Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Keksi termi "kihlaliitolle"!

Vierailija
12.11.2017 |

Tuli tuosta toisesta ketjusta mieleen, millä sanalla voisi mielestänne kutsua parisuhdetilannetta jossa on tehty keskinäinen sopimus suhteen (elinikäisestä?) pysyvyydestä ja ehkä hankittu sormukset merkiksi ilman aikomusta avioliittoon?

Tiedän että jotkut haluaa kutsua sitä kihloissa oloksi, mutta aika moni ei koska sillä sanalla on jo olemassa käytetty, tarkoin määritelty tarkoitus joka ei ole tämä. Joten te jotka ette halua kutsua edellä mainittua kuviota kihlaukseksi/kihlaliitoksi, osallistukaa aivoriiheen uudesta sanasta!

Kommentit (1823)

Vierailija
901/1823 |
08.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tapasin juuri vanhuksen, joka oli ollut kihloissa kumppaninsa kanssa 30 v. Kummallakin oli oma koti, mutta he viettivät myös paljon aikaa toistensa luona. Tapaamani vanhus oli ollut aiemmin naimisissa, kihlatusta en tiedä. Suhde oli hyvä ja onnellinen, se päättyi toisen kuolemaan. He kutsuivat toisiaan kihlatuiksi.

Ap:n otsikkoon: minä puhuisin ihan yksinkertaisesti kihlauksesta ja kihlaparista. 

Vierailija
902/1823 |
08.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

salaliittoon ei ratkaisua kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Avoliitto, jos asuvat yhdessä, muuten seurustelusuhde. Ei niillä sormuksilla ole merkitystä.

Niin no ne sormukset on avioliittolupaus. Siksi moni ihmettelee ihmisiä jotka ovat ja pysyvät "vain kihloissa".

Pysytään kihloissa siksi että mies voisi kyllä mennä "maistraatissa salaa naimisiin" mutta sitä ei sitten saisi kertoa kenellekään. Ei siis kenellekään. Mies kuitenkin haluaisi että ottaisin hänen sukunimensä eli miten tästä millään järjellä voisi kasata " salaliiton"? Koska asialle ei löydy vastausta eikä mies ole enää mikään teini Vaan yli 50 v. niin pysyttelemme " vain kihloissa"

Halpa akkka. Itseään kunnioittava nainen ei alennu aviomiehensä lapseksi. Idiootti. Ja miksi miehet kehtaavat toivoa että se vaihtaja on aina nainen? Miten mies kehtaa esittää toiveen naisen omasta nimesä kuin se olisi hänen asiansa? Miksi yksikään nainen ei vaadi mieheltä nimenvaihtoa? Mikä helvetin järki on vaihtaa nimeä seksisuhteen mukaan? Ette te kaakat koskaan opi.

Nimeävaihtavia naisia pidetään työelämässä tyhmempinä, pohdi sitä akka.

AV-palstan nimihullua tyhmempää tuskin löytyy. Keksi jotain muuta tekemistä itsellesi vaihteeksi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
903/1823 |
08.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miesten nimenvaihtoja odotellessa! Kai tiesitte, että naiset pakotettiin tähän viidenkymmenen vuoden ajan? ;) Hmm hmm, on se jännä miten se naisen itsenäinen, ihan oma valinta on aina juuri se mihin mies pakotti. Miten nimi voi mennä sukupuolen mukaan? Miksi olette noin lampaita? Miksi mies ei ota naisen isän nimeä? Miehelt seki on! Miksi naisen isä on arvottomampi kuin miehen isä? Miten aviomiehen nimi voi olla tärkeämpi kuin oman verisuvun nimi.

Tämän takia tyttölapsia pidetään lähinnä taakkana. Nimi ei jatku, ja tyttö ei edes pidä sitä oman sukunsa nimeä. Miettikääpä sitä. Miehet muuten arvostavat nimenjatkajina poikiaan, eivät suinkaan vaimojaan jotka sitä nimeä vaihtavat.

Vierailija
904/1823 |
08.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kihlaus tarkoittaa, että on sovittu naimisiinmenosta. Muuten se on pelkkää leikkiä.

Vierailija
905/1823 |
08.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

978. Aviomiehen sukunimeen vaihtaminen merkitsee että liityt miehen sukuun ja olet miehen omaisuutta. Naiset tosin väittävät, ettei se pidä paikkaansa ja että isän ja aviomiehen nimi on sama asia. Eipä ole, aviomiehen nimeen _vaihtaminen_ on tehty jotta olisitte alisteisia miehillenne ja lapsen asemassa aviomieheenne nähden.

Miksi osalle tavoista saa keksiä uuden selityksen, mutta kihlautumiselle ei? Miksi se nimenvaihto ei merkitsekään mitään, mutta joissain asioissa olette ihan millintarkkoja symbolin merkityksestä?

Vierailija
906/1823 |
08.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

pelleily

Vierailija
907/1823 |
08.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta on sääli että sanan ”kihlaus” merkitys on kadonnut nyky yhteiskunnan muutoksien mukana. Kyllä, muutokset kuulvat elämään mutta tämä osan historiasta olisin toivonut pysyvän merkityksensä mukaisena.

Puhuin vasta vähän aikaa sitten ystäväni kanssa parisuhteestani. Koska olemme olleet pitkään ksukosuhteessa ja pääsemme pian muuttamaan yhteen, sanoin että häitä saatetaan päästä viettämään jo muutaman vuoden päästä. Kaukosuhteen takia meillä on ollut sopimus että asumme vuoden ensin yhdessä, jonka jälkeen kihlaudumme. Ihan vain että saamme huomattua miten yhteiselo alkaa sujumaan saman katon alla. Kyseessä kun on ulkomaalainen ja ulkomaille muutto. Siksi tämä sopimus. Ystäväni kuitenkin ihmetteli että miksi me niin nopeasti myia alamme häitä järjestämään. Eikö kannattaisi odottaa, mitä jos suhde ei kestäkään. Itse hän on ollut kihlautuneena jo 4 vuotta. Niin. Kihlautuminen kun tarkoittaa minulle edelleen sitä että seuraava askel on häiden järjestäminen viimeistään vuoden päästä kihlautumisesta. Tämä vuosi ennen kihlautumista on se aika jonka ainana katsomme onko suhtemme tarpeeksi vahva avioliittoon. Miksi hemmetissä minä muuten menisin kihloihin jos olisin epävarma avioliitosta? Tämä on minusta surullista, mutta eipä sille valitettavasti voi mitään. Se on osa nykypäivää. Minua vain jäi ihmetyttämään tämä hänen reaktionsa kun en aio olla vain pitkäaikaisessa kihlasuhteessa vaan pidän kiinni sanan ja tilanteen oikeasta merkityksestä. :/

Vierailija
908/1823 |
08.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minusta on sääli että sanan ”kihlaus” merkitys on kadonnut nyky yhteiskunnan muutoksien mukana. Kyllä, muutokset kuulvat elämään mutta tämä osan historiasta olisin toivonut pysyvän merkityksensä mukaisena.

Puhuin vasta vähän aikaa sitten ystäväni kanssa parisuhteestani. Koska olemme olleet pitkään ksukosuhteessa ja pääsemme pian muuttamaan yhteen, sanoin että häitä saatetaan päästä viettämään jo muutaman vuoden päästä. Kaukosuhteen takia meillä on ollut sopimus että asumme vuoden ensin yhdessä, jonka jälkeen kihlaudumme. Ihan vain että saamme huomattua miten yhteiselo alkaa sujumaan saman katon alla. Kyseessä kun on ulkomaalainen ja ulkomaille muutto. Siksi tämä sopimus. Ystäväni kuitenkin ihmetteli että miksi me niin nopeasti myia alamme häitä järjestämään. Eikö kannattaisi odottaa, mitä jos suhde ei kestäkään. Itse hän on ollut kihlautuneena jo 4 vuotta. Niin. Kihlautuminen kun tarkoittaa minulle edelleen sitä että seuraava askel on häiden järjestäminen viimeistään vuoden päästä kihlautumisesta. Tämä vuosi ennen kihlautumista on se aika jonka ainana katsomme onko suhtemme tarpeeksi vahva avioliittoon. Miksi hemmetissä minä muuten menisin kihloihin jos olisin epävarma avioliitosta? Tämä on minusta surullista, mutta eipä sille valitettavasti voi mitään. Se on osa nykypäivää. Minua vain jäi ihmetyttämään tämä hänen reaktionsa kun en aio olla vain pitkäaikaisessa kihlasuhteessa vaan pidän kiinni sanan ja tilanteen oikeasta merkityksestä. :/

Myönnätte siis että nimenvaihto liitossa merkitsee että liitytte miehen sukuun ja olette omaisuutta? Mites nyt näin valikoivia olette, akat? Kovasti puollatte sitä että nimen merkityksen saa vapaasti valita. Kummasti en näe ketään miehiä nimenvaihtotouhuissa, vaan se menee juuri sen mukaan mikä on perinne, eli se että nainen on miehen omaisuutta. Avioliitossa muutenkin nainen on alempiarvoinen. Myönnätte varmaan myös, että isänne taluttaminen merkitsee luovutusta? Eli isältänne menette miehellenne.

Aika rohkea valinta suhdemallissa, joka sallii edelleen maailmalla naiseen kohdistuvan väkivallan.

Ymmärtäkää jo, että merkitys muuttuu. :)

Vierailija
909/1823 |
08.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Myönnätte siis että nimenvaihto liitossa merkitsee että liitytte miehen sukuun ja olette omaisuutta? Mites nyt näin valikoivia olette, akat? Kovasti puollatte sitä että nimen merkityksen saa vapaasti valita. Kummasti en näe ketään miehiä nimenvaihtotouhuissa, vaan se menee juuri sen mukaan mikä on perinne, eli se että nainen on miehen omaisuutta. Avioliitossa muutenkin nainen on alempiarvoinen. Myönnätte varmaan myös, että isänne taluttaminen merkitsee luovutusta? Eli isältänne menette miehellenne.

Aika rohkea valinta suhdemallissa, joka sallii edelleen maailmalla naiseen kohdistuvan väkivallan.

Siinäpä olisikin ilmiö jos 8 vuotta sitten kuollut isäni tulisi hääpäivänäni saattamaan minut alttarille. Nimien suhteen olemme vähän ristiriidassa. Hän haluaisi ”hienon suomalaisen” sukunimeni, minä taas vaadin pystyä virallisesti käyttämään lausetta ”I am Groot” puhuessani sukunimestäni. Kyllä, merkitykset muuttuvat. Mutta sinä puhut nyt vain siitä mitä itse avioliitto on. Et siitä mikä on kihlaus. Tunnista noiden kahden ero. Minulle kihlautuminen tapahtuu vasta sillä hetkellä kun päätetään mennä naimisiin. Oli sormukset osa sitä tai eivät. PÄÄTÖS avioliitosta.

Vierailija
910/1823 |
08.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Iäni talutti mut alttarille, mutta olin sitä ennen ollut toisen miehen kanssakin avoliitossa ja suhteessa 12v. Oisko pitänyt ex-avokki pyytää taluttamaan?

Vierailija
911/1823 |
08.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

No eikös kyseessä ole silloin susipari. Tosin jos ei asu yhdessä, niin sitten ei, mut mun mielestä se on silloin "vaan" seurustelua ihan samoin kuin mikä tahansa, johon ei ole "oikeasti" sitouduttu. Kihlautumalla lupaat mennä naimisiin ja kun menet naimisiin, sitoudut virallisesti. Kihlasta on toki helppo perääntyäkin ja lähteä kävelemään, mutta avioliitosta ei niinkään. Jos seurustelet, et asu yhdessä ja kuitenkin olet "luvannut olla yhdessä ikuisesti", en antaisi sille sen enempää painoarvoa kuin mille tahansa lupaukselle. Voisin siihen uskoa, mutta en kokisi, että sille mitään uutta nimitystä pitäisi keksiä. Edelleen olisi tyttö-/poika-/nais-/miesystävä. Ei kihlattu, aviomies/-vaimo, avomies/-vaimo.

Vierailija
912/1823 |
08.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No eikös kyseessä ole silloin susipari. Tosin jos ei asu yhdessä, niin sitten ei, mut mun mielestä se on silloin "vaan" seurustelua ihan samoin kuin mikä tahansa, johon ei ole "oikeasti" sitouduttu. Kihlautumalla lupaat mennä naimisiin ja kun menet naimisiin, sitoudut virallisesti. Kihlasta on toki helppo perääntyäkin ja lähteä kävelemään, mutta avioliitosta ei niinkään. Jos seurustelet, et asu yhdessä ja kuitenkin olet "luvannut olla yhdessä ikuisesti", en antaisi sille sen enempää painoarvoa kuin mille tahansa lupaukselle. Voisin siihen uskoa, mutta en kokisi, että sille mitään uutta nimitystä pitäisi keksiä. Edelleen olisi tyttö-/poika-/nais-/miesystävä. Ei kihlattu, aviomies/-vaimo, avomies/-vaimo.

Tai ehkä tämä on se missä lupaussormukset astuvat kuvaan. Lupaussormus ja lupausliitto. Josta myöhemmin voidaan mennä kihloihin ja avioliittoon. Omalla tavallaan olisi ihan söpöä noin.

Vierailija
913/1823 |
08.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En oikein ymmärrä. Mikä sopimus suhteen pysyvyydestä? Kaikissa parisuhteissa on oletuksena, että suhde kestää koko loppuelämän. Varmuudella sitä ei voi kukaan luvata. Jos pariskunta ei ole naimisissa eikä kihloissa, he ovat seurusteleva pari.

No, en käyttäs seurustelupari, (eihän ihmiset seurustele pitkään) nimeä jos yhteiseloa on vuosisotalla jo ollu. Avopari tai ihan vaan pari tai se vanha kunnon ollaan yhdessä

Joskus ennen vanhaan ei seurusteltu pitkään, koska kaikkien piti mennä naimisiin. Seurustelevia pareja ne avoparitkin ovat. Harvoin kuulee kenenkään edes puhuvan "avopuolisosta", yleensä ihmiset viittaavat avopuolisoonsa sanalla poika- tai tyttöystävä. Jos ollaan vanhempian ihmisiä, puhutaan ehkä mieluummin mies- tai naisystävästä. Koko avoliitto-sana on oikeastaan turha nykyaikana. Ketään muuta kuin Kelaa ei enää kiinnosta, ketkä asuvat yhdessä ja ketkä erillään.

Niin, en tiedä onko avoliitto-käsitettä edes olemassa ulkomaan kielissä. Mitä on avoliitto englanniksi?

Vierailija
914/1823 |
08.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En oikein ymmärrä. Mikä sopimus suhteen pysyvyydestä? Kaikissa parisuhteissa on oletuksena, että suhde kestää koko loppuelämän. Varmuudella sitä ei voi kukaan luvata. Jos pariskunta ei ole naimisissa eikä kihloissa, he ovat seurusteleva pari.

No, en käyttäs seurustelupari, (eihän ihmiset seurustele pitkään) nimeä jos yhteiseloa on vuosisotalla jo ollu. Avopari tai ihan vaan pari tai se vanha kunnon ollaan yhdessä

Joskus ennen vanhaan ei seurusteltu pitkään, koska kaikkien piti mennä naimisiin. Seurustelevia pareja ne avoparitkin ovat. Harvoin kuulee kenenkään edes puhuvan "avopuolisosta", yleensä ihmiset viittaavat avopuolisoonsa sanalla poika- tai tyttöystävä. Jos ollaan vanhempian ihmisiä, puhutaan ehkä mieluummin mies- tai naisystävästä. Koko avoliitto-sana on oikeastaan turha nykyaikana. Ketään muuta kuin Kelaa ei enää kiinnosta, ketkä asuvat yhdessä ja ketkä erillään.

Niin, en tiedä onko avoliitto-käsitettä edes olemassa ulkomaan kielissä. Mitä on avoliitto englanniksi?

cohabitation

Vierailija
915/1823 |
08.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Avoliitto, jos asutaan yhdessä. Muuten ihan vaan parisuhde.

Vierailija
916/1823 |
08.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ikinä en ole kuullut kenenkään käyttävän missään sanaa "kihlaliitto". Mitähän se mahtaa tarkoittaa?

Vierailija
917/1823 |
08.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jorma tai jos on nainen niin Jormatar.

Vierailija
918/1823 |
08.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minusta kihlaliitto on hyvä sana. Se kertoo kaiken. Ja toimii hyvänä vastakohtana uskonnollisten avioliitolle.

Miksi kaivat vanhan ja jo kuopatun ketjun esille?

Osuin tänne kun googlasin kihlaliittoa.

Ellei ketjua ole lukittu niin siihen voi vastata. Hajoa siihen :)

Vierailija
919/1823 |
08.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä ketju on hyvä esimerkki siitä kuinka yksinkertaisista asioista saadaan tekemällä tehtyä monimutkaisia.

Vierailija
920/1823 |
08.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi avoliitolle pitäisi keksiä uusi termi?

Kyllä minä tiedän ihmisiä jotka ovat olleet kihloissa olematta avoliitossa.

Ketju on lukittu.