Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miten joku voi oikeasti väittää syövänsä 100eurolla/kk terveellisesti ja monipuolisesti??

Vierailija
13.11.2017 |

Eihän sillä summalla saa muuta kuin pastaa ja perunaa. Mulla menee ruokaan n. 200-250e/kk ja syön ihan tavallista kotiruokaa. Itseasiassa oon vielä kasvissyöjäkin eli lihaankaan ei mee rahaa. Syön esimerkiksi tofu-sieni-wokkia, papupataa tai soijarouhekastiketta pastalla. Jotkut ovat oikeesti ihmetelleet että "ai siis noin paljon (200-250e) rahaa ruokaan kuukaudessa, syöt vissiin usein ravintoloissa?". Että mitähän vittua, eihän tolla summalla syö ravintoloissa kuin ehkä viikon ellei sitten mee sellaseen syö niin paljon kuin jaksat"-paikkaan ja vietä siellä koko päivää, ja jos siis ajatellaan että söisi ravintolassa kaikki päivän ateriat.

Te jotka syötte muka terveellisesti ja monipuolisesti 100e/kk tms, niin miten ihmeessä? Antakaa tarkkaa listaa ruoistanne ja niiden hinnoista. Kun siis jos menee 100e/kk ruokaan niin se tarkoittaa n. 3,30e/päivässä. Miten tuolla rahalla saa muka terveelliset ruoat päivän kaikille aterioille?

Mulla esimerkkinä vaikka sen kokoinen wokkipannullinen, joka tulee syödyksi päivässä, (jos siis ajatellaan että en söisi päivän aikana mitään muuta kuin aina vaan sitä wokkia joka kerta kun tulee nälkä).

250g tuoreita irtoherkkusieniä - 2,50e
200g soFine maustamatonta tofua - 2e
1kg rainbow wokkivihanneksia - 2,60e
mausteet, marinadi tofulle ja öljy - ehkä jotain 50snt yhteensä (??)
yhteensä siis tähän päivän ruokasatsiin menee mulla jotain 7,50€

Kommentit (249)

Vierailija
1/249 |
13.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Puhuvat paskaa. Tai sitten syövät töissä työsuhde-edulla eivätkä laske sitä ruokakuluiksi, vaikka siinä on omavastuukin.

Kyllä minäkin sanoisin että menee lähemmäs 10e/päivä jos syö terveellisesti ja monipuolisesti. Toki en tiedä jos elää jollain pakastevihanneksilla jne. niin saattaa tulla halvemmaksi? (itse en juurikaan sellaisia käytä).

Vierailija
2/249 |
13.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja ap, eihän tuossa kai ole kuin yksi ruoka mihin tuo 7.5e menee. Entäs toinen ruoka, välipalat aamu- ja iltapala?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/249 |
13.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Syksyllä käy keräämässä marjat ja sienet metsistä.

Kalastaa ahkerasti.

Kasvimaalta herkkuja kellariin.

Herkkusienet ja tofut ei ole mitenkään välttämättömiä ruokia. Joku voisi väittää niitä yleellisyystuotteiksi. Jos halua halvalla syödä niin juurekset, pavut ja linssit on hyviä.

En minäkään viitisi satasella kuukaudessa kärvistellä. Liian paljon vaivaa laskea jokaisen suupalan hinta. Mutta olen aivan varma, että jos sen oikein asiakseen ottaisi niin on se mahdollista.

Maailmassa on miljardeja ihmisiä jotka elää parilla eurolla päivässä.

Vierailija
4/249 |
13.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Puhuvat paskaa. Tai sitten syövät töissä työsuhde-edulla eivätkä laske sitä ruokakuluiksi, vaikka siinä on omavastuukin.

Kyllä minäkin sanoisin että menee lähemmäs 10e/päivä jos syö terveellisesti ja monipuolisesti. Toki en tiedä jos elää jollain pakastevihanneksilla jne. niin saattaa tulla halvemmaksi? (itse en juurikaan sellaisia käytä).

Niin joo eihän sellasia tietenkään voi laskea samaan vertailuryhmään jotka syövät vaikka ilmaiseksi koulussa (peruskoululaiset ja toisen asteen opiskelijat). Ja ei nyt pelkillä pakastevihanneksilla eläminen tosiaankaan terveellistä ja monipuolista olisi. Juurikin mulla tossa wokissa tulee paljon lisää hintaa tofulle, joka on tuossa se proteiininlähde, sekä sieniin jotka tuo hyvää makua. Pakastevihannekset kyllä ovat vihanneksina musta ihan yhtä hyviä kuin tuoreetkin kunhan ne paistaa pannulla kunnolla eikä syö niitä ihan yksinään.

Vierailija
5/249 |
13.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ja ap, eihän tuossa kai ole kuin yksi ruoka mihin tuo 7.5e menee. Entäs toinen ruoka, välipalat aamu- ja iltapala?

Siis laskin tuon niin että tuo satsi on niin iso että sitä voi syödä koko päivän. Tosta tulee sellainen 28cm paistinpannullinen melkein piripintaan täyteen sitä ruokaa. 

Vierailija
6/249 |
13.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kalastaa ahkerasti.

Herkkusienet ja tofut ei ole mitenkään välttämättömiä ruokia. Joku voisi väittää niitä yleellisyystuotteiksi. Jos halua halvalla syödä niin juurekset, pavut ja linssit on hyviä.

En minäkään viitisi satasella kuukaudessa kärvistellä. Liian paljon vaivaa laskea jokaisen suupalan hinta. Mutta olen aivan varma, että jos sen oikein asiakseen ottaisi niin on se mahdollista.

Niiden paikkojen hintataso on jotain aivan muuta kuin täällä.

Vierailija
7/249 |
13.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se onkin täyttä puppua jolla syyllistetään lihavia ja köyhiä.

Vierailija
8/249 |
13.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Palstan kokoomuskokkareet selviäisivät työttömän asemassa vaikka 50 eurolla kuussa ja siinä on jo vaatteetkin mukana...

Vierailija
9/249 |
13.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä ruokaostoksiin menee noin 300-400 euroa kuussa. En juurikaan syö ravintoloissa ja katson melko tarkkaan -30% laput jne, MUTTA suosin myös kasvisvoittoista ruokaa, mahdollisuuksien mukaan luomua ja lähituotettua.

Ei ole minusta kohtuuton summa panostaa omaan hyvinvointiin ja edes osin vihreisiin arvoihin.

Nyrpistelijät näyttäkööt hapanta naamaa.

Vierailija
10/249 |
13.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kalastaa ahkerasti.

Niin kyllä sillä parilla eurolla päivässä elää, muttei syö terveellisesti. Kaksi eri asiaa. Ja no siis tuo oli vain yksi ruokaesimerkki, kuitenkin jos otan vastaavaksi esimerkiksi vaikka tuon papupadan joka on yksi halvimmista, ja siihen menee:

5 purkkia lidlin papuja (5x 80snt)  - 4e

500g rainbow paseerattua tomaattia - 70snt

+ öljy ja mausteet ja 2 sipulia - 40snt (??)

tuonkin kanssa vaikka mättäisi sitä koko päivän niin menee jo 5e/pv (eli 150e/kk jos söisi joka päivä yhtä halpaa ruokaa). Mitä tarkalleen syövät he jotka syövät terveellisesti silla 100e/kk. Syövätkö kenties pelkkää perunaa ja itse liotettuja papuja/linssejä joka päivä?. Ei se olisi pidemmän päälle terveellistä.

Vierailija
11/249 |
13.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Niin, maissa joissa on tyystin erilainen hintataso kuin Suomessa. Suomihan on euroopanmaistakin kalleimmasta päästä ja nimenomaan ruuanhinnassa.

Täällä ei saa 1-2 eurolla kuin korkeintaan yhden kurkun, jossa taas on lähes pelkkää vettä.

Vierailija
12/249 |
13.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Halvalla saa kyllä syötyä ihan terveellisesti. Eikä tarvitse ravinnotonta pastaa ja perunaa syödä.

Vierailija
13/249 |
13.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin, maissa joissa on tyystin erilainen hintataso kuin Suomessa. Suomihan on euroopanmaistakin kalleimmasta päästä ja nimenomaan ruuanhinnassa.

Täällä ei saa 1-2 eurolla kuin korkeintaan yhden kurkun, jossa taas on lähes pelkkää vettä.

Siis sitä juuri! Tuolla 3,30e päiväbudjetilla sais juurikin vaikkapa kurkun + 3 tomaattia, niitäkö sitten syödä koko päivä?

Vierailija
14/249 |
13.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Halvalla saa kyllä syötyä ihan terveellisesti. Eikä tarvitse ravinnotonta pastaa ja perunaa syödä.

Voi no johan valaisi asiaa hyvin, nyt mä tajusin kuinka niin halvalla saa syötyä terveellisesti!

Tai sitten tosiaan en pyytänyt aloitusviestissä antamaan niitä tarkkoja ateriaesimerkkejä hintoineen ja määrineen ihan tylsyyttäni. Siinä pyynnössä oli se idea että mun aivot ei kyllä ainakaan muuten pysty keksimään kuinka saada 3,30e:lla se about 2000kaloria ja vieläpä terveellisesti.

Vierailija
15/249 |
13.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siis sitä juuri! Tuolla 3,30e päiväbudjetilla sais juurikin vaikkapa kurkun + 3 tomaattia, niitäkö sitten syödä koko päivä?

Ihan turha verrata tähän aikaan vuodesta kurkun ja tomaatin hintaa, niitä syödään kesällä puoli-ilmaiseksi.  Talvella on sitten muut halvat kasvikset käytössä.  Eikä niitä kasviksiakaan pelkästään syödä, niissähän ei energiaa ole.

Vierailija
16/249 |
13.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kalastaa ahkerasti.

Niiden paikkojen hintataso on jotain aivan muuta kuin täällä.

On ja ei.

Jos ostaa isossa säkissä riisiä tai vehnäjauhoja niin ihan samaan hintaan sen saa ostettua täälläkin. Ei se ruoka ilmaista missään ole.

Itseasiassa jos haluat syödä tofua ja herkkusieniä kehitysmaissa niin se on ihan pirun paljon kalliimpaa kuin täällä! Jos niitä edes jostain kaupasta onnistuu löytämään.

Vierailija
17/249 |
13.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kalastaa ahkerasti.

Metsän ja kalapaikan pitäisi olla aika lähellä, kasvimaat ja kasvihuoneet omassa pihassa ja lisäksi tarvitaan runsaasti tilaa ruoan säilöntään. Sekä vapaa-aikaa keräilyyn, kalastukseen ja puutarhanhoitoon. 

Kalastus vaatii kalastusluvan sekä välineet, siinä tulee hintaa ainakin alussa. Puutarha ei synny itsestään, on ihan hiton kallista sellainen perustaa multineen, lannoitteineen ja taimineen kasvihuoneesta puhumattakaan. Koneet maksavat sekä omina että vuokrattuina, kuokalla saa kuokkia aika kauan, jos aikoo kasvimaan tehdä niin, että koko vuoden kasvikset sieltä saa. 

Vierailija
18/249 |
13.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi pastaa muka? Täysjyvävilja on halpaa ja ravinteikasta.Kananmunissa on lähes kaikkia ravintoaineita.Perunassakin on mutta määrät mitättömiä.Lisäravinteilla loput.

Vierailija
19/249 |
13.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voi no johan valaisi asiaa hyvin, nyt mä tajusin kuinka niin halvalla saa syötyä terveellisesti!

Tai sitten tosiaan en pyytänyt aloitusviestissä antamaan niitä tarkkoja ateriaesimerkkejä hintoineen ja määrineen ihan tylsyyttäni. Siinä pyynnössä oli se idea että mun aivot ei kyllä ainakaan muuten pysty keksimään kuinka saada 3,30e:lla se about 2000kaloria ja vieläpä terveellisesti.

Kannattais sunkin syödä muutakin kuin kasviksia, saattaa sitten aivotkin toimia :)

Niin sitä pyydettyä esimerkkiä kun ei siis ilmeisesti voi antaa? Ja kasvisruoasta saa helpostikin terveellistä, jopa terveellisempää kuin liharuoista, sillä kasviksista ei tule lähellekään yhtä paljoa kovia rasvoja ym.

Vierailija
20/249 |
13.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi pastaa muka? Täysjyvävilja on halpaa ja ravinteikasta.Kananmunissa on lähes kaikkia ravintoaineita.Perunassakin on mutta määrät mitättömiä.Lisäravinteilla loput.

Eivätkös lisäravinteet vasta kalliita olekin. Ja kuten kaikkialla sanotaan on muutenkin parempi syödä ne ravinteet itse ruoasta kuin kapseleista. Ja tää kysymys ei ollut että miten joku voi selvitä elossa 100e/kk, vaan että miten joku voi syödä terveellisesti 100e/kk. En tiedä miten suurin osa kokee mutta mä en nimittäisi terveelliseksi ruokavalioksi sitä että syö joka päivä pelkkää viljaa, kananmunaa ja perunaa + lisäravinnekapseleita päälle.