Mikä näistä "surkein" työ: siivoja, tarjoilija vai kaupan kassa.
Olen tehnyt opiskeluaikana kaikkia noita ja sanoisin, että siivooja. Pienin palkka ja puuduttavin työ. Ihmiset eivät pidä minään, korkeintaan vähän onnettomana.
Seuraavaksi tulee tarjoilija. Älyttömän raskasta vuorotyötä ja pitää olla näyrä ja erittäin palvelualtis, vaikka olisi mikä. Kuluttavaa.
Nyt olen työttömänä ja mietin että satunnaista keikkaa voisin tehdä esim. siivoojana sen 300e edestä, mutta vakituista työtä en _ikinä_ maailmassa ottaisi vastaan noilta aloilta.
Kommentit (74)
Vierailija kirjoitti:
Surkeinta on se että joku kieltäytyisi vakituisesta työpaikasta ja jäisi mielummin muiden elätettäväksi. ;)
Aivan. Jos ihminen tulee toimeen tekemällää työllä, niin mitä arvostelu edes muille kuuluu. Ennemmin työssä, kun himassa kaivelemassa nenää ja haaveilemassa. Huonoa työtä ei ole olemassakaan.
Parempi onkin, että pysyttelet vaan työttömänä, niin kukaan ei menetä mitään.
Siivoojan ei tarvitse käsitellä idiootteja asiakkaita.
Johan on tarjoilijan homma painettu lokaan. Tein sitä vuosia välitysfirman kautta (omasta halustani, vaikka olisin vakipaikankin saanut) liksa oli 15€/tunti plus lisät. Itse sain valita työaikani, joten en ymmärrä valitusta huonosta palkasta ja surkeista työajoista. Minä tykkäsin. Myös niistä asiakkaista :) Ei se siivojan työkään hassumpaa ollut, leppoisaa oikeastaan. Kaupan kassalla en ole ollut.
Näistä kaikkia tehnyt. Siivoojana on kaikista paskinta. Tosi rankkaa työtä. Kaupassa tykkäsin olla töissä. Paljon taukoja, päivä meni nopeasti. Aina pari tuntia, ja tauolle. Tälläkin hetkellä etsin kauppatyötä.
Ravintolassa olen tälläkin hetkellä töissä. En tykkää. Tauolle pääset jos on hiljaista. Sekin vain kerran vuoron aikana.
Siivoojilla nykyään kauhea kiire ja tulospaine. Jos jää joku kaapin päällinen pyyhkimättä, tulee heti muistutus. Lisäksi yksinäinen työ.
Noissa muissa saa sentään olla ihmisten parissa. Mutta kuka kestää nykyajan ravintoloiden allergisia ja yliherkkiä, joita on kymmenen tusinassa!
Jäljelle jää kaupan kassa. Siinä on ikävintä kun tutut tulevat ostoksineen ”Ai sä oot nykyään täällä? Etkö sä opiskellu sosiologiaa yliopistossa...”
Olisin surkea tarjoilija. Muuten ei mitään vikaa noissa ammateissa. Upeaa että heitä on jotka tekevät näitä töitä, kiitos kaikille hyville siivoojille, tarjoilijoille ja kaupan kassoille.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Surkeinta on se että joku kieltäytyisi vakituisesta työpaikasta ja jäisi mielummin muiden elätettäväksi. ;)
Aivan. Jos ihminen tulee toimeen tekemällää työllä, niin mitä arvostelu edes muille kuuluu. Ennemmin työssä, kun himassa kaivelemassa nenää ja haaveilemassa. Huonoa työtä ei ole olemassakaan.
Jos huonollakin työllä eläisi edes kohtuuhyvin tämä olisi totta. Nyt tämä on propagandaa vailla todellisuuspohjaa.
Siivoojat eivät nykyään puhu kuin huonoa suomea eli jos olet syntyperäinen jää nuo kaksi muuta.
Vierailija kirjoitti:
Johan on tarjoilijan homma painettu lokaan. Tein sitä vuosia välitysfirman kautta (omasta halustani, vaikka olisin vakipaikankin saanut) liksa oli 15€/tunti plus lisät. Itse sain valita työaikani, joten en ymmärrä valitusta huonosta palkasta ja surkeista työajoista. Minä tykkäsin. Myös niistä asiakkaista :) Ei se siivojan työkään hassumpaa ollut, leppoisaa oikeastaan. Kaupan kassalla en ole ollut.
15e/tunti on reilusti TES:n palkan yläpuolella. A-oikeuksin varustetussa ravintolassa se on vähän päälle 11e/h, muissa paikoissa kympin pintaan.
Että aika poikkeus olet palkkauksen suhteen. Ja välitysfirmat ei salli sopimuspalkkoja. Ja harvempi saa työaikojaankaan valita. Illat ja viikonloput kiinni suurimmalla osalla. Muina päivinä sitten ei välttämättä mitään tarjolla. Raskasta hommaa.
Kaupan kassa olisi noista ehdottomasti mieluisin. Yrittäisin päästä johonkin vähän pienempään myymälään, missä tehtäviin kuuluu muutakin, kuin vain kassalla istumista.
Mahtanee riippua tosi paljon siitä, millainen on työpaikka. Esimerkiksi on kai ihan eri juttu olla tarjoilijana kaljakuppilassa kuin hienossa ravintolassa. Itse tein opiskeluaikana siivousta ja minusta se oli ihan jees siksi, että sitä sai tehdä rauhassa itsekseen kahdeksasta neljään. Ei tarvinnut kuunnella mitään veetuiluja. Kassalla en jaksaisi kauaa olla, vaikka se hetken voisikin olla helppoa. Pääni puutuisi ihan liikaa, jos pitäisi vaan siinä kököttää kuin liukuhihnalla. Varmaan jos olisi pakko valita, palaisin siivoamaan.
Etenkin kesätyönä tarjoilijana on kivaa, ihmiset on hyväntuulisia ja on turisteja. Sit kun on työkokemusta ja laaja kielitaito, pääsee aika hyvin valikoimaan mihin menee. Juomapuoleen perehtyminen kannattaa myös.
Mättölöistä ja muovituoppiräkälöistä kannattaa tietenkin pysyä kaukana.
Työpaikkaruoka tuppaa olemaan hyvää kunnon ravintoloissa. Ja tarjoilijat saa maistella ruokia tietääkseen vastata kysymyksiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
15e/tunti on reilusti TES:n palkan yläpuolella. A-oikeuksin varustetussa ravintolassa se on vähän päälle 11e/h, muissa paikoissa kympin pintaan.
Että aika poikkeus olet palkkauksen suhteen. Ja välitysfirmat ei salli sopimuspalkkoja. Ja harvempi saa työaikojaankaan valita. Illat ja viikonloput kiinni suurimmalla osalla. Muina päivinä sitten ei välttämättä mitään tarjolla. Raskasta hommaa.
Harvempia ravintoloita Suomesta löytyy joissa EI olisi A-oikeuksia, jos on ei jotain lähiöpizzerioita lasketa. Minä olen töissä baarissa ja palkkani on 13,50 tunti plus lisät ja tipit. Eli en tiedä mistä keksit noita palkkojasi. Jokainen neuvottelee oman sopimuksensa 😉 Töitä on lisäksi ihan joka viikonpäivälle, itse teen mielellään sunnuntait, koska tuplaliksa.
Vierailija kirjoitti:
Olisin surkea tarjoilija. Muuten ei mitään vikaa noissa ammateissa. Upeaa että heitä on jotka tekevät näitä töitä, kiitos kaikille hyville siivoojille, tarjoilijoille ja kaupan kassoille.
Mulla meinasi pää räjähtää aina kun joku tuli lässyttämään tuota "hienosti jaksat tehdä kun täsdä seurasin, tosi rankkaa työtä varmaan, itse en pystyisi kyllä, mutta tärkeää työtä, koita jaksaa hei"-paskaa työskennellessäni tarjoilijana. Hyvää varmaan tarkoittivat, mutta sen työntekijän korvaan se kuulostaa jotenkin alentavalta. Ihan vain kiitos riittää, ei tarvitse alkaa säälimään.
Nämä lässyttäjät eivät ikinä suostuisi tai pystyisi näitä hommia tekemään, koska työ on liian raskasta, huonosti arvostettua ja palkattua. He vain haluavat päästä tuomaan omaa erinomaisuuttaan esille, tyytyväisinä siitä ettei heidän itse tarvitse moisia hanttihommia tehdä.
Kuinka monelle insinöörille, lääkärille tms. kukaan menee sanomaan tuollaista? Ei kukaan, koska niitä ammatteja arvostetaan ja jopa kadehditaankin. Näihin perusduuneihin harva oikeasti haluaa.
Arvostan kaikkia töitä enkä arvota ihmisiä työn perusteella. Tittelit ja statukset eivät tee kenestäkään sen parempaa. Onhan se tietysti kivempaa saada parempaa palkkaa. Näistä mainituista töistä tarjoilijan työtä en ole tehnyt mutta se untuisi raskaimmalta näin mututuntumalla. Kaupan kassana ja muissa töissä olen ollut nuorena vuoden verran ja se oli ihan ok mutta lähdin muutamaksi vuodeksi ulkomaille. Teen toimistotöitä mutta nuorempana tein usean vuoden siivoushommia saadakseni lisätuloja asuntovelan maksuun. Siivous on ok kun on hyvä kohde eli yleensä toimistot missä saa tehdä yksin. Siihen aikaan oli hyvät mitoitukset urakoissa eli tein esim 4 h alueen tunnissa. Koskaan ei valitettu, päinvastoin harmiteltiin kun lähdin pois koska siivoojista oli pulaa. Myös monet ylitöissä olijat pitivät minua ihan ihmisenä ja juttelin heidän kanssaan. Parasta siinä oli juuri itsenäisyys ja otin sen liikunnan kannalta. Työajat olivat vapaat kunhan oli tehnyt aamukahdeksaan mennessä. Aika kuluttavaahan se on jos tekee koko ikänsä sitä. Palkka on myös surkea mutta urakalla pääsin useimmiten parempaan tuntipalkkaan kuin päivätöissä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä tarkoitat sopimuspalkalla? Olen pahoillani, en ymmärtänyt. No, minä kun menin kyseiseen firmaan töihin, pyysin 15€/ tunti ja sain sen. Kyseessä ei siis ollut mikään Varamiespalvelu. Ja kyllä ihan jokainen siinä firmassa sai valita työaikansa, mikään pakko ei ollut ottaa niitä viikonloppuvuoroja jos ei halunnut. Helsingissä on satoja ravintoloita, aina jonnekin tarvitaan apua. Ei siinä mitään raskasta ollut, tykkään ihmisistä ja siitä että työ on liikkumista, ei nököttämistä tietokoneen edessä toimistossa. Kuka mistäkin tykkää :) Olen harkinnut aloittavani samat työt uudelleen, lisäraha ei olisi pahitteeksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Että aika poikkeus olet palkkauksen suhteen. Ja välitysfirmat ei salli sopimuspalkkoja. Ja harvempi saa työaikojaankaan valita. Illat ja viikonloput kiinni suurimmalla osalla. Muina päivinä sitten ei välttämättä mitään tarjolla. Raskasta hommaa.Harvempia ravintoloita Suomesta löytyy joissa EI olisi A-oikeuksia, jos on ei jotain lähiöpizzerioita lasketa. Minä olen töissä baarissa ja palkkani on 13,50 tunti plus lisät ja tipit. Eli en tiedä mistä keksit noita palkkojasi. Jokainen neuvottelee oman sopimuksensa 😉 Töitä on lisäksi ihan joka viikonpäivälle, itse teen mielellään sunnuntait, koska tuplaliksa.
No esimerkiksi suurin osa lounaspaikoista, kahviloista, huoltoasemista ja työpaikkaravintoloista on ilman A-oikeuksia. Noin esimerkiksi.
Minä "keksin" nuo palkkaukset ihan työehtosopimuksesta. Talon kirjoilla työskentelevät toki voivat neuvotella palkkansa, vuokratyövoimalla se menee TESin mukaan.
Itse mietin lähinnä, miten 2017 luvulla on vielä markettien kassoissa ihmiset jotka istuu liukuhihnan takana ja lappaa tavaraa.
Siivous on fyysisesti raskainta. Jossain pikkuputiikissa voisin olla, en marketeissa. Tarjoilijana olis varmaan ikävintä.
Noista mieluiten ehdoton ykkönen olisi siivooja, jos siinä saisi työskennellä yksin. Minulle on täysin epäolennaista, miten paljon muut ihmiset "arvostavat" kyseistä ammattia.