Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Rauhallisen taaperon villit kaverit

Vierailija
09.04.2006 |

Meidän taaperopoikamme joka on nyt 1v8kk on aina ollut rauhallinen tuumailija. Hän katsoo enemmin kuin tekee päätä pahkaa. Herkkyyttäkin hänessä on. Nyt kun ollaan enemmän tavattu muita suunnilleen saman ikäisiä, hänen käytöksensä on muuttunut radikaalisti: Puree, lyö, kiukkuaa, uhmaa ja tekee asioita joita ei ole ennen tehnyt. Toki lapsi oppii itsekin noita " taitoja" mutta suurimmaksi vaikuttajaksi kuitenkin näkisin taaperomme seurassa olevat villimmät lapset. He tuuppivat, tönivät kovaa, purevat ja ottavat leluja rumasti pois... poikamme ei selvästikään tämänlaisista lapsista välitä ja usein alkaa pelätäkin. Hän ei ymmärrä miksi kaveri ei leiki vaan tönäisee.

Mitä olette mieltä, pitäisikö olla vähemmän tekemisissä vai vain antaa " luonnon opettaa" noita vähemmän mukavia asioita? Jos lapsi pelkää, miksi laittaa sellaiseen seuraan? Toisaalta näiden lasten äidit ovat minun hyviä ystäviä joten tapaamiset ovat tietenkin säännöllisiä. Onko muilla rauhallisempaa taaperoa ja oletteko huomanneet, miten käytös muuttuu toisten rauhallisten lasten kanssa?

Kommentit (23)

Vierailija
1/23 |
10.04.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eiköhän lapsesi ole ihan itsekin keksinyt alkaa uhmata tuolla tavoin. Oma rauhallinen lapseni ei ole purrut, lyönyt, töninyt, tai tehnyt mitään muutakaan sellaista, jota pidetään epäsuotavana käytöksenä, vaikka hänellä sellaisia kavereita on ollutkin.

Vierailija
2/23 |
10.04.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

mista. En tiedä, samoja mietin, mitä pitäisi tehdä, vähentääkö villien kaverien näkemistä vai miten... Toisaalta kait lapsenikin pakko oppia pitämään puoliaan yms, kun joskus hoitoonkin menee...

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/23 |
10.04.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

no kyllä sitä matkimalla lapsi kuitenkin enimmäkseen oppii.. ei tästä mihinkään pääse.

itse olen vähentänyt lapsen kieltämistä ja rajoissa pitämistä, kun olen huomannut etteivät muutkaan äidit sitä tee. Osin tämä on järkevää eli ehkä olen pitänyt lasta liikaa " kurissa ja nuhteessa" . Lisäksi olen huomannut, että on älykkäälle ja rauhalliselle lapselleni haitallista jos hän ei opi pitämään puoliaan samoilla keinoilla kun muutkin lapset. Lapseni olisi tavallaan aina kärsivä osapuoli villien ja mahdottomien lasten kanssa, jotka eivät kuuntele eivätkä ymmärrä puhetta.

Pidän siis terveenä, että lapseni myös uhmaa ja on villimpi välillä. Toki aikuista pitää silti kunnioittaa, mutta toisten lasten kanssa on myös opittava pärjäämään.

Vierailija
4/23 |
10.04.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

vuoden parin päästä se on SINUN muksusi joka opettaa nuo tavat seuraaaville pienokaisille. Niin se menee....

Vierailija
5/23 |
10.04.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se että joku lapsi on villi, ei tarkoita sitä että on myös ilkeä. Tosi moni lapsi kokeilee noita puremis ja lyömisjuttuja, ei niitä mistään opita. Aikuisen tehtävä noissa tilanteissa on kertoa, että se on väärin ja lopettaa tommoinen epäsuotuisa käytös.

Älä anna lapsesi käyttäytyä noin huonosti.

Oma lapseni on hyvin vilkas, siis paljon keskivertoa vilkkaampi, mutta ei ole koskaan purrut ketään. Lyömistä ja tönimistä kyllä on kokeiltu mutta ne saatu karsittua pois nopeasti. Lapsellani on hyvin paljon kavereita ja hän on suosittu toisten lasten seurassa.

Mielestäni sinun on oltava paljon tekemisissä muiden lasten kanssa, jotta lapsesi oppii käyttäytymään heidän seurassaan.

Jos joku lapsi on jatkuvasti ilkeä ja vanhemmat ei saa kuriin tai ovat laiskoja kasvatusasioissa, heidän seuraansa välttäisin.

Lapsesi on varmaan arka ja siksi yrittää puolustautua väkivallalla. Yritä opettaa hänelle muunlaisia " puolustautumiskeinoja" .

Vierailija
6/23 |
10.04.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älkää päästäkö valloille tuommoista ajattelua

Vierailija
7/23 |
10.04.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

jos heidän vanhempansa ovat niitä, jotka eivät katso asiakseen katsoa lapsensa perään. Omat villikkoni ovat varmaan olleet ikäviä hiljaisemmille kavereille, mutta itse pidin tärkeänä opettaa omiani ottamaan toiset huomioon. Yleensä se riitti vaikkei ihan jokaikistä muksaisua pystynytkään välttämään.

Vierailija
8/23 |
10.04.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

jatka noin, hyvä tulee.

Vierailija
9/23 |
10.04.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

lapset oppivat toisiltaan noita juttuja ja onhan se toisaalta ihan normaalia lasten käyttäytymistäkin.... ei kannata eristää lasta hissukoiden joukkoon kuitenkaan eikä pitää pumpulissa! sinunkin rauhallinen lapsesi varmasti oppii metkut ja opettaa niitä sitten muillekin taas! niin se vaan menee!

Vierailija
10/23 |
10.04.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan sama tekeekö oma vai naapurin lapsi. Minulta ei ainakaan ole tuttavat kaikonneet sanomisieni takia.

Vierailija
11/23 |
10.04.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos kieltävät antaisin lasten leikkiä ja karsisin omalta lapseltani huonon käytöksen alkeet pois. Jos taas eivät kiellä keskustelisin asiasta näiden lasten vanhempien kanssa. En tosin koskaan ole tavannut äitiä joka olisi antanut lapsensa vapaasti purra jotakuta toista, joten mielestäni aloitus kuulostaa oudolta.

Vierailija
12/23 |
10.04.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen myös sitä mieltä että jonkin verran omaa tahtoa pitää olla, puolustaa pitää oppia tässä maailmassa jne. Mutta onko sitten niin että minä olen liian ankara koska puutun esim. siihen jos kaveri tönäisee, puree tms?? Vaadin anteeksipyynnön ja yritän opettaa toisenlaisen tavan olla, esim. kehun kun poika silittää siskoaan nätisti jne.

Uskon kuitenkin että rauhallisella pojalla on varmasti ihan yhtä lailla puolustautumiskeinoja, eikä fyysinen uhmailu ole ainoa. Sitä vain mietin että jos poika olisi päiväkodissa, millaiseksi hän muuttuisikaan...

t. ap

Vierailija
13/23 |
10.04.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on vilkas poika 1,5- vuotias. Pikkuveli on 6 kk ja selkeesti huomaa siitäkin ettei jää kyhnöttäjäksi.

Miksei lapsia sitten kielletä tönimästä ja rohkasta tekeen hyviä asioita?

Ei lapsia kannata jättää tapaamatta toisiaan tai jäädä odottamaan itse -niitä pitää kasvattaa. Musta on vaan hyvä että muutkin äidit huomatessaan että lapseni tekee jotain kiellettyä siitä menee lapselle huomauttamaan, vastaavasti minä voin mennä kieltämään naapurin Mattia riehumasta jos hänen äitinsä ei näe.

Omia tapojaan nyt ei kannata mennä opettaan, mutta selkeesti töniä ei saa! Sen voi kieltää kuka tahansa aikuinen. On se kuitenkin lapsen opittava oleen sosiaalinen toisia kohtaan. Vilkkaus ei riipu siitä miten osaa huolehtia toisista. Mun esikoinen on kova koheltaan mutta osaa varoa silti. Saattaa juosta ympäri huonetta ja pysähtyy äkkiä antaan jollekin halin.

Meillä lapsi oppi pureen vuoden ikäsenä harmistuessaan: halusi jotain niin paljon eikä osannut sanoa.

Se on kaukana siitä että purraan ihan tosissaan, jos äitipiirissä lapset oikeesti satuttaa toisiaan niin puutu siihen; tosin koska sulla on hiljanen lapsi niin sulla saattaa olla sensorit ihan toisella asteella kuin menevien lapsien äideillä? Siis eli mahdatko ylireagoida?

Lapsen kasvatus on kasvattamista ja se on tota että joskus purraan kun innostutaan. Se ei ole kasvattamista että vältetään tilanteita joissa lapsi kohtaa ikäviä asioita. Pitäähän purijan oppia ettei saa purra. Jos äiti ei kiellä lastaan puremasta niin sinä kiellät! Kaikki ei välitä ja ajatellaan että kyllä se lopettaa " joskus" .

Vierailija
14/23 |
10.04.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

valitettavasti se on meidän luonnossamme... sitä paitsi poikasi käy huonosti jos jää ylirauhallisena villien lasten keskelle tai silmätikuksi... tuskin sinäkään kokoajan voit olla lapsesi perään katsomassa. toki puremiset ja lyömiset ovat eri juttuja, ne pitää tietenkin karsia... muuten anna poikien hieman kähinöidä, se on ihan normaalia ja tulee eteen jossain vaiheessa kuitenkin!

mites sitten käy kun kotona pumpulissa kasvatettu poikasi menee eskariin vilien lasten keskelle!?

Vierailija
15/23 |
10.04.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se vaan on niin ap, että noin pienet lapset alkaa pikkuhiljaa harjoitella sosiaalisia taitoja ja en ole vielä törmännyt yhteenkään pikkulapseen, joka ei tönäise tai ota toiselta lelua. Se on kuule sosiaalisten taitojen harjoittelua.

Vierailija
16/23 |
10.04.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

ratkaisemaan.

Vierailija
17/23 |
10.04.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Puolitoistavuotias alkaa olla uhmaiässä - toki tapauksesta riippuen - jo itsekin. Välttämättä ns. huonot tavat eivät ole muilta opittuja, sillä ne eivät kuitenkaan kaikille jää mallistakaan.

Tee niinkuin hyvällä tuntuu. Tuskin se tällaisten kavereiden välttely mitään auttaa. Toivoisin kyllä itsekin, että näiden lasten äidit lempeästi ohjaisivat pilttinsä pois moisista tekosista. Jos eivät puutu, en itse jaksaisi katsella. Alle kasivuotiaan ohjaamisessa toisto ja skarppina olo on tärkeintä, pitää jaksaa aina yhden kerran enemmän kuin lapsi jaksaa...

Tiesithän, ettei alle kakaivuotias osaa purra/lyödä siten, että osasisi ajatella sen sattuvan? Tietää kyllä ohjattuna, ettei niin saa tehdä, mutta ei osaa ilkeillä ajatellen jatkoseuraamuksia.

Vierailija
18/23 |
10.04.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on erittäin eloisat kaksospojat. Lapset olivat pienenä perhekerhossa, puistossa villejä, saattoivat ottaa lelun kädestä, jopa huitaista lapiolla. Silloin ei vielä ollut sanoja käytössä. Välillä perhekerhon jälkeen olin melkein itku silmässä, kun koko aika meni lasten ohjaamiseen, ei saa ottaa kädestä, yms.

Nyt siitä kaikesta on monta vuotta. Lapsemme ovat hyvin käyttäytyviä ja osaavat olla rauhallisia halutessaan!! Olen erittäin ylpeä pojistani.

Silloin kun olisin ymmärtänyt enemmän, että kaikki se lelujen kädestä vieminen, töniminen menee kyllä ohi ja lapsista voi tulla toiset huomioon ottavia, olisin säästynyt monelta ikävältä. Sitkeys näköjään tuottanut hedelmää ainakin meidän kohdalla.

Vierailija
19/23 |
10.04.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jossain vaiheessa lapsi kuitenkin niin tekee.

Vierailija
20/23 |
10.04.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

kun silmä vähän välttää ja pääsevät hakkaamaan pienempiään. Kuten joku jo sanoi: Eloisat ja itsevarmat lapset ovat harvoin väkivaltaisia!

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kahdeksan kuusi