Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Missä äidin on tarkoitus olla, kun isä on isyysvapaalla?

Vierailija
14.11.2017 |

Olen kohta jäämässä äitiyslomalle, ja mies tietenkin pitää heti lapsen synnyttyä ne kolmisen viikkoa isyyslomaa. Mutta ollaan jo pitkään puhuttu, että mies pitäisi kaikki ne isyysvapaat, joihin hänellä on oikeus, miehen työnantajakin suhtautuu siihen hyvin. Mutta ilmeisesti miehet ei saa pitää yli 3 vk isyyslomaa, jos äiti on kotona eli yhtä aikaa saa olla vain sen kolme viikkoa. Missä ihmeessä äidin on tarkoitus olla silloin, kun isä pitää sitä isyysvapaataan?

Olen vakituisessa työssä projektipäällikkönä, ja palaan hoitovapaalta työhöni kun lapsi on noin 2,5 vuotta. En siis voi ryhtyä kuudeksi viikoksi työttömäksi, jotta mies saisi sen isyysvapaansa. Myöskään töihin en voi palata kesken hoitovapaan kuudeksi viikoksi, koska työnantajalla ei ole antaa minulle mitään sellaista työtä, jota voisi tehdä vain kuusi viikkoa ja sitten taas olla noin vuosi pois. Meidän projektit kestää aina vähintään puoli vuotta, ei niissä ole kenellekään muutamaksi viikoksi mitään tekemistä. Ja minulle palkataan sijainen koko äitiysvapaani+hoitovapaani ajaksi, se sama sijainen siis hoitaa minun projektipäällikkötehtäviä koko tuon ajanjakson, eikä häntä voi yhtäkkiä pakkolomauttaa kuudeksi viikoksi, jotta minä voisin tulla tekemään "jotain" työpaikalle. Mies ehdottomasti haluaa pitää sen isyysvapaan, ja minun mielestä hänellä on siihen oikeus. Minne minä menen silloin? Apua?

Kommentit (200)

Vierailija
141/200 |
22.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asiantuntijatöissä, mutta ei osaa tämän vertaa lukea Kelan sivuilta..?

- Äitiysloma, isyysloma, vanhempainvapaa ja hoitovapaa ovat kaikki eri asioita. Ainoastaan äitiysloma ja isyysloman alku (olikohan 18 arkipäivää) voivat olla päällekkäin, kaikki muut tuet ovat päällekkäisiä ja siis kumoavat toisensa.

- Äitiysloman voi pitää vain äiti ja isyysloman isä, mutta vanhempainvapaan ja hoitovapaan voi pitää kumpi tahansa vanhemmista. Isyysloma on pidettävä kokonaisuudessaan ennen, kuin lapsi täyttää 2v. Kotihoidontuki loppuu, kun lapsi täyttää 3v.

- Äitiyslomasta, isyyslomasta ja vanhempainvapaasta tuki lasketaan tulojen perusteella, hoitovapaalla kotihoidontuki on kaikille sama, paitsi pienituloinen perhe voi lisäksi hakea hoitolisää. Jotkut paikkakunnat maksavat kotihoidontuen lisäksi kuntalisää. Palkkatulot äitiyslomalla, isyyslomalla ja vanhempainvapaalla otetaan tukia maksettaessa huomioon ja ne luonnollisestikin pienentävät tukea.

- Kun isä jää pitämään isyyslomansa loppuosaa, äidillä on kolme vaihtoehtoa: a) paluu töihin b) työttömäksi ilmoittautuminen c) kotona oleminen ilman tukia.

- Tuet eivät riipu siitä, kuinka monta ihmistä kotona on vauvaa hoitamassa. Ainut asia joka Kelaa kiinnostaa on se, ettei tukia makseta päällekkäin. Eli siis äiti ei voi saada äitiyspäivärahaa samaan aikaan, kun isä saa kotihoidontukea. Tai isä ei voi saada vanhempainpäivärahaa samalla, kun äiti saa äitiyspäivärahaa. Sen sijaan Kelaa ei kiinnosta lainkaan, oletko sinä kotiäitinä samalla, kun isä on vanhempainvapaalla tai hoitovapaalla. Myöskään työpaikalla ketään ei kiinnosta eikä se vaikuta tilanteeseesi mitenkään, sillä ainut millä on väliä on se, ettei KAHTA TUKEA VOI SAADA PÄÄLLEKKÄIN! 

Eli jää kotiin kaikessa rauhassa, et vaan hae siltä ajalta tukea. 

Vierailija
142/200 |
22.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yksi mahdollisuus on että mies jää vapaille silloin kun lapsi on sen 2,5 vuotta ja äiti menee töihin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
143/200 |
22.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Yksi mahdollisuus on että mies jää vapaille silloin kun lapsi on sen 2,5 vuotta ja äiti menee töihin.

Isyysvapaa on pidettävä ennen kuin lapsi täyttää 2. Hoitovapaalle toki voi jäädä, mutta se onkin ihan eri asia.

Vierailija
144/200 |
22.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

töissä

Vierailija
145/200 |
22.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pidät kertyneitä vuosilomia pois ja sitten kun miehen isyysvapaa ohi aloitat / jatkat hoitovapaalla.

Vierailija
146/200 |
22.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Isyysvapaa on pidettävä ennen kuin lapsi täyttää 2. Hoitovapaalle toki voi jäädä, mutta se onkin ihan eri asia.

Ap ainakin väitti, ettei rahasta ole kiinni, joten toi olis paras ratkaisu.

Vierailija
147/200 |
22.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hoitovapaa.

Vierailija
148/200 |
22.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tai mitä jos isä jää kotiin, kun äiti palaa töihin... Eli, kun isä on vanhempainvapaalla, on äiti jo palannut töihin. 

Vierailija
149/200 |
22.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voit olla kotona samaan aikaan. Mutta rahaa siitä ei saa.

Vierailija
150/200 |
22.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näin on kolme viikkoa saa olla laillisesti ja yhtäaikaa ja saa korvausta molemmat. Sitten jos on enemmän pitää

toisen olla töissä (jos yrittäjä niin tuskin kukaan perään huutelee mitä duunaa ja kuinka paljon) mutta jos periaattessa jos virassa tai toimessa mistä

äitiyslomalla niin ei voi jatkaa lomaa jos mies jää kotiin. Käytännössähön ei tätäkään kukaan tarkasta jos ette nyt samalla työnantajalla ole ja toinen hakee vain kelalta tukea, taloudellisesti tietty voi tehdä tiukkaa. Itse olin kuuliainen ja pidin kaikki kesälomani pois kun mies piti kaikki isyysvapaansa niin saatiin olla yhtäaikaa pidempään. Sitten hoitovapaalla mentiin vuorovedoin toinen töissä ja toinen kotona.

Vierailija
151/200 |
22.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mies voi sitten pitää jotain muuta lomaa, jos isyysvapaata ei voi pitää samaan aikaan. Toisinaan äiti voi mennä isän sijaiseksi töihin, jos sattuu olemaan sama ammatti.

Meillä ei ole sama ammatti eikä voida sijaistaa toisiamme. Se olisi kyllä helppo ratkaisu jos voitaisiin. Ymmärrän, että sellaiset äidit joiden ammatti on vaikka kaupan kassa, bussin kuljettaja tai postin lajittelija voivat mennä kuudeksi viikoksi omaan työhönsä, jotta isä saa sen isyysvapaansa. Mutta entä sellaiset äidit, joiden työ on pitkäjänteistä asiantuntijatyötä, jossa ei ole mitään tekoa muutaman viikon työrupeamalla ja johon joudutaan ottamaan sijaiseksi sellainen, joka heti alussa palkataan putkeen kaikkien vapaiden ajaksi? Ap.

Olet hankkinut lapsia mutta et osaa edes yhdyssanojen oikeinkirjoitusta. Onnea vaan!

Vierailija
152/200 |
22.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä ei olisi tullut kysymykseenkään että mies pitäisi isyyslomaa. Oli töissä ja itse olin pitkään kotona. Halusin hoitaa vauvaa kun vihdoin viimein sain. 

Vierailija
153/200 |
22.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Surullista, jos isä ei pidä yhtään vapaata.

Vierailija
154/200 |
22.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mene töihin kun lapsi on vaikka 1 v 8 kk ja isä hoitaa kotona siihen asti kun lapsi on sen 2,5 v jos se on teille tärkeää. Tai mene töihin kun lapsi on 1 v ja isä hoitaa sitten vaikka seuraavat 1,5 v.

Jaettu vanhemmuus on oikeasti hyvä asia eikä sitä kannata suunnitella vain tukien ehdoilla.

Vierailija
155/200 |
22.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minun mielestäni kyllä systeemissä on virhe, kun äiti ja isä ei saa vapaasti jakaa keskenään niitä vapaita. On ihan ok, että molemmat ei voi olla tuilla yhtä aikaa kotona, mutta en ymmärrä miksi isän vapaat on niin paljon rajoitetummat kuin äidin vapaat. Perheitä on erilaisia, joissakin äiti ehkä haluaisi palata työhön kun lapsi on 6 kk ja isä olla kotona siihen päälle 2,5 vuotta. Ap. 

Eihän isän vapaat edes ole kovin rajoitetut. Äitiysvapaa on pakko aloittaa jo ennen laskettua aikaa, ja se päättyy viimeistään kun lapsi on noin 3 kk. Minusta se on paljon rajoitetumpaa kuin isällä, joka saa pitää vapaansa milloin tahansa kahden vuoden aikana. Toi sun esimerkkisi onnistuu nykysysteemissä oikein hyvin. Miksi miehesi ei halua olla oman lapsensa kanssa?

Vierailija
156/200 |
22.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Surullista, jos isä ei pidä yhtään vapaata.

eihän koko aikaa ollut töissä, oli vapaata ja oli lapsen kanssa mutta olis myös muita turhia menoja. Eron jälkeen vl isä ja kesällä viisikin viikkoa lapsen kanssa. Hyvä suhde heillä on. 

Vierailija
157/200 |
22.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi tietysti äiti olla kotona, mutta ei saa vaan rahaa mistään. Ystäväni oli kolmen lapsen kanssa yhteensä 5v kotona ja mies piti kaikki lomat kaikista lapsista. Vaimo oli kyllä kotona, mutta palkatta/tukia ei saanut. Samoin me aiomme tehdä näin. Minun hoitovapaaseen tulee vain tauko.

Vierailija
158/200 |
22.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Isä voi pitää loput 36 päivää (mitä jää tuon 18 päivän jälkeen ) vaikka äiti on kotona kotihoidontuella. Sitä en tiedä maksaako Kela molemmille siltä ajalta ,mutta eipä tuo kotihoidontuki niin järin suuri ole että wi voisi tuoksi ajaksi laittaa jäihin kun isä Kotona. Meillä tämä tilanne edessä tulevana keväänä että isä jäämässä kotiin 36 päivää enkä minä tiedä vielä olenko palannut työelämään . Laita kelaan viestiä sähköisessä palvelussa , sieltä saat varmasti faktat tietoon. Kelan sivuilla infotaan hyvin niukasti muutenkin mielestäni miten näissä asioissa.

Vierailija
159/200 |
22.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun äiti on vanhempainpäivärahakaudella, isä voi samaan aikaan pitää 18 päivää isyysvapaata. Sen jälkeen voi käyttää sitten kaikki loput 54:stä. Isyysrahan kannalta ei ole mitään väliä mitä äiti tekee nuiden loppujen päivien aikana, äiti ei vaan voi saada kotihoidontukea samalta ajalta samasta lapsesta. Liittyykö tuo 3 viikon rajoitus mitä aloituksessa mietittiin niin tähän, vai onko työnantajalla muka joku rajoitus ettei anna isyysvapaata pidempään jos äitikin on kotona? En ole aiemmin kuullut mistään tuollaisesta, vai onko nyt vähän menty sekaisin isyysrahan pitämiseen liittyvien sääntöjen kanssa? :)

Vierailija
160/200 |
23.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

P.S. Miksi ihmeessä tuhlasit vuosilomat lepäilyyn? Raskaus ei ole sairaus, mutta tarvittaessa voi hakea sairaslomaa, jos raskauden takia ei jaksa tehdä töitä.

Eikös vuosiloma kuulukin "tuhlata lepäilyyn" 😁. Mäkin pidin odotusaikana just ennen äitiyslomalle jäämistä pitämättömiä lomia, joita ei voinut siirtää. Koska raskaus ei ole sairaus, nautin lomastani ihan täysillä :-).

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi seitsemän kuusi