Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Kolme lego-joulukalenteria vie kuukauden ruokarahat!

Vierailija
15.11.2017 |

Ei hemmetti :( Ikävä niitä aikoja, kun parin euron suklaakalenterit vielä kelpasivat. Kauheaa rahastusta!

Kommentit (144)

Vierailija
21/144 |
15.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Prototyyppi kirjoitti:

Mä olen jättänyt nuo Lego-kalenterit ihan periaatteen vuoksi suosiolla kauppaan, kun ovat niin hintavia. Kyllä meillä aikuinen on se, joka sanelee, mitä kalenteri saa maksaa. Itse olen pitänyt rajana noin 10 euroa/nuppi, jolla lapset ovat kalenterinsa valinneet.

Mulla taas ei ole mitään periaatteita etten voisi ostaa lelukalenteria, tarjota suklaakalenteria ihan pienellekkin lapselle tai muuta.

Legon kalenterit vaan sisältää sitä samaa jota legon muissakin paketeissa on aina ohessa. Ostan sen legon mieluummin lahjaksi ja sitä sälää sitten kertyy kyllä riittävästi ihan huomaamatta.

Vierailija
22/144 |
15.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä oli lapsille yhteinen joulukalenteri - aivan perinnemallia ilman mitään täytteitä. Joinain vuosina Partiolaisten adventtikalenteri. Siinäkin lapset oppivat, kun vuoronperään on oma avauspäivä.

Eikä ole meillä ollut rahasta kiinni tuo vaan kasvatusperiaate.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/144 |
15.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mistä saa lego kalenterin 20e:lla? Kyllä ne on 30e ja ylikin. Siitä tulee kolmelle 90e, ei 60e. Meillä on onneksi vaan yhdelle tarvis ja sen ostaa tänä vuonna yksi kummeista etukäteisjoululahjaksi.

Vierailija
24/144 |
15.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ymmärrä tätä valitusta. Olin lapsi keskituloisessa perheessä 90-luvulla ja meillä oli aina ne euron maksavat suklaakalenterit ja yhteisenä partiolaisten kalenteri. Hyvin kelpasi.

Nyt kasvatan lapsiani keskituloisena vanhempana ja sen verran upgradeusta on tapahtunut että ostetaan muutaman euron Mars tmv kalenterit. Yli viittä euroa ei niihin laiteta.

Olen huomannut että joulukalenterien hinnasta vikisee pienituloiset jotka eivät (tässäkään asiassa) voi tyytyä vähään kuten me keskituloiset vaan pakko on ostaa se hienoin Lego ja Frozen juttu.

Vierailija
25/144 |
15.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä lapset (nyt 6- ja 8-vuotiaat) saivat pienempinä avata joka toinen päivä lego-kalenterin luukun, ja lisäksi heillä oli kummien tuomat suklaakalenterit ihan omina. Viime vuonna molemmat saivat omat lego-kalenterit, tänä vuonna mennää perus suklaakalentereilla. Kyllä meillä periaatteessa varaa olisi, mutta joka vuosi ei tarvitse olla kallista kalenteria. Lisäksi lahjatoiveiden hinnat on suoraan verrannollisia lapsen ikään, joten jokin tolkku tässä on pidettävä. 

Kyllä sitä itsekin kipuilee asian kanssa, että pitäisikö vain kuorruttaa nuo lahjavuorilla, mutta pidän pääni tässä. Joululahjoja MUUTAMA per lapsi, mutta ne on kaikki toivottuja. Joku täällä vinkkasi hyvän tyylin, joka meni jotenkin niin että yksi toivottu lahja, yksi kirja, yksi vaate ja sitten oli vielä yksi mitä tarvitsee. Tosi hyvä idea. 

Vierailija
26/144 |
15.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi luoja tätä tämän päivän vanhempien kädettömyyttä. Jos rahat ovat finito, niin ostetaan sitä kalleinta ja rutistaan täällä, että ruokarahat menevät kaikki lasten legokalentereihin. Arghh! Sanotte lapsille, että nyt on tilanne tämä, saatte kuvakalenterit. Rutinaa tietysti tulee lasten suunnalta, jos/kun ovat tottuneet hienompaan, mutta elämä on. Se on hyvä opettaa lapsille, että kaikkea tässä elämässä ei voi saada, tai sitten kylmästi elätte velaksi.

Vierailija
27/144 |
15.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jossain on vikaa, jos taloutta rasittaa työttömyys, sairaudet ja erikoisruokavaliot ja silti pitäisi ostaa KOLME legokalenteria! Meillä on lapsi sairas ja rahaa menee ruokiin ja lääkkeisiin useita satoja kuukaudessa. Haluaisi Frozen-meikkikalenterin (tms) ja se kyllä ostetaan vain, jos muun jälkeen rahaa jää. Ja ihan ekana katon jos sais halvemmalla amazonista tms paikasta.

Vierailija
28/144 |
15.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

No älä sitten osta niitä kalentereja ollenkaan. Ihmeellinen avaus ylipäätään ja viittaa vahvasti siihen, että talouden ja prioriteettien hallinta on pahasti sekaisin...

Vierailija
29/144 |
15.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä ne lapset ymmärtää kun niille nätisti selittää, että ko. kalenterit ovat kalliita ja ns. turhaa rahastusta. Haasta ne ajattelemaan ja etsimään ratkaisua! Älä kuitenkaan kaada rahahuoliasi lasten niskaan. Pahinta mitä voit tehdä, on ostaa kalenterit suureen ääneen niiden kalleutta kauhistellen.

Vierailija
30/144 |
15.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä avaus kyllä alle viivaa sitä, miksi joillakin on talous sekaisin, vaikka olisivat töissä ja toiset pärjäävät ihan hyvin tuillakin. Eikö se järki sano, ettei osteta sellaista mihin ei rahat riitä?

Samalla "mutta kun muillakin on" ja "en voi sanoa ei" tai "mutta kun haluan" -logiikalla toimivat nekin, jotka ostelevat lomamatkoja ja uusia huonekaluja yms. velaksi ja sitten tulevat avautumaan siitä, miten ei rahat riitä ja velkojat karhuavat saataviaan.

Vierailija
31/144 |
15.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mikä pakko tuohon on mennä mukaan? Meidän perheessä on yksi yhteinen joulukalenteri, josta lapset saa vuorollaan avata luukun. Sisältä ei paljastu edes suklaata vaan pelkkä kuva.

Totta kai lapset tahtoisi hienommat kalenterit, mutta kun ne hukkuu muutenkin tavaraan eikä me haluta totuttaa niitä herkuttelemaan suklaalla tms. joka aamu. Siksi meillä tyydytään tuohon perinteiseen kalenteriin, vaikka rahat riittäisi hyvin kalliimpiin kalentereihin joita kaupasta saa.

Tavallaan ymmärrän pointin, mutta ei kai se lapsi nyt opi herkuttelemaan joka aamu suklaalla, vaikka sillä suklaajoulukalenteri olisikin. Se kestää vaan 24päivää, jonka jälkeen se loppuu ja seuraavan kerran sellaisen mahdollisesti saa sitten seuraavana jouluna. 

Vierailija
32/144 |
15.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

No älä osta niitä kalentereita. Äly hoi älä jätä...

Jos haluat lapsia ilahduttaa, tee kalenteri vaikka itse ja laita jokaiseen luukkuun suklaakonvehti tms. Jos tämä ei lapsillesi kelpaa, niin onneksi olkoon, olet kasvattanut 3 kiittämätöntä paskaa!

Vierailija
33/144 |
15.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ennakointiahan ei todellakaan kannata tehdä. Geez!

Itse ostan ensivuodeksi kalenterin tän vuoden alennuksista ja ostin tänä vuonna pussukat, joista ensivuonna 2 tyttöä saa vuorotellen avata. Helppo täyttää sinne ikätasoon ja mieltymykseen sopivat täytteet...

Siis en voi käsittää, miksi ihmeessä kukaan priorisoi jotkut kalenterit noin korkealle? Jos ne suostut ostamaan, älä ruikuta rahanmenosta.

Vierailija
34/144 |
15.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

No älä osta niitä kalentereita. Äly hoi älä jätä...

Jos haluat lapsia ilahduttaa, tee kalenteri vaikka itse ja laita jokaiseen luukkuun suklaakonvehti tms. Jos tämä ei lapsillesi kelpaa, niin onneksi olkoon, olet kasvattanut 3 kiittämätöntä paskaa!

Vierailija
35/144 |
15.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mikä pakko tuohon on mennä mukaan? Meidän perheessä on yksi yhteinen joulukalenteri, josta lapset saa vuorollaan avata luukun. Sisältä ei paljastu edes suklaata vaan pelkkä kuva.

Totta kai lapset tahtoisi hienommat kalenterit, mutta kun ne hukkuu muutenkin tavaraan eikä me haluta totuttaa niitä herkuttelemaan suklaalla tms. joka aamu. Siksi meillä tyydytään tuohon perinteiseen kalenteriin, vaikka rahat riittäisi hyvin kalliimpiin kalentereihin joita kaupasta saa.

Tavallaan ymmärrän pointin, mutta ei kai se lapsi nyt opi herkuttelemaan joka aamu suklaalla, vaikka sillä suklaajoulukalenteri olisikin. Se kestää vaan 24päivää, jonka jälkeen se loppuu ja seuraavan kerran sellaisen mahdollisesti saa sitten seuraavana jouluna. 

Itse muistan nuo suklaakalenterit omasta lapsuudesta nimenomaan sellaisena joulunajan spesiaalina juttuna, koska karkkia ei normaalisti syöty edes joka viikko. 

Vierailija
36/144 |
15.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mistä saa lego kalenterin 20e:lla? Kyllä ne on 30e ja ylikin. Siitä tulee kolmelle 90e, ei 60e. Meillä on onneksi vaan yhdelle tarvis ja sen ostaa tänä vuonna yksi kummeista etukäteisjoululahjaksi.

Cdonilta parikymppiä. Ehkäpä ei kannata lähikaupasta hankkia jos rahanmeno itkettää...

Vierailija
37/144 |
15.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tein itse lapsille kalenterin, eikä sekään mikään halpa ole kun kalenteri maksoi 25e ja sisältö varmaan 50e. Ostin lähinnä schleich eläimiä täytteeksi, ja nehän maksaa vähintään 3e/kpl. Joissakin luukuista on sitten vain karkit, esim. suklaakolikot. Ensivuosi tulee halvemmaksi kun ei tarvitse kalenteria ostaa ja täytteet koitan pitää halvempana. Ebaystä saa paljon euron juttuja, pieniä leluja, pinnejä, yms. Nyt olin vaan jo päättänyt hankkia nuo schleichit, eikä niissäkään raha hukkaan mene kun ovat ihan laadukkaita ja hienoja ja lapset tykkää. Ja kaikki luukut ovat mielekkäitä kun itse valitsee täytteen. Esim valmiissa schleich kalenterissa suurin osa luukuista sisältää jotain muuta kuin eläimiä, mikä on aika turhaa. Legoistakin voisi itse koostaa kalenterin.

Vierailija
38/144 |
15.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hmmm. Näin ihan hyvätuloisena ostan parin euron suklaakalenterit ja legot sitten ihan legoina, joululahjaksi.

Vierailija
39/144 |
15.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minun fiksu vaimo osti lapsille sellaiset  "kestokalenterit" en keksi parempaakaan termiä. Eli kalenteri oli tonttu jolla oli 24 taskua. 

Ensiksi nuo on omasta mielstä nätimmät kuin tavalliset kalenterit.

Toinen juttu on se, että pystyn itse päättämään mitä noihin taskuihin laitan. Yleensä yksi konvehti per tasku.

Ja viimeiskesi se paras, minun joulun odotus alkaa juurikin sillä, että täytän kalenterit ja vien ne lasten huoneisiin.

Vierailija
40/144 |
15.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nyt kyllä jo naurattaa. Meillä on lapsilla suklaajoulukalenterit, eivätkä he siitä opi joka aamu syömään suklaata. Kerran vuodessa kun saa jotain luksusta. Ja itseasiassa heidän ollessaan pienempiä saivat avata vasta ruuan tai aamupalan jälkeen sen. Eivätkä vieläkään vaadi joka päivä suklaata.

Ostimme heille mieleiset kalenterit jo lokakuussa ja tuolla ne edelleen on avaamattomana kaapissa, ymmärtävät kalenterin idean.

Et voi olla tosissasi. Joulu on tosiaan vain kerran vuodessa, mutta joulukalenteri avataan 24 päivänä vuodessa. Se tekee yhteensä 7 % vuodesta, eli kyse ei todellakaan ole mistään merkityksettömästä pikkuasiasta! Etenkin kun ottaa huomioon, että joulun lisäksi vuoteen mahtuu vaikka mitä muuta.

Asiaa on tutkittu ja 24 päivää on paljon enemmän kuin tarpeeksi, jotta lapset tottuisi päivittäiseen herkutteluun. Totta kai ne voi totuttaa joulun jälkeen siitä pois, mutta on paljon järkevämpää, ettei pahaa tapaa opeta niille alun alkaenkaan. Eikä se tarkoita mitään ryppyotsaista natsimeininkiä, vaan herkutella voi muutenkin kuin joka päivä avattavan joulukalenterin avulla.