Miksi monet työttömät eivät suostu tekemään muun alan töitä kuin "omansa", vaikka olisi mahdollisuus?
Alettiin ihan sattumalta kaverien kanssa puhua työpaikoistamme ja kävi ilmi, että todella monella on työkavereina sellaisia, jotka ovat ns. väärällä alalla koulutukseensa nähden. Toimistossa on töissä maisteria, kaupassa sosiaalialan ammattilaista ja kampaajaa, b-to-b-myynnissä asentajaa jne.
Mikä siinä on, että on kuitenkin paljon ihmisiä, jotka ilmeisesti kuvittelevat, että eivät voi tehdä mitään muuta työtä kuin sitä mihin ovat hankkineet koulutuksen? Eikö ole kuitenkin parempi tehdä ylipäätään töitä kuin olla työttömänä selittämässä jotakin mutkunmullaontääkoulutus? Voihan siellä toimistossa tai kaupassa töissä ollessakin hakea niitä oman alan töitä. Jos taas siksi ei voi tehdä jotakin työtä, kun se on omasta mielestä "minun koulutuksellani alentavaa", voi vain ihmetellä että millä logiikalla työttömyys on jotenkin parempi vaihtoehto.
Ja eikö se nyt jotakin kerro, jos ei koulutuksestaan huolimatta pääse oman alan töihin? Joko paperit on keskimääräistä huonommat tai hakijasta saa vaikutelman, että tämä ihminen ei ole oikea tähän tehtävään vaikka kuinka olisi koulutus. Jos töitä haluaa tehdä, silloin tehdään jotakin muuta tai hankitaan uusi tutkinto paremmilla papereilla eikä vuodesta toiseen vänkytetä koulutuksesta, josta ei kuitenkaan mitään hyötyä ole, kun sillä ei töitä saa.
Se on selvää, että kaikille ei riitä oman alan töitä, mutta mikä siinä on että kaikille ei tahdo kelvata nekään työt, mitä olisi mahdollista tehdä?
Kommentit (328)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
m85 kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen samaa mieltä. Ei väärälle alalle kouluttautuminen ole mikään lupalappu töistä kieltäytymiseen. Jos on kouluttautunut alalle jolta ei saa töitä, niin sitten tehdään joko hanttihommia tai kouluttaudutaan uudelleen.
Muttakun ei sinne kouluun enään pääse jos onjo tutkinto, koska on tuhansia jonossa kenellä eiole vielä! Minulla onneksi kolmannen asteen koulutus vielä käyttämättä, mutta eipä sinne siltikään mahtunut vaikka pääsykokeen läpäisin, vaan pitää vuosi toisensa perään jonottaa.... ihan sairasta kun ei edes opiskeleen pääse jotka haluis:(
Uliuli. Et sitten vaan ole tarpeeksi älykäs hakemaasi koulutukseen - hae jonnekin, jossa rajat on alempana tai keksi uusi koulutusala.
Sinäkö edustat työsskäyvää eliittiä?
En paljon kehtaisi suutani avata/kommentteja kirjoitella muiden älykkyydestä jos olisin sinä.
Toistaiseksi olen työelämässä - en tiedä milloin loppuu osaamiseni kysyntä. Siinä vaiheessa pitää lähteä pohtimaan kouluttautumista mahdollisesti jopa täysin uudelle alalle. Eikä kyse ole "työssäkäyvien eliitistä". On kyse siitä, että tekee elämässä valintoja sen mukaan, että työttömyyden mahdollisuus on mahdollisimman pieni.
Yksikään ei tiedä opiskelun aloittaessa, mikä on työtilanne, kun valmistuu, sillä siihen vaikuttavat suhdanteet ja maailmantilanne.
Esim. 80-luvulla kymmeniä tuhansia lääkäreitä ja sh valmistui suoraan työttömiksi ja joutuivat muuttamaan työnperässä ulkomaille. Sama juristeilla.
Ja taas 90-luvulla työtilanne oli todella heikko insinööreillä, rakennusalan ammattilaisilla jne. ja nyt heillä on taas kysyntää.
Vastaavasti 2000-luvulla juristeista on pulaa, mutta vastaavasti hammaslääkäreitä on jo työttömänä, eikä virkoja ole täyttämättä. Samoin moni atk-alan ammattilaiset, vaikka heistä oli huutava pula ennen 2000-lukua.
Luulen sote-uudistuksen myötä monen lääkärin ja sh jäävän työttömäksi, koska jo nyt heidän työtilanne ei ole erityisen hyvä. Ja hammaslääkäreitä on jo työttömiä. Samoin opettajia.
On harhaa kuvitella voivansa itse vaikuttaa omaan työllisyyteen, vaan siihen vaikuttavat suhdanteet ja maailman tilanne.
Jos Suomen noususuhdanne jatkuu edelleen, niin uskon yksityisellä työvoimapulan olevan tosiasia muutaman vuoden päästä, kun työntekijöiden määrä on vähentynyt.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuskinpa työnantajat palkkaavat ihmistä, joka ei osaa hänen tarjoamaan työtä tehdä. Ei taitaisi minustakaan rakennuksille olla tai joksikin trukkikuskiksi
Esimerkkeinä kaupanmyyjäksi ja apteekin tekniseksi pääsee kuka tahansa työhaluinen, työpaikalla opetetaan. Ei kaikki työ vaadi erityisosaamista ja kortteja/lupia, kuten trukkikuski. Rakennussiivoojaksi varmaankin pääsisit vaikket varsinaisiin raksahommiin.
Tuota "ei kannata mennä töihin kun tuet menee"-hommaa en ymmärrä. Josko joku selkeällä tekstillä selittäisi. Jos menee palkkatöihin, sieltähän saa palkkaa, joten tuki korvautuu itse tienatulla palkalla ja todennäköisesti saa vielä enemmänkin. Vai onko takana ajatus (johon en ota edes kantaa), että ei kannata mennä töihin kun ilmaistakin rahaa saa, jolla logiikalla satasen tuki tekemättä mitään on parempi kuin satasen palkka johon on tarvinnut mennä ja tehdä töitä, vaikka ostovoima on sama?
No minulla on kyllä vakituinen työpaikka. Olen ollut samassa työpaikassa jo 35 vuotta. Mutta jos työpaikka menisi alta, niin ei minun koulutus ja työkokemus riittäisi monellekaan alalle. Kaverini on ammattitaitoinen siivooja ja rakennussiivoojien paikkoihinkin on melko paljon hakijoita. Palkat sen verran hyvät, että niihin hakee koulutuksen saaneet siivoojat ja pitkä työkokemus rakennussiivoojana takana. Ei sinne noin vain pääse siivousalan työstä mitään tietämätön keski-ikäinen nainen. Samoin kaupan ala. En tiedä yhtään työtöntä, joka olisi tuosta noin vain mennyt kauppaan töihin. Hakijoina on niin paljon kaupan alan koulutusta ja työkoemusta omaavia, ettei siinekään noin vain mennä. Entä apteekki. Tuo nyt oli naurettavin ehdotus, että sinne pääsisi noin vain sisään marssimalla kuka tahansa.
Hakijoita on joka paikkaan niin paljon, että kyllä työnantaja ottaa alan ihmisen, eikä vain ketä tahansa muun alan ihmistä.
Ihan vain tiedoksi, että apteekkiin TYÖNTEKIJÄKSI pääsee kyllä kuka tahansa. Mitään tutkintoa ei vaadita, mitään koulutustakaan ei ole eikä tarvitsekaan olla, koska työn oppii kuka tahansa. Niinpä tekninen henkilöstö onkin usein työpaikkakoulutettua ja voivat olla ihan ns. peruskoulupohjalta hommassaan. Kaupanmyyjilläkin sentään useimmiten on myynnin at tai merkonomikoulutus, mutta apteekissa ei tarvitse olla mitään. Tosin palkka apteekin työntekijöillä on todella huono, kaupankassakin tienaa enemmän ja saa pitää pidemmät tauotkin.
MIstä ihmeestä ihmisillä on käsitys, että apteekkityö on jotenkin hienoa tai hyvinpalkattua tai että sinne ei pääse kuka tahansa? Farmaseuteilla ja proviisoreilla voi ollakin, mutta työntekijöillä ei todellakaan. Ja kuka tahansa pääsee, ei se ainakaan koulutuksen puutteesta jää kiinni :D
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
m85 kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen samaa mieltä. Ei väärälle alalle kouluttautuminen ole mikään lupalappu töistä kieltäytymiseen. Jos on kouluttautunut alalle jolta ei saa töitä, niin sitten tehdään joko hanttihommia tai kouluttaudutaan uudelleen.
Muttakun ei sinne kouluun enään pääse jos onjo tutkinto, koska on tuhansia jonossa kenellä eiole vielä! Minulla onneksi kolmannen asteen koulutus vielä käyttämättä, mutta eipä sinne siltikään mahtunut vaikka pääsykokeen läpäisin, vaan pitää vuosi toisensa perään jonottaa.... ihan sairasta kun ei edes opiskeleen pääse jotka haluis:(
Uliuli. Et sitten vaan ole tarpeeksi älykäs hakemaasi koulutukseen - hae jonnekin, jossa rajat on alempana tai keksi uusi koulutusala.
Sinäkö edustat työsskäyvää eliittiä?
En paljon kehtaisi suutani avata/kommentteja kirjoitella muiden älykkyydestä jos olisin sinä.
Toistaiseksi olen työelämässä - en tiedä milloin loppuu osaamiseni kysyntä. Siinä vaiheessa pitää lähteä pohtimaan kouluttautumista mahdollisesti jopa täysin uudelle alalle. Eikä kyse ole "työssäkäyvien eliitistä". On kyse siitä, että tekee elämässä valintoja sen mukaan, että työttömyyden mahdollisuus on mahdollisimman pieni.
Olipa omahyväistä tekstiä.
Tosiasia on kuitenkin, että SUomessa kaikki koulutus peruskoulusta alaken suunnitellaan erittäin tiiviissä yhteistyössä elinkeinoelämän kanssa, koska elinkeinoelämän oletetaan tietäärn, millaista henkilökuntaa tarvitsevat jatkossa. Kun kerran elinkeinoelämäkään ei ole osannut ennustaa tätä rakennemuutosta oikeian, miten sitten osaisi opintojaan valitseva ihminen.
Nyt on kova pula mm. puheterapeuteistaja suuhygienisteistä. Niinpä niiden koulutuslalat ovat ääriään myöten täynnä. itäs luulet, riittääkö täitä kaikille vlamistuville, vai mahtaako osa jäädä työelämän ulkopuolelle?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuskinpa työnantajat palkkaavat ihmistä, joka ei osaa hänen tarjoamaan työtä tehdä. Ei taitaisi minustakaan rakennuksille olla tai joksikin trukkikuskiksi
Esimerkkeinä kaupanmyyjäksi ja apteekin tekniseksi pääsee kuka tahansa työhaluinen, työpaikalla opetetaan. Ei kaikki työ vaadi erityisosaamista ja kortteja/lupia, kuten trukkikuski. Rakennussiivoojaksi varmaankin pääsisit vaikket varsinaisiin raksahommiin.
Tuota "ei kannata mennä töihin kun tuet menee"-hommaa en ymmärrä. Josko joku selkeällä tekstillä selittäisi. Jos menee palkkatöihin, sieltähän saa palkkaa, joten tuki korvautuu itse tienatulla palkalla ja todennäköisesti saa vielä enemmänkin. Vai onko takana ajatus (johon en ota edes kantaa), että ei kannata mennä töihin kun ilmaistakin rahaa saa, jolla logiikalla satasen tuki tekemättä mitään on parempi kuin satasen palkka johon on tarvinnut mennä ja tehdä töitä, vaikka ostovoima on sama?
No minulla on kyllä vakituinen työpaikka. Olen ollut samassa työpaikassa jo 35 vuotta. Mutta jos työpaikka menisi alta, niin ei minun koulutus ja työkokemus riittäisi monellekaan alalle. Kaverini on ammattitaitoinen siivooja ja rakennussiivoojien paikkoihinkin on melko paljon hakijoita. Palkat sen verran hyvät, että niihin hakee koulutuksen saaneet siivoojat ja pitkä työkokemus rakennussiivoojana takana. Ei sinne noin vain pääse siivousalan työstä mitään tietämätön keski-ikäinen nainen. Samoin kaupan ala. En tiedä yhtään työtöntä, joka olisi tuosta noin vain mennyt kauppaan töihin. Hakijoina on niin paljon kaupan alan koulutusta ja työkoemusta omaavia, ettei siinekään noin vain mennä. Entä apteekki. Tuo nyt oli naurettavin ehdotus, että sinne pääsisi noin vain sisään marssimalla kuka tahansa.
Hakijoita on joka paikkaan niin paljon, että kyllä työnantaja ottaa alan ihmisen, eikä vain ketä tahansa muun alan ihmistä.
Ihan vain tiedoksi, että apteekkiin TYÖNTEKIJÄKSI pääsee kyllä kuka tahansa. Mitään tutkintoa ei vaadita, mitään koulutustakaan ei ole eikä tarvitsekaan olla, koska työn oppii kuka tahansa. Niinpä tekninen henkilöstö onkin usein työpaikkakoulutettua ja voivat olla ihan ns. peruskoulupohjalta hommassaan. Kaupanmyyjilläkin sentään useimmiten on myynnin at tai merkonomikoulutus, mutta apteekissa ei tarvitse olla mitään. Tosin palkka apteekin työntekijöillä on todella huono, kaupankassakin tienaa enemmän ja saa pitää pidemmät tauotkin.
MIstä ihmeestä ihmisillä on käsitys, että apteekkityö on jotenkin hienoa tai hyvinpalkattua tai että sinne ei pääse kuka tahansa? Farmaseuteilla ja proviisoreilla voi ollakin, mutta työntekijöillä ei todellakaan. Ja kuka tahansa pääsee, ei se ainakaan koulutuksen puutteesta jää kiinni :D
Ei varmasti pääse kuka tahansa. Ensinnäkin työpaikan pitää olla avoinna (eipä niitä avoimia apteekin työntekijöiden paikkoja juuri näe, itse en muista nähneeni yhtäkään koskaan!) Ja toiseksi, aivan samat työnantajien asenteet pätevät sinnekin: työkokemusta pitää olla ja cv:ssä ei aukkoja. Oikeastiko väität, että pitkäaikaistyötön on kovin haluttu apteekkiinkaan? Ja komanneksi, pitää olla oikea sukupuoli. Ei siellä apteekin kassalla (tai muuallakaan) juuri miehiä näy.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No minä olen töissä hyvinpalkatulla markkinointialalla ja olen hyvä siinä. Nyt olen väliaikaisesti työtön, enkä todellakaan ala missään varastossa lajittelemaan muoviläpysköitä!
...ja yksi syy, mikset ala, on se ettei sinua otettaisi niihin hommiin.
Aika moni lajittelee mieluummin niitä muoviläpysköitä (omituisia työtehtäviä muuten nämä en todellakaan-hommat, että ei osaaminen kummoista ole jos oman työn vaihtoehdot ovat työttömyys tai muoviläpysköiden lajittelu) kuin onn työttömänä, koska a) lajittelusta saa enemmän rahaa, b) lajittelijan ei tarvitse asioida työkkärissä ja kelassa ja c) useimmat ihmiset sanovat mieluummin kysyttäessä olevansa työssä vaikka sitten lajittelemassa muoviläpysköitä kuin olevansa työttömänä tekemättä mitään.
En oikein usko tuota, että olisi yleisesti mahdollisuus. Kaikissa työpaikkailmoituksissa, joita on huomattavasti vähemmän kuin työnhakijoita, vaaditaan jokin tietty koulutus tai ominaisuus, jota ei kaikilla voi olla. Jollakin harvalla tietysti voi olla mahdollisuus, vaikka tuttu kauppias palkkaa kassalle. Näitä harvoja tapauksia ei kuitenkaan voi yleistää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei varmasti pääse kuka tahansa. Ensinnäkin työpaikan pitää olla avoinna (eipä niitä avoimia apteekin työntekijöiden paikkoja juuri näe, itse en muista nähneeni yhtäkään koskaan!) Ja toiseksi, aivan samat työnantajien asenteet pätevät sinnekin: työkokemusta pitää olla ja cv:ssä ei aukkoja. Oikeastiko väität, että pitkäaikaistyötön on kovin haluttu apteekkiinkaan? Ja komanneksi, pitää olla oikea sukupuoli. Ei siellä apteekin kassalla (tai muuallakaan) juuri miehiä näy.
Ei tarvitse olla työkokemusta, työpaikkakoulutus kuten juuri kirjoitin. Ja nytkin on apteekin teknisen paikkoja vapaana useampia, senkun katsot.
Kysehän ei ollut siitä, onko pitkäaikaistyötön haluttu vaan siitä, että apteekkiin ei muka pääsisi kuka tahansa, ajatuskin oli "naurettava". Ei se ole yhtään sen naurettavampi kuin lajitella muoviläpysköitä, siivota tai olla kaupassa töissä, joihin hommiin tässäkin topikissa on mainittu pääsevän tuosta vaan, mutta ei voi mennä koska koulutus. No, apteekkiin pääsee svielä helpommin kuka tahansa, tekniseksi kun ei valmistuta mistään vaan työpaikalla koulutetaan. Ei tekninen ole mikään farmaseuttisen henkilöstön jäsen, jos et tiennyt.
Ihanko oikeasti jotkut kuvittelevat työpaikkoja syntyvän, kun työttömät kilvan hakevat niitä tai kävelevät apteekkiin (luulisi sielläkin työntekijän tiedettävä lääkkeistä, jos asiakaspalvelussa).
Eikös työpaikat synny vain elinkeinoelämän tarpeista, ei työntekijän, oli miten kova halu tahansa työllistyä.
Apteekkityöntekijöille ei todellakaan ole mitään koulutsvaatimusta vaan työpaikkkakoulutettuja on suuron osa tai jokin ihan tavallinen ammattikoulu (ei siis amk vaan perusamis) käytynä, merkonomi tai myyjä tmv. Ja ihan apteekkilaisena tämän tiedän.
Ei tarvitse tieää, työntekijä ei ole farmaseutti. Heidän tarvitsee tietää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minkä takia toimisin ns sosiaalista pelisilmää vaativissa ammateissa kun melkein ihmisvihaajana inhoan järjestäen kaikkia turhankyselijöitä ja ruikuttajia.
Eli sulkee pois ainakin myynti- ja hoitotyöt, tai ylipäätään kaikki hommat joissa pitää lässyttää turhia.
Joo, onkin tosi ihme, miksi olet työtön. Sosiaalinen pelisilmä ja ihmisviha eivät poissulje toisiaan. Järkevä ihminen osaa ottaa työt työnä ja vapaa-ajan vapaa-aikana.
En ole työtön, mutta oltuani muutaman kuukauden yritin etsiä nopeinta tietä ulos ICT-alalta johon olen lopen kyllästynyt. TE-palveluissa tarjosivat koulutusta myyntihommiin ja hoitsuksi vaikka tein selväksi etten todellakaan halua olla ihmisten kanssa tekimisissä.
Joten kyrpiinnytään sitten lisää ict-hommissa, onmeksi asiallinen palkka kompensoi jossain määrin...
Vierailija kirjoitti:
Apteekkityöntekijöille ei todellakaan ole mitään koulutsvaatimusta vaan työpaikkkakoulutettuja on suuron osa tai jokin ihan tavallinen ammattikoulu (ei siis amk vaan perusamis) käytynä, merkonomi tai myyjä tmv. Ja ihan apteekkilaisena tämän tiedän.
Nyt ratkesi Suomen työttömyyspulma. Siitä vain kaikki apteekkiin töihin, kun sinne pääsee kuka tahansa ja milloin tahansa ja ihan peruskoulupohjalta. Ei tarvi lähteä mihinkään amikseen tai lukioon, kun kaikki pääsee apteekkiin töihin ja näin Suomen työttömyysongelma poistuu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No minä olen töissä hyvinpalkatulla markkinointialalla ja olen hyvä siinä. Nyt olen väliaikaisesti työtön, enkä todellakaan ala missään varastossa lajittelemaan muoviläpysköitä!
Aika moni lajittelee mieluummin niitä muoviläpysköitä (omituisia työtehtäviä muuten nämä en todellakaan-hommat, että ei osaaminen kummoista ole jos oman työn vaihtoehdot ovat työttömyys tai muoviläpysköiden lajittelu) kuin onn työttömänä, koska a) lajittelusta saa enemmän rahaa, b) lajittelijan ei tarvitse asioida työkkärissä ja kelassa ja c) useimmat ihmiset sanovat mieluummin kysyttäessä olevansa työssä vaikka sitten lajittelemassa muoviläpysköitä kuin olevansa työttömänä tekemättä mitään.
Vaikka sinä halveksit työttömiä kaikki niin eivät tee. Monelle ei ole mikään ongelma kertoa olevansa työtön, pitkäaikaistyötönkin kun tilanne Suomessa on mikä on.
Miksi argumenoit "ei tarvitse asioida työkkärissä ja kelassa" miksi katsot että sen painoarvo voittaa läpysköiden lajittelun? Etkä voi olla varma että lajittelusta saisi enemmän rahaa.
Puhut ristiriitaisia, nyt toteat että osaaminen ei voi olla kummoista jos vaihtoehdot ovat työttömyys/muoviläpysköiden lajittelu, eikös ketjun aihe ole juuri omaa osaamista ja koulutusta vastaamaton (hantti)homma?
Tuot tajuamattasi esiin että vaikka kehotat maistereita tai ketä vain lajittelemaan läpysköitä et arvosta sitä hommaa ja sen tekijöitä tippaakaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nyt ratkesi Suomen työttömyyspulma. Siitä vain kaikki apteekkiin töihin, kun sinne pääsee kuka tahansa ja milloin tahansa ja ihan peruskoulupohjalta. Ei tarvi lähteä mihinkään amikseen tai lukioon, kun kaikki pääsee apteekkiin töihin ja näin Suomen työttömyysongelma poistuu.
Ei tarvi lähteä ainakaan päästäkseen apteekkiin, koska apteekin työntekijöillä ei ole koulutusvaatimuksia. Kuka tahansa voi päästä kunhan on työkykyinen ja - haluinen.
Apteekissa on työssä sekä farmaseuttista että teknistä henkilöstöä. Farmaseuteilta vaaditaan korkeakoulututkinto jo lääkelakiin perustuen. He ovat ainoita, jotka saavat antaa lääkeneuvontaa ja luovuttaa reseptejä. Työntekijät kuten tekniset, farmanomit ja lääketyöntekijät eivät saa antaa lääkeneuvontaa eivätkä luovuttaa reseptejä, ainoastaan lukea pakkauksesta saman tejstin jonka asiakas itsekin, mutta eivät tulkita sitä tai ottaa kantaa esim. lääkkeiden yhteensopivuuteen, sen saa tehdä vain farmaseuttinen henkilöstö. Työntekijät ottavat vastaan tavarat, hyllyttävät, ovat kassalla, keittävät kahvia, tiskaavat jne.
Tälläkin hetkellä haetaan apteekkeihin työntekijöitä, erääseen apteekkiin yleismiestä/naista, jolle muodollinen koulutus ei ole tärkeintä vaan mm. tiimityötaidot. Toisessa apteekissa tarjotaan mahdollisuus oppisopimukseen, mutta koulutusvaatimusta ei ole, toivotaan ja arvostetaan tietotekniikan osaamista, asiakaspalvelutaitoa ja sen sellaista.
Ja ei, en laita linkkiä. Jokaisen olettaisi osaavan käyttää nettiä ja hakua. Sillä löytyy pitkä lista apteekin työntekijöiden avoimia paikkoja ja helposti.
Vähän väliä täällä on apteekkikeskusteluja, joissa milloin kiukutellaan apteekin "myyjien" innokkuutta ja milloin rutistaan, kuinka "myyjä" ei vastannut kysymykseen vaan laittoi jonottamaan toiselle "myyjälle" ja kohta ollaan väittämässä, kuinka apteekkissa on niin koulutettua väkeä ja kuka tahansa ei todellakaan pääse sinne töihin että hehheh kuinka naurettava väite. Ei farmaseutiksi pääsekään ellei ole farmaseutti, mutta siksi "myyjäksi" = tekniseksi, joka ei sen enempää myy kuin neuvo vaan hakee farmaseutin paikalle myymään ja neuvomaan, pääsee.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei tarvi lähteä ainakaan päästäkseen apteekkiin, koska apteekin työntekijöillä ei ole koulutusvaatimuksia. Kuka tahansa voi päästä kunhan on työkykyinen ja - haluinen.
Apteekissa on työssä sekä farmaseuttista että teknistä henkilöstöä. Farmaseuteilta vaaditaan korkeakoulututkinto jo lääkelakiin perustuen. He ovat ainoita, jotka saavat antaa lääkeneuvontaa ja luovuttaa reseptejä. Työntekijät kuten tekniset, farmanomit ja lääketyöntekijät eivät saa antaa lääkeneuvontaa eivätkä luovuttaa reseptejä, ainoastaan lukea pakkauksesta saman tejstin jonka asiakas itsekin, mutta eivät tulkita sitä tai ottaa kantaa esim. lääkkeiden yhteensopivuuteen, sen saa tehdä vain farmaseuttinen henkilöstö. Työntekijät ottavat vastaan tavarat, hyllyttävät, ovat kassalla, keittävät kahvia, tiskaavat jne.
Tälläkin hetkellä haetaan apteekkeihin työntekijöitä, erääseen apteekkiin yleismiestä/naista, jolle muodollinen koulutus ei ole tärkeintä vaan mm. tiimityötaidot. Toisessa apteekissa tarjotaan mahdollisuus oppisopimukseen, mutta koulutusvaatimusta ei ole, toivotaan ja arvostetaan tietotekniikan osaamista, asiakaspalvelutaitoa ja sen sellaista.
Ja ei, en laita linkkiä. Jokaisen olettaisi osaavan käyttää nettiä ja hakua. Sillä löytyy pitkä lista apteekin työntekijöiden avoimia paikkoja ja helposti.
Vähän väliä täällä on apteekkikeskusteluja, joissa milloin kiukutellaan apteekin "myyjien" innokkuutta ja milloin rutistaan, kuinka "myyjä" ei vastannut kysymykseen vaan laittoi jonottamaan toiselle "myyjälle" ja kohta ollaan väittämässä, kuinka apteekkissa on niin koulutettua väkeä ja kuka tahansa ei todellakaan pääse sinne töihin että hehheh kuinka naurettava väite. Ei farmaseutiksi pääsekään ellei ole farmaseutti, mutta siksi "myyjäksi" = tekniseksi, joka ei sen enempää myy kuin neuvo vaan hakee farmaseutin paikalle myymään ja neuvomaan, pääsee.
Upeaa. Jossain apteekissa on yksi yleismiesjantusen paikka ja Suomessa vain 500 000 työtöntä. Siinäs kuulitte työttömät. Tyhjää kitisette ja olette laiskoja paskoja. Siinä on teille apteekissa työpaikka. Sinne vain astelette sisään ja työttömyysongelma on Suomessa ratkennut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vaikka sinä halveksit työttömiä kaikki niin eivät tee. Monelle ei ole mikään ongelma kertoa olevansa työtön, pitkäaikaistyötönkin kun tilanne Suomessa on mikä on.
Miksi argumenoit "ei tarvitse asioida työkkärissä ja kelassa" miksi katsot että sen painoarvo voittaa läpysköiden lajittelun? Etkä voi olla varma että lajittelusta saisi enemmän rahaa.
Puhut ristiriitaisia, nyt toteat että osaaminen ei voi olla kummoista jos vaihtoehdot ovat työttömyys/muoviläpysköiden lajittelu, eikös ketjun aihe ole juuri omaa osaamista ja koulutusta vastaamaton (hantti)homma?
Tuot tajuamattasi esiin että vaikka kehotat maistereita tai ketä vain lajittelemaan läpysköitä et arvosta sitä hommaa ja sen tekijöitä tippaakaan.
Kuinka paljon se Kelan työttömyyskorvaus sitten oikein on, jos se on niin paljon että perusduunarihommia ei kannata tehdä? En ole ollut lajittelemassa muoviläpysköjä (?), joten tarkkaa tietoa palkasta ei ole, mutta oletettavasti moisen kaltaisesta varasto/pakkaamotyöstä saa varmaan palkkaa n. 10e/h, jolloin jo 20h/vkotyömäärällä tienaa kuukaudessa 800e. Maksaako Kela siis enemmän???????
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Upeaa. Jossain apteekissa on yksi yleismiesjantusen paikka ja Suomessa vain 500 000 työtöntä. Siinäs kuulitte työttömät. Tyhjää kitisette ja olette laiskoja paskoja. Siinä on teille apteekissa työpaikka. Sinne vain astelette sisään ja työttömyysongelma on Suomessa ratkennut.
Tuossa on sellainen pointti, että vaikka yksi ala ja sen työpaikat eivät ratkaisekaan työttömyysongelmaa, voidaan päätellä että on paljon työpaikkoja johon ihmiset eivät edes hae, koska eivät tiedä että voisivat hakea kun luulevat virheellisesti, että johonkin työhön on oltava jokin ihmeellinen koulutus. Kuten nyt mainittu apteekkiala. Muitakin vastaavia aloja varmasti on.
Miksi muuten ollaan niin kovasti kiukkuisia useammassa viestissä tästä apteekkiaiheesta? Mikä siinä ärsyttää, että apteekissa voi olla töissä kouluttamatonta väkeä vaikka peruskoulusta suoraan tekemässä kaikenlaisia yleishommia, mihin koulutusta ei edes tarvita? Eikö ole hyvä, että on olemassa töitä, jonne voi mennä kuka tahansa halukas ja ahkera?
Ihan kuin oltaisiin jotenkin närkästyneitä siitä, että joku kertoo ettei siellä apteekissa mukahienosta vaikutelmasta ja ympäristöstä huolimatta olekaan sen kummallisempia ihmisiä töissä kuin paljon parjatut kaupankassat. Kummallista. Tekniset itsekö kiukustuu kun kaikki eivät luulekaan heitä farmaseuteiksi :D
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä vastaavia teknisen työntekijän paikkoja on avoinna aika monessakin apteekissa ihan tälläkin hetkellä. Ja vähän väliä avoinna on uusia. Sisään en suosittele tuosta vaan astelemaan, vaan lähettämään hakemuksen niinkuin yleensäkin työtä hakiessa tai soittamaan ilmoituksessa annetulle henkilölle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nyt selvisi, miksi työttömiä on niin paljon. Ei kannata hakea yhtä paikkaa, koska työttömiä on 500 000.
Paitsi että joku niistä paikkaa hakeneista otetaan ja hän ei ole enää työtön (tai jos hän vaihtaa työpaikkaa, hänen paikalleen otetaan uusi työntekijä), mutta mitä sitä suotta hakea kun paikkoja on vain yksi ja työttömiä 500 000.
Oikeastiko te luulette, että kaikki 500 000 hakee samaa paikkaa?
Tässähän se työttömyyden syy sitten selvisikin. Eihyvääpäivää.
Ja vielä kun nämä "hommaa paperit" -huutelijat eivät käsitä, että opiskelupaikkoja on rajallinen määrä. Suosituimpiin koulutuksiin ei niin vain "mennä" (vrt. "mene töihin."). Jos on vähemmän hyvä todistus (ja ylioppilasarvosanoja jo käyty korottamassa - arvatenkin sitäkin joku viisas tulee tähän tarjoamaan) niin se jo asettaa rajoituksia mihin on mahdollisuuksia päästä. Opintojen rahoituksesta en viitsi edes alkaa selittää. Ja sekin vielä, että kaikki ihmiset nyt vain eivät ole superälykkäitä, jotka noin vain "osaavat asiat." Vähän tyhmempi tai keskkinkertaisempi ihminen ei muutu yhtään älykkäämmäksi, vaikka ylemmyydentuntoiset elämässään paremmmin onnistuneet kuinka halveksisivat.