Miten toimisit teinin kanssa seur tilanteessa?
Eli kysymys ajankohdasta milloin kannettavalla istuminen illalla lopetettava.
Meillä takarajana on ollut klo19.30 mutta esim.eilen (ja ei ole ensimm kerta) teini ei vain suostunut siihen hommaansa lopettamaan, ei ollut kuulevinaankaan sanomistani asiasta, ei hievahtanutkaan, ei mitään. Lopulta klo20.30 lopetti jolloin minä olin jo "luovuttanut" ja nielin typerää oloani, raivoani ja palaa kurkustani kylmässä saunassa ylälauteella pimeässä istuen.
Ylipäänsä meillä on muodostunut ongelmaksi se ettei teini koe tarvetta "totella" jos kokee asian jotenkin järjettömäksi kuten itse sanoo, nasuillanviettoakin (on siis lukion ekalla) harmittelee kun "suostui" kotiintuloaikaan Hgin keskustasta lähtemään eli klo22.
Tuntuu että olen täysin kädetön, typerä ja vailla minkäänlaista "vaikutusvaltaa" enää häneen, mittariin tuli juuri viimekuussa 16v.
Kaikki sinällåän hyvin, ei valvo ruuduilla yöhön, ei rällää kylillä, hoitaa koulunsa kiitettävästi jne mutta on tässä nyt sellaisia juttuja tai piirteitä, että minä kihisen ja tunnen oloni tosi kurjaksi..
Kommentit (154)
Mulla oli suhteellisen tiukat säännöt, esim kotiintuloaikojen kanssa. Vasta ammattikoulussa taisi olla klo 21. Mutta sitten jo 17-18v sain ihte päättää miten mennään. Ja aina tultiin sanomaan jos roikuin liikaa koneella tai telkkarissa nenä kiinni. Mutta klo 19.30 ?! Kaikki koulujutut on nykyään koneella ja se on tätä päivää. Teinit keskustelee siellä ihan niinkuin aikuisetkin. On Instagramit, Facet, Snäpchatit yms. Aivan liian aikaisin kielletään tuon ikäiseltä. Ei lapsesi ole enää 10v. Ja ihan oikeasti KAIKKI koulujutut on netissä. Meillä saatiin lukiossa omat koneet ihan sitä varten koululta kun kirjatkin oli siellä.(joo kävin amiskaa ja lukiota) Minun mielestäni on tärkeämpää huolehtia, että tekee muutakin kuin on netissä tai katsoo telkkaria esim. ulkoilee ja näkee kavereitaan muutenkin. mutta onhan tuo tosi aikaisin teinille laittaa käytännössä koko sosiaalinen elämä pois ja varsinkin lukiolaisen koulujutut on TOSI aikaa vieviä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä otan kännykän ja kannettavan klo. 23.00, pois.
Ennen pyysin että rupeaa nukkumaan ja koneet kiinni. Saattoi laittaakin, mutta kun itse nukuin niin teini valvoi koneella tai pelas kännykällä.
Nyt siis otan ne yöksi pois ja se on toiminut.
Entä sitten kun nämä 16v muuttavat muutaman vuoden päästä kotoa?
Huhhuh sitä meininkiä naapureiden näkökulmasta, kun äidin helmoissa kasvaneet pääsevät vapauteen ja elävät kuin villit varsat pellossa. Siinä taloyhtiön hallitus on pää pyörällä, mistä pitäisi aloittaa, kun perusnuori ei ole saanut kotoa vapautta ja vastuuta kannattevaksi.
No, mun lapsi in juurikin 16 vuotias.
Hommat ei nyt vaan pelaa niin että yöt valvotaan koneella ja aamulla myöhästytään sen takia jatkuvasti koulusta tai ollaan kokonaan pois.
Meillä poika on itsekin nyt huomannut että ei jää mistään paitsi, vaikka nukkuu yönsä ja on aamulla kivempi nousta hyvin nukkuneena ylös.
Osaan mä antaa siimaa ja jossain välissä katsotaan taas miten käy kun en rajoita poikaa mitenkään.
Viikonloppuisin saa pitää yötkin masiinansa.
Vierailija kirjoitti:
Onko ap tosiaan tämän palstan ainoa, joka osaa kasvattaa ja ottaa vastuuta lapsestaan?! Pointsit hänelle siitä, että edes yksi nuori saa hyvän ja kunnollisen kasvatuksen eikä opi yömyöhään kukkuvaksi nettipullamössöksi.
Ja ap, vastaus kysymykseesi: kone hetkeksi takavarikkoon, jos sitä ei osaa käyttää.
Vastuunoton ja kasvattamisen sijaan ap tekee koko ajan enemmän vahinkoa lapselleen. Miten ap kuvittelee teinin tällä menolla selviytyvät yo-kirjoituksista?
Vierailija kirjoitti:
Onko ap tosiaan tämän palstan ainoa, joka osaa kasvattaa ja ottaa vastuuta lapsestaan?! Pointsit hänelle siitä, että edes yksi nuori saa hyvän ja kunnollisen kasvatuksen eikä opi yömyöhään kukkuvaksi nettipullamössöksi.
Ja ap, vastaus kysymykseesi: kone hetkeksi takavarikkoon, jos sitä ei osaa käyttää.
Ei nettiaikaa pidä mitenkään rajoittaa.
Mitä se nuori saa tehdä sen 19.30 jälkeen? Iltapala ja pesu ja nukkumaanko? Vai tekan ja kännykän ääreen?
Vierailija kirjoitti:
Voisit olla lapseni kaverin äiti. Annoin tälle kaverille ohjeen, että kone kiinni klo 19.30 ja sen jälkeen takiaisena äidin kimppuun ja kysymään koulujuttuja. Koko illan ajan! Äiti neuvomaan matematiikassa, äiti kertomaan, mitä (sähköisessä) kirjassa sanotaan sivulla 29, äiti kertaamaan englannin sanoja jne. Samalla teini kirjoittamaan käsin esseitä jne. ja todellakin pakottamaan äidin olemaan läsnä ja kanssaan koko ajan, koska jos haluaa estää opiskelun, niin sitten korvaa sen lapselleen toimimalla "googlena". Ihmeen harva aikuinen kestää sitä, että teini takertuu ja vie kaiken ajan. Ei kestänyt tuokaan äiti. Kun hän halusi katsoa televisiota, teini purskahti itkuun ja kysyi, että mitä sanon opettajalle huomenna, kun tehtävät on tekemättä. Niin äiti joutui jättämään oman ajan väliin ja auttamaan.
Miksi se lapsi tehnyt ajoissa läksyjään vaan väkisin odotti iltaan. Läksyt tehdään heti välipalan ja pikkulevon jälkeen. Ei enää illalla.
Kuule hyvä äiti! On tavattoman positiivista kun kuulen kuinka hyvä ja välittävä on asenteesi tähän nuoreen.
Nyt on vain koko nuoren ikävaihe sellainen kuitenkin jolloin hän etsii oman elämänsä sääntöjä mutta vielä helmoissasi ollen. Että hän löytäisi omat rajansa hänen täytyy testata niitä ensin sinun rajoihisi.
Tämä venyttäminen on hänelle nyt eräänlainen kehityksellinen pakko että hän pääsisi henkisesti irti kodistanne. Se on sen harjoittelua ja koeta ymmärtää se sellaisena. Vaikka hän ei tottele sinun rajojasi niin SINUN TULEE PITÄÄ oma mielipiteesi niistä.
Mutta niin kauan kun olet hänestä kodissasi vastuussa voit pyytää häntä noudattamaan suurpiirteisesti sanottuna TÄRKEITÄ sääntöjä kuten: ilmoittautumisvelvoite vähintäin jos menee yli, jne.
Ole onnellinen että sinulla on näin terve nuori joka uskaltaa ottaa elämäänsä haltuun. Hön selviää kyllä mutta selviätkö sinä siitä irtiotostaan?
Jos sidot häntä liikaa hän ottaa oman tilan vaikka anoreksialla tai tekemällä provoavasti huonojakin päätöksiä.
Koeta ymmärtää että hän ei tarvitse ohjeitasi ja toisaalta tarvitsee niitä vielä pitkään, älä hylkää häntä omissa valinnoissaan suuttumalla sillä hänen elämä on häntä varten ei sinua!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voisit olla lapseni kaverin äiti. Annoin tälle kaverille ohjeen, että kone kiinni klo 19.30 ja sen jälkeen takiaisena äidin kimppuun ja kysymään koulujuttuja. Koko illan ajan! Äiti neuvomaan matematiikassa, äiti kertomaan, mitä (sähköisessä) kirjassa sanotaan sivulla 29, äiti kertaamaan englannin sanoja jne. Samalla teini kirjoittamaan käsin esseitä jne. ja todellakin pakottamaan äidin olemaan läsnä ja kanssaan koko ajan, koska jos haluaa estää opiskelun, niin sitten korvaa sen lapselleen toimimalla "googlena". Ihmeen harva aikuinen kestää sitä, että teini takertuu ja vie kaiken ajan. Ei kestänyt tuokaan äiti. Kun hän halusi katsoa televisiota, teini purskahti itkuun ja kysyi, että mitä sanon opettajalle huomenna, kun tehtävät on tekemättä. Niin äiti joutui jättämään oman ajan väliin ja auttamaan.
Miksi se lapsi tehnyt ajoissa läksyjään vaan väkisin odotti iltaan. Läksyt tehdään heti välipalan ja pikkulevon jälkeen. Ei enää illalla.
Jos pääsee neljältä kotiin, on viideltä kotona, kuudelta aloittelee läksyjä.. et oo lukiota vissiin käynyt?
Olen itse joutunut murehtimaan nyt 14-vuotiaan poikani tietokonepelaamista ja nyt hänellä on aikalukko, joka sammuttaa koneen su-to klo 22. Suoraan sanoen en olisi VÄHÄÄKÄÄN huolissani, jos pari vuotta vanhempi istuu tietokoneella 20.30 ja suoriutuu koulusta kiitettävästi! En oikein ymmärrä ap:n logiikkaa. Tulee väkisinkin mieleen, onko hänellä jäänyt jokin hirveä kontrollointi päälle eli jos lapsi/nuori ei tottele heti ja mukisematta, jotain kauheaa tapahtuu heti. Ei tapahdu. Monet vanhemmat on peloteltu puolikuoliaiksi sillä, että he ja vain he ovat vastuussa lapsesta täysi-ikään asti ja maailmassa on kamalia vaaroja, jotka hyökkäävät heti niskaan, jos vähänkään joustaa. Tietokone nielee lapsen tai vähintäänkin lapsi pistää ranttaliksi, koska vanhempi on menettänyt auktoriteettiasemansa. Tietyt rajat on oltava joo ja kuten meillä kävi, tietokone voi aiheuttaa vaikeuksia, mutta ap:n pitäisi nyt REALISTISESTI tutkia lapsensa tilannetta ja miettiä, onko siinä mitään hälyttävää.
Vierailija kirjoitti:
Meillä vajaa vuotta vanhempi teini kertoi maanantai iltana viettäneensä koneella yli klo 24, kun eilen oli kokeet. Ja hyvin oli mennyt.
Eikö tosiaan jotkut ymmärrä, että se kone on tämän päivän koululaisen työväline? Ja niinkö vähän olette kiinnostunut lastenne koulusta?
Etkös sä maksa hänen netin ja puhelimen. Purkki jemmaan vähäksi aikaa ja nettiin rajoitus ja / tai salasana.
Vierailija kirjoitti:
Etkös sä maksa hänen netin ja puhelimen. Purkki jemmaan vähäksi aikaa ja nettiin rajoitus ja / tai salasana.
Tämä ja tietokone kielto kuukaudeksi. Eiköhän ala säännöt maistumaan kun ei kuukauteen pääse koulutehtäviä tekemään. Ei myöskään katkeroita nuoren mieltä vanhempaa kohtaan.
Jos monella/ruudun ääressä olo vaikuttaa siihen, miten nopeasti hän kykenee nukahtamaan, niin silloin on syytä keskustella. (Esim. Minun ei kannata olla koneella pariin tuntiin ennen nukkumaanmenoa.)
Aika tiukalta kuulostaa tuo 19.30. Antaisin kyllä normaalistikin pidemmän ajan, ja jos tärkeitä kouluprojekteja, niin sit vielä pidemmän ajan.
Ulkoileeko/liikkuuko teinisi myös? Jos muuten elämä on passiivista ja ei tee mitään muuta kuin koulujuttuja, niin sitten ymmärrän huolen. Muuten en oikein näe syytä hermostua.
Toki vanhempia lähtökohtaisesti pitää totella, mutta kyllä niiden vanhempien käskyjenkin pitäisi olla jollain tapaa järjellisiä, jotta teini kunnioittaisi niitä.
No huhhuh. Oma äitini oli todella ruutuvastainen, ensimmäinen laajakaista hankittiin kun olin 11 ja koneita oli vain yksi. Sain oman koneen n. 13 vanhana ja silloin vanhemmat laittoivat kymmeneltä modeemin pois päältä ja annoin kännykkäni kaappiin yöksi. Mutta lukioon mennessä tästä luovuttiin, koska 16 on jo melkein aikuinen ja koulutöitä joutui välillä tekemään yömyöhään, puhelimelta kuuntelin rauhallisempi musiikkia sängyssä. Toki paimensivat sänkyyn jos esim. heräsivät vessaan aamuyöllä ja olin vieläkin koneella. 17-vuotiaana sain olla ihan vapaasti niin myöhään kuin halusin. En kasvanut kieroon ja sain lakin hyvin arvosanoin.
Eli tiivistettynä, ap on natsi.
Meen istumaan teinin viereen. Jos on koneella, niin minäkin olen;) Kyselen kuulumisia ja pian teini ei enää viihdykään koneellaan.
Todella aikaiset on teillä rajat. Meillä lukiolainen 16v muisti klo 21.30, että yks äidinkielenjuttu on vielä tekemättä ja paineli koneelle sitä kirjoittamaan. Sitten pelaili hetken ja katsoi jotain sarjaa. Klo 23 kun menin itse nukkumaan kävin sanomassa, että nyt kone pois, vaikka koulu alkaakin huomenna vasta ysiltä. Oletan että totteli. Poika on ihan hyvä koulussa, urheilee paljon ja hyvin meillä on aikaa myös jutella. Kokisin, että se olisin nuoren kiusaamista jos käskisin noin aikaisin kuin sinä koneelta pois.
Vierailija kirjoitti:
Meen istumaan teinin viereen. Jos on koneella, niin minäkin olen;) Kyselen kuulumisia ja pian teini ei enää viihdykään koneellaan.
Tekeehän teini saman silloin, kun sinulla on jotain tärkeää kesken?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mutta jos koulujutun deadline ei ole se seur päivä ja toisekseen kyseessä luonne joka hioo ja tekee ja hioo vaikka maailman tappiin tehtäviään. Ja lisäksi kurkkii samalla mm kännykkää yms joihin sitä aikaa kuluu myös.
Huokaus :(Ap
Kyllä koulutehtäviä pitää saada tehdä silloin kun niihin on motivaatiota ja jos saa valmiiksi ennen deadlinea niin se on vain mahtava ominaisuus ihmisessä. Itse ainakin olen jo teinistä asti saanut parhaiten asioita tehtyä juuri myöhään illalla ja tuollainen sääntö olisi järjetön. Anna lapsen tehdä ja hioa tehtäviään, jos hän haluaa! Siinä vaiheessa jos hän selkeästi ahdistuu tai väsyy, voi rajoittamista harkita, mutta muuten kuulostaa järjettömältä.
Kännykän kurkkiminen kesken kaiken on myös ihan ok, kuulostaa siltä että lapsesi nauttii tehtävien tekemisestä rauhalliseen tahtiin. Mitä ihmettä muuta hänen pitäisi sitten illat tehdä?
Katsoa ruutuaikanatsin kanssa telkusta realityshowta.
Entä sitten kun nämä 16v muuttavat muutaman vuoden päästä kotoa?
Huhhuh sitä meininkiä naapureiden näkökulmasta, kun äidin helmoissa kasvaneet pääsevät vapauteen ja elävät kuin villit varsat pellossa. Siinä taloyhtiön hallitus on pää pyörällä, mistä pitäisi aloittaa, kun perusnuori ei ole saanut kotoa vapautta ja vastuuta kannattevaksi.