Kuinka te selviytyisitte / luovisitte tässä tilanteessa, johon joudun tulevana viikonloppuna?
Hieman taustoja; menetin isäni sylivauvana, äiti meni pian uusiin naimisiin ja sain pikkuveljen. Isäpuoli koki minut vastenmieliseksi kai aika alkuajoista asti. Hänen äitinsä (eli mummopuoleni) piti huolta, että ymmärsin olevani eri suvusta, sanoi usein tästä tyyliin että kohtelen sinua ihan hyvin VAIKKA EMME olekaan oikeasti sukua, jne. Ikään kuin minun sietämiseni olisi ollut suuri palvelus, jota minun pitäisi ymmärtää arvostaa. Isäpuolen sisarukset inhosivat minua ja heidän puolisonsa käyttäytyivät todella epäasiallisesti minua (pientä lasta!) kohtaan. Olin isäpuolen suvun silmissä täysi hylkiö (häpeäpilkku).
Muistan edelleen, kuinka inhottavalta tuntui vatsanpohjassa mennä suvun erilaisiin tilaisuuksiin. Tiesin aina, että jotain ikävää tapahtuisi, joku kohtelisi huonosti, tölvisi, loukkaisi. Tajusin vasta paljon, paljon myöhemmin, että HE olivat moukkia ja syy ei ollut minussa (pienessä lapsessa).
No, tulevana viikonloppuna joudun taas kohtaamaan nämä ihmiset, vuosien jälkeen. Pelottaa, vanhat ikävät tunteet tulevat pintaan. Kuinka selviän.. pidän itseni kasassa, muistot kurissa? Olen melko varma, että jotain ikävää sieltä taas tulee ja mietin, miten sen kestän. En voi jättää menemättäkään.
Ideoita, mitä sinä tekisit/käyttäytyisit tilanteessani?
Kommentit (29)
Miksi sä sinne menet itseäsi piinaamaan, aikuinen ihminen!
Millainen tilaisuus, äitisi hautajaiset kuten joku epäili? Jos siitä on kyse, niin suosittelen vain vaikenemaan, ja jos joku yrittää puheisiin niin käännät vain selkäsi ja lähdet tilanteesta. Jos kyseessä on joku muu tilanne, voit edellämainitun lisäksi myös harrastaa harkittua vittuilua.
Menisin ja näyttäisin kuinka hyvin minulla menee ja kuinka onnellinen olen. Asettaisin itseni heidän yläpuolelleen ja kohtelisin heitä erittäin siirappisen ystävällisesti. Jos jotain puhetta menneistä tulisi, kommentoisin niitä lähinnä moukkien käytöstapoina, huonoitsetuntoisten ihmisten toimintana tai muutoin, jolla voisin osoittaa, että he tekivät pahoja virheitä, ovat wt-sakkia, huonompia yms, mutta koska olen parempi, olen antanut ne anteeksi (niistä huolimatta olen onnellinen, jättänyt ne asiat taakse tms).
Onko kyseessä perunkirjoitus? Ei sinnekään ole pakko henk. koht. mennä: voit kirjoittaa valtakirjan esim. miehellesi ja hän sitten menee tai kuka vaan, johon luotat. Tai palkkaat lakimiehen itseäsi edustamaan. Mihinkään kissanristiäisiin ei todellakaan kannata vaivautua ja hautajaiset kuuluvat myös näihin. Voit myös osallistua pelkkään siunaustilaisuuteen.
Mä kyllä kysyisin äidiltäni tuossa tilanteessa suoraan, että miten hän kehtasi antaa miehensä ja tämän sukulaisten kohdella lasta niin ja muistuttaisin kaikista tapahtumista. Sen jälkeen katkaisisin välit vähintäänkin näihin kusipäihin ja vastauksesta riippuen mahdollisesti myös äitiini.
Jos kuitenkin menisin ks. tapahtumaan, esiintyisin ylpeästi, koska tietäisin olevani parempi ihminen kuin kaikki nuo "aikuiset" jotka eivät ymmärrä hävetä aikaisempaa itsekästä, keskenkasvuista ja pahansuopaa käytöstään. Jos joku tulisi aukomaan päätään, sanoisin suoraan rauhallisena pysyen, että minä en ole meistä kahdesta se, joka on kohdellut viatonta lasta kuin toisen luokan kansalaista enkä se, jonka pitäisi itseään peiliin katsoa.
Olit aika pikkuvanha sylivauvaksi, jos pienestä pitäen ymmärsit loukkaantua tuntemattomien tekemättömyyksistä. Miksi ihmeessä et tukeutunut biologisen isäsi sukuun ja ollut enemmän heidän rakastavassa hoivassaan? Siellä sinä olit se tärkein ja rakkain, kaikkien kultanen.
Tosi haavoittava tilanne ja tuntuu että valta on ikäänkuin heillä yhä määritellä sinua. Eikä muuten ole! Annetaan sivutulta täältä sinulle että olet suojassa henkisesti tuollaisilta ihmisiltä, huh! Mene vaan pystypäin he eivät omaa mitään valtaa enää sinuun.
Nyt, kun olet aikuinen sinulla on mahdollisuus puolustaa lasta sisälläsi.
Mene ja anna takaisin jokaiselle joka vähänkin vihjaa. Sen jälkeen sinun on helpompi olla.
Valmistaudu. Tiedät varmasti pahimmat tyypit. Kaiva esiin tapahtuma ja kysele, että miten saatoit toimia noin. Ja miksi. Mitä sinä olit hänen mielestään tehnyt ansaitaksesi moisen kohtelun ja oliko hänen käytöksesnsä lasta kohtaa oikein?
Esim. Tuo lyömistapaus. Kysy muorilta kumpi on hänen mielestään väärin lyödä lasta vai pitää hämähäkki lelua mukana? Kumpi on rikos? Ja tekikö hän mielestään oikein ja eikö yhtään hävetä, kun koko suku tietää millanen sika hän on.
Selkä suorana ja hymyillen. Ja jos joku sanoo rumasti, leikin että en kuullut ja sanon " anteeksi, voisitko toistaa" jolloin tollon pasmat menevät sekaisin.