Missä äidin on tarkoitus olla, kun isä on isyysvapaalla?
Olen kohta jäämässä äitiyslomalle, ja mies tietenkin pitää heti lapsen synnyttyä ne kolmisen viikkoa isyyslomaa. Mutta ollaan jo pitkään puhuttu, että mies pitäisi kaikki ne isyysvapaat, joihin hänellä on oikeus, miehen työnantajakin suhtautuu siihen hyvin. Mutta ilmeisesti miehet ei saa pitää yli 3 vk isyyslomaa, jos äiti on kotona eli yhtä aikaa saa olla vain sen kolme viikkoa. Missä ihmeessä äidin on tarkoitus olla silloin, kun isä pitää sitä isyysvapaataan?
Olen vakituisessa työssä projektipäällikkönä, ja palaan hoitovapaalta työhöni kun lapsi on noin 2,5 vuotta. En siis voi ryhtyä kuudeksi viikoksi työttömäksi, jotta mies saisi sen isyysvapaansa. Myöskään töihin en voi palata kesken hoitovapaan kuudeksi viikoksi, koska työnantajalla ei ole antaa minulle mitään sellaista työtä, jota voisi tehdä vain kuusi viikkoa ja sitten taas olla noin vuosi pois. Meidän projektit kestää aina vähintään puoli vuotta, ei niissä ole kenellekään muutamaksi viikoksi mitään tekemistä. Ja minulle palkataan sijainen koko äitiysvapaani+hoitovapaani ajaksi, se sama sijainen siis hoitaa minun projektipäällikkötehtäviä koko tuon ajanjakson, eikä häntä voi yhtäkkiä pakkolomauttaa kuudeksi viikoksi, jotta minä voisin tulla tekemään "jotain" työpaikalle. Mies ehdottomasti haluaa pitää sen isyysvapaan, ja minun mielestä hänellä on siihen oikeus. Minne minä menen silloin? Apua?
Kommentit (200)
Vierailija kirjoitti:
Miksi ap aikoo jäädä hoitovapaalle? Minä menin töihin takaisin kun esikoinen oli 4 kk. Isä oli puoli vuotta kotona ja sitten lapsi päiväkotiin. On fiksu ja tasapainoinen lukiolainen nyt. Itse ehdin olla kolme vuotta töissä ennen seuraavan lapsen syntymää. Urakehitys on täysin eri luokkaa kuin niillä tuttavillani jotka olivat pitkään kotona.
Aika harva äiti haluaa palata noin nopeasti töihin. Kenties ap:nkin taoauksessa on niin, että lapsen kanssa halutaan olla pitkään kotona.
Ota vuosilomaa siksi ajaksi, jos sinulla on käyttämättömiä lomapäiviä.
Itse pidin vuosilomaa miehen isyysvapaan aikana, vaihtoehtoisesti voi vain olla kotona samaanaikaan mutta et saa kotihoidontukea samaan aikaan. Sama vanhempainrahakaudella.
Ja äiti voi pitää vuosilomaa ja saada vanheimpainrahaa/kotihoidontukea samaan aikaan, tiedoksi vain.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko sinulla AP pitämättömiä lomia? Jos on lomapäiviä säästössä, niin voithan yrittää sopia työantajan kanssa, että käytät nuo lomapäivät pois kun miehesi on isyysvapaalla (sillä osalla, jota ei voi pitää samaan aikaan äitiysloman / äidin pitämän vanhempainvapaan kanssa). Toki voi olla, ettei sekään aika riitä kattamaan isän kaikkia vapaita.
Tätäkin tietysti voi työnantaja vastustaa, koska tästä tulee ta:lle palkanmaksuvelvoite...
-11
Tietenkin työnantaja vastustaa sitä, että jos minulla olisi pitämättömiä lomia, niin tulisin "työhön" kuudeksi viikoksi vain vuosilomalle, ja työnantaja joutuisi maksamaan minulle sen kuuden viikon palkan ilman että tekisin vastineeksi yhtään mitään työtä. Ja se sijaiseni on iso ongelma myös työnantajalle. Ap.
Siksi tuossa ole muuta vaihtoehtoa kuin pitää palkatonta jos muuta lomaa ei ole mahdollista pitää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos et voi palata töihin, niin joko olet työtön tai sovit palkattoman vapaan töistä, jolloin isä on lomallaan. Tai pidät mahdollisia kertyneitä palkallisia vapaita.
Omasta puolestani voisinkin olla työtön, mutta se ei ole mahdollista, koska minulla on vakituinen työpaikka. Ihminen ei voi olla yhtä aikaa sekä vakituisessa työsuhteessa että työttömänä. Työttömyys edellyttäisi, että irtisanoutuisin työstäni. Ap.
Sitten sovit sen palkattoman vapaan tai ehkä yksinkertaisempi vaihtoehto on, että kela ei vain maksa sulle tukia siltä ajalta, kun isä on lomallaan.
Eikö se yleensä mene niin, että ne pidetään peräkkäin. Kun äiti on ensin kotona x kuukautta, palaa sitten töihin ja isä jää kotiin x kuukaudeksi niin silloin lapsi saa olla kotona x + x kuukautta eikä sitä tarvitse viedä hoitoon kauhean pienenä.
Toki moni isä pärjää vaikka vastasyntyneen kanssa mutta ei ole huono idea, että isä jää kotiin siinä vaiheessa, kun lapsi on isompi.
Mutta oliko siis joku syy sille, että ette voi pitää niitä vapaita peräkkäin?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi ap aikoo jäädä hoitovapaalle? Minä menin töihin takaisin kun esikoinen oli 4 kk. Isä oli puoli vuotta kotona ja sitten lapsi päiväkotiin. On fiksu ja tasapainoinen lukiolainen nyt. Itse ehdin olla kolme vuotta töissä ennen seuraavan lapsen syntymää. Urakehitys on täysin eri luokkaa kuin niillä tuttavillani jotka olivat pitkään kotona.
Aika harva äiti haluaa palata noin nopeasti töihin. Kenties ap:nkin taoauksessa on niin, että lapsen kanssa halutaan olla pitkään kotona.
Haluamme, että lapsi saa olla pitkään kotona. Minun puolesta paras olisi, jos minä olisin lapsen kanssa ensin kaksi vuotta, ja sitten mies vuoden, mutta ilmeisesti isät ei saa olla hoitovapaalla, jos lapsi on täyttänyt kaksi vuotta, mutta äidit saa kunnes lapsi täyttää kolme vuotta. Ap.
Eiköhän äiti voi olla hoitovapaalla. Täysiä tukia ei taida saada siltä ajalta.
Tai pyydät työnantajalta jokin ammattiisi liittyvän koulutuksen tms. sille ajalle.
"Missä isän on tarkoitus olla, kun äiti on äitysvapaalla?"
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos et voi palata töihin, niin joko olet työtön tai sovit palkattoman vapaan töistä, jolloin isä on lomallaan. Tai pidät mahdollisia kertyneitä palkallisia vapaita.
Omasta puolestani voisinkin olla työtön, mutta se ei ole mahdollista, koska minulla on vakituinen työpaikka. Ihminen ei voi olla yhtä aikaa sekä vakituisessa työsuhteessa että työttömänä. Työttömyys edellyttäisi, että irtisanoutuisin työstäni. Ap.
Sitten sovit sen palkattoman vapaan tai ehkä yksinkertaisempi vaihtoehto on, että kela ei vain maksa sulle tukia siltä ajalta, kun isä on lomallaan.
Työnantaja vastustaa myös sitä työhön palaamista palkattomalle vapaalle sen sijaiseni takia. Työnantajan mukaan he eivät voi pitää samassa "pestissä" kahta ihmistä yhtä aikaa.
Onko se siis mahdollista, että olen hoitovapaalla ilman tukia kotona, ja mies on isyysvapaalla samalla? Kela siis sallii sen, että isyysvapaata pidetään kun äiti on vanhempainvapaalla? Onko tämä aivan varma tieto? Ap.
Vierailija kirjoitti:
Tai pyydät työnantajalta jokin ammattiisi liittyvän koulutuksen tms. sille ajalle.
:D ei tule onnistumaan, meillä ei muutenkaan työnantaja halua lähettää ketään koulutuksiin. Hyvä idea tosin. Ap.
Niinpä. Meillä myös ei mies pitänyt ollenkaan, koska minulla ei ollut työtä mihin palata ja silloin isä sai muistaakseni pitää yhden kuukauden= "isäkuukausi", jonka sai käyttää kun lapsi oli 9kk - 2 vuotta vanha. Olisi aiheuttanut melkoisen paperirumban työkkärin/ kelan kanssa moinen pätkä siellä välissä, kun minun oli tarkoitus olla kotona siihen saakka kun lapsi täytti 3v. :/ Toisella kierroksella toki osais sit fiksuna vaikka säästää sen kuukauden omasta pussista vielä kaiken muun säästämisen päälle ... mut ei noita kaikkia ekan kanssa tajunnut.
Näihin asioihin pitäisi lisätä joustavuutta, ilmeisesti ei vieläkään olla ajateltu ihan loppuun näitä.
Nyt en siis ymmärrä että miksi et voi palata töihin aiemmin? Jos lapsi olisi isän kanssa kuitenkin vielä kotona? Isä ei halunnut olla vuotta mutta entäs puoli vuotta? Jos isä yhdistää ne isyysvapaat ja vuosilomat niin taloudellisestikin kannattavampaa kuin äidin hoitovapaa sen ajan.
Mitä horiset ap? Tietenkin isällä on ihan samanlainen hoitovapaaoikeus kuin sinulla. Mies voi olla hoitovapaalla kunnes lapsi täyttää kolme vuotta ihan kuten sinäkin. Voitte myös vuorotella niin, että ensin sinä pidät hoitovapaata ja sitten mies.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Työnantaja vastustaa myös sitä työhön palaamista palkattomalle vapaalle sen sijaiseni takia. Työnantajan mukaan he eivät voi pitää samassa "pestissä" kahta ihmistä yhtä aikaa.
Onko se siis mahdollista, että olen hoitovapaalla ilman tukia kotona, ja mies on isyysvapaalla samalla? Kela siis sallii sen, että isyysvapaata pidetään kun äiti on vanhempainvapaalla? Onko tämä aivan varma tieto? Ap.
Kelaa kiinnostaa eniten se, että eivät maksa päällekkäisiä tukia kuin se että montako ihmistä on kotona lapsen kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Et ole hoitovapaita jos sinulle ei siitä makseta korvausta. Olet vapaalla korvauksetta ja palkatta. Miksi työnantaja voi palkata sijaisen hoitovapaita mutta ei palkattoman vapaan ajaksi? Olette hankkineet te nytkin yhtäaikaa työsuhteessa työnantajaan vaikka sinä et niitä töitä nyt tekään.
Vierailija kirjoitti:
Niinpä. Meillä myös ei mies pitänyt ollenkaan, koska minulla ei ollut työtä mihin palata ja silloin isä sai muistaakseni pitää yhden kuukauden= "isäkuukausi", jonka sai käyttää kun lapsi oli 9kk - 2 vuotta vanha. Olisi aiheuttanut melkoisen paperirumban työkkärin/ kelan kanssa moinen pätkä siellä välissä, kun minun oli tarkoitus olla kotona siihen saakka kun lapsi täytti 3v. :/ Toisella kierroksella toki osais sit fiksuna vaikka säästää sen kuukauden omasta pussista vielä kaiken muun säästämisen päälle ... mut ei noita kaikkia ekan kanssa tajunnut.
Näihin asioihin pitäisi lisätä joustavuutta, ilmeisesti ei vieläkään olla ajateltu ihan loppuun näitä.
No ei ollut minullakaan työtä mihin palata mutta kun mieheni ilmoitti haluavansa jäädä isyysvapaalle, hain työtä ja sain puolen vuoden pestin. Sitten jäin taas kotiin. Joustavuutta pitää olla myös perheillä itsellään, ei aina vain kelan päässä!