Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi monet työttömät eivät suostu tekemään muun alan töitä kuin "omansa", vaikka olisi mahdollisuus?

Vierailija
11.11.2017 |

Alettiin ihan sattumalta kaverien kanssa puhua työpaikoistamme ja kävi ilmi, että todella monella on työkavereina sellaisia, jotka ovat ns. väärällä alalla koulutukseensa nähden. Toimistossa on töissä maisteria, kaupassa sosiaalialan ammattilaista ja kampaajaa, b-to-b-myynnissä asentajaa jne.

Mikä siinä on, että on kuitenkin paljon ihmisiä, jotka ilmeisesti kuvittelevat, että eivät voi tehdä mitään muuta työtä kuin sitä mihin ovat hankkineet koulutuksen? Eikö ole kuitenkin parempi tehdä ylipäätään töitä kuin olla työttömänä selittämässä jotakin mutkunmullaontääkoulutus? Voihan siellä toimistossa tai kaupassa töissä ollessakin hakea niitä oman alan töitä. Jos taas siksi ei voi tehdä jotakin työtä, kun se on omasta mielestä "minun koulutuksellani alentavaa", voi vain ihmetellä että millä logiikalla työttömyys on jotenkin parempi vaihtoehto.

Ja eikö se nyt jotakin kerro, jos ei koulutuksestaan huolimatta pääse oman alan töihin? Joko paperit on keskimääräistä huonommat tai hakijasta saa vaikutelman, että tämä ihminen ei ole oikea tähän tehtävään vaikka kuinka olisi koulutus. Jos töitä haluaa tehdä, silloin tehdään jotakin muuta tai hankitaan uusi tutkinto paremmilla papereilla eikä vuodesta toiseen vänkytetä koulutuksesta, josta ei kuitenkaan mitään hyötyä ole, kun sillä ei töitä saa.

Se on selvää, että kaikille ei riitä oman alan töitä, mutta mikä siinä on että kaikille ei tahdo kelvata nekään työt, mitä olisi mahdollista tehdä?

Kommentit (328)

Vierailija
41/328 |
11.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siksi, että sitä työtä joutuu sitten oikeasti raatamaan väh 8 tuhtia päivässä (ja tunnin matkat suuntaansa, koska nämä työt on aina jossain syrjäkaupungilla). Ei se ole mikään "väliaikainen" täyte työttömän tyhjään päivään. Se on sitä itteään, raatamista ilman motiaatiota, paskatyön tekemistä palkalla, jolla ei elä!

Tästä "väliaikaisesta" tulee sitten koko elämä. Hukattu, merkityksetön, ihmisarvoa loukkaava elämä!

Vierailija
42/328 |
11.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Asiaan voi vaikuttaa se, että aika usein nuo muun alan työt, joita kenties voisi onnistua saamaan "väärästä" koulutuksesta huolimatta, olisivat palkaltaan ja vaativuudeltaan alempitasoisia kuin oma aiempi työ tai mihin koulutus antaisi mahdollisuuden. Eli tuntuisi taantumiselta tai koulutuksen hukkaan heittämiseltä.

Tottakai ne ovat huonommin palkattuja, mitä ihmettä ihmiset olettavat? Ei ihmisellä ole, tai ei ainakaan pitäisi olla oikeutta kieltäytyä itsensä elättämisestä vain siksi että siitä tulee paha mieli. Ihan totta nyt on jotain todella pahasti pielessä Suomen tukijärjestelmässä ja asenneilmapiirissä, kun yleisesti ajatellaan että työnteko on vapaaehtoista ja tuilla eläminen yksi elämänvalinta muiden joukossa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/328 |
11.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siksi, että en MISSÄÄN TAPAUKSESSA suostu kouluttautumaan, tai tekemään seuraavia töitä:

Lähihoitaja

Puhelinmyyjä

Varastomies

Hieroja

Ja nuohan ovatkin ainoat vaihtoehdot.

Vierailija
44/328 |
11.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mielestäni ap kirjoitti asiaa. Itsellänikin on pari läheistä ystävää jotka ovat olleet jo monta vuotta työttömänä, kokeilleet kyllä oman alan konttoritöitä, mutta eivät koeaikaa pidempään. Ilmeisesti kumpikaan ei sovi alalle, mutta muuta työtä ei haeta. Itse olen alalla joka on ruumiilliesti raskasta (pysyy ainakin kunnossa) ja tältä alalta ainakin töitä löytyy muttei kelpaa. Itse olen aina saanut töitä kun on valmis joustamaan ja tekemään töitä. Palkka ei aina ole ollut kummoinen, enemmän olisi käteen käänyt kotona ollessa mutta töihin piti päästä. Ja kun ihmimen on kotona vuosikaudet niin kyllä se töihin menon kynnyskin nousee. Pitäisi joka päivä sitoutua johonkin 8h... Itse olen nyt yrittäjänä ja työtunteja ei lasketa ja silti joka päivä on kiva mennä töihin : ) Jäin jokunen vuosi sitten työttömäksi ja heti aloin tehdä liiketoimintasuunnitelmaa, perustin yrityksen ja elätän sillä itseni ja perheeni.

Vierailija
45/328 |
11.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No minä olen töissä hyvinpalkatulla markkinointialalla ja olen hyvä siinä. Nyt olen väliaikaisesti työtön, enkä todellakaan ala missään varastossa lajittelemaan muoviläpysköitä!

Olet töissä, mutta kuitenkin työtön... Laitatko vielä verotietosi, haluaisin välittää ne edelleen eräälle kiinnostuneelle.

Osaatko lukea?

Minä luin siitä että "nyt olen väliaikaisesti työtön" eli juuri nyt on ihan oikeasti työtön eikä töissä.

Ilmoita vain verottajalle, itsesi nolaat.

Kyllä siinä luki "minä olen töissä" ja heti sen jälkeen" väliaikaisesti työtön".

Ei voi olla yhtä aikaa töissä ja työtön. Työssäoleva ei ole työtön eikä työtön työssäoleva. Ei voi olla yhtä aikaa naimisissa ja sinkku tai lihava ja laihakaan.

Vierailija
46/328 |
11.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä aikoinani menin tekemään työtä joka ei vastannut koulutustani. Allekirjoitin aina uuden sopimuksen (sijaisuuksia tein, niitä ns hanttihommia).

Kohdallani se johti siihen että cv:ni on melkoinen sillisalaatti enkä koskaan, hakemisistani huolimatta, pääsyt oman alan töihin vaan minut oli leimattu jollain tavoin luuseriksi.

"Urani" kesti yli kymmenen vuotta, muutaman romahduksen ja loppuunpalamisen jälkeen olen ollut nelisen vuotta työttömänä ja henkisesti haavoilla oltuani aina se työpaikan hierarkiassa pohjimmainen ja "oikeiden" työntekijöiden pahan olon sylkykuppi.

Hyvä vastaus niille jotka väittävät että mikä tahansa työ kannattaa ottaa vastaan ja se avaa tietä ns parempiin hommiin.

Ei todellakaan aina mene niin ja usein se hanttihommiin/koulutusta vastaamattomaan työhön suostuminen voikin muodostua ikuiseksi esteeksi oman alan tai "parempiin töihin" pääsyyn.

Vierailija
47/328 |
11.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ongelma on joillakin aloilla se, että kun teet siivoojan työtä pari vuotta, niin seuraava potentiaalinen työnantaja katsoo sinun pudonneen kelkasta. Jos taas olet työtön seuraat tutkimuksia ja opiskelet vaikka avoimessa niin näin ei käy. Mutta tämä nyt koskee lähinnä akateemisia aloja. Esim fyysikkoja, kemistejä yms.

Vierailija
48/328 |
11.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Asiaan voi vaikuttaa se, että aika usein nuo muun alan työt, joita kenties voisi onnistua saamaan "väärästä" koulutuksesta huolimatta, olisivat palkaltaan ja vaativuudeltaan alempitasoisia kuin oma aiempi työ tai mihin koulutus antaisi mahdollisuuden. Eli tuntuisi taantumiselta tai koulutuksen hukkaan heittämiseltä.

Työttömänä oloko on sitten eteenpäin menoa tai koulutuksen hyödyntämistä??????

"Alempitasoinen kuin oma työ" - mikäköhän TYÖ on "alempitasoista"? Työttömänä oloko on sitten jotenkin "ylempitasoista" kuin olla työssä :D

Mitä sillä edes on väliä, mihin oma koulutus antaisi mahdollisuuden, jos se ei sitä kuitenkaan anna = ollaan työttömänä? Työttömällä työ ja koulutus eivät anna mahdollisuuksia mihinkään, joten on typerää haihatella joistakin "mahdollisuuksista" jos fakta on, että ei oteta töihin. Mahdollisuudet on niillä, jotka ovat hankkineet kunnolliset paperit ja mahdollisesti tehneet esim. opiskeluaikana vaikkapa "alempiarvoisiakin" töitä hankkiakseen kokemusta työntekemisestä nyrpistelyn ja ylenkatseen sijaan. Ei ihme jos ei sillä asenteella saa edes "alempiarvoisia" töitä saati oman alan töitä.

Aamen.

Vierailija
49/328 |
11.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No minä olen töissä hyvinpalkatulla markkinointialalla ja olen hyvä siinä. Nyt olen väliaikaisesti työtön, enkä todellakaan ala missään varastossa lajittelemaan muoviläpysköitä!

Olet töissä, mutta kuitenkin työtön... Laitatko vielä verotietosi, haluaisin välittää ne edelleen eräälle kiinnostuneelle.

Osaatko lukea?

Minä luin siitä että "nyt olen väliaikaisesti työtön" eli juuri nyt on ihan oikeasti työtön eikä töissä.

Kyllä siinä luki "minä olen töissä" ja heti sen jälkeen" väliaikaisesti työtön".

Ei voi olla yhtä aikaa töissä ja työtön. Työssäoleva ei ole työtön eikä työtön työssäoleva. Ei voi olla yhtä aikaa naimisissa ja sinkku tai lihava ja laihakaan.

Voi olla lomautettuna, asumuserossa ja laiha läski. Että vähän jos ajattelet laatikon ulkopuolelta niin ei oo elämä noin mustavalkosta

Vierailija
50/328 |
11.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihmiset nyt vain kiinnostuvat eri asioista. Hyvä niin.

Koska minua kiinnostaa vain työ A johon en kuitenkaan jostakin syystä koskaan pääse, on ok vaatia muita kustantamaan minun kiinnostukseni? Entä jos kaikki veronmaksajat alkaisivat yhtäkkiä tehdä vain sitä mikä kiinnostaa? Voisi loppua rahantulo aika nopeasti ja kiinnostus erilaisiin töihin kasvaisi samassa suhteessa.

Btw, turha selittää että maksavat työttömätkin veroa. Joo niin tekevät, maksavat veroa valtiolle valtiolta saamastaan rahasta, joten se ei ole todellista veronmaksua vaan rahansiirtoa maksajan taskujen välillä.

Itseasiassa, työttömät maksavat kunnalle veroja suurimmaksi osaksi, vain alvit menee valtiolle, kuten muidenkin ostoksista. Joten työttömät ovat välivaihe rahan siirrossa valtiolta kunnille. Toki hyvä niinkin koska valtio on imenyt kunnat kuiviin montaa eri kautta.

Otetaanpa sitten hitaasti; työttömät "maksavat veroa" rahasta, jonka saavat yhteiskunnalta, senkun kikkailet termeillä, mutta joka tapauksessa työttömät eivät maksa veroa ns. itse tienaamistaan rahoista kuten työssäkäyvät. Verotulo ei ole siis ns. todellista. Se on sama asia kuin että antaisit jollekulle kympin toisesta taskustasi ja ojentaessasi sitä laittaisitkin euron toiseen taskuusi siitä omasta kympistäsi. Työssäkäyvä ottaa kymppinsä omasta taskustaan ja antaa sinulle siitä euron - kumpi on sinulle todellista tuloa ja kumpi vain näennäistä?

Vierailija
51/328 |
11.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei se ole todellakaan niin, että "menenpä tuosta päivien täytteeksi vähän siivoojan töihin". Se on sitä todella raskasta työtä sitten ns. aamusta iltaan. Siinä on sinun elämäsi sitten.

Vierailija
52/328 |
11.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Osaatko lukea?

Ei vai?

Johan selvisi miksi hän on työssä ja työtön.

Vierailija
53/328 |
11.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta maaseudullahan joka toinen työtön äijä tekee pimeänä töitä samalla!

Vierailija
54/328 |
11.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos on "oman alansa" töitä tehnyt ja kuulunut liittoon ja saa ansiosidonnaista, tuon ilmiön vielä ymmärtää, mutta siinä vaiheessa kun ollaan peruspäivärahalla, on jo todella omituista olla mieluummin työttömänä kuin tehdä edes jotakin työtä, koska rahaa saa helposti enemmän jo osa-aikaisena kaupassa. Mitä nolosteluun tulee, mieluummin sitä sanoisi olevansa missä tahansa työssä kuin työtön.

Paljonko saa osa-aikaisena kaupassa? itse saan liitosta 2000 näppiin kuukaudessa, sen eteen joudun kyllä käymään satunnaisesti "opiskelemassa". Ja koska olin pitkään karenssissa, en maksa edes vero tuosta ansiosidonnaisesta.

hah hah, typerä valtio.

Vierailija
55/328 |
11.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuka työnantaja palkkaa kouluttamattoman jos on koulutettukin tarjolla?

En tunne yhtäkään ihmistä joka tekisi koulutustaan vastaamatonta työtä, aina se koulutus on ollut avain vakituiseen työsuhteeseen. Ja sitähän voi kouluttautua vaikka kuinka monta kertaa uudestaankin!

Enkä nyt puhu mistään hanttihommista vaan kaikki tuttuni ovat kokkeja, hoitajia jne ihan oikeaa työtä tekeviä eikä mitään epämääräisiä b to b -puhelinmyyjiä...

Jotenkin nyt vaikuttaa, että ihmiset ei tiedä mitä tarkoittaa b-to-b-myynti. Se ei todellakaan ole mitään lehtien tai muiden turhakkeiden kauppaamista puhelimella taviksille mitättömällä provikalla :D

Vierailija
56/328 |
11.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siksi, että sitä työtä joutuu sitten oikeasti raatamaan väh 8 tuhtia päivässä (ja tunnin matkat suuntaansa, koska nämä työt on aina jossain syrjäkaupungilla). Ei se ole mikään "väliaikainen" täyte työttömän tyhjään päivään. Se on sitä itteään, raatamista ilman motiaatiota, paskatyön tekemistä palkalla, jolla ei elä!

Tästä "väliaikaisesta" tulee sitten koko elämä. Hukattu, merkityksetön, ihmisarvoa loukkaava elämä!

Kyllä, lähtökohtaisesti on tarkoitus että jokainen työkykyinen elättää itsensä tekemällä työtä. Se ei usein ole kivaa eikä vastaa omaa käsitystä unelmatyöstä. Silti sitä on ainakin useimpien ihmisten tehtävä, jotta te prinsessat voitte makailla kotona. Jos työssä käyminen tuntuu sinusta ihmisarvoa loukkaavalta, niin olen pahoillani. Arvaa kuinka loukkaavalta se tuntuu niistä, jotka tekevät töitä sinunkin edestäsi.

Vierailija
57/328 |
11.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ongelma on joillakin aloilla se, että kun teet siivoojan työtä pari vuotta, niin seuraava potentiaalinen työnantaja katsoo sinun pudonneen kelkasta. Jos taas olet työtön seuraat tutkimuksia ja opiskelet vaikka avoimessa niin näin ei käy. Mutta tämä nyt koskee lähinnä akateemisia aloja. Esim fyysikkoja, kemistejä yms.

Kannattaa hankkiutua ihan sinne varsinaisen yliopiston puolelle hankkimaan tutkinto, koska nuo avoimen opinnit on täysin turhia. Ja niihin pääsee kuka tahansa, joten onpa meriitti - opiskelen avoimessa yliopistossa. Jokainen vain tietää, että sieltä ei voi valmistua miksikään, joten jokainen amiskin on paaaaaaljon koulutetumpi ja hänellä on jopa tutkinto.

Ei kai kukaan kuvittele pääsevänsä töihin perusteella että on cv täynnä jotakin avoimen yliopiston opintoja, mutta ei yhtäkään tutkintoa? Miksi ei ole tuktintoa vaan täysin turhaa ajanhaaskuuta? Miksi ei pääse sisään varsinaiseksi opiskelijaksi? Kannattaisiko vaihtaa alalle, jolle on oikeasti mahdollisuuksia kun akateeminen ala ei selvästikään ole oikea jos ei edes tutkinto-opiskelijaksi paperit tai pääsykoemenestys riitä? Siivoaminen on sentään oikeaa tyltä eikä haihattelua pseudoparemmuudesta.

Vierailija
58/328 |
11.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei 56/56 sinäkö otat vastaan noita 9€:n päiväpalkalla olevia mitä lie, oikeaa työtä ne eivät ole. Niistä ei makseta palkkaa. Olen aina tehnyt vain oman alan töitä, nuorena toimistotyötä ja nyt vanhempana ohjelmointia. Ei ole tarvinnut ottaa vastaan vittuilupaikkoja lue 9€:n paskahommat.

Vierailija
59/328 |
11.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei se ole todellakaan niin, että "menenpä tuosta päivien täytteeksi vähän siivoojan töihin". Se on sitä todella raskasta työtä sitten ns. aamusta iltaan. Siinä on sinun elämäsi sitten.

Kuka on luvannut, että työssä käyminen on kivaa? Tai että sinulla pitäisi olla loputtomasti vapaa-aikaa muiden, työssäkäyvien ihmisten piikkiin? Ilman nykymuotoista yhteiskuntaa sinä viljelisit ja metsästäisit itse ruokasi, rakentaisit talosi ja ompelisit vaatteesi. Se vasta raskasta elämää olisikin.

Kaikissa yhteiskunnissa ihmisen täytyy tehdä jotain saadakseen ruokaa pöytään ja katon päälleen, ja useimmissa tapauksissa se joku tekeminen ei ole ainakaan koko ajan kivaa. Valitan.

Vierailija
60/328 |
11.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

On se työnteko kivaa, jos palkkaus on kunnossa ja saa tehdä, sitä mihin on koulutuksen saanut. Koskaan ei ole tarvinnut olla ilman rahaa, olen voinut valita. Teillä muutamilla on väärä tutkinto.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä viisi neljä