Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten toimisit teinin kanssa seur tilanteessa?

Vierailija
09.11.2017 |

Eli kysymys ajankohdasta milloin kannettavalla istuminen illalla lopetettava.
Meillä takarajana on ollut klo19.30 mutta esim.eilen (ja ei ole ensimm kerta) teini ei vain suostunut siihen hommaansa lopettamaan, ei ollut kuulevinaankaan sanomistani asiasta, ei hievahtanutkaan, ei mitään. Lopulta klo20.30 lopetti jolloin minä olin jo "luovuttanut" ja nielin typerää oloani, raivoani ja palaa kurkustani kylmässä saunassa ylälauteella pimeässä istuen.
Ylipäänsä meillä on muodostunut ongelmaksi se ettei teini koe tarvetta "totella" jos kokee asian jotenkin järjettömäksi kuten itse sanoo, nasuillanviettoakin (on siis lukion ekalla) harmittelee kun "suostui" kotiintuloaikaan Hgin keskustasta lähtemään eli klo22.

Tuntuu että olen täysin kädetön, typerä ja vailla minkäänlaista "vaikutusvaltaa" enää häneen, mittariin tuli juuri viimekuussa 16v.

Kaikki sinällåän hyvin, ei valvo ruuduilla yöhön, ei rällää kylillä, hoitaa koulunsa kiitettävästi jne mutta on tässä nyt sellaisia juttuja tai piirteitä, että minä kihisen ja tunnen oloni tosi kurjaksi..

Kommentit (154)

Vierailija
141/154 |
13.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lukiossa jätin kaiken viime tinkaan. Monesti neljältä yöllä vääntämässä läksyjä tai lukemassa. Ois kai tuota järkevämminkin voinut toimia. Ikinä ei kotona ohjattu toimimaan, siis esim. Ekaluokallakaan ei ohjattu "tee läksyt...", piti vaan saada hyviä numeroita.

Omalle 8 luokkalaiselleni olen joutunut muutaman kerran valittamaan kun kokeisiin lukeminen on jäänyt viimeiseen iltaan/yöhön. Pidän itse tärkeänä, että nuori saa tarpeeksi unta.

Vierailija
142/154 |
13.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hallinnan tunnetta ja lapsen alistamista. Yäk mitä vanhemmuutta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
143/154 |
13.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pahoittelisin sitä, että olen kohdellut 16-vuotiasta kuin pikkulasta. Kulman takana potkaisisin itseäni nilkkaan ja kelailisin nopsaan, mitä muuta olen jättänyt huomaamatta. Omani (tyttö) on 16, enkä näe mitään syytä, miksi kieltäisin läskipäivät ja Netflixin. Nautin niistä itsekin.

Vierailija
144/154 |
13.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä 14-vuotias poika. Nettiaikaa ei ole rajoitettu, nukkumaan menee joka tapauksessa arkena 23 aikaan. Myöskään kotiintuloaikoja ei ole, tämä on kotona viihtyvää tyyppiä ja ollaan vaan tyytyväisiä, jos joskus on kylillä kavereiden kanssa iltaisin.

Vierailija
145/154 |
13.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ja sanottakoon vielä että hän menee ajoissa nukkumaan koska aamuisin klo soi jo ennen 06. Eli ei siinä voisikaan kovin myöhempään koneella istua.

Ap

No jos noin aikaisin herää, klo 22 nukkumaan ja 21:00 iltahommat, siihen mennessä läksyt ja kotityöt tehtynä. Eikö?

Vierailija
146/154 |
14.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kaikki sinällåän hyvin, ei valvo ruuduilla yöhön, ei rällää kylillä, hoitaa koulunsa kiitettävästi jne.

Mikäköhän se ongelma sitten oli? Jos vaikka löysäisit itse vähän pipoa. 

Vierailija
147/154 |
14.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

16v on tarpeeksi vanha päättämään, mihin vapaa-aikansa käyttää. Mitä tuon kellonajan jälkeen sitten saa tehdä? Katsoa telkkaria? Millä perusteella se on parempi kuin netissä olo? Vaikka ei ap tosin taida enää mihinkään vastata, liekö luovuttanut kun tajusi olevansa täysin kohtuuton idiootti.

Vierailija
148/154 |
14.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

16v oli ennen vanhaan jo aikuinen. Hän on jo lähes tarpeeksi vanha noudattamaan samoja sääntöjä kuin perheen aikuiset. Kaikki poikkeukset aikuisten säännöistä pitää olla hyvin perusteltuja. Pelkkä ”koska minä sanoin” ei enää riitä.

Vierailija
149/154 |
14.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

toinen ankara äiti kirjoitti:

Onpas täällä sallivaa porukkaa! Myös meillä laitetaan kiinni kaikki sometus yms. härpäkkeet 2h ennen nukkumaanmenoa. Nukkumaan mennään arkisin klo 22.00 (14 vuotias lapsi). Televisiota ei katsota ellei sieltä tule jotakin oikeasti kiinnostavaa eikä vain huudateta sitä taustalla tai surffata kanavilla. Hyvin ehtii tehdä läksyt 3 harrastuksen lisäksi. Lukioikäisenä kyllä voimme joustaa silloin kun on tarve, mutta mitään      " kone vapaasti käytettävissä" tyyliä meille ei tule. Täysi-ikäisenä itsekseen asuvana tehkööt mitä lystää, sitä ennen "sitä kuusta kuuleminen jonka juurella asunto"!

Onnistui tuo meilläkin yläasteella. Läksyt tehtiin koulussa. Ja yläasteella kirjat ovat kirjoja ei sähköisiä kirjoja.  Mutta lukiossa on pikkuisen eri tahti. Ne läksyt kun vaatii aikaa. Eli ne härpäkkeet on oltava käytettävissä. Klo 22-22.30 meilläkin mennään nukkumaan.

Meillä ysiluokkalainen ja kyllä niitä koneella tehtäviä projekteja vaan näkyy riittävän. Eli ei tulisi mieleenkään rajoittaa käyttöä.

Lukiolaisella lähes kaikki tehtiin läppärillä ja ainoa rajoitus oli se, että muidenkin piti päästä samalle koneelle, kun hänellä ei vielä ollut omaa.

Ei nuo tiukat rajoitukset oikein ole enää nykypäivää.

Vierailija
150/154 |
14.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä ysiluokkalainen ja kyllä niitä koneella tehtäviä projekteja vaan näkyy riittävän. Eli ei tulisi mieleenkään rajoittaa käyttöä.

Lukiolaisella lähes kaikki tehtiin läppärillä ja ainoa rajoitus oli se, että muidenkin piti päästä samalle koneelle, kun hänellä ei vielä ollut omaa.

Ei nuo tiukat rajoitukset oikein ole enää nykypäivää.

Nykyajan lukiolaisella täytyy kyllä ehdottomasti olla oma kone, ei siitä koulunkäynnistä tule muuten yhtään mitään. 

Vierailija
151/154 |
14.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

19.30, on mun mielestä liian aikaisin rajoittaa tietsikka-aikaa.

Mutta vapautta ja vastuuta voi antaa nuorelle vaikka koneella ei saisi yömyöhään notkua.

Itsekään en katsoisi hyvällä jos meidän teini yöt valvoisi laitteiden parissa.
Ihan varmasti takavarikoisin laitteet jos ei muu auttaisi.

Lapsi se on teinikin ja vanhempi on vastuussa edelleen myös sen teinin koulunkäynnistä ja sujumisesta osin.

Siinähän vanhempi ottaa hienosti vastuuta teininsä koulunkäynnistä, kun takavarikoi sen tärkeimmän työvälineen millä niitä koulujuttuja tehdään. Tulisiko mieleen takavarikoida nuoren koulukirjat, vihkot ja kynät kun hommat on kesken?

Tottakai ottaisin pois jos tyyli olisi se että jatkuvasti luettaisiin yöllä.

Meillä läksyt tehdään päivällä tai illan aikana, ei öisin. Yöt nukutaan että jaksetaan koulutunnit opiskella.

Kyllä jossain mättää jos jatkuvasti yöt vietetään koneiden parissa..

19.30 EI ole yö. Ei edes varsinaisesti ilta, vaan vasta alkuiltaa.

Vierailija
152/154 |
15.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saako teidän 16 vuotiaat juoda alkoholia?

Vierailija
153/154 |
18.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olet varmasti hyvä äiti, mutta kuitenkin vain ihminen, ja joskus sitä ihminen tekee pöljiä valintoja, luo kummallisia sääntöjä ja muutenkin on satunnaisesti aivokääpiö.

Jos olisin omaa äitiäni totellut kaikessa, olisivat omat teinivuoteni olleet hyvin erilaisia. Huonolla tavalla. Jotkut säännöt heijastivat äidin omia käsityksiä asioista, joista hän ei oikeasti tiennyt mitään.

Lapsesi on selvästi fiksu ihminen, osaa kyseenalaistaa ja jättää noudattamatta sääntöjä jotka ovat huonoja. Hän tulee olemaan eri mieltä kanssasi vielä monta monituista kertaa. Sellaista se on :)

Vierailija
154/154 |
18.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Perus teini

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kaksi kaksi