Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Joo o, lastensuojelu kävi tänään koska ekaluokkalaisesta oli tehty lasu koulun puolesta

Vierailija
16.11.2017 |

Syitä ilmoitukselle kaksi (nämä siis käytiin tänään läpi eikä mitään tarvetta jatkotoimille ole eli ilmoitus oli aiheeton).

-lapsella on kuulemma usein likaiset vaatteet päällään. Mitenköhän ne voivat olla likaiset kun joka aamu laitetaan puhtaat vaatteet päälle? Toki joskus joku lempipaita voi olla kaksi päivää peräkkäin päällä mutta silloinkin katson ettei ole tahrainen. Mitään pysyviä tahroja vaatteissa ei ole, sellaisia en edes säilytä kun kirpparilta saa lähes tulkoon ilmaiseksi hyväkuntoisiakin. Ulkovaatteet ovat toki asia toinen näillä keleillä mutta kyllä niistä joka päivä pyyhkäistään suurimmat tahrat pois. Kovin usein en halua niitä pestä etteivät kärsi siitä. Lapsi on aika liikkuvainen joten vaatteet joutuisi pesemään joka päivä. Niin ja pesulla käydään joka ilta, hiukset pestään joka toinen päivä jos ei tietysti olla hikoiltu paljon.

-lapsi oli kertonut koulussa, "että äiti ei vastaa puhelimeen kun on ottamassa aikuisten juomaa". Käyn todella harvoin viihteellä, viimeksi olin pari kuukautta sitten kun juhlimme ystäväni synttäreitä. Kyllä, lapsi oli yrittänyt soittaa mutta en ollut kuullut sitä ja siinä vaiheessa kun huomasin, kello oli jo niin paljon etten viitsinyt soittaa takaisin.

Siis mitä ihmettä? Koulusta ei ole tullut asian tiimoilta yhtään viestiä eli koko lasu tuli aivan puskan takaa. Vaikka se todettiinkin aiheettomaksi, jäi tosi paska maku suuhun ja varsinkin opettajasta. Saas katsoa, mistä opettaja seuraavaksi tekee lasun kun tämä ei kerran onnistunut.

Kommentit (579)

Vierailija
261/579 |
18.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Gonamies kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen terveydenhuollon ammattihenkilö ja jos lapsi kertois mulle että äiti ei vastaa puhelimeen kun ottaa aikuisten juomaa, niin mulla olisi velvollisuus tehdä lastensuojeluilmoitus! Toki ensin olisin yhteydessä kotiin mutta riippumatta kodin vastauksesta se velvollisuus olisi edelleen olemassa, koska kuinkahan moni alkkisvanhempi myöntää että joo, tulee otettua aikuisten juomaa ja jätettyä lapsen keskenään. Voit antaa opelle palautetta lähinnä siitä että olisit toivonut ilmoitusta myös kotiin, mutta opella on velvollisuus tehdä lasu tuossa tapauksessa jos huolta on noussut _yhtään_. Että ihan turha loukkaantua.

Olen opettaja ja kirjoittamasi on hölynpölyä. Joutuisin tekemään lasun käytännössä jokaisesta lapsesta noilla perusteilla.

Joutuisn tekemään sellaisen omista lapsistanikin, kun vaimo oli taannoin oktoberfesteillä Saksassa koko viikon, eikä jatkuvasti ollut puhelimella. Itse ajattelin mennä parin viikon päästä pikkujouluihin, enkä päivystä koko ajan puhelinta.

Opettajan tilannetaju on pettänyt aika pahasti. On nimittäin melko helppoa tiedustella lapselta lisätietoja. "Tapahtuuko usein", "olitko yksin kotona" jne. Toisin kuin "terveydenhuollon ammattihenkilö" yrittää väittää, terveen järjen käyttö on täysin sallittua tuossakin asiassa.

Toki on niin, että kaikki eivät sitä haluakaan käyttää ja toisinaan virassa istuu tyyppejä, jotka haluavat osoittaa tärkeyttään ja valtaansa. Sitten poimitaan juttuja irti asiayhteyksistään. Kuten ap:n tapauksessa, tuo on viranomaisresurssien väärinkäyttöä ja niitä ei ole muutenkaan tarpeeksi.

Saatko lapselta ihan rehellisen vastauksen tuosta noin vain? Ainakin minä osasin ajatella ihan jo lapsenakin syitä ja seurauksia, ja en olisi ikinä kertonut jollekin opettajalle jotain, joka voisi vahingoittaa omaa perhettäni. Tilanteeni on tietenkin siinä mielessä erilainen, että en missään vaiheessa ollut väkivaltaisten tai alkoholiin taipuvaisten aikuisten hoidossa.

Mutta jos opettaja olisi kysynyt "onko kaikki hyvin?", olisin tietenkin vastannut "kaikki on hyvin". Ja ei sitä lasta voi oikein enempää hiillostaa että oletko nyt varma, luulen että kaikki ei kuitenkaan ole OK. Sitten kyseessä on jo johdattelu, ei mikään keskustelu jossa asia selviää.

Vierailija
262/579 |
18.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ehkä kannattaisi antaa tiukkaa palautetta asiasta suoraan opettajalle.

Palautetta mistä? Siitä että on täyttänyt virkavelvollisuutensa kun huoli herännyt? Olen opettaja ja poliisilta saamme jatkuvasti viestiä että meidän pitäisi tehdä herkemmin lastensuojeluilmoituksia. Kyllä puheet ”aikuisten juoman ottamisesta” viittaa juopotteluun ja on syytä tarkistuttaa perheen tilanne. Usein huolen herääminen on lisäksi seurausta useista pienistä epämääräisistä heikoista vihjeistä, joista opettaja kyllä huomaa ettei kaikki ihan ole kunnossa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
263/579 |
18.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Normaali vanhempi tarkastelisi omaa toimintaansa objektiivisesti ja jos toteaisi, että kaikki on ok, kohauttaisi olkiaan ja toteaisi, että sattuuhan sitä erehdyksiä. Ehkä lisäksi kysyisi opettajalta vielä tarkentavia kysymyksiä, ja sen jälkeen jatkaisi elämäänsä, no hard feelings. Minä varmaan vielä kiittäisin opettajaa siitä, että uskaltaa puuttua, vaikka aihetta ei olisikaan tällä kertaa ollut. Joskus se uskaltaminen voi pelastaa pienen lapsen hengen.

Mutta ap ei näe omaa napaansa pitemmälle vaan minä minä minä ja minun tunteita on nyt loukattu. Lisäksi minua ainakin vähän ihmetytti, että miksi ap:n lapsi soittelee äidin perään vaikka isä ja sisarus ovat kotona? Isä humalassa, lapsi jätetty yksin kotiin...? Vai jonkinlainen pahempi henkinen ongelma, jos isä ei osaa sanoa lapselle, että kaikki on hyvin ja äiti tulee ihan pian kotiin ja katsotaan me sillä aikaa piirrettyjä?

Hyvin tiivistetty. Ap:lla peiliinkatsomisen paikka.

Vierailija
264/579 |
18.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ketju on näköjään mennyt täysin sekaisin jo mutta kommentoin silti. Minulla on lähipiirissä useampiakin vanhempia, jotka eivät voi ymmärtää miksi heistä on tehty lasu-ilmoituksia ja ovat asiasta silmittömän raivon vallassa. Kootut selitykset löytyvät aina. Esimerkiksi, opettaja teki ilmoituksen, koska lapset kertoivat etteivät olleet saaneet viikonloppuna kotona lainkaan ruokaa. Huoltaja raivostui ja riehui kuinka maanantaina oli pinaattikeittoa ja tiistaina lämpimiä leipiä ja että opettaja on täysi paska. Totta ehkä, mutta mites se viikonloppu... ap:n kuvailema likaiset vaatteet episodi kuulostaa juuri tämän tuttavan menolta. Lapset kulkevat pesemättömissä vaatteissa viikkoja, ja kun kerran on pyykkiä pesty, asiasta ei saisi huomauttaa.

Minulla ammatin puolesta velvollisuus tehdä tarvittaessa lasu. Perheissä on usein epätasapainoinen vanhempi, ja lapsi on monella tasolla heitteillä. Vanhemman voimavarat ei riitä käsittämään, miksi lapsesta ollaan huolissaan vaan selittelee ja syyttelee ja tilanne jatkuu entisellään. Onhan se tietysti nolo asia, että omasta lapsesta huolehtiminen on kyseenalaistettu, mutta lapsen parasta asiassa ajatellaan. Sekin voi järkyttää epätasapainoista, narsistista vanhempaa: iskee kateus, kun lapsesta ollaan enemmän huolissaan kuin minusta.

Vierailija
265/579 |
18.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Palautetta mistä? Siitä että on täyttänyt virkavelvollisuutensa kun huoli herännyt? Olen opettaja ja poliisilta saamme jatkuvasti viestiä että meidän pitäisi tehdä herkemmin lastensuojeluilmoituksia. Kyllä puheet ”aikuisten juoman ottamisesta” viittaa juopotteluun ja on syytä tarkistuttaa perheen tilanne. Usein huolen herääminen on lisäksi seurausta useista pienistä epämääräisistä heikoista vihjeistä, joista opettaja kyllä huomaa ettei kaikki ihan ole kunnossa.

Höpö höpö. Olen äiti ja mummo ja olen aina käyttänyt viineistä, oluista yms käsitettä aikuisten juoma, jos lapset pyytävät saada maistaa jne.

Ja alkoholisteja ei olla eikä lasuja ole meistä tehty.

Kauheata miten opettaja voi olla pihalla elämästä.

Vierailija
266/579 |
18.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitähän ap itse tekisi, jos olisi opettaja tms. ja lapsi kertoisi, ettei äitiin saa yhteyttä kun ottamassa aikuisten juomaa?

Meinaisitko kohauttaa vaan olkia ja todeta, "no höhhöh, onpa kurjaa" - ja jättää asian siihen?

Opettajalla on velvollisuus tehdä lasu, mikäli huolta lapsesta ilmenee. Ole iloinen siitä, että lapsellasi on lapsista välittävä opettaja.

Vierailija
267/579 |
18.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Höpö höpö. Olen äiti ja mummo ja olen aina käyttänyt viineistä, oluista yms käsitettä aikuisten juoma, jos lapset pyytävät saada maistaa jne.

Ja alkoholisteja ei olla eikä lasuja ole meistä tehty.

Kauheata miten opettaja voi olla pihalla elämästä.

Riippuu paljon siitä, MITEN lapsi kertoo tuosta aikuisten juomasta.

Jos kertoo, että äiti juo joskus aikuisten juoman kun ollaan ravintolassa syömässä, niin ok.

Jos taas kertoo, että äiti juo aikuisten juomaa, käyttäytyy hassusti ja lopulta nukahtaa lattialle, niin ei ok.

Ja tuosta taas, että juo aikuisten juomaa eikä vastaa puhelimeen, on ihan aiheellista huolestua. Lapselta tulee toki kysellä lisää, mutta jos vastaukset eivät vähennä huolta, niin lasu on ihan paikallaan.

Vierailija
268/579 |
18.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

kahdenäitii kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minusta onhuolestuttavaa jos lapsi on koulussa likaisissa vaatteissa. Silloin lapsesta ei huolehdita hyvin. Kyllä vanhemman tulee katsoa jo illalla puhtaat vaatteet valmiiksi.

Ekaluokkalainen ei vielä itse osaa tai huomaa. Mutta pian siitä alkaa kaveritkin huomauttelemaan. Mikä siinä on niin vaikeeta huolehtia ne vaatteet.

Tämän täytyy olla vitsi tai kirjoittaja on pahasti todellisuudesta vieraantunut.

Meidän elämäniloinen, vilkas, urheileva poika lähtee aamuisin puhtailla vaatteilla kouluun ja tulee takaisin kotiin jokaikinen päivä vaatteet likaisina. Ruokalistan voi lukea usein rinnuksilta, housunpolvet on kurassa ja välillä rikkikin, kun on nuohottu ojissa, metsässä ja ties missä.

Poika on jo neljännellä luokalla ja ei, kaverit eivät huomauttele asiasta. Ovat itse samanlaisia rymyroopeja.

Sotkeentuneet vaatteet eivät ole lastensuojeluilmoituksen paikka. Ne eivät aiheuta traumoja lapselle, eikä täysijärkisille vanhemmillekaan, korkeintaan jollekin ylihygieenikko-hysteerikolle.

Päivän aikana likaantuneet vaatteet ovat aivan eri asia kuin viikon vanhat likaiset vaatteet. Jokainen huomaa eron! Päivän aikana likaantuneet vaatteet eivät haise, viikon päällä olleet haisevat. Ymmärtäkää ihmiset tämä ero.

Tiedän yhden perheen, jossa lapset haisivat. Likaiset vaatteet laitettiin takaisin kaappiin, josta lapset ne taas kaivoivat esiin. Lapsia ei myöskään pesty. Nämä ovat niitä todellisia ongelmia.

Vierailija
269/579 |
18.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja kysehän on lapsen turvallisuudesta, ei vanhemman mielistelystä.

Itseäni pahoinpideltiin kotona. Haukuttiin, latistettiin henkisesti ja raju fyysinen väkivalta.

Siihen päälle koti oli kuin kaatopaikka, kun äiti oli täysin kyvytön normaaliin talouden hoitoon. Meidän lasten vika tietty hänen mielestään, ja meidän piti raivata vaikka aamuyöhön, jos oli vieraita tulossa.

Ruokaakin piti laittaa ala-asteiästä alkaen itse. Äiti istyi perseellåån, kittasi kaljaa ja karjui ohjeita.

Koulunkäynti kärsi, ja huonon koetuloksen tullessa sain turpaa ja käskyn tappaa itseni, kun olen niin hyödytön.

Taisin olla seiskalla, kun luokanvalvo otti puheille ja kysyi, miksi meni niin huonosti kokeissa ja miksi olen niin vaisu.

Romahdin totaalisesti ja kerroin itkien, että haluan vaan tappaa itseni.

Opettaja huolestui tietty... eihän varmasti pahaa tarkoittanut, mutta teki ison virheen. Lastensuojelun sijaan hän soitti äidilleni.

Kotona odotti puhdas helvetti. Äiti kiljui ja raivosi, miten olen nolannut hänet ja nyt olisi tosiaan paras jos vaan menen ja lopetan itseni.

Tehkää opettajat lasu, jos huolta ilmenee.

Minä selvison, ihmeen kaupalla. Ranne on täynnä arpia, koska niin monta kertaa aprikoin, että joko uskaltaisin painaa terää tarpeeksi, jotta saisi kaiken loppumaan. Onneksi en uskaltanut. Lähellä kävi monesti, mutta onneksi olen vielä täällä.

Pääsin sieltö viisitoista vuotiaana lopulta pois. Sain pari viimeistä alaikäisyyden vuotta elää rauhassa, terapiaa saaden. Täysi-ikäistyttyä ja omaan kotiin muutettua viimeistään helpotti, kun tiesi ettei todellakaan enää joudu äidin luokse takaisin.

Mutta kauhea edes ajatella, kuinka lapsi tälläkin hetkellä elää oman lapsuuteni kaltaisissa oloissa. Joten mieluummin turha lasu, kuin että tuollainen kamala tilanne saisi jatkua kenenkään puuttumatta.

Vierailija
270/579 |
18.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Opettaja voi toki keskustella vanhempien kanssa, mutta ilmoitusvelvollisuus säilyy silti! Protokollan mukaan lastensuojelun tarpeen arvioi sosiaalityöntekijä eikä opettaja. Opettajan tehtävä on ilmoittaa niille, jos huoli on herännyt, eikä saa itsekseen jäädä pohtimaan, että ehkä tässä ei nyt mitään olekaan. Tämä on laissa määrätty velvoite. Ei sellaisesta voi opettajaa kohtaan mitään syytteitä nostaa tai edes arviointikeskustelua henkilökohtaisesti moittia.

Vierailija
271/579 |
18.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei meillä päin tämmöisestä vielä sossu käymään tulisi. Sossuun keskustelemaan asioista.

Vierailija
272/579 |
18.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei meillä päin tämmöisestä vielä sossu käymään tulisi. Sossuun keskustelemaan asioista.

Meilläpäin taas voi olla pelkkä soitto, ja vasta sitten tapaaminen, jos on tarve. En tiedä onko se lain mukaan riittävää, mutta varmaan resurssipula johtaa siihen, ettei just pelkän likaisen paidan takia lähdetä kellekään kotikäynnille.

Vierailija
273/579 |
18.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei erityisen kiinnostava tarina noin yleisesti. Ainoa huomiota herättävä seikka oli se, että äidin illanvietto ravintolassa kuvaillaan lapselle sanoin "-- ottamassa aikuisten juomaa-- ".

Vierailija
274/579 |
18.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos miehesi tai lapsiesi isä on isokokoinen, tatuoitu kaljupää, joka on istunut linnassa taposta, lapsistasi ei tehdä lastensuojeluilmoitusta, vaikka kyse olisi miten vaikeasta häiriökäytöksestä tahansa. Sossussa kukaan ei uskalla ottaa vastuuta, vaan vastuu yritetään siirtää muiden (esim. neuvola, lastenpsykiatria, koulu) niskaan. Sossut kuitenkin ovat ainoa, joilla on valta huostaanottoon tai muihin lastensuojelupäätöksiin. Sen sijaan jos lapsi on hieman levoton, aamupala jää niukaksi ja vaatteet ovat pikkuisen likaiset, sossut ovat heti valmiina, kunhan vanhemmista ei ole heille mitään vaaraa tai uhkaa (eli ns. tavalliset vanhemmat, joiden perheessä on jotakin pientä häikkää). Saa sitten ihmetellä, kun paljastuu näitä karmivia tapauksia, joissa esim. neuvola, lastenpsykiatria tai koulu on tehnyt lastensuojeluilmoituksia ennen kuin joltakin tai joiltakin lähti henki. Tällaisia terveisiä kyyniseksi tulleellta lasten mielenterveystyön ammattilaiselta. Tarkennan, että kyynisyys koskee järjestelmää, vaikeastikin oireilevien lasten kanssa sen sijaan on aina mukava työskenellä.

Vierailija
275/579 |
18.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei lastensuojeluilmoitus mitään pahaa tarkoita. Kyseessä on huoli perheestä. Se ei ole uhka vaan mahdollisuus.

Vierailija
276/579 |
18.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin, se on varmaan mukava mennä sinne sohvalle jutustelemaan, kun jollain on ehkäisy pettänyt ja perhekoko ylittää hetkellisesti voimavarat. Jää sitten joltain lapselta se tyhjä maitopurkki ottamatta koulun askarteluun, kun unohtuu ja paidallekin on tipahtanut jugurttia. Kyllähän siitä pitää jo ilmoitus tehdä.

Vierailija
277/579 |
18.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

On hyvä että opettajat välittävät, mutta liika on liikaa.  Introvertti teini oli opettajan mielestä masentunut ja   syömishäiriöinen viiltelijä, lääkäri oli kuolla nauruun kun näki nämä "viiltelyarvet" jotka olivat tulleet nuoren koiran kynsistä. Jouduimme kuitenkin ongelmiin sosiaalihuollon kanssa, ja pojan piti käydä vuoden verran nuorten psykiatrisella polilla keskustelemassa "masennuksestaan".  Lisäksi tehtiin huumetestejä, vaikka poika ei edes tupakoinut, ainoa päihde oli kahvi. 

Minusta ei sitten tehty, vaikka jäljet olivat aitoja ja olin masentunut, poissaoloja paljon. Vanhemmat hyvässä asemassa, ehkä ei viitsitty. Kertasin sitten luokan kun sain apua liian myöhään. Huonot asiat ehtivät kasaantua. Lisäksi tunne, ettei kukaan edes välitä. Että mistä näitä tietää. Tämän takia itse ajattelen, että asian selvittäminen on tarpeellista, sitten tiedetään. Jos aiheettomia halutaan välttää täysin, ei ilmoituksia tehdä lainkaan, jolloin moni jää ilman apua. Jotenkin on vaan pakko seuloa tilanteita. Ei se ole henkilökohtaista.

Vierailija
278/579 |
18.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tiukkaa palautetta 😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂

Toinen on huolissaan ja siitä pitää antaa tiukkaa palautetta 😂😂 Onkohan ap:lla jotain salattavaa kuitenkin... Opettaja on omasta mielestään huolestuttavien havaintojen perusteella tehnyt ilmoituksen ja se on tarkistettu, ettei mitään hätää ole, ei ap:lla pitäisi olla mitään syytä kitistä.

Mieluummin yksi turha ilmoitus liikaa kuin yksi jättämättä tehty ilmoitus, joka olisi ollut tarpeen tehdä. Hyvä opettaja 👍

Vierailija
279/579 |
18.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Opettajat ja etenkin lapsettomat naisopettajat ovat keskimäärin kaikkitietäviä moraalinmäärittäjiä, jotka tuomitsevat halposti kaikki vanhemmat rotuun, sukupuoleen tai uskontokuntaan katsomatta. Minulla on pari hyvää opettajaystävää, mutta minulle ei tulisi mieleenkään keskustella heidän kanssaan lapsista ja kuulla lapsettoman keski-ikäisen ihmisen luentoja siitä, miten lapsia tulee kasvattaa.

Niinpä, mun täti samanlainen ja ikää jo 60v. Ei edes ole parisuhteessa. Jos hänellä olisi lapsi..... puuh.

Jännä miten täällä intopiukeana puhutaan pahansuopuudesta, typeryydestä ja kyttäämisestä. Tässä keskustelussa kaikkein tuomitsevimpia ja ilkeimpiä ovat vanhemmat ja ilmojen vastustajat. Ehkä ajatus pitää paikkansa, että ihmiset olettavat muissa olevan piirteitä jotka ovat itsessä, vaikka tämä ei pitäisi paikkaansa.

Vierailija
280/579 |
18.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hyvä opetus taas vanhemmille, että ennen sensuurin iskemistä lapset kertovat aika lailla kaiken, mitä kotona tapahtuu. Jos liian nuori sulkeutuu, eikä puhu, tietää takuuvarmasti suojelevansa joltakin aikuisten juomalta ja muilta ongelmilta. Hyvä kun sai vielä suunsa auki. Nykyisin on onneksi näköjään Vilja Eerikan jälkeen tarkkaa. Ja tämän viimeisimmän puukotuksen.

Meillä on opetettu lapsille että mistään kotiasioista ei koulussa puhuta.

Julmaa lapsen eristämistä ja vastuuttamista. Jää puun ja kuoren väliin.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan yksi kaksi