Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Mikä näistä "surkein" työ: siivoja, tarjoilija vai kaupan kassa.

Vierailija
16.11.2017 |

Olen tehnyt opiskeluaikana kaikkia noita ja sanoisin, että siivooja. Pienin palkka ja puuduttavin työ. Ihmiset eivät pidä minään, korkeintaan vähän onnettomana.

Seuraavaksi tulee tarjoilija. Älyttömän raskasta vuorotyötä ja pitää olla näyrä ja erittäin palvelualtis, vaikka olisi mikä. Kuluttavaa.

Nyt olen työttömänä ja mietin että satunnaista keikkaa voisin tehdä esim. siivoojana sen 300e edestä, mutta vakituista työtä en _ikinä_ maailmassa ottaisi vastaan noilta aloilta.

Kommentit (74)

Vierailija
41/74 |
16.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Johan on tarjoilijan homma painettu lokaan. Tein sitä vuosia välitysfirman kautta (omasta halustani, vaikka olisin vakipaikankin saanut) liksa oli 15€/tunti plus lisät. Itse sain valita työaikani, joten en ymmärrä valitusta huonosta palkasta ja surkeista työajoista. Minä tykkäsin. Myös niistä asiakkaista :) Ei se siivojan työkään hassumpaa ollut, leppoisaa oikeastaan. Kaupan kassalla en ole ollut.

15e/tunti on reilusti TES:n palkan yläpuolella. A-oikeuksin varustetussa ravintolassa se on vähän päälle 11e/h, muissa paikoissa kympin pintaan.

Että aika poikkeus olet palkkauksen suhteen. Ja välitysfirmat ei salli sopimuspalkkoja. Ja harvempi saa työaikojaankaan valita. Illat ja viikonloput kiinni suurimmalla osalla. Muina päivinä sitten ei välttämättä mitään tarjolla. Raskasta hommaa.

Mitä tarkoitat sopimuspalkalla? Olen pahoillani, en ymmärtänyt. No, minä kun menin kyseiseen firmaan töihin, pyysin 15€/ tunti ja sain sen. Kyseessä ei siis ollut mikään Varamiespalvelu. Ja kyllä ihan jokainen siinä firmassa sai valita työaikansa, mikään pakko ei ollut ottaa niitä viikonloppuvuoroja jos ei halunnut. Helsingissä on satoja ravintoloita, aina jonnekin tarvitaan apua. Ei siinä mitään raskasta ollut, tykkään ihmisistä ja siitä että työ on liikkumista, ei nököttämistä tietokoneen edessä toimistossa. Kuka mistäkin tykkää :) Olen harkinnut aloittavani samat työt uudelleen, lisäraha ei olisi pahitteeksi.

Sopimuspalkka on se, mikä neuvotellaan työntekijän ja työnantajan välisesti, työntekijä esittää yleensä palkkatoiveen, ja kirjataan sitten työehtosopimukseen. Yleensä alan työehtosopimuksen palkkaa korkeampi.

Monessa välitysfirmassa sopimuspalkkoja ei sallita, vaan se menee työehtosopimuksen palkkataulukon mukaan.

Ja joo, Helsingissä varmaan valinnanvaraa enemmän valita työaikansa. Pienemmissä kaupungeissa tilanne voi olla toinen. Monesti vuoroista kieltäytyminen myös tarkoittaa, että jatkossa ne saatetaan tarjota ensisijaisesti jollekin toiselle. Eihän se toki silloin haittaa, jos on varaa valita ja töitä riittää joka tapauksessa.

Vierailija
42/74 |
16.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luulen, että tarjoilu on rankin työ näistä. Varmaan riippuu ravintolasta ja työporukasta. Olettaisin kuitenkin että ei-ketjuun kuuluvien parempien ravintoloiden tarjoilijoiden olevan tyytyväisempiä kuin ketjutarjoilijoiden.

Olen itse ollut siivoojana kesätöissä muutamana vuotena ja mielestäni itse työ oli ihan kivaa ja parasta oli se omissa oloissa oleminen. Pidemmän päälle tuo on kyllä fyysisesti raskasta hommaa. Lisäksi esimerkiksi toimistoja siivotessa minua pidettiin jonain vajaaälyisenä alisuoriutujana ja koulusuunnitelmistani kyseltiin kovin huolestuneina. Joku toimistotantta oli vielä saanut päähänsä että minulla olisi lapsi ja tuli voivottelemaan miten rankkaa on olla teiniäiti siivoojan palkalla. Olin tuolloin juuri yläasteelta päässyt ja ei tosiaan ollut mitään muksuja.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/74 |
16.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Johan on tarjoilijan homma painettu lokaan. Tein sitä vuosia välitysfirman kautta (omasta halustani, vaikka olisin vakipaikankin saanut) liksa oli 15€/tunti plus lisät. Itse sain valita työaikani, joten en ymmärrä valitusta huonosta palkasta ja surkeista työajoista. Minä tykkäsin. Myös niistä asiakkaista :) Ei se siivojan työkään hassumpaa ollut, leppoisaa oikeastaan. Kaupan kassalla en ole ollut.

15e/tunti on reilusti TES:n palkan yläpuolella. A-oikeuksin varustetussa ravintolassa se on vähän päälle 11e/h, muissa paikoissa kympin pintaan.

Että aika poikkeus olet palkkauksen suhteen. Ja välitysfirmat ei salli sopimuspalkkoja. Ja harvempi saa työaikojaankaan valita. Illat ja viikonloput kiinni suurimmalla osalla. Muina päivinä sitten ei välttämättä mitään tarjolla. Raskasta hommaa.

Harvempia ravintoloita Suomesta löytyy joissa EI olisi A-oikeuksia, jos on ei jotain lähiöpizzerioita lasketa. Minä olen töissä baarissa ja palkkani on 13,50 tunti plus lisät ja tipit. Eli en tiedä mistä keksit noita palkkojasi. Jokainen neuvottelee oman sopimuksensa 😉 Töitä on lisäksi ihan joka viikonpäivälle, itse teen mielellään sunnuntait, koska tuplaliksa.

No esimerkiksi suurin osa lounaspaikoista, kahviloista, huoltoasemista ja työpaikkaravintoloista on ilman A-oikeuksia. Noin esimerkiksi.

Minä "keksin" nuo palkkaukset ihan työehtosopimuksesta. Talon kirjoilla työskentelevät toki voivat neuvotella palkkansa, vuokratyövoimalla se menee TESin mukaan.

Tarjoilijat eivät työskentele huoltoasemilla tai kahviloissa, molemmissa on ihan eri nimikkeet työntekijöille. Lisäksi vuokratyövoiman ei ole pakko suostua TES:n mukaiseen palkkaan, voi neuvotella itse palkkansa. Tiedän, koska olen töissä kahdessa vuokratyöfirmassa plus ollut duunissa niin kahvilassa kuin huoltosemallakin aikoinaan.

Vierailija
44/74 |
16.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Paskin duuni on R-kioskin myyjä. Paska liksa, liikaa tekemistä yhdelle ihmiselle ja työaika loppuu vartti siitä kun kioski on kiinni, ikinä et kuitenkaan pääse niin nopeasti pois. Never again.

Vierailija
45/74 |
16.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaupan kassalla olin 15-16-vuotiaana ruokakaupassa. Päivä alkoi sillä että kierrettiin kauppa läpi ja merkittiin tarjoukset muistivihkoon. Lisäksi oli lehtileike kassalla, siinä päivän ja viikon tarjoukset. Ne piti muistaa. Tosin moni asiakas muistutti itsekin, mikä oli tarjouksessa.

Maitokaapin sisältö oli vailla hintalappuja, ne oppi pikkuhiljaa ulkoa, samoin limut ja oluet.

En jaksaisi nykymenoa tuntiakaan. Eihän kassan tarvitse ajatella eikä tietää yhtään mitään. Eikä ne kyllä tiedäkään, jos jotain niiltä kysyy.

Vierailija
46/74 |
16.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Harvempia ravintoloita Suomesta löytyy joissa EI olisi A-oikeuksia, jos on ei jotain lähiöpizzerioita lasketa. Minä olen töissä baarissa ja palkkani on 13,50 tunti plus lisät ja tipit. Eli en tiedä mistä keksit noita palkkojasi. Jokainen neuvottelee oman sopimuksensa 😉 Töitä on lisäksi ihan joka viikonpäivälle, itse teen mielellään sunnuntait, koska tuplaliksa.

No esimerkiksi suurin osa lounaspaikoista, kahviloista, huoltoasemista ja työpaikkaravintoloista on ilman A-oikeuksia. Noin esimerkiksi.

Minä "keksin" nuo palkkaukset ihan työehtosopimuksesta. Talon kirjoilla työskentelevät toki voivat neuvotella palkkansa, vuokratyövoimalla se menee TESin mukaan.

työmaaruokaloissa ja huoltoasemilla ei ole tarjoilijoita. Sulla on tehtävänimikkeet ihan hakusessa. Enkä sanoisi kahvilatyöntekijääkään tarjoilijaksi. Ne hoitavat lähinnä kassa, tiskit, ja pöytien blokkauksen.

Monelle tuntuu tulevan yllätyksenä, että ravintolatarjoilijan työ on melko mukavaa ja hyväpalkkaista. Kahta samanlaista päivää ei ole. Edut on hyvät. Hyvä tarjoilija saa aina hommia.

Vierailija
47/74 |
16.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oon myös tehnyt kaikkia noita ja vähiten tykkäsin tarjoilijan hommasta. Koko ajan tulee kuittia, on kiire ja joutuu seisomaan ja juoksemaan.

Siivous on leppoisaa, kassatyössäkään ei tarvi paljon ajatella.

Vierailija
48/74 |
16.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

työmaaruokaloissa ja huoltoasemilla ei ole tarjoilijoita. Sulla on tehtävänimikkeet ihan hakusessa. Enkä sanoisi kahvilatyöntekijääkään tarjoilijaksi. Ne hoitavat lähinnä kassa, tiskit, ja pöytien blokkauksen.

Monelle tuntuu tulevan yllätyksenä, että ravintolatarjoilijan työ on melko mukavaa ja hyväpalkkaista. Kahta samanlaista päivää ei ole. Edut on hyvät. Hyvä tarjoilija saa aina hommia.

Ei mulla ole tehtävänimikkeet hakusessa, monissa työpaikkaruokaloiden ilmoituksissa nimike on kassatarjoilija. Kahviloissa se voi olla kahvilatarjoilija, useimmiten kuitenkin kahvilatyöntekijä. Sitten on ala carte-tarjoilijoita, baaritarjoilijoita, baarityöntekijöitä, tilaustarjoilijoita jne.

Kassan, tiskit, blokkauksen, noutopöydän hoitamisen, salin puolen tilaukset ym.

Kassatarjoilijalla työpaikkaruokalassa ja a la carte-tarjoilijalla ruokaravintolassa voi olla ihan sama palkka. Hyvin palkatuksi ko. hommaa ja alaa nyt ei voi sanoa työn kuormittavuuteen nähden.

Vierailija
49/74 |
20.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen tehnyt noita kaikkia töitä nuorena ja minusta kamalinta oli olla kassalla. Istut tai seisot siinä paikallasi ja työ on todella yksitoikkoista puurtamista aamusta iltaan ja vuorosta toiseen. Kanssaköyminen asakkaiden kanssa on nopeaa ja jonojen kehittymistä tulee välttää kaikin tavoin. Jos niin käy osa asiakkaista on todella tylyjä, jopa ärtyneitä.

Olin tarjoilijana Italiassa ja työ oli yllättävän rankkaa, koko päivän pienessä tilassa edes takaisin sahaamista, mutta ruokiin perehtyminen ja ihmisten tapaaminen oli mielenkiintoista, tipit hyviä.

Olen siivonnut sekä toimistoa että tehdasta ja pidin työn fyysisyydestä sekä siitä että sitä sai tehdä yksin, omaan tahtiin ja omissa ajatuksissaan. Palkka ei ollut jaksinen mutta eipä se työkään mitään rakettitiedettä ollut. Opiskelijan se kuitenkin elätti.

Joo, minä teen mitä tahansa kunniallista työtä rahaa saadakseni.

"kanssaköyminen", "asakkaiden", "jaksinen", että näin.

Vierailija
50/74 |
20.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luulen myös, että siivooja. Susta tulee yhtäkkiä täysin näkymätön työkohteessa, pieni palkka, vaaditaan täydellistä jälkeä epärealistisessa ajassa. 

Vierailija
51/74 |
20.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen koko päiväisessä vakityössä taloushallinnon alalla.

Siivous on noista vaihtoehdoista työnä ehdottomasti paras, vaikka palkan puolesta varmaan huonoin. Prisman kassana saisin varmaan paniikkikohtauksen, mutta pikkukaupassa voisi ehkä onnistua. Paitsi se veikkaus sun muu pakettihärdelli, kovaa kyytiä olisi. Pahin noista kuitenkin tarjoilu. Huonot työajat, ilta ja yöpainotteinen raskas työ, pahimmillaan ikäviä asiakkaita, humalaisia miehiä örveltämässä.

Näissä kaikissa töissä pitäisi olla paremmat palkat, kovia hommia ovat ja monenlaista pitää osata. 

Vierailija
52/74 |
20.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksipä et menisi oman alan töihin? Vai onko tekosyy se, että niitä ei ole? Sinänsä noiden listaamiesi töiden puuttuminen yhteiskunnassa huomattaisiin nopealla vasteajalla. 

Vierailija
53/74 |
20.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Surkeinta on se että joku kieltäytyisi vakituisesta työpaikasta ja jäisi mielummin muiden elätettäväksi. ;)

Jos on ammatti toiselta alalta, niin miksi pitäisi ottaa siivoojan paikka vastaan? Ei siitä ole oikein hyötyä ja vie paikan joltain, joka on ammatiltaan siivooja

Mulla on kaksi ammattikoulutusta, mutta olen tehnyt n 10muutakin työtä, koska ne ovat auttaneet aina saamaan seuraavan työpaikan. Loinen en haluaisi olla.

Vierailija
54/74 |
20.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Surkeinta on se että joku kieltäytyisi vakituisesta työpaikasta ja jäisi mielummin muiden elätettäväksi. ;)

Aivan. Jos ihminen tulee toimeen tekemällää työllä, niin mitä arvostelu edes muille kuuluu. Ennemmin työssä, kun himassa kaivelemassa nenää ja haaveilemassa. Huonoa työtä ei ole olemassakaan.

Jos huonollakin työllä eläisi edes kohtuuhyvin tämä olisi totta. Nyt tämä on propagandaa vailla todellisuuspohjaa.

Kokoaikatyöllä elää ihan hyvin.Jos on niin saamaton että ei hallitse rahankäyttöä niin sitten vaan opettelemaan.

Vierailija
55/74 |
20.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kunhan nyt jotain rehellistä työtä tekee elantonsa eteen, se on tärkeintä. Omaa kokemusta pelkästä siivouksesta. Aika omassa rauhassa sitä sai tehdä, toimiston väki koostui ammattilaisista, jotka olivat ihan kivoja ja kohteliaita ja päivän aikana tuli liikuntaakin, jotain 12 000 - 15 000 askelta. Mutta riippuu paljon siivouskohteesta. Palkka toki varsin pieni.

Vierailija
56/74 |
20.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mää oon siivooja. Ja pidän siitä, ettei tarvitse nähdä ketään päivän aikana ja saa pääsääntöisesti tehdä työnsä yksin. Alueet ei ole pahoja, vaikka kovasti niin väitetäänkin. 

Vierailija
57/74 |
20.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siivoojien töitä on paljon tarjolla joten ei muuta kun kokeilemaan et miten se sujuu ja miten kivaa on.

Vierailija
58/74 |
20.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

1. Tarjoilija. Palvelet joko kännisiä tai sitten snobeja...yhtä pahoja molemmat vaihtoehdot. Surkea liksa ja työajat. Seisot koko päivän.

Olen eri mieltä. Ensinnäkään tarjoilija ei seiso, vaan rientää. Ei ne ruoat muuten liiku keittiöstä saliin. Ja pitää mennä töihin kunnolliseen ravintolaan eikä räkälään. Palkka on tai oli varsin hyvä, tipit päälle. Luontaisetuna erinomainen työpaikkaruoka. 

Sitä paitsi se oli kivaa. Ei ollut kahta samanlaista päivää.

Vierailija
59/74 |
20.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tarjoilijan työtä en haluaisi tehdä. Koiran hommaa. Tai orjan.

Vierailija
60/74 |
20.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Puhelinmyyjä