Mihin on kadonnut elokuvien ja sarjojen käsikirjoittamisen taito?
Katselen tässä Netflixin tämän hetken toisiksi suosituinta sarjaa ja teen jatkuvasti facepalmeja. Joko käsikirjoittaja pitää katsojia aivan täysinä uuvatteina tai sitten kyky ei vain riitä tälle tasolle, mutta luulen aidosti, että kyse on molemmista sillä tämä tuntuu olevan nykyään vakio. Mihin katosivat hyvät käsikirjoittajat?
Kommentit (33)
samaa mieltä. Hollywoodissa vaan ei ole ketään kuka osaisi käsikirjoittaa. Tehdään elokuvia ja sarjoja kirjoista, mutta ei osata tuoda mitään uutta.
Animeen, siellä liikkuu isoin raha nykyään.
Koska kaikki tehdään massakulutukseen eikä rakkaudesta lajiin. Siellä on sen sata tuottajaa joiden tehtävä on huolehtia sijoittajista eikä taiteen laadusta.
Heillähän taitaa olla käytössä "menestys-sapluuna", eli sivu numero sillä ja sillä täytyy tapahtua tiettyjä asioita, jne... draaman runko on mietitty etukäteen.
Tissit- viinaa /vettuilua - ja pamahdus (jotain räjäytetään action-meiningillä) siitä se lähtee...
Netflixin sarjat on viihdyttäviä, mutta loppua kohden juoni usein tuhotaan tekemällä hahmot ääliöiksi. Ikään kuin käsikirjoittajilta loppuisi paukut kesken.
Tosi harva ohjaaja ottaa riskiä tehdä kässäreistä elokuvia aikuisille ihmisille joilla on aivot.
Se ei välttämättä myy, joten kuka rahoittaakaan seuraavan?
Siispä ensin mitetitään että kumpi? Megan Fox vai Amber Heard?
three act play. Tämä toimii varmasti elokuvissa joissa pitää kaiken toimia kuin juna.
Hyvät kässärit heitetään roskiin jos ne eivät ole tarpeeksi wokeja
Koska ostava massa on ääliöitä, tuotteet on suunnattu ääliöille.
Ja huom, tämä nimenomaan ON ammattitaitoa.
Hyvän kirjan lukeminen peittoaa lähes kaikki sarjat jotka jatkuu ja jatkuu.
Sarjoja aina haittaa se että ei pystytä lopettamaan ajallaan, vaan aina pitää yrittää myydä uusi kausi vaikka paukkuja ei enää olisi.
Mä kirjotin sarjan nimeltä "Secret lives".
t. Pepe Puputti
Ole hyvä ja kirjoita itse parempia! Helppo on sohvaperunana huudella.
Vierailija kirjoitti:
Olen havainnut saman. Osaksi syynä ollee taidon puute ja katsojan älyn vähättely. Toinen mikä vaikuttaa on ihmisen vanheneminen; sitä on tullut nähtyä kaikkea uutta
Ollee? No, ilmiselvästi käsikirjoitetaan sellaisia sarjoja, joiden käsittelyyn yleisön aivokapasiteetti riittää
Ensin luen ohjelman kuvauksen, esim "tyttö luulee poikaa rehelliseksi mutta poika valehtelee ja tyttö kostaa pojalle ystäviensä kera" ja sitten katson ohjelman, jossa tyttö luulee poikaa rehelliseksi mutta poika valehtelee ja tyttö kostaa pojalle ystäviensä kera. Kukaan roolihahmoista ei kasva, mitään yllättävää ei tapahdu (paitsi laskelmoidun ennalta-arvattavasti) ja dialogi on pinnallista.
Niin piinaavaa.
Vierailija kirjoitti:
Hyvän kirjan lukeminen peittoaa lähes kaikki sarjat jotka jatkuu ja jatkuu.
Kyllä, mutta joskus tuntuu, että kirja on kirjoitettu jo valmiiksi niin, että siitä saa tehtyä elokuvan. Se ärsyttää.
Treasoniako katsoit AP?
Täytyy kyllä sanoa, että jos MI6 johtoon nousisi noin avuton ihminen jolla pakka leviää käsiin heti ja salassapitomääräykset ovat hakusessa niin eiköhän tuo saateltaisi parkkisakkojen pariin lounasaikaan mennessä.
Johtajalla ei tuo tilannetaju ja uhka-arviotkaan olleet ihan sitä vahvinta osaamista.
Olen ihmetellyt samaa ja ajatellut, että prkl alan itse kirjoittaa parempia, mutta en sitten olekaan jaksanut vaivautua. Ehkä muitakin vaivaa laiskuus.
Olen havainnut saman. Osaksi syynä ollee taidon puute ja katsojan älyn vähättely. Toinen mikä vaikuttaa on ihmisen vanheneminen; sitä on tullut nähtyä kaikkea uutta