En ole ollut koskaan töissä ja saan 1222€ kuukaudessa Kelalta verottomana
Kommentit (54)
Masennuseläkeläinen kirjoitti:
Minkälaisia ajatuksia tämä herättää?
Miten tuolla voi kukaan tulla toimeen? No ehkä just vuokra jossain huonossa lähiössä ja halvinta tarjouseinestä. Mut ei tuolla summalla mitään elämää kustanneta.
Minä olen ollut aikanaan töissä, mutten häävillä palkalla. Saan työkyvyttömyyseläkettä Elolta 1180€ kuussa, ja Kelalta 90€ kuussa. Saisin tienata sen 700€/kk, mutta ei ole koulutusta, joten mihin sitä edes menisi lisärahaa ansaitsemaan? Voisin opiskella tohtoriksi asti tällä tuella, mutta vielä en ainakaan jaksa.
Minusta olen ansainnut tämän rahan, edes tämän. Elin kamalan lapsuuden, olin koulukiusattu läpi peruskoulun ja vaikka yritin saada välillä apua, en saanut. En ole narkkari, en alkoholisti, enkä ole rikkonut lakia päin punaisia kävelemistä lukuunottamatta. Lopulta romahdin työterveyslääkärin luona, ja tie yhteiskunnan lopulliseksi hylkiöksi alkoi. Jos tämä huikea summa jonka kuussa tililleni saan aiheuttaa närää niin hyvä. Kieriskelkää siinä tunteessa. Ja jos olet vielä kylmä ja epäempaattinen kiusaaja, niin toivon sinulle saman tai pahemmankin kohtalon.
Erittäin väärin kaikkia pienipalkkaisia kohtaan. Onneksi me työssäkäyvät köyhät masennumme myös hyvin pian tällä menolla. Joten lisää on tulossa tulla eläviä, odottakaas vaan.
Tässä ketjussa sotketaan minusta iloisesti asioita keskenään. Masennus on vakava sairaus eikä kukaan varmasti halua siihen sairastua. Se ei ole oma valinta eikä omaa syytä. Siitä huolimatta pienipalkkaisimmankin työssäkäyvän pitäisi minusta saada enemmän rahaa kuin ihmisen joka ei ole työssä. Tuo pienipalkkainen Alepan kassakin maksaa palkastaan veroja joilla maksellaan noita tukia. On täysin kohtuutonta, että omalla työllä tehdystä rahasta otetaan pois ja annetaan enemmän sellaiselle ihmiselle joka ei sen rahan eteen ole mitään tehnyt.
Mietin, että ei käy kateeksi. Ensinnäkin masennus joka ei ole pikkujuttu. Toiseksi, että luopuisin siitä rytmistä ja sisällöstä jota työni tuo elämään, vaikka vuorotyö välillä raskasta onkin. Onneksi palkkani on myös parempi kuin tuo 1200/kk joten voin tehdä elämässäni tiettyjä valintoja joille raha ei ole niin suurena esteenä.
Olen onnekas kun minulla on mieleinen työ ja palkkakin n 75.000 e vuodessa. Mieskin on töissä. Maksan mielelläni veroja. Kannatan kansalaispalkkaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Saan kolmisen tonnia kuussa enemmän käteen. Mitä ajatuksia tämä ap:ssä herättää. Vuodessa 40 000,- enemmän käyttörahaa. Ei tarvi kitsastella. Helppo työ. T. Akateeminen 45v
Arvatenkin vielä valtion suojatyöpaikassa veronmaksajien rahoilla.
Tervemenoa vaan valtiolle töihin. Itse olin siellä aikoinaan 14v ja todellakin tein töitä palkkani eteen! En ole vielä tavannut (kansanedustajia lukuunottamatta) ketään suojatyöpaikkalaisia.
Eikä tuo edellinen sanonut että on valtiolla. Aika harva siellä saa 4500€ käteen:)
voisitko kertoa tekniikan miten minäkin saisin hullun paperit tai muuten työkyvyttömyyseläkkeen?
Itse saan vaan hieman vähemmän ja vuokran jälkeen siitä jää juuri minimitoimeentulotuen verran eli 487,89. Että ei tässä juhlita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi ap on laskenut vuokratuen - jota jokainen pienituloinen voi hakea - kuukausitulokseen?
Et sinä ap sitä tulona saa, se menee kyllä suoraan vuokranantajalle.
Miksi en laskisi, samaa rahaahan se on? Itselläni se tulee omalle tilille joten kokonaisuudessaan tuon verran kilahtaa tilille kuussa. 1400€ kuussa tienaava pienituloinen ei saa asumistukea mutta maksaa vuokran samalla tavalla?
Eihän tässä ollut tarkoitus leuhkia vaan kertoa että mikä on tulotaso oikeasti vaikka ei ole työuraa takana. Mediassa tietenkin puhutaan tuosta pienestä 760€ takuueläkkeestä ja voivotellaan kun sillä pitäisi elää.
Olen hyvätuloinen sinkku, mutta alalla, jossa on alituinen yt-uhka. Taustoistani siis tuon verran ja tässä ajatukseni :
Ap:n kuukausinetto on vain vähän pienempi kuin minun faktuaaliset keskimääräiset kuukausimenoni 1400 e/kk. Minulla on auto, mökki, omistusasunto Helsingissä enkä tingi mistään, jos koen jotakin tarvitsevani. Olen ap:n puolesta iloinen, koska mielestäni hänellä on taloudellisesti mahdollisuus hyvään elämään.
Masennuseläkeläinen kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi ap on laskenut vuokratuen - jota jokainen pienituloinen voi hakea - kuukausitulokseen?
Et sinä ap sitä tulona saa, se menee kyllä suoraan vuokranantajalle.
Miksi en laskisi, samaa rahaahan se on? Itselläni se tulee omalle tilille joten kokonaisuudessaan tuon verran kilahtaa tilille kuussa. 1400€ kuussa tienaava pienituloinen ei saa asumistukea mutta maksaa vuokran samalla tavalla?
Eihän tässä ollut tarkoitus leuhkia vaan kertoa että mikä on tulotaso oikeasti vaikka ei ole työuraa takana. Mediassa tietenkin puhutaan tuosta pienestä 760€ takuueläkkeestä ja voivotellaan kun sillä pitäisi elää.
Toiset joutuvat elämään sillä.
Minä saan asumistukea vain 40€, joten yhteensä saan 800€. Syntini on vain se etten ole vielä luopunut omistusasunnosta. Tuosta siis maksan lainan, sähkölämmityksen, kiinteistöverot, vakuutukset, jätehuollot jne.
Jos luovuttaisin, jäisi vielä velat niskaan olettaen että talo menisi edes kaupaksi.
Minä sain raavittua pätkätöillä kokoon vain 50€ työeläkkeen, joten kokonaissummaksi muodostuu tuo 760 takuueläke.
Mielestäni se että asumistuki suosii vuokralla asumista ja valuu asuntosijoittajien taskuun, pahentaen asuntopulaakin varmaan, ei ole hyvä asia.
Monet varmaankin kadehtivat minua, maksan omaa asuntoa (huonokuntoista, kaukana palveluista) toisten rahoilla! Vuokralla asuessa saisin sitä satoja euroja enemmän.
Joten minä uskallan valittaa eläkkeen pienuudesta.
Onneks olkoon vaan kovasti. Ite oon vasta alkanut yrittäjä ja käteen jää vaan vähän reilut 3200€/kk.. Saa osteltuu kaikenlaista kivaa ku tulee vähä rahaaki :) Enkä ois työttömänä mistään hinnasta !!
Lähinnä en vain tajua, että miten jotkut ihmiset nostavat jättimäisiä tukia, ja itse en koskaan ole saanut lähellekään esim. tällä palstalla eri yhteyksissä kerrottuja summia. Että jos kerran ihmiset joka tapauksessa syyttelevät laiskaksi loiseksi, niin saisi edes niin paljon rahaa kuin näiden syyttelijöiden mielestä saan...