Miten toimisit teinin kanssa seur tilanteessa?
Eli kysymys ajankohdasta milloin kannettavalla istuminen illalla lopetettava.
Meillä takarajana on ollut klo19.30 mutta esim.eilen (ja ei ole ensimm kerta) teini ei vain suostunut siihen hommaansa lopettamaan, ei ollut kuulevinaankaan sanomistani asiasta, ei hievahtanutkaan, ei mitään. Lopulta klo20.30 lopetti jolloin minä olin jo "luovuttanut" ja nielin typerää oloani, raivoani ja palaa kurkustani kylmässä saunassa ylälauteella pimeässä istuen.
Ylipäänsä meillä on muodostunut ongelmaksi se ettei teini koe tarvetta "totella" jos kokee asian jotenkin järjettömäksi kuten itse sanoo, nasuillanviettoakin (on siis lukion ekalla) harmittelee kun "suostui" kotiintuloaikaan Hgin keskustasta lähtemään eli klo22.
Tuntuu että olen täysin kädetön, typerä ja vailla minkäänlaista "vaikutusvaltaa" enää häneen, mittariin tuli juuri viimekuussa 16v.
Kaikki sinällåän hyvin, ei valvo ruuduilla yöhön, ei rällää kylillä, hoitaa koulunsa kiitettävästi jne mutta on tässä nyt sellaisia juttuja tai piirteitä, että minä kihisen ja tunnen oloni tosi kurjaksi..
Kommentit (154)
toinen ankara äiti kirjoitti:
Onpas täällä sallivaa porukkaa! Myös meillä laitetaan kiinni kaikki sometus yms. härpäkkeet 2h ennen nukkumaanmenoa. Nukkumaan mennään arkisin klo 22.00 (14 vuotias lapsi). Televisiota ei katsota ellei sieltä tule jotakin oikeasti kiinnostavaa eikä vain huudateta sitä taustalla tai surffata kanavilla. Hyvin ehtii tehdä läksyt 3 harrastuksen lisäksi. Lukioikäisenä kyllä voimme joustaa silloin kun on tarve, mutta mitään " kone vapaasti käytettävissä" tyyliä meille ei tule. Täysi-ikäisenä itsekseen asuvana tehkööt mitä lystää, sitä ennen "sitä kuusta kuuleminen jonka juurella asunto"!
Nää on just näitä jotka nuokkuu sit tunneilla, kun yöt on vietetty koneella.
Ei ne jaksa tuntityöskentelyyn panostaa.
Härskeimmät tyypit räplää kännykkää kun pitäis tehdä tehtäviä.
Luojan kiitos et ollu mun äiti...
Siis miten voi ap:lle osoitettuun kritiikkiin sanoa vastalauseeksi ettei yömyöhään asti kuulu olla koneella? Eihän kukaan ole niin väittänytkään, vai alkaako yömyöhä teistä kahdeksalta?
Moni 16-vuotias asuu jo omillaan! Lopettakaa lukioikäisten jatkuva hyysääminen. Ehkä hyvä tuossa iässä oppiakin, mikä on riittävä aika koneella.
Vierailija kirjoitti:
Siis miten voi ap:lle osoitettuun kritiikkiin sanoa vastalauseeksi ettei yömyöhään asti kuulu olla koneella? Eihän kukaan ole niin väittänytkään, vai alkaako yömyöhä teistä kahdeksalta?
En mä ole niin sanonut. Sanoin että on liian tiukat rajat tietokoneen käyttöön, mitä tulee aikaan. Sanoin myös että rajoja on toki hyvä olla, että ei oo ok. Jatkuvasti yömyöhään dataa.
Täällä se tottakai käännetään niinkuin nyt käännetään!?
Riippuu ihan teinistä, mutta omallani toimii se, että jos ei mene nukkumaan kun sanoo vaikka 11 aikaan illalla että kannattaisi mennä jo sänkyyn, niin itseppähän huomaa seuraavana aamuna. Ei kovin montaa kertaa valvo sitten enää. Hän on kuitenkin jo melkein täysikäinen, itse asuin tuonikäisenä jo pois kotoa ja sain olla ruudun äärellä just niin kauan kuin huvitti. Kyllä sitä nukkumaanmenoaikaa on toitotettu sen 16 vuotta jo, että eiköhän se jo riitä- jos ei itse tajua, niin sitten on väsynyt seuraavana päivänä.
Siis vähän sellaista itse oppimista jo pitäisi olla tuossa iässä. Ei tietystikkään toimi kaikilla, jotkut vain kaipaavat sitä sanomista, mutta missä vaiheessa se sitten lopetetaan, kun teini muuttaa pois kotoa? Pikkuhiljaa pitäisi itsenäistyä ja jos 16v ei itse tajua että ruudun äärellä ei kannata koko iltaa olla, niin kyllä hän sen jossain vaiheessa tajuaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En mä ole niin sanonut. Sanoin että on liian tiukat rajat tietokoneen käyttöön, mitä tulee aikaan. Sanoin myös että rajoja on toki hyvä olla, että ei oo ok. Jatkuvasti yömyöhään dataa.
Sitten vastaukseni ei varmaan koskenut sua vai mitä?
Vierailija kirjoitti:
Itse olen suht tiukka äiti, joten jos niskurointia on havaittavissa, rangaistukset sen mukaan, eli jos ruutua ei laiteta sovittuun aikaan pois, ruudut takavarikkoon seuraavana päivänä. Jos kotiintuloaikoja ei noudateta, ulos ei lähdetä. Sitten taas jos sovituissa ohjeissa pysytään, voidaan neuvotella yksittäisiä etuuksia esim pe tai la saa olla pidempään ruudulla ja arkena saa olla pidempään kavereiden luona tms olettaen ettei koulu kärsi siitä.
Onko kivaa leikkiä pomoa kotona? Töissä tuskin pystyt sitä tekemään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Herra isä että on kiukkuista porukkaa :)
Suo anteeksi ja hyvää viikonloppua! Tekee varmaan sulle ainakin hyvää?!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suo anteeksi ja hyvää viikonloppua! Tekee varmaan sulle ainakin hyvää?!
En mä ole kiukkuinen, lähinnä hämmentää miksi kuvittelit mun puhuvan juuri susta kun tässä on kumminkin kahdeksan sivun verran keskustelua :D
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suo anteeksi ja hyvää viikonloppua! Tekee varmaan sulle ainakin hyvää?!En mä ole kiukkuinen, lähinnä hämmentää miksi kuvittelit mun puhuvan juuri susta kun tässä on kumminkin kahdeksan sivun verran keskustelua :D
Ehkä se oikeakin sulle vielä vastaa?
Sitä odottaessa voit nyt jaksaa yksin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suo anteeksi ja hyvää viikonloppua! Tekee varmaan sulle ainakin hyvää?!En mä ole kiukkuinen, lähinnä hämmentää miksi kuvittelit mun puhuvan juuri susta kun tässä on kumminkin kahdeksan sivun verran keskustelua :D
Ehkä se oikeakin sulle vielä vastaa?
Sitä odottaessa voit nyt jaksaa yksin.
Jos täällä olisi joku yksittäinen "oikea" johon olisin alkuperäisessä viestissäni viitannut, olisin lainannut hänen viestiään. Tämä "annetaanko lapsien sitten päättää itse säännöt ja valvoa yöt läpeensä" -tyylinen kommentointi vaan tuntuu olevan sen verran laajamittaista että arvelin erillisen, yleisen viestin olevan parempi. Tavoitteenani oli siis lähinnä yleinen keskustelu aiheesta, ei kenenkään yksittäisen kommentoijan vastauksen odottelu.
Ap tuo raja on naurettava. Teet hallaa keksimällä mielivaltaisia ja turhia sääntöjä. Ja tottakai auktoriteetti kärsii jos tottekemattonuuden seuraus on se että toteat ettet voi mitään. Jos jostain syystä meillä olisi tuollainen ongelma (ei vielä ainakaan, lapset pienemmät), miettisin ensin onko säännössä järkeä, onko tämä asia jossa voisin joustaa. Jos sille on hyvä peruste ja asia on ehdoton, niin silloin otetaan seuraukset käyttöön. Sitten kone otetaan pois ja saa käyttää korkeintaan läksyihin. Mutta jos syytä ei ole, syö vaan kunnioitusta käyttää valtaansa turhaan. Taidat itsekin pitää sääntöä tyhmänä kun et pidä siitä kiinni.
Mulla on kolme lasta. Vanhin aloitti lääkiksen syksyllä. Nuorin on ysillä ja keskimmäinen lukion tokalla.
En ole rajoittanut sen enempää kännyköitä, pelaamista, kotiintuloja 12-13v jälkeen. Siihen mennessä olivat oppineet, että miten ollaan.
Joskus keskimmäinen on yötä myöten kaverilla leffaa katsomassa tai urheilua (nhl). Laittaa aina viestiä ja kertoo missä on ja että tulee vaikka kolmelta. Yöllä. Kyllä.
Ja se sopii viikonloppuisin ja lomilla. Arkena on kotona viimeistään kymmeneltä. Koskaan ei ole tarvinnut käskeä. Pitää sitä itse hyvänä aikana.
Välillä valvovat liian myöhään, mutta väsyneenä on kouluun mentävä. Joten sen verran on järkeä jo tullut, että tajuavat mennä yleensä ajoissa.
Kertovat myös asioistaan ja jos on otettu olut tai kaksi. Kännissä ei kukaan ole koskaan tullut kotiin. Ja tuskin tulee, kun kaveripiirissä ei ole kovinkaan kännäävää porukkaa.
Lääkisläinen kokeili lukiolaisen myös pilveä ja kertoi sen itse jälkikäteen. Sanoi,että haluaisin varmaan tietää.
Tiukat rajat on siinä, että ketään ei saa kiusata, osallistua siihen tai olla muuten ikävä lähimmäinen muille. Kunnioitusta vaadin ja sitä ei saa muuten kuin antamalla myö itse.
Omasta mielestäni mun lapset on ihan huippukivoja ihmisiä.
Vittu mikä natsi, toivottavasti oot provo :D Nyt järki käteen... Kahden vuoden päästä täysikänen, kyllä pitää antaa huolehtia omista tekemisistään. Tuo kotiintuloaikakin siinä rajoilla että onko mitään järkeä, kaiketi enemmän kun siinä että rajoitat toisen sosiaalista elämää jne. (tietokoneen käyttö) samanlaisilla säännöillä kun minun 8-vuotiasta siskoani rajoitetaan.
Haluaisin puhdistaa natsien mainetta sen verran että tuo käyttäytymisesi ei ole natsien kaltaista käyttäytymistä vaan paljon pahempaa. Natseilla oli terveet elämäntavat ja hyvä järjestys. Tuomitsen toki juutalaisten kansanmurhan en ole sydämetön natsien puolustaja mutta totuus on että keskiverto natsi eli hyvää ja tervettä elämää tuskin edes tiesi holokaustista
Mietin miksi kone on tässä ajateltu paholaisesta seuraavaksi, että sen käyttöä täytyy jotenkin kauheasti rajoittaa. Omalla lapsellani on ollut kone vapaasti käytössä 5-vuotiaasta (tai siitä lähtien on ollut oma kone) ja tässä 12 vuoden aikana konetta on käytetty todella moneen eri juttuun. Toki 5-vuotias ei osannut sillä mitään kovin ihmeellistä tehdä, alkuun taisi tehdä jotain nettipalapelejä ja muistan sen kerran kun lapsi tuli luokseni ja sanoi, että etusormi on kipeä. Oli tehnyt palapelejä vähän liian innolla ja hiirisormi oli väsynyt <3
Myöhemmin tuli toisenlaisia pelejä kuvioihin ja muistan yhdenkin kalanristeytyspelin, jossa niitä kaloja risteytettiin hartaudella että saatiin eri ominaisuuksia ja lapsi piirsi ruutupaperille taulukon, johon merkkasi mitä ominaisuuksia tulee eri kaloja risteyttämällä. Sitten oli Sailor Moon -kausi, jolloin tapitti YouTubesta Sailor Moonia englanniksi dubattuna. Välillä pelasi Nintendolla Zelda-pelejä ja katsoi vaikeisiin kohtiin apuja YouTubesta. Tämä Zelda-intoilu laajeni myös musiikin puolelle. Kaverin kanssa katsottiin jostain nettikaupasta okariinat ja nuotit ja sitten ihan intona opettelivat soittamaan okariinoillaan Zelda-melodioita.
Välillä oli ahkeraa askartelua lasihelmien kanssa. Niistä tehtiin jos jonkinlaista pientä elukkaa tai lohikäärmeitä. Ohjeita löytyi netistä ja välillä tultiin minulta kysymään, voiko Amazonista tilata ohjevihkosia.
Piirustusharrastukseenkin on katsottu vaikka minkälaisia ohjevideoita YouTubesta. 13-vuotiaana sai piirtopöydän joululahjaksi ja sen mukana tuli myös ohjelmisto. Siinä oli opettelua pitkäksi aikaa ja tietokoneen & piirtopöydän kanssa on syntynyt vaikka minkälaisia taideteoksia. Näitä on myös jaettu muiden harrastelijoiden nähtäväksi DeviantArtissa, saatu palautetta ja annettu palautetta toisille.
(jatkuu)
(jatkoa)
Nyt on piirtäminen jäänyt vähemmälle ja käsityöt ovat tulleet tilalle. Siihenkin on netistä löytyneet ohjeet, vaikka yhden opaskirjan annoin joululahjaksikin. Teini tekee välillä käsitöitä netissä olevan ohjeen perusteella ja silloin se läppäri tai iPad on siinä auki koko ajan, että pystyy seuraamaan ohjetta. Myös jonkun Harry Potter -aiheisen ristipistotyön teki, mihin ensin suunnitteli tietokoneella kuvion, printtasi sen ja sitten teki sen ristipiston oman ohjeensa perusteella.
Meidän lapsi on vielä jotenkin maagisesti oppinut englannin kielen tietokoneen kautta. Pari vuotta hän oli englanninkielisessä päiväkodissa ja sai sieltä pohjan, mutta sitten englantia ei ollut koulussa ollenkaan ennen kuin vasta viidennellä luokalla. Kuitenkin jo neljän vuoden jälkeisenä kesänä hän alkoi lukea kirjoja englanniksi. Aloitti Percy Jacksoneista ja sen jälkeen tuli Harry Potter. Tämä koko kuvio tapahtui jotenkin minun selän takana niin etten edes huomannut. Joskus hän kyseli yksittäisiä sanoja, mutta olin todella yllättynyt kun yhtäkkiä hän alkoi jo lukea kirjoja englanniksi.
Näiden kaikkien harrastusjuttujen lisäksi tietokoneella on tietenkin katseltu jotain ihan hömppäohjelmia ja pelailtu pelejä, jotka eivät välttämättä ole niin opettavaisia. En siis väitä, että tietokone olisi pelkkä hyötykäyttölaite. Viihteelläkin on oma osansa, mutta todella paljon siitä tietokoneella käytetystä ajasta on käytetty monipuolisiin harrastuksiin. Lisäksi kaikki kouluhommat siihen päälle.
Kymmensormijärjestelmänkin lapsi opetteli jo joskus alaluokilla. Oli kai jostain hoksannut, että isä ja äiti kirjoittavat nopean näköisesti ja halusi itsekin opetella. Netistä löysi sitten ohjelmia, joilla voi tätäkin harjoitella ja oppi kymmensormijärjestelmän sitä kautta.
Kirjallisen kauden unohdin kokonaan, kun siitä on jo vuosia. Jossain vaiheessa kirjoitti ihan vimmattuna jotain Harry Potter -aiheista fan fictioniä. Englanniksi. Ja tietenkin luki myös muiden harrastajien kirjoittamia juttuja. Tämäkin oli sellainen harrastus, mistä en itse ollut koskaan edes kuullutkaan ja ilman tietokonetta lapsi ei olisi varmasti törmännyt tällaiseen, saati intoutunut kirjoittelemaan.
Olisin varmaan minäkin ollut huolissani, jos lapsi vain olisi pelannut ja ollut ihan koukussa johonkin peliin, eikä elämässä olisi ollut mitään muuta. Mutta kun tietokoneen käyttö on ollut niin monipuolista, olen enempi vain ihmetellyt, miten lapsi löytääkin aina uusia juttuja ja miten innostuukin eri asioista ja löytää eri väyliä toteuttaa itseään.
no jaa, koitetaan avata vähän tätä...
siis jos sen lapsen mielestä annetut säännöt on typeriä eikä siksi tottele, nii keskustelkaa miks ne on typeriä. ja sitte miettikää et voisko muuttaa jotenkin, koska sanonpa vaa et about 5 vuotta sitten (tai, kauhun väristys, 9 vuotta sitte) jos mun vanhemmat ois ottanu herneen nenään siitä etten lopettanu dataamista puol kaheksalt illalla, nii siin todekkaki ois menny kaikki respectit. ei millään pahal mut oma näkökulma "ongelmanuorena" olleelta
Ei herranjumala ei lukiossa oleva 16-vuotias enää tarvitse mitään ruutuaikoja! :D En voi kun nauraa... ala-aste meininkiä