Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten toimisit teinin kanssa seur tilanteessa?

Vierailija
09.11.2017 |

Eli kysymys ajankohdasta milloin kannettavalla istuminen illalla lopetettava.
Meillä takarajana on ollut klo19.30 mutta esim.eilen (ja ei ole ensimm kerta) teini ei vain suostunut siihen hommaansa lopettamaan, ei ollut kuulevinaankaan sanomistani asiasta, ei hievahtanutkaan, ei mitään. Lopulta klo20.30 lopetti jolloin minä olin jo "luovuttanut" ja nielin typerää oloani, raivoani ja palaa kurkustani kylmässä saunassa ylälauteella pimeässä istuen.
Ylipäänsä meillä on muodostunut ongelmaksi se ettei teini koe tarvetta "totella" jos kokee asian jotenkin järjettömäksi kuten itse sanoo, nasuillanviettoakin (on siis lukion ekalla) harmittelee kun "suostui" kotiintuloaikaan Hgin keskustasta lähtemään eli klo22.

Tuntuu että olen täysin kädetön, typerä ja vailla minkäänlaista "vaikutusvaltaa" enää häneen, mittariin tuli juuri viimekuussa 16v.

Kaikki sinällåän hyvin, ei valvo ruuduilla yöhön, ei rällää kylillä, hoitaa koulunsa kiitettävästi jne mutta on tässä nyt sellaisia juttuja tai piirteitä, että minä kihisen ja tunnen oloni tosi kurjaksi..

Kommentit (154)

Vierailija
81/154 |
09.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

19.30, on mun mielestä liian aikaisin rajoittaa tietsikka-aikaa.

Mutta vapautta ja vastuuta voi antaa nuorelle vaikka koneella ei saisi yömyöhään notkua.

Itsekään en katsoisi hyvällä jos meidän teini yöt valvoisi laitteiden parissa.
Ihan varmasti takavarikoisin laitteet jos ei muu auttaisi.

Lapsi se on teinikin ja vanhempi on vastuussa edelleen myös sen teinin koulunkäynnistä ja sujumisesta osin.

Siinähän vanhempi ottaa hienosti vastuuta teininsä koulunkäynnistä, kun takavarikoi sen tärkeimmän työvälineen millä niitä koulujuttuja tehdään. Tulisiko mieleen takavarikoida nuoren koulukirjat, vihkot ja kynät kun hommat on kesken?

Vierailija
82/154 |
10.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

19.30, on mun mielestä liian aikaisin rajoittaa tietsikka-aikaa.

Mutta vapautta ja vastuuta voi antaa nuorelle vaikka koneella ei saisi yömyöhään notkua.

Itsekään en katsoisi hyvällä jos meidän teini yöt valvoisi laitteiden parissa.
Ihan varmasti takavarikoisin laitteet jos ei muu auttaisi.

Lapsi se on teinikin ja vanhempi on vastuussa edelleen myös sen teinin koulunkäynnistä ja sujumisesta osin.

Siinähän vanhempi ottaa hienosti vastuuta teininsä koulunkäynnistä, kun takavarikoi sen tärkeimmän työvälineen millä niitä koulujuttuja tehdään. Tulisiko mieleen takavarikoida nuoren koulukirjat, vihkot ja kynät kun hommat on kesken?

Tottakai ottaisin pois jos tyyli olisi se että jatkuvasti luettaisiin yöllä.

Meillä läksyt tehdään päivällä tai illan aikana, ei öisin. Yöt nukutaan että jaksetaan koulutunnit opiskella.

Kyllä jossain mättää jos jatkuvasti yöt vietetään koneiden parissa..

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/154 |
10.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi koet niin tärkeäksi puuttua lähes aikuisen ihmisen ruutuaikaan ja nukkumaanmenoaikoihin? Jos sulla on joku "iik, se on kohta aikuinen" -kriisi meneillään ja koet siksi tarvetta käyttää "valtaasi" vielä kun koet voivasi niin hae keskusteluapua sen sijaan että purat asiaa tyttäreesi.

Tsemppiä!

Vierailija
84/154 |
10.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ensin keksitään älyttömiä rajoja ja sitten istutaan kylmässä saunassa ja roikuttaan itse netissä vauvasaitilla.

Kuulostaa yksin riitelyltä.

Anna sen teinin olla rauhassa ja keskity oman pääsi kuntoon laittamiseen enemmän kuin toisen kyttäämiseen. Katso vaikka telkkaria tai käy jumpassa.

Vierailija
85/154 |
10.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aivan liian tiukat ajat, lahjojaan olet sinä.

Vierailija
86/154 |
10.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aivan liian tiukat ajat, lahjojaan olet sinä.

Siis kahjo

Vierailija
87/154 |
10.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Haloo, 19:30 lukiolaiselle? Ap:n tytär hoitaa koulun kiitettävästi, ja opiskelu lukiossa on vaativaa, jos sen hoitaa kunnolla. Miksi ihmeessä et voi antaa tytön relata illalla? Varmasti ajattelet ap tytön parasta, mutta noin tiukoilla rajoilla tuon ikäiselle saat aikaiseksi vain kapinaa ja huonot välit. Puhu tytöllesi, ja sovitte keskenänne sopivan ruutuajan, sellaisen mikä tuntuu molemmista hyvältä. Fiksun teinin kanssa tehdään kompromisseja ja annetaan pikkuhiljaa vastuuta ja vapautta. 

Vierailija
88/154 |
10.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Turhaa sä täältä kyselet neuvoja, koska me ei tunneta sun teiniäsi henkilökohtaisesti ja täten osata määrittää, mikä olisi hyvä ratkaisu juuri hänen yksilöllisiä tarpeitaan huomioiden.

Esimerkiksi itse olisin ollut kyllä aika halolla päähän lyöty jos äitini olisi tullut oven taakse ahdistelemaan siitä, että istun vielä puoli kasin jälkeen tietokoneella 16-vuotiaana, asuinhan kuitenkin omillani ja maksoin oman netinkäyttöni.

Vierailija
89/154 |
10.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voisit olla lapseni kaverin äiti. Annoin tälle kaverille ohjeen, että kone kiinni klo 19.30 ja sen jälkeen takiaisena äidin kimppuun ja kysymään koulujuttuja. Koko illan ajan! Äiti neuvomaan matematiikassa, äiti kertomaan, mitä (sähköisessä) kirjassa sanotaan sivulla 29, äiti kertaamaan englannin sanoja jne. Samalla teini kirjoittamaan käsin esseitä jne. ja todellakin pakottamaan äidin olemaan läsnä ja kanssaan koko ajan, koska jos haluaa estää opiskelun, niin sitten korvaa sen lapselleen toimimalla "googlena". Ihmeen harva aikuinen kestää sitä, että teini takertuu ja vie kaiken ajan. Ei kestänyt tuokaan äiti. Kun hän halusi katsoa televisiota, teini purskahti itkuun ja kysyi, että mitä sanon opettajalle huomenna, kun tehtävät on tekemättä. Niin äiti joutui jättämään oman ajan väliin ja auttamaan.

Miksi se lapsi tehnyt ajoissa läksyjään vaan väkisin odotti iltaan. Läksyt tehdään heti välipalan ja pikkulevon jälkeen. Ei enää illalla.

Lukiossa ne koulupäivät saattavat loppua klo 16. Ja lukiossa läksyjen määrä on jotain ihan muuta kuin peruskoulussa. Meillä ei peruskoulussa ollut koskaan läksyjä, ne ehdittiin tekemään jo koulussa. Mutta lukiossa niitä väliin tehdään koko ilta.  Ainevalintana pitkä matikka, fysiikka ja kemia, mitkä eniten työllistää. 

Vierailija
90/154 |
10.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onko ap tosiaan tämän palstan ainoa, joka osaa kasvattaa ja ottaa vastuuta lapsestaan?! Pointsit hänelle siitä, että edes yksi nuori saa hyvän ja kunnollisen kasvatuksen eikä opi yömyöhään kukkuvaksi nettipullamössöksi.

Ja ap, vastaus kysymykseesi: kone hetkeksi takavarikkoon, jos sitä ei osaa käyttää.

Vastuunoton ja kasvattamisen sijaan ap tekee koko ajan enemmän vahinkoa lapselleen. Miten ap kuvittelee teinin tällä menolla selviytyvät yo-kirjoituksista?

Mistä lähtien 19.30 on ollut yömyöhä? Sitä koulua kun käydään nykyään netin välityksesellä. Suurin osa kirjoista on sähköisiä.

Vierailija
91/154 |
10.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällö on taas täydellisten penskojen mammat koolla.

Teinit opiskelee öisin, just joo!

Vierailija
92/154 |
10.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mies77 kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eli kysymys ajankohdasta milloin kannettavalla istuminen illalla lopetettava.

Meillä takarajana on ollut klo19.30 mutta esim.eilen (ja ei ole ensimm kerta) teini ei vain suostunut siihen hommaansa lopettamaan, ei ollut kuulevinaankaan sanomistani asiasta, ei hievahtanutkaan, ei mitään. Lopulta klo20.30 lopetti jolloin minä olin jo "luovuttanut" ja nielin typerää oloani, raivoani ja palaa kurkustani kylmässä saunassa ylälauteella pimeässä istuen.

Ylipäänsä meillä on muodostunut ongelmaksi se ettei teini koe tarvetta "totella" jos kokee asian jotenkin järjettömäksi kuten itse sanoo, nasuillanviettoakin (on siis lukion ekalla) harmittelee kun "suostui" kotiintuloaikaan Hgin keskustasta lähtemään eli klo22.

Tuntuu että olen täysin kädetön, typerä ja vailla minkäänlaista "vaikutusvaltaa" enää häneen, mittariin tuli juuri viimekuussa 16v.

Kaikki sinällåän hyvin, ei valvo ruuduilla yöhön, ei rällää kylillä, hoitaa koulunsa kiitettävästi jne mutta on tässä nyt sellaisia juttuja tai piirteitä, että minä kihisen ja tunnen oloni tosi kurjaksi..

Minä tekisin teinille niin että ensin ei halunnut, mutta sitten oli pakko. Ja pakkokeinoissa mennäänkin niin pitkälle että on ihan oikeasti pakko! Jollei teini muuten usko kodin sääntöjä, lentäisi teinin kamat pihalle, ja avaimet vaihtuisi lukkoon. Kyllä se on lasten toteltava vanhempiaan, jollei tottele, menee sitten muualle tekemään oman päänsä mukaan.

Siis olet natsi? Meidän perheessä on selvitty keskustelemalla. Nuoret ovat järkeviä.

Vierailija
93/154 |
10.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vanhemmat päättävät säännöt lapsilleen kuten parhaaksi kokevat. Jos nuorelle on selitetty, miksi sääntö on olemassa ja hän ei sitä tottele, on turha ruveta vääntämään asiasta. Meillä nuori saisi istua koneella tottelemattomana sen yhden illan, vaikka kukonlauluun asti, en ryhtyisi riitelemään. Seuraavana päivänä ottaisin nuorelta pois rangaistukseksi jotain mielestäni sopivaa ja sen saisi takaisin keskustelun jälkeen jos totteleminen näyttäisi kiinnostavan nuorta jatkossa enemmän. Meillä on kukin teini kokeillut onneaan vain pari kertaa.

Kai ymmärrät, etteivät nuoresi välttämättä halua olla enää yhteydessä sinuun tämän seurauksena?

Vierailija
94/154 |
10.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No on keskusteltu ja on kerrottu!!! Mutta kun ei näe mitään järkeä esim.tuossa deadline-rajassa ja piste. Silloin hän ei myöskään ns tottele eikä me asialle mitään mahdeta.

Ap

Minäkään en näe tuossa mitään järkeä että lukiolaisella on noin tiukat rajat. Meidän lukiolainen osaa itse päättää miten istuu koneella.

Ap, teinisi osaa ajatella omilla aivoillaan. 19.30 on ihan naurettava aika. Sopii ekaluokkalaiselle, mutta ei lukion ekalla olevalle.  Jospa Ap kasvaisit itse aikuiseksi.

Vierailija
95/154 |
10.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis 19.30 pitää laittaa tietokone kiinni? Oletko ihan tosissasi? Ei 16-vuotiaalle kelpaa enää perusteluksi "koska minä sanon!", vaan pitää olla joku järkevä syy. Tuo on ihan naurettavaa. Ei se teinisi aikuistu koskaan, jos ei tällaista diktaattorimeininkiä kapinoi.

Vierailija
96/154 |
10.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voisit olla lapseni kaverin äiti. Annoin tälle kaverille ohjeen, että kone kiinni klo 19.30 ja sen jälkeen takiaisena äidin kimppuun ja kysymään koulujuttuja. Koko illan ajan! Äiti neuvomaan matematiikassa, äiti kertomaan, mitä (sähköisessä) kirjassa sanotaan sivulla 29, äiti kertaamaan englannin sanoja jne. Samalla teini kirjoittamaan käsin esseitä jne. ja todellakin pakottamaan äidin olemaan läsnä ja kanssaan koko ajan, koska jos haluaa estää opiskelun, niin sitten korvaa sen lapselleen toimimalla "googlena". Ihmeen harva aikuinen kestää sitä, että teini takertuu ja vie kaiken ajan. Ei kestänyt tuokaan äiti. Kun hän halusi katsoa televisiota, teini purskahti itkuun ja kysyi, että mitä sanon opettajalle huomenna, kun tehtävät on tekemättä. Niin äiti joutui jättämään oman ajan väliin ja auttamaan.

Miksi se lapsi tehnyt ajoissa läksyjään vaan väkisin odotti iltaan. Läksyt tehdään heti välipalan ja pikkulevon jälkeen. Ei enää illalla.

Varmaan siksi, että koulu päättyi klo 16.15, teini oli kotona noin klo 17, sitten ruokailu, kotityöt ja lepo, läksyjen kimppuun klo 18 alkaen. Jos jaksossa on 6 eri ainetta, niin keskimääräisenä iltana läksyjä on kolmesta aineesta, luettaviasivuja 10-15 / aine jne. eikä ne tehtävät lukiossa enää ole 2-4 pientä rasti ruutuun -tehtävää. Helposti saa läksyihin käytettyä 1.5  tuntia, jos tekee työnsä tunnollisesti.

Ja aina ei tuo 1.5 tuntia edes riitä, riippuu tietenkin ainevalinnasta.

Vierailija
97/154 |
10.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

16 vuotias ei ole enää lapsi. Sen ikäinen voisi jo asua omillaan, vaikka opiskelupaikkakunnalla.

Kotiintuloajat ymmärrän, tosin niistäkin voi mielestäni keskustella, ja jos nuori on jossain turvallisessa paikassa, niin hakea sitten vaikka myöhemmällä kotiin tarvittaessa.

Mutta koneen käyttö, pukeutuminen, hiustyyli, yms yms ovat kyllä asioita joista tuon ikäisen täytyy saada itse päättää.

Ohajata ja.neuvoa voi, päätös on nuoren.

Mielestäni tuo menee jo epäterveen vallankäytön puolelle, jos vanhempi.ei.anna nuoren yhtään elää itse omaa elämäänsä

Vierailija
98/154 |
10.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vanhemmat päättävät säännöt lapsilleen kuten parhaaksi kokevat. Jos nuorelle on selitetty, miksi sääntö on olemassa ja hän ei sitä tottele, on turha ruveta vääntämään asiasta. Meillä nuori saisi istua koneella tottelemattomana sen yhden illan, vaikka kukonlauluun asti, en ryhtyisi riitelemään. Seuraavana päivänä ottaisin nuorelta pois rangaistukseksi jotain mielestäni sopivaa ja sen saisi takaisin keskustelun jälkeen jos totteleminen näyttäisi kiinnostavan nuorta jatkossa enemmän. Meillä on kukin teini kokeillut onneaan vain pari kertaa.

Kai ymmärrät, etteivät nuoresi välttämättä halua olla enää yhteydessä sinuun tämän seurauksena?

Siis omilleen muuton jälkeen

Vierailija
99/154 |
10.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihmettelen kovasti tätä, että palstalla jolla suurin osa (ainakin omien sanojensa mukaan) tekee toimistotyötä tai vähintään käyttää konetta muuten osana työtään, ei ymmärretä että se läppäri on lukiolaiselle työväline, ei lelu. Totta kai on mahdollista, että lukiolainenkin notkuu koneella liian myöhään tekemättä ei-mitään, mutta se lukiolainen tekee koneellaan myös koulutehtäviä, eikä sitä todellakaan keskeytetä siksi että vanhempi on päättänyt jonkun absurdin aikarajan. Jos läksyjen teossa menisi jatkuvasti yömyöhään, alkaisin selvittää onko tehtävät ylipäänsä jätetty liian myöhäiseksi, onko valittu liikaa liian työllistäviä kursseja samaan jaksoon vai mistä on kyse. Mutta ensisijainen ajatus on, että teinin kanssa ensin keskustellaan, eikä vain ladota typeriä sääntöjä vain siksi "mutku mä sanon näin".

Vierailija
100/154 |
10.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onpas täällä sallivaa porukkaa! Myös meillä laitetaan kiinni kaikki sometus yms. härpäkkeet 2h ennen nukkumaanmenoa. Nukkumaan mennään arkisin klo 22.00 (14 vuotias lapsi). Televisiota ei katsota ellei sieltä tule jotakin oikeasti kiinnostavaa eikä vain huudateta sitä taustalla tai surffata kanavilla. Hyvin ehtii tehdä läksyt 3 harrastuksen lisäksi. Lukioikäisenä kyllä voimme joustaa silloin kun on tarve, mutta mitään      " kone vapaasti käytettävissä" tyyliä meille ei tule. Täysi-ikäisenä itsekseen asuvana tehkööt mitä lystää, sitä ennen "sitä kuusta kuuleminen jonka juurella asunto"!

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kolme yhdeksän