasu-palaverissa, että poissaolot eivät ole loppuneet vaikka asiasta on puhuttu vanhemmille. Ei helvetti. Luuli vissiin ihan tosissaan, että lapsi paranee kun vanhemmille vaan sanoo että ei saa tulla enempää poissaoloja. Vieläkin vituttaa kun mietin sitä tilannetta.
Lopulta tilanne eskaloitui pahaksi, että otin lapsen pois koulusta, ja hain paikan toisesta koulusta. Jatkaminen vanhassa koulussa ei ollut enää vaihtoehto.
Tämän tein siitä syystä, että lapselle sattui koulussa outoja tapaturmia, joita kukaan aikuinen ei koskaan nähnyt. Vaikka ilmoitin jokaisesta tapaturmasta kouluun, ei niitä ilmeisesti kirjattu mihinkään. Tai sitten jostain muusta syystä opettaja alkoi kyselemään minulta tarkempia tietoja siinä vaiheessa kun vakuutusyhtiö vaati koululta selvitystä tapaturmasta. Silloin opettaja aktivoitui kyselemään, että mihin oli sattunut, missä ja mihin aikaan. Tämä tapahtui ainakin 4 kertaa yhden lukuvuoden aikana.
Nyt olen alkanut miettimään hallintokantelun tekemistä. Asia on sen verran tuore, että kantelun voisi vielä tehdä. En kuitenkaan tiedä jaksanko alkaa sitä tekemään. Se on kuitenkin raskas prosessi eikä välttämättä vaikuta edes mihinkään.
Muiden lasten kannalta olisi toki hyvä, että opettaja joutuisi selittämään näitä tapauksia. Osaisi sitten jatkossa toimia asiallisemmin koulussa sattuvien tapaturmien kanssa.
Ettei ne tapaturmat sattuneetkin kotona?
Opettaja on koulutuksen ja kasvatuksen asiantuntija. Hänen tehtävänsä ei ole selvittää perheongelmia. Jos opettajalla on syytä epäillä, että jokin haittaa lapsen normaalia kehitystä eikä hänellä ole hyviä oloja, ilmoittaa hän siitä perheasioiden asiantuntijalle.
Sosiaali-ihminen sitten selvittää tilanteen, onko tarpeen ryhtyä toimenpiteisiin. Keskusteluilla voidaan ohjata perhettä tavoitteena perheenjäsenten ml. Lapsen hyvinvointi.
Onko tuo vaikea ymmärtää?
Vierailija kirjoitti:
Opettaja on koulutuksen ja kasvatuksen asiantuntija. Hänen tehtävänsä ei ole selvittää perheongelmia. Jos opettajalla on syytä epäillä, että jokin haittaa lapsen normaalia kehitystä eikä hänellä ole hyviä oloja, ilmoittaa hän siitä perheasioiden asiantuntijalle.
Sosiaali-ihminen sitten selvittää tilanteen, onko tarpeen ryhtyä toimenpiteisiin. Keskusteluilla voidaan ohjata perhettä tavoitteena perheenjäsenten ml. Lapsen hyvinvointi.
Siis minulle on tosi vaikea ymmärtää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No mitenpä sinä sitten ajattelet/ymmärrät? Vai ajatteletko / ymmärrätkö mitään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No mitenpä sinä sitten ajattelet/ymmärrät? Vai ajatteletko / ymmärrätkö mitään.
Ajattelen enemmän kollektiivisesti että suomalaiset lapset ovat myös osaltaan minun vastuulla. Kyllä opettajalla pitää olla välineet puuttua erikoiseen käytökseen ja olemukseen.
Tulen vasemmistolaisesta perheestä ja ajattelen asioita yhteisöllisesti. En siis näe yksilönvapauksia hyvänä asiana pohjoismaisessa hyvinvointivaltiossa.
Eli tietynlainen käytös olisi hyvä kitkeä jo alussa pois lapsilta, jos se aiheuttaa yhteisölle harmia.
Tietynlainen pukeutuminen voi olla hyvä merkki puuttua jo ajoissa ja se vaatii lehtorilta silmää.
Ehkä Ap:n tapauksessa lapsen opettaja on huolestunut ja hänellä on myös viran puolesta velvollisuus tehdä lastensuojeluilmoitus?
Ja kuinkahan monta kertaa ei tehdä lastensuojeluilmoitusta, vaikka pitäisi? Liian monessa perheessä on juopot vanhemmat, äiti ja/tai isä eivät ole luotettavia ja turvallisia kasvattajia ja vanhempia, lapsen perushoito on puutteellista (ruokailut, vaatetus, leikit, ulkoilu, lepo, nukkuminen, sairaan lapsen hoito jne.), lapsilla ei ole ruokaa eikä puhtaita vaatteita, jääkaapissa on valo ja kaljapulloja, lapset huolehtivat itse itsestään ja pienemmistä sisaruksistaan, lapset ovat yksin kotona ilman vanhemman hoivaa ja valvontaa, kotona on perheväkivaltaa, koti on sotkuinen ja vaarallinen, laskut ovat maksamatta ja ulosottomies on ovella. Moniongelmaiset vanhemmat eivät halua ja viitsi lukea Wilmaa. He eivät käy koulun vanhempainilloissa tai koulun tapahtumissa ja valehtelevat sujuvasti opettajille.
Miksi päihdevanhempia suojellaan? Etenkin pienillä paikkakunnilla ei haluta ja uskalleta tehdä lastensuojeluilmoitusta, vaikka pitäisi! Ilmoituksen voi tehdä, jos herää huoli lapsen hyvinvoinnista, kasvusta ja kehityksestä. Ilmoituksen voi tehdä sukulainen, naapuri tai tuttava. Viran puolesta on velvollisuus tehdä ilmoitus, jos on äitiysneuvolan tai lastenneuvolan terveydenhoitaja tai lääkäri, seurakunnan lastenohjaaja, varhaiskasvatuksen lastenhoitaja tai lastentarhanopettaja, koulun luokanopettaja tai aineenopettaja, luokanvalvoja, kouluterveydenhoitaja tai iltapäiväkerhon ohjaaja tai esimerkiksi seurakunnan nuorisotyöntekijä.
Täysjärkiset ammattihenkilötkään eivät tehtaile lasuja lasten tokaisuista. Itse teen töitä lasten kanssa.
”Mun isi vaan pelaa ja juo kaljaa”, ”Mun äiti tykkää aina juoda viiniä!” Tai ”Mun äiti vaan aina nukkuu”
Olisihan noita. Mutta kun lapset on tasapainoisia, vanhemmat tulevat tapaamisiin ja selvästi huolehtivat lapsen asioista niin korkeintaan hymyilen noille jutuille. Mitähän kaikkea omani ovat päiväkodissa puhuneetkaan!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen terveydenhuollon ammattihenkilö ja jos lapsi kertois mulle että äiti ei vastaa puhelimeen kun ottaa aikuisten juomaa, niin mulla olisi velvollisuus tehdä lastensuojeluilmoitus! Toki ensin olisin yhteydessä kotiin mutta riippumatta
kodin vastauksesta se velvollisuus olisi edelleen olemassa, koska kuinkahan moni alkkisvanhempi myöntää että joo, tulee otettua aikuisten juomaa ja jätettyä lapsen keskenään. Voit antaa opelle palautetta lähinnä siitä että olisit toivonut ilmoitusta myös kotiin, mutta opella on velvollisuus tehdä lasu tuossa tapauksessa jos huolta on noussut _yhtään_. Että ihan turha loukkaantua.No eikö pitäisi kysyä myös lapselta, että kenen kanssa olit kun yritit soittaa äidille...?
Mitä sillä on väliä? Vanhempi juo, se tässä on se ongelma.
Ei mitä helvettiä. Eikö vanhemmat saa enää edes ulkona käydä? Vaikka lapset hoidossa??? En mäkään kännissä lapselle vastaisi. Ei kyl varmaan tarvi näitä miettiä, eihän tällaiseen puritanistikyttääjien hullujenhuoneeseen uskalla mitään lapsia tehdä.
Vierailija kirjoitti:
Täysjärkiset ammattihenkilötkään eivät tehtaile lasuja lasten tokaisuista. Itse teen töitä lasten kanssa.
”Mun isi vaan pelaa ja juo kaljaa”, ”Mun äiti tykkää aina juoda viiniä!” Tai ”Mun äiti vaan aina nukkuu”
Olisihan noita. Mutta kun lapset on tasapainoisia, vanhemmat tulevat tapaamisiin ja selvästi huolehtivat lapsen asioista niin korkeintaan hymyilen noille jutuille. Mitähän kaikkea omani ovat päiväkodissa puhuneetkaan!
Jos ajatellaan jotain edistyneempiä maita ja menneitä maita niin kyllähän DDR:ssä olisi tehty tuollaisesta selvitys. Lapset ovat valtion valuuttaa ja arvokkainta materiaalia mitä valtio voi omistaa.
Jos vanhemmat juovat kaljaa ja pelaavat, niin siinä pilataan tavallaan valtion omistamaa karjaa.
Jos ajatellaan näin vähän raadollisesti. Toki ihmiset ovat ihmisiä, mutta kyllä valtion pitää puuttua jos isä juo kaljaa ja pelaa.
Vierailija kirjoitti:
No tämä, aikamoista legendaa lastenkin kaverit välillä kotioloistaan jauhavat. Kyllä lapsesta näkee hieman tarkkailemalla onko asiat pääosin kunnossa vai ei. On selkeästi näitä, jotka kaipaavat aikuista turvaa vieraammaltakin aikuiselta ja silloin voi tietenkin herkällä korvalla vähän kuulostella. Valtaosa lasten jutuista kumpuaa juurikin jostain kodissa olleista ihan normaaleista jutuista, tyyliin vanhempi käy sen kerran kolmessa vuodessa jossain ja se on lapsesta niin ihmeellistä (ainahan äiti on kotona) että siitä sitten jauhetaan jokaiselle joka jaksaa kuunnella.
Kun luki tuon aloituksen, niin mieleen jäi selittelyn maku. Kerrottujen syiden takana on jotain muuta, paljon vakavampaa, jonka äiti haluaa lakaista maton alle. Kulissit pitää säilyttää.
Missäpä perheessä ei olisi jotain, mistä oikein vääntämällä voi kehittää jonkun ns huolen. Lapset on välillä likaisissa vaatteissa, no daa, ne remuavat kuralammikoissa. Äiti tai isä ovat joskus väsyneitä töistään ja arjesta, missäpä perheessä ei. Aina ei jokaikinen keskustelu mene oppikirjan mukaan.. Voi apua. Kyllä näiden ilmoitusten pitäisi perustua ihan todelliseen huoleen, missä tämä viran puolesta ilmoittaja on yrittänyt keskustella vanhempien kanssa ja myös ymmärtää, että arjen raskautta ei ainakaan helpota se, että lisäksi saa olla selittelemässä kotioloista sossuille. Pientä suhteellisuudentajua kiitos. Ja ja kyllä, meistä teki neuvola lasun, koska lapsen painonkehitys oli heikkoa. Ei auttanut selitykset, että tyyppi on vain pieniruokainen. Pidettiin ruokapäiväkirjaa ravitsemusterapeutille yms. Ei, kyllä syy on pakko olla se, ettei lapselle tarjota tarpeeksi syötävää. Voi elämä.
Kyllä minä ainakin kaipaan sitä, että saan myös viettää iltoja ilman lapsia aikuisten seurassa ja kyllä käytän myös alkoholia näinä iltoina. Ja ollaan kyllä päästy ihan miehenikin kanssa kumpikin samaan aikaan ja alkoa on otettu ;)