Miten toimisit teinin kanssa seur tilanteessa?
Eli kysymys ajankohdasta milloin kannettavalla istuminen illalla lopetettava.
Meillä takarajana on ollut klo19.30 mutta esim.eilen (ja ei ole ensimm kerta) teini ei vain suostunut siihen hommaansa lopettamaan, ei ollut kuulevinaankaan sanomistani asiasta, ei hievahtanutkaan, ei mitään. Lopulta klo20.30 lopetti jolloin minä olin jo "luovuttanut" ja nielin typerää oloani, raivoani ja palaa kurkustani kylmässä saunassa ylälauteella pimeässä istuen.
Ylipäänsä meillä on muodostunut ongelmaksi se ettei teini koe tarvetta "totella" jos kokee asian jotenkin järjettömäksi kuten itse sanoo, nasuillanviettoakin (on siis lukion ekalla) harmittelee kun "suostui" kotiintuloaikaan Hgin keskustasta lähtemään eli klo22.
Tuntuu että olen täysin kädetön, typerä ja vailla minkäänlaista "vaikutusvaltaa" enää häneen, mittariin tuli juuri viimekuussa 16v.
Kaikki sinällåän hyvin, ei valvo ruuduilla yöhön, ei rällää kylillä, hoitaa koulunsa kiitettävästi jne mutta on tässä nyt sellaisia juttuja tai piirteitä, että minä kihisen ja tunnen oloni tosi kurjaksi..
Kommentit (154)
Lukiolainen ei ole enää mikään lapsi, voit jo höllätä ohjaksia ja siirtää vastuuta teinille.
Komppaan teiniäsi, aika järjettömiä nuo aikasi ja kellontarkkaan vahtimiset kun kyseessä on lukiolainen.
Älä ole natsi ja nipota jonninjoutavista jutuista vaan mieti mitkä 3-4 sääntöä ovat sinulle ne kaikkein tärkeimmät mistä et jousta ja pidä ne, osasta voidaan keskustella ja loput saa teini itse päättää. Valitse taistelusi, kaikkea ei tarvitse enää kontrolloida.
Olen sitä mieltä, että säännöt on säännöt ja lapsi - ei edes teini- ei voi päättää mitä sääntöjä noudatetaan ja mitä ei. Siitähän ei tule mitään.
Mutta. Tuo aikaraja on kyllä aika tiukka 16-vuotiaalle.
Ehkä toimisin asemassasi siten, että kävisin vakavan keskustelun lapsen kanssa. Selittäisin, että jos joku sääntö on olemassa, siihen on syynsä ja noudattamatta jättämisestä on aina, siis ihan aina, seuraamuksia.
Ja kun tämä olisi varmasti selvä ja seuraamus kärsitty, voisin ottaa aikarajan uudelleen tarkasteluun ja sopia uudesta säännöstä. Omasta mielestäni sopiva aika lopettaa laitteiden käyttö on noin puoli tuntia ennen nukkumaan menoa. Jos tuon ikäinen menee nukkumaan esim. 22.30, niin kympiltä laitteet pois ja iltavalmisteluihin.
Toi sun aikaraja on vain ja ainoastaan outo!
Voisitko perustella että miksi se on 19.30?
Mietin omaa lukiolaistani tänään: pääsi koulusta klo 16.15 ja oli kotona klo 17. Lähti treeneihin klo 17.30 ja tulee sieltä klo 21. Välissä on yksi hyppytunti ja kone on mukana, tekee sinä aikana läksyjä.
Osaa aikaa vievän harrastuksen vuoksi jo 16-vuotiaana tosi hyvin hallita koulutyön, harrastuksen levon ja ravinnon suhdetta. Mutta kone on oleellinen osa koulutyötä. Huomenna ei ole mitään erityistä, todennäköisesti suihkun jälkeen katsoo ohjelmia koneelta ja käy nukkumaan klo 23. Koeviikolla saattaisi tehdä juttuja ja lukea yli puolen yön.
Mietin että vaikka ei olis harrastusta, niin tiukoilla viikoilla olis vaikeaa saada kaikki tehtyä 19.30 mennessä.
Mitä tää teini SAA tehdä klo 19.30 jälkeen?
Vierailija kirjoitti:
Olen sitä mieltä, että säännöt on säännöt ja lapsi - ei edes teini- ei voi päättää mitä sääntöjä noudatetaan ja mitä ei. Siitähän ei tule mitään.
Mutta. Tuo aikaraja on kyllä aika tiukka 16-vuotiaalle.Ehkä toimisin asemassasi siten, että kävisin vakavan keskustelun lapsen kanssa. Selittäisin, että jos joku sääntö on olemassa, siihen on syynsä ja noudattamatta jättämisestä on aina, siis ihan aina, seuraamuksia.
n.
Mutta kai noissa säännöissäkin on oltava joku järki?
Ap:n aikasääntö kuulostaa ihan yhtä idiootilta kuin että mä määräisin että välipalaa saa ottaa tasan klo 15.45 ei aikaisemmin eikä myöhemmin ja jos joku olis syönyt nälkäänsä banaanin ennen säädettyä ajankohtaa menisin pimeään saunaan mököttämään.
Teinit ei oo tyhmiä. Kyllä he tajuavat jos joku ihme sääntö on olemassa vaan sen säännön vuoksi ja tietenkin kapinoivat sääntöä vastaan. Siinä menee sitten ne ihan järkevätkin rajat pesuveden mukana.
Vierailija kirjoitti:
No on keskusteltu ja on kerrottu!!! Mutta kun ei näe mitään järkeä esim.tuossa deadline-rajassa ja piste. Silloin hän ei myöskään ns tottele eikä me asialle mitään mahdeta.
Ap
Minäkään en näe tuossa mitään järkeä että lukiolaisella on noin tiukat rajat. Meidän lukiolainen osaa itse päättää miten istuu koneella.
Itse olen lukion 1. luokalla. Koska nyt on koeviikko, luin eilen illalla kokeeseen tietokoneelta klo 00:30 asti. Meillä on kaikki materiaali kyseisessä aineessa verkossa. Koe meni todella hyvin. Huomenna alkaa jo uusi jakso. Miten hyvin meinaat, että tyttäresi pärjää kirjoituksissa, jos hän ei nyt saa kunnolla opiskella?
Vierailija kirjoitti:
Mutta. Tuo aikaraja on kyllä aika tiukka 16-vuotiaalle.Ehkä toimisin asemassasi siten, että kävisin vakavan keskustelun lapsen kanssa. Selittäisin, että jos joku sääntö on olemassa, siihen on syynsä ja noudattamatta jättämisestä on aina, siis ihan aina, seuraamuksia.
Ja kun tämä olisi varmasti selvä ja seuraamus kärsitty, voisin ottaa aikarajan uudelleen tarkasteluun ja sopia uudesta säännöstä. Omasta mielestäni sopiva aika lopettaa laitteiden käyttö on noin puoli tuntia ennen nukkumaan menoa. Jos tuon ikäinen menee nukkumaan esim. 22.30, niin kympiltä laitteet pois ja iltavalmisteluihin.
Täsmälleen samaa mieltä tämän kirjoittajan kanssa. Lapsi ei voi päättää mitä sääntöjä noudatetaan. Mutta aina pitää voida keskustella asiasta ja tehdä tarvittaessa korjauksia/muutoksia sääntöihin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voisit olla lapseni kaverin äiti. Annoin tälle kaverille ohjeen, että kone kiinni klo 19.30 ja sen jälkeen takiaisena äidin kimppuun ja kysymään koulujuttuja. Koko illan ajan! Äiti neuvomaan matematiikassa, äiti kertomaan, mitä (sähköisessä) kirjassa sanotaan sivulla 29, äiti kertaamaan englannin sanoja jne. Samalla teini kirjoittamaan käsin esseitä jne. ja todellakin pakottamaan äidin olemaan läsnä ja kanssaan koko ajan, koska jos haluaa estää opiskelun, niin sitten korvaa sen lapselleen toimimalla "googlena". Ihmeen harva aikuinen kestää sitä, että teini takertuu ja vie kaiken ajan. Ei kestänyt tuokaan äiti. Kun hän halusi katsoa televisiota, teini purskahti itkuun ja kysyi, että mitä sanon opettajalle huomenna, kun tehtävät on tekemättä. Niin äiti joutui jättämään oman ajan väliin ja auttamaan.
Miksi se lapsi tehnyt ajoissa läksyjään vaan väkisin odotti iltaan. Läksyt tehdään heti välipalan ja pikkulevon jälkeen. Ei enää illalla.
Varmaan siksi, että koulu päättyi klo 16.15, teini oli kotona noin klo 17, sitten ruokailu, kotityöt ja lepo, läksyjen kimppuun klo 18 alkaen. Jos jaksossa on 6 eri ainetta, niin keskimääräisenä iltana läksyjä on kolmesta aineesta, luettaviasivuja 10-15 / aine jne. eikä ne tehtävät lukiossa enää ole 2-4 pientä rasti ruutuun -tehtävää. Helposti saa läksyihin käytettyä 1.5 tuntia, jos tekee työnsä tunnollisesti.
Eihän tossa oo mitään järkeä. Nuori joutuu siis lähtemään vielä illalla kirjastoon tekemään tehtäviä tai lukemaan kokeeseen?
Puhelimesta on varmasti aika v-mäistä yrittää tihrustaa jotain pitkiä aineistoja joten kaverille tai kirjastoon on sitten ainoot vaihtoehdot.
Onko niin, että teillä on ap vain yksi kone ja haluat itse käyttää sitä?
Tiedän perheen, jossa nettiaika rajattiin niin, että klo 20.30 kännykät ja tabletit jne. kerättiin pois. Lukiolainen opetteli uudenlaisen aikataulun eli meni nukkumaan tuohon aikaan ja heräsi aamulla klo 4.30 tekemään läksyjä suorastaan helvetillisellä metelillä. Keittiöstä kuului kaikki mahdollinen kilinä ja kolina, vanhemmat hermostuivat ja teini huusi, että jos ei saa tehdä läksyjä ja lukea kokeisiin illalla, niin se on tehtävä aamulla. Seuraavaksi heräsi perheen 12v, joka oli vihainen, kun herätettiin aamulla klo 5 ja hän siirtyi katsomaan televisiota, koska "vain illalla on kielletty, ei saa tehdä uusia sääntöjä) ja siihen samaan heräsi vielä perheen 7v, joka oli ylipäätään vihainen, kun ei voinut nukkua. Tätä kesti 2vko ja sen jälkeen kouluterveydenhoitaja otti yhteyttä, että ihan oikeastiko teillä ei teini saa tehdä läksyjä.
Ap on provoja kirjoittava koska ei vastaa että MIKSI klo 19.30 pitää kone laittaa pois....
Ja jos on tosi juttu niin sääli lasta :-\
Mitähän muita EHDOTTOMIA sääntöjä perheessä mahtaakaan olla?
No provohan tämä tietysti on, ei kukaan ole oikeasti niin hullu, että pitää tuollaisen aikarajoituksen lukiolaisen tietokoneen käytölle. Mutta tuo saunaan murjottamaan meno oli hauska veto. Siitä pisteet ap:lle.
16-vuotias alkaa olla jo aika itsenäinen esim. opiskelujen suhteen. Lukiolaisena vaikea saada läksyjä tehtyä jos ruutuaika on kovin rajoitettu. Ruutuaikahan koskee lähinnä vapaa-ajan juttuja nuoremmillakin.
Ylipäätään ton ikäisellä kotiintuloaika 19.30 on aivan liian aikainen. Nuoren pitäis kokea että häneen luotetaan edes hieman, liian kova kuri voi ajaa vaan enempi rajojen rikkomiseen, vaikka ton ikäinen edelleen sääntöjä, tukea ja neuvoja tarvitseekin. Ton ikäisenä mä ainakin asuin jo asuntolassa, päätin ite omista läksyaikatauluistani jne. Toki nääkin voi vaihdella perheen ja nuoren mukaan. Jotkut nuoret tarvii enemmän (ja myöhempään ikään asti) itsenäiseen elämään opettelua ja kotiintuloaikatauluja kuin toiset.
T. Nuorisoalan ammattilainen
19.30, on mun mielestä liian aikaisin rajoittaa tietsikka-aikaa.
Mutta vapautta ja vastuuta voi antaa nuorelle vaikka koneella ei saisi yömyöhään notkua.
Itsekään en katsoisi hyvällä jos meidän teini yöt valvoisi laitteiden parissa.
Ihan varmasti takavarikoisin laitteet jos ei muu auttaisi.
Lapsi se on teinikin ja vanhempi on vastuussa edelleen myös sen teinin koulunkäynnistä ja sujumisesta osin.
Minä asuin jo poissa kotoa tuossa vaiheessa. Jos on muuten tunnollinen, niin luulisi tajuavan itsekin.
Vierailija kirjoitti:
Minä asuin jo poissa kotoa tuossa vaiheessa. Jos on muuten tunnollinen, niin luulisi tajuavan itsekin.
Kaikki ei tajua. Mä olen aikuinen ja silti saatan valvoa kännykän parissa turhan myöhään.
Se on sitä vanhemman vastuuta rajoittaa nuorta tarvittaessa.
Vierailija kirjoitti:
Jep. Kannattaa myös miettiä maalaisjärjellä, millainen nuori on kyseessä. Onko ikäisekseen kypsä ja vastuuntuntoinen sekä hoitaa läksynsä vai sellainen joka on muiden taivuteltavissa, menee helposti muiden mukana ja löytää väärään seuraan, onko esim. ollut aiemmin ongelmia koulunkäynnin tai päihteiden kanssa. Jos jälkimmäistä, niin säännöt voi tiukemmat.
Mutta kyllä mulla oli lukioikäisenä jo kurssejakin, jotka saattoi alkaa illalla ja päättyä vasta klo 22.. vaikkei se yleistä olekaan.
T. Edelleen se nuorisoalan ammattilainen
Ainoa kerta kun olen oman lapseni lujasti komentanut koneelta pois oli joskus kasiluokalla kun viilasi puoli kahdelta yöllä jotain kouluhommaa. Kyseessä oli isompi projekti ja vaikka oli aloittanut ajoissa, ei tajunnut kuinka paljon siihen uppoaa aikaa. Ja tunnollisena ei halunnut jättää kesken. Kyllä se opettajakin perkuloi, ettei ollut antanut mitään ylärajaa tehtävälle, kun sai luettavaksi pahimmillaan 20-sivuisia tutkielmia. Tunnollisilla tytöillä noi kouluhommat voi lähteä ihan lapasesta jos niitä ei toppuuttele.
Muuten olen antanut olla koneella vapaasti, oma kone on ollut 5-vuotiaasta. Ikinä ei ole kaupungilla hillunut, joten niistä ei ole tarvinnut vääntää. Kotiinlähtöaika on klo 20, jos on kaverin luona eri puolella kaupunkia ja yksin liikenteessä.
Sanelupolitiikka ei toimi, eikä järjettömät määräykset mitä ei pysty perustelemaan. Jos haluaa kieltää jotain, niin sitten pitää pystyä perustelemaan. Joskushan ne kiellot voi olla ylisuojelua, mutta kyllä nuoren pitää sekin ymmärtää, että vanhemmat on huolissaan ja osaavat pelätä sellaisiakin asioita, joita nuori ei usko omalle kohdalleen osuvan. Ihan reippaasti voi tunnustaa, että äitinä pelottaa ja huolettaa, siksi haluan että tulet aikaisin kotiin. Kyllä se nuori ymmärtää, vaikka saattaa harmitella.
Noissa nuorten illanvietoissa tulee välillä ruumiita kun ovat niin holtittomia eikä aivot ole vielä valmiit. Toisilla voi olla myöhemmät kotiintuloajat siksi, että heidän vanhemmat ei välitä mitä nuorille tapahtuu.
Minä tekisin teinille niin että ensin ei halunnut, mutta sitten oli pakko. Ja pakkokeinoissa mennäänkin niin pitkälle että on ihan oikeasti pakko! Jollei teini muuten usko kodin sääntöjä, lentäisi teinin kamat pihalle, ja avaimet vaihtuisi lukkoon. Kyllä se on lasten toteltava vanhempiaan, jollei tottele, menee sitten muualle tekemään oman päänsä mukaan.