Joo o, lastensuojelu kävi tänään koska ekaluokkalaisesta oli tehty lasu koulun puolesta
Syitä ilmoitukselle kaksi (nämä siis käytiin tänään läpi eikä mitään tarvetta jatkotoimille ole eli ilmoitus oli aiheeton).
-lapsella on kuulemma usein likaiset vaatteet päällään. Mitenköhän ne voivat olla likaiset kun joka aamu laitetaan puhtaat vaatteet päälle? Toki joskus joku lempipaita voi olla kaksi päivää peräkkäin päällä mutta silloinkin katson ettei ole tahrainen. Mitään pysyviä tahroja vaatteissa ei ole, sellaisia en edes säilytä kun kirpparilta saa lähes tulkoon ilmaiseksi hyväkuntoisiakin. Ulkovaatteet ovat toki asia toinen näillä keleillä mutta kyllä niistä joka päivä pyyhkäistään suurimmat tahrat pois. Kovin usein en halua niitä pestä etteivät kärsi siitä. Lapsi on aika liikkuvainen joten vaatteet joutuisi pesemään joka päivä. Niin ja pesulla käydään joka ilta, hiukset pestään joka toinen päivä jos ei tietysti olla hikoiltu paljon.
-lapsi oli kertonut koulussa, "että äiti ei vastaa puhelimeen kun on ottamassa aikuisten juomaa". Käyn todella harvoin viihteellä, viimeksi olin pari kuukautta sitten kun juhlimme ystäväni synttäreitä. Kyllä, lapsi oli yrittänyt soittaa mutta en ollut kuullut sitä ja siinä vaiheessa kun huomasin, kello oli jo niin paljon etten viitsinyt soittaa takaisin.
Siis mitä ihmettä? Koulusta ei ole tullut asian tiimoilta yhtään viestiä eli koko lasu tuli aivan puskan takaa. Vaikka se todettiinkin aiheettomaksi, jäi tosi paska maku suuhun ja varsinkin opettajasta. Saas katsoa, mistä opettaja seuraavaksi tekee lasun kun tämä ei kerran onnistunut.
Kommentit (579)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ketju on näköjään mennyt täysin sekaisin jo mutta kommentoin silti. Minulla on lähipiirissä useampiakin vanhempia, jotka eivät voi ymmärtää miksi heistä on tehty lasu-ilmoituksia ja ovat asiasta silmittömän raivon vallassa. Kootut selitykset löytyvät aina. Esimerkiksi, opettaja teki ilmoituksen, koska lapset kertoivat etteivät olleet saaneet viikonloppuna kotona lainkaan ruokaa. Huoltaja raivostui ja riehui kuinka maanantaina oli pinaattikeittoa ja tiistaina lämpimiä leipiä ja että opettaja on täysi paska. Totta ehkä, mutta mites se viikonloppu... ap:n kuvailema likaiset vaatteet episodi kuulostaa juuri tämän tuttavan menolta. Lapset kulkevat pesemättömissä vaatteissa viikkoja, ja kun kerran on pyykkiä pesty, asiasta ei saisi huomauttaa.
Minulla ammatin puolesta velvollisuus tehdä tarvittaessa lasu. Perheissä on usein epätasapainoinen vanhempi, ja lapsi on monella tasolla heitteillä. Vanhemman voimavarat ei riitä käsittämään, miksi lapsesta ollaan huolissaan vaan selittelee ja syyttelee ja tilanne jatkuu entisellään. Onhan se tietysti nolo asia, että omasta lapsesta huolehtiminen on kyseenalaistettu, mutta lapsen parasta asiassa ajatellaan. Sekin voi järkyttää epätasapainoista, narsistista vanhempaa: iskee kateus, kun lapsesta ollaan enemmän huolissaan kuin minusta.
Höpö höpö. Mitä ihmettä selität. Perheissä on useinmiten useampia lapsia. Kyllä koulussa tiedetään ne perheet, joilla oikeasti ongelmia jokaisen lapsen kohdalla. Katsos kun on niitä yksinkertaisia opettajia, jotka eivät osaa laskea 1+1 ja tekevät lasun. Eivät ilmeisesti ole selvillä, että perheen muut lapset tasapainoisia tai eivät viitsi ottaa selvää. Sitten yhden lapsen yhdestä lauseesta tai sanomisesta ollaan kovin huolissaan ja tehdään lasu. Tällaiset opet pois viralta.
Niinpä! En halua katkasta välejä juurikin lasten takia jotka taas meillä viikonlopun koska vanhemmat ryyppäämässä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Missä lapsi oli, kun otit sitä aikuistenjuomaa, etkä ollut tavoitettavissa? Yksin kotona ilmeisesti?
Olisikohan kuitenkin ollut isänsä ja veljiensä kanssa? Syy, miksi yritti soittaa minulle, oli ikävä. Olen aika harvoin pois kotoa ja lapset kulkevat muutenkin aika paljon kanssani.
-ap-
Kommentoimatta asiaa muuten, totean, että tuo on sitten ollut moka isältä. Ton ikäiselle pitää pystyä sanomaan, että nyt ei soiteta äidille/isälle, vaan hän voi olla omien kavereiden kanssa yhden illan.
Ei kai kyse ole siitä, että isä onkin halunnut provota tilannetta, syyllistää sua iltamenosta? Ihan törppöä häneltä kumminkin.
Kun opettajalla on huoli, täytyy se ilmoitus tehdä. Ja kun ilmoitus lastensuojeluun tulee, täytyy se selvittää. Nämä perustuvat lakiin.
Mutta fiksua opettajalta olisi ollut olla ensin sinuun yhteydessä. Yleensä näin toimitaankin, eikä tehdä seläntakana.
Opettajan ratkaisu oli tässä vähän harkitsematon sen puolesta, että ei kertonut teille huolestaan, eikä siitä, että tekee ilmoituksen. Voit vanhempainvartissa minusta hyvin ottaa tämän esille. Itse, jos olisin tilanteessasi, ottaisin esille asiallisesti ja rauhallisesti, mutta jämäkästi.
Terveisin sossu
Vierailija kirjoitti:
Kun opettajalla on huoli, täytyy se ilmoitus tehdä. Ja kun ilmoitus lastensuojeluun tulee, täytyy se selvittää. Nämä perustuvat lakiin.
Mutta fiksua opettajalta olisi ollut olla ensin sinuun yhteydessä. Yleensä näin toimitaankin, eikä tehdä seläntakana.
Opettajan ratkaisu oli tässä vähän harkitsematon sen puolesta, että ei kertonut teille huolestaan, eikä siitä, että tekee ilmoituksen. Voit vanhempainvartissa minusta hyvin ottaa tämän esille. Itse, jos olisin tilanteessasi, ottaisin esille asiallisesti ja rauhallisesti, mutta jämäkästi.
Terveisin sossu
Miten teillä siellä selvitetään, että jos ope on "pahvi" ja sitten laitetaan nämä lasut toivottavasti ö-mappiin? On paljon opettajia kuin myös rehtoreita, jotka käyttävät valtaa, ihan Kiva-kouluissakin. Näiden "pahvien" kanssa on sitten kiva käydä sitä keskustelua vanhempainvartissa. Osa vanhemmista on edelleen hyvin hillittyjä eivätkä ole "jämäkästi" vaatimassa sitä sun tätä. Ihan vaan mietin miten teillä asia järjestetty. Ja löytyyhän näitä "pahveja" sieltä sossun puoleltakin. Toivottavasti sinä olet selväjärkinen.
Vierailija kirjoitti:
Miksi helvetin takia te puhutte lapsillenne "aikuistenjuomasta"? Näin suhde alkoholiin vinksahtaa jo pikkulapsi-iässä. Asioista pitää puhua niiden oikeilla nimillä. Myös lapsille. Sievistely on lasten aliarvioimista ja järjen köyhyyttä.
Juuri näin!!!
Olin juuri kirjoittamassa samaa. Siitä tulee mielikuva että olut on aina ruokajuomana ja alkoholinkäyttöä peitellään.
En ikinä käyttäisi tuollaista sanaa
Vierailija kirjoitti:
-lapsi oli kertonut koulussa, "että äiti ei vastaa puhelimeen kun on ottamassa aikuisten juomaa". Käyn todella harvoin viihteellä, viimeksi olin pari kuukautta sitten kun juhlimme ystäväni synttäreitä. Kyllä, lapsi oli yrittänyt soittaa mutta en ollut kuullut sitä ja siinä vaiheessa kun huomasin, kello oli jo niin paljon etten viitsinyt soittaa takaisin.
Tämä kuulostaa siltä, että juotte kotona. Lapsikin on halunnut maistaa, ja on pitänyt selittää aikuisten juomasta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä kuulostaa siltä, että juotte kotona. Lapsikin on halunnut maistaa, ja on pitänyt selittää aikuisten juomasta.
Mistä näitä idareita sikiää?
NORMAALIT ihmiset nauttivat myös alkoholia kotona. Ei ole normaalia piilotella sitä lapsilta vaan on normaalia osoittaa mitrn alkoholia voidaan fiksusti käyttää. Ja kun lapsi kysyy saako maistaa, kerron, että tämä on aikuisten juhlajuomaa, sinulla on omaa lasten juhlajuomaa omassa lasissasi.
Missähän yhteydessä lapsi on tuon aikuisten juoma -jutun opettajalle kertonut? Miettikää nyt ihan oikeasti tuonikäistä lasta. Meneekö se ihan erikseen kertomaan opettajalle juuri tuon asian? No toki, jos se on lapsen elämässä niin suuri seikka, että se vaivaa vielä pitkän ajan päästä. Vai kuuliko opettaja sen lasten keskusteluista? Missä yhteydessä lapsi juttelisi kavereille tuollaista, jos kyse on tosiaan parin kuukauden takaisesta juhlinnasta? Ylipäänsä jos lapsi alkaa jutella tuollaisia vanhempien alkoholin käytöstä, niin on aika luontevaa, että aikuinen huolestuu.
Ajattele itsesi kuulemaan keltä tahansa lapselta tuollainen juttu. Eikö mielessä tosiaankaan kävisi, että onkohan kaikki ihan kunnossa? Vaikka se tosiaan voisi kotona olla ihan selvää, mistä moinen tulee edes keskustelunaiheeksi, ulkopuolisella todennäköisesti herää muutamia kysymyksiä. Vai olisiko teistä ihan ok kuulla vaikka oman lapsen luokkakaveri kertomassa, että äiti kun juo aikuisten juomaa niin ei se vastaa puhelimeen? Olisiko ajatuksesi todellakin ihan vaan että niinpä, sellaistahan se äitien kanssa tuppaa olemaan?
Vierailija kirjoitti:
Syitä ilmoitukselle kaksi (nämä siis käytiin tänään läpi eikä mitään tarvetta jatkotoimille ole eli ilmoitus oli aiheeton).
Ilmoitushan ei varsinaisesti koskaan ole aiheeton, koska se tehdään huolestumiseen perusteella. Lastensuojelu nimenomaan tutkii, onko huolelle perusteita. Jos on, määritellään se lastensuojelun tarve. Jos tarvetta ei ole, sitä ei ole. Silti ilmoitus on tehty ihan oikein, ja tässä tapauksessa jopa lain vaatimuksesta.
Totta kai on eri asia, jos ilmoituksia tehdään kiusaamistarkoituksessa, mutta lähtökohtaisesti yksittäinen opettajan tekemä ilmoitus ei ole edes kiusaamista. Jos se liittyisi johonkin pidempään erimielisyyksien sarjaan ja ristiriitaisuuksiin perheen kanssa, olisi ihan luontevaa ajatella, että opettaja tahtoo kiusata, mutta jos mitään sellaista ei ole, ilmoitus on ihan vaan virkavelvollisuus.
Vielä rautalangasta: Opettaja huolestui lapsen jutuista ja teki lain edellyttämään siitä lastensuojeluilmoituksen. syitä ilmoitukselle oli kaksi ja ne käytiin lastensuojelun kanssa läpi. Jatkotoimenpiteitä ei tarvittu. Lastensuojelulle ei siis ole tarvetta. Ilmoitus kuitenkin perustui ihan lapsen kertomiin asioihin (ja siihen likaiseen paitaan, mikä toki kuulostaa tyhmältä, mutta joissain tilanteissa on tosiaan yksi syy huomata lapsen ongelmat), eli ilmoitus ei lähtenyt mistään mielikuvituksesta vaan ihan aiheesta. Opettaja ei voi tehdä arviota lastensuojelun tarpeesta, sen saa tehdä vain ne sosiaalityöntekijät. Eli ilmoitus ei ole ollut aiheeton.
Minustakin on hassua sanoa aikuisten juoma. Ehkä jollekin kolmevuotiaalle voisi vielä sanoa niin, mutta kouluikäisille sanoisin ihan reippaasti että lasissani on viiniä tai siideriä tms. Jos joku kysyisi saako sitä maistaa, kertoisin, että ei saa. Ja jos joku vielä jankkaisi, että miksi (meillä ei tavallisesti muutenkaan maistella toisten juomia), sanoisin että siksi kun siinä on alkoholia. Tosin ensin varmaan sanoisin, että siksi koska se on minun.
Paha Äiti
Vierailija kirjoitti:
Missähän yhteydessä lapsi on tuon aikuisten juoma -jutun opettajalle kertonut? Miettikää nyt ihan oikeasti tuonikäistä lasta. Meneekö se ihan erikseen kertomaan opettajalle juuri tuon asian? No toki, jos se on lapsen elämässä niin suuri seikka, että se vaivaa vielä pitkän ajan päästä. Vai kuuliko opettaja sen lasten keskusteluista? Missä yhteydessä lapsi juttelisi kavereille tuollaista, jos kyse on tosiaan parin kuukauden takaisesta juhlinnasta? Ylipäänsä jos lapsi alkaa jutella tuollaisia vanhempien alkoholin käytöstä, niin on aika luontevaa, että aikuinen huolestuu.
Ajattele itsesi kuulemaan keltä tahansa lapselta tuollainen juttu. Eikö mielessä tosiaankaan kävisi, että onkohan kaikki ihan kunnossa? Vaikka se tosiaan voisi kotona olla ihan selvää, mistä moinen tulee edes keskustelunaiheeksi, ulkopuolisella todennäköisesti herää muutamia kysymyksiä. Vai olisiko teistä ihan ok kuulla vaikka oman lapsen luokkakaveri kertomassa, että äiti kun juo aikuisten juomaa niin ei se vastaa puhelimeen? Olisiko ajatuksesi todellakin ihan vaan että niinpä, sellaistahan se äitien kanssa tuppaa olemaan?
Tämä onkin mielenkiintoista. Jos palstalla joku kertoisi, että naapurin lapsi sanoi, ettei äiti vastaa puhelimeen kun on ottamassa aikuisten juomaa, koko palsta karjuisi lasua, vaikkei naapurilla ole sellaisen tekemiseen mitään velvoitetta. Kun opettaja tekee sen samasta syystä ja lakipykälien mukaan, ehdotetaan rikosilmoitusta, tiukkasävyistä keskustelua ynnä muuta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen terveydenhuollon ammattihenkilö ja jos lapsi kertois mulle että äiti ei vastaa puhelimeen kun ottaa aikuisten juomaa, niin mulla olisi velvollisuus tehdä lastensuojeluilmoitus! Toki ensin olisin yhteydessä kotiin mutta riippumatta kodin vastauksesta se velvollisuus olisi edelleen olemassa, koska kuinkahan moni alkkisvanhempi myöntää että joo, tulee otettua aikuisten juomaa ja jätettyä lapsen keskenään. Voit antaa opelle palautetta lähinnä siitä että olisit toivonut ilmoitusta myös kotiin, mutta opella on velvollisuus tehdä lasu tuossa tapauksessa jos huolta on noussut _yhtään_. Että ihan turha loukkaantua.
No eikö pitäisi kysyä myös lapselta, että kenen kanssa olit kun yritit soittaa äidille...?
Mitä sillä on väliä? Vanhempi juo, se tässä on se ongelma.
No EIKÄ OLE.
Myös lasten vanhemmilla on oikeus käydä baarissa, jos lapsi on sen ajan läheisen aikuisen hoivissa
Missään laissa ei kielletä äitejä olemasta viihteellä, kunhan lapsi ei ole heitteillä.
No ei todellakaan tarvitse lasten vanhempien istua kotona siihen asti kun lapset täyttävät 18v. Kyllä jokaisella vanhemmalla on oikeus käydä silloin tällöin "viihteellä", kunhan lapsella on sillä välin luotettava aikuinen hoitaja. Enkä tarkoita että joka viikonloppu, vaan joskus!
Ei se ole lasun paikka! Kyllä tilannetta pitää seurata pidemmän aikaa, eikä vain yhden vastaamattoman puhelun perusteella, ja ottaa asioista kunnolla selvää ennen lasun tekemistä. Turhat ja aiheettomat lasut vievät vain aikaa viranomaisilta ja moni aiheellinen ja kiireinen avuntarve voi jäädä sen jalkoihin.
Itse olen töissä päiväkodissa, ja jos näillä kriteereillä toimisin, voisin tehdä lähes jokaisesta lapsesta lasun. Lapsilla ei ole merkkivaatteita, joskus samat vaatteet kaksi päivää peräkkäin päällä, vaatteissa on tahroja ja tiedän että vanhemmat käyvät ulkona silloin tällöin, jopa keskenään. Enkä silti usko että lapset ovat heitteillä. Eli tunnen perheet ja tiedän että lasten asiat ovat ym. esimerkeistä huolimatta kunnossa, en ala tehtailemaan lasuja. Mutta luulen että myös ko. opettaja, joka lasun on tehnyt, tuntee perheen ja sen perusteella on tehnyt päätöksensä tuoda huolensa julki...
Mitähän sen eilisen ketjun (itkevä lapsi soitti , äiti syöksyi hädissään umpikännissä kotiin) lapsi mahtaa keroa huomenna koulussa? "Mulla särki päätä ja soitin äidille joka oli juomassa aikuisten juomaa, se tuli ja kompuroi kenkiin ja oksensi"
Vierailija kirjoitti:
Minustakin on hassua sanoa aikuisten juoma. Ehkä jollekin kolmevuotiaalle voisi vielä sanoa niin, mutta kouluikäisille sanoisin ihan reippaasti että lasissani on viiniä tai siideriä tms. Jos joku kysyisi saako sitä maistaa, kertoisin, että ei saa. Ja jos joku vielä jankkaisi, että miksi (meillä ei tavallisesti muutenkaan maistella toisten juomia), sanoisin että siksi kun siinä on alkoholia. Tosin ensin varmaan sanoisin, että siksi koska se on minun.
Paha Äiti
Taapero havittelee usein kahvikuppiani ja kiellän ottamasta sen sanoen, että kahvi on aikuisten juoma.
Vähän jännittää, mitä lapsi tulee vielä joskus päiväkodissa sanomaan :D
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ketju on näköjään mennyt täysin sekaisin jo mutta kommentoin silti. Minulla on lähipiirissä useampiakin vanhempia, jotka eivät voi ymmärtää miksi heistä on tehty lasu-ilmoituksia ja ovat asiasta silmittömän raivon vallassa. Kootut selitykset löytyvät aina. Esimerkiksi, opettaja teki ilmoituksen, koska lapset kertoivat etteivät olleet saaneet viikonloppuna kotona lainkaan ruokaa. Huoltaja raivostui ja riehui kuinka maanantaina oli pinaattikeittoa ja tiistaina lämpimiä leipiä ja että opettaja on täysi paska. Totta ehkä, mutta mites se viikonloppu... ap:n kuvailema likaiset vaatteet episodi kuulostaa juuri tämän tuttavan menolta. Lapset kulkevat pesemättömissä vaatteissa viikkoja, ja kun kerran on pyykkiä pesty, asiasta ei saisi huomauttaa.
Minulla ammatin puolesta velvollisuus tehdä tarvittaessa lasu. Perheissä on usein epätasapainoinen vanhempi, ja lapsi on monella tasolla heitteillä. Vanhemman voimavarat ei riitä käsittämään, miksi lapsesta ollaan huolissaan vaan selittelee ja syyttelee ja tilanne jatkuu entisellään. Onhan se tietysti nolo asia, että omasta lapsesta huolehtiminen on kyseenalaistettu, mutta lapsen parasta asiassa ajatellaan. Sekin voi järkyttää epätasapainoista, narsistista vanhempaa: iskee kateus, kun lapsesta ollaan enemmän huolissaan kuin minusta.
Höpö höpö. Mitä ihmettä selität. Perheissä on useinmiten useampia lapsia. Kyllä koulussa tiedetään ne perheet, joilla oikeasti ongelmia jokaisen lapsen kohdalla. Katsos kun on niitä yksinkertaisia opettajia, jotka eivät osaa laskea 1+1 ja tekevät lasun. Eivät ilmeisesti ole selvillä, että perheen muut lapset tasapainoisia tai eivät viitsi ottaa selvää. Sitten yhden lapsen yhdestä lauseesta tai sanomisesta ollaan kovin huolissaan ja tehdään lasu. Tällaiset opet pois viralta.
Siis täh? Kyllä ne yhdenkin lapsen ongelmat, koetut tai todelliset ovat ihan syy selvittää mistä on kyse. Silloin nimenomaan on tehty virkavirhe, jos lapsen kertomiin epäkohtiin jätetään reagoimatta vain siksi, että perheen muut lapset on tehokkaammin aivopesty ongelmien salailuun.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hohhoijaa. Ei ole opettajan tehtävä leikkiä etsivää ja varmistaa onko huolen aihe varmasti todellinen. Se on nimenomaan sen lastensuojeluviranomaisen tehtävä. Opettajan tehtävä on ainoastaan ilmoittaa lastensuojeluun, että huoli lapsesta on herännyt. He tutkivat onko perheessä todellisia ongelmia vai onko kyseessä ns. väärä hälytys.
Kuukkis kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen terveydenhuollon ammattihenkilö ja jos lapsi kertois mulle että äiti ei vastaa puhelimeen kun ottaa aikuisten juomaa, niin mulla olisi velvollisuus tehdä lastensuojeluilmoitus! Toki ensin olisin yhteydessä kotiin mutta riippumatta kodin vastauksesta se velvollisuus olisi edelleen olemassa, koska kuinkahan moni alkkisvanhempi myöntää että joo, tulee otettua aikuisten juomaa ja jätettyä lapsen keskenään. Voit antaa opelle palautetta lähinnä siitä että olisit toivonut ilmoitusta myös kotiin, mutta opella on velvollisuus tehdä lasu tuossa tapauksessa jos huolta on noussut _yhtään_. Että ihan turha loukkaantua.
No eikö pitäisi kysyä myös lapselta, että kenen kanssa olit kun yritit soittaa äidille...?
Mitä sillä on väliä? Vanhempi juo, se tässä on se ongelma.
No EIKÄ OLE.
Myös lasten vanhemmilla on oikeus käydä baarissa, jos lapsi on sen ajan läheisen aikuisen hoivissa
Missään laissa ei kielletä äitejä olemasta viihteellä, kunhan lapsi ei ole heitteillä.
No ei todellakaan tarvitse lasten vanhempien istua kotona siihen asti kun lapset täyttävät 18v. Kyllä jokaisella vanhemmalla on oikeus käydä silloin tällöin "viihteellä", kunhan lapsella on sillä välin luotettava aikuinen hoitaja. Enkä tarkoita että joka viikonloppu, vaan joskus!
Ei se ole lasun paikka! Kyllä tilannetta pitää seurata pidemmän aikaa, eikä vain yhden vastaamattoman puhelun perusteella, ja ottaa asioista kunnolla selvää ennen lasun tekemistä. Turhat ja aiheettomat lasut vievät vain aikaa viranomaisilta ja moni aiheellinen ja kiireinen avuntarve voi jäädä sen jalkoihin.
Itse olen töissä päiväkodissa, ja jos näillä kriteereillä toimisin, voisin tehdä lähes jokaisesta lapsesta lasun. Lapsilla ei ole merkkivaatteita, joskus samat vaatteet kaksi päivää peräkkäin päällä, vaatteissa on tahroja ja tiedän että vanhemmat käyvät ulkona silloin tällöin, jopa keskenään. Enkä silti usko että lapset ovat heitteillä. Eli tunnen perheet ja tiedän että lasten asiat ovat ym. esimerkeistä huolimatta kunnossa, en ala tehtailemaan lasuja. Mutta luulen että myös ko. opettaja, joka lasun on tehnyt, tuntee perheen ja sen perusteella on tehnyt päätöksensä tuoda huolensa julki...
Noin niinkuin periaatteessa vanhemmilla on kyllä oikeus käydä viihteellä vaikka joka viikonloppu, kunhan lapsella on luotettava ja turvallinen hoitaja. Sinä saat toki rauhassa paheksua, mutta se ei tee siitä kiellettyä. Lasun voi toki kuka hyvänsä tehdä oli perusteita tai ei.
Tai sitten opettaja kysyi, ja lapsi kertoi olleensa yksin. Typerys lapsi?