Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten toimisit teinin kanssa seur tilanteessa?

Vierailija
09.11.2017 |

Eli kysymys ajankohdasta milloin kannettavalla istuminen illalla lopetettava.
Meillä takarajana on ollut klo19.30 mutta esim.eilen (ja ei ole ensimm kerta) teini ei vain suostunut siihen hommaansa lopettamaan, ei ollut kuulevinaankaan sanomistani asiasta, ei hievahtanutkaan, ei mitään. Lopulta klo20.30 lopetti jolloin minä olin jo "luovuttanut" ja nielin typerää oloani, raivoani ja palaa kurkustani kylmässä saunassa ylälauteella pimeässä istuen.
Ylipäänsä meillä on muodostunut ongelmaksi se ettei teini koe tarvetta "totella" jos kokee asian jotenkin järjettömäksi kuten itse sanoo, nasuillanviettoakin (on siis lukion ekalla) harmittelee kun "suostui" kotiintuloaikaan Hgin keskustasta lähtemään eli klo22.

Tuntuu että olen täysin kädetön, typerä ja vailla minkäänlaista "vaikutusvaltaa" enää häneen, mittariin tuli juuri viimekuussa 16v.

Kaikki sinällåän hyvin, ei valvo ruuduilla yöhön, ei rällää kylillä, hoitaa koulunsa kiitettävästi jne mutta on tässä nyt sellaisia juttuja tai piirteitä, että minä kihisen ja tunnen oloni tosi kurjaksi..

Kommentit (154)

Vierailija
121/154 |
10.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse olen suht tiukka äiti, joten jos niskurointia on havaittavissa, rangaistukset sen mukaan, eli jos ruutua ei laiteta sovittuun aikaan pois, ruudut takavarikkoon seuraavana päivänä. Jos kotiintuloaikoja ei noudateta, ulos ei lähdetä. Sitten taas jos sovituissa ohjeissa pysytään, voidaan neuvotella yksittäisiä etuuksia esim pe tai la saa olla pidempään ruudulla ja arkena saa olla pidempään kavereiden luona tms olettaen ettei koulu kärsi siitä.

Onko kivaa leikkiä pomoa kotona? Töissä tuskin pystyt sitä tekemään.

Vanhemmat on vanhempia ja lapset lapsia, ihan syystä.

Vierailija
122/154 |
10.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

En rajoittaisi koneella olemista iltaisin mitenkään, jos se ei aiheuta esim. yöunien menettämistä, arvosanojen heikkenemistä tms. Tuon ikäinen ei ole mikään pikkulapsi.

Teini on myös oikeassa siinä, että sääntö on järjetön. Se ei perustu mihinkään loogiseen, puoli kahdeksan on tosi aikaisin. Laita sellaiset säännöt, jotka voit oikeasti perustella. Ei kukaan halua noudattaa sääntöjä, joissa ei ole järkeä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
123/154 |
10.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen itse 16-vuotias poika, joka käy kaksoistutkintoa. Tuo, miten kohtelet lastasi on sairasta. Anna sen olla koneella miten paljon haluaa, muutaman huonosti nukutun yön jälkeen alkaa jo itse hallita unirytminsä väistämättä!

Vierailija
124/154 |
10.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei tuota oikein pysty teinille perustelemaan, koska sääntö on järjetön. En ymmärrä, miksi koneella ei saisi olla klo 19.30 jälkeen. Vaikuttaa joltain muinaiselta 90-luvun kasvatusopilta.

Jos kohtelet 16-vuotiasta kuin alakoululaista, niin on täysin normaalia, että hän kapinoi vastaan. Tuon ikäinen on jo lähes aikuinen, jota pitää kohdella sen mukaisesti.

Vierailija
125/154 |
10.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onkohan AP vieläkin kylmässä saunassa, kun ei osallistu keskusteluun?

Vierailija
126/154 |
10.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

20.30 on kuitenkin ihan ok aika,eikö?ajattele jos oliskin 04.00?. kotiintuloaikakin ok,koulu menee hyvin,mitä jos sinä vähän hellittäisit?sovitte että uusi aika on se 20.30,sopisko? teinien kanssa ei aina ole helppoa,mutta aika kuluu ja hänkin on vanhempi jo 16.

sitten,voisitte mennä juttelemaan perheneuvolaan,siellä saatte yhtäaikaa,kumpikin vuorollaan,jutella,ja saat puolueettoman mielipiteen,myös koulukuraattori,terveydenhoitaja,opinnonohjaaja ovat ihmisiä joille voisit soittaa,jos koulussa kaikki ok,olet kasvattanut hienon ja fiksun tytön?onko tytöllä kavereita?harrastuksia?niihinkin saat tukea jos tarvitset,menoihin siis.

minulla on viisi lasta ja nuorin poika on 17,kiltti mutta kyllä se läppäri ja puhelin ovat pitkään päällä yölläkin,siinä iässä lapsi alkaa ottamaan itse vastuuta,oman elämänsä hallintaa.

et voi edes kuvitella millaisia ongelmia voisi olla,enkä ala nyt tähän niitä kertomaankaan,hellitä hieman,rentoudu,ota asioista  joista puhuin selvää,ja saat samalla  tukea itsellesi,ja yhteyden tyttöösi.

Vierailija
127/154 |
10.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

19.30 on liian aikaisin ja ehdottomat säännöt ovat turhia 16-vuotiaalle. Tuon ikäinen osaa itsekin päätellä milloin kannattaa mennä nukkumaan jne. Mulla on 15-vuotias, joka harrastaa aktiivisesti ja viikoilla aika on tiukoilla. Tekee läksyjä monesti liian myöhään, mutta uskon hänen oppivan ajan hallintaa vain harjoittelemalla sitä ja myös epäonnistumisten kautta. Tiukat rajat pidettiin pitkään, mutta nyt ysiluokalla niistä on luovuttu. Koulu menee hyvin, harrastus on hänen intohimonsa. Löytäköön oman tapansa hallita aikaansa. Hänen elämänsä siinä on kyseessä. Jos yrtän puuttua hänen tekemisiinsä tiukasti, vastaus on "joo" ja sitten tekee mitä parhaaksi näkee. Meillä on hyvä keskusteluyhteys ja luotan häneen.

Vierailija
128/154 |
10.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä mä noissa pienissä jutuissa antaisin elää vapaasti. Turha teinin kanssa vartavasten hakeutua napit vastakkain, kotiintuloajat ja alkoholinkäyttö ym. oikeasti vaaralliset asiat on tiukasti säännwlty ja rangaistu,muuten anna elää. Keskustelun kautta voitte löysentää noita.

Vierailija
129/154 |
10.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän teini, myös lukion ekalla, ainakin on koneella ihan niin kauan kun tahtoo. Elää varmasti meidän koko perheestä säännöllisimmin, aina nukkumassa jo 22-23 aikaan ja syömässä aamupalaa täysin laittautuneena kun minä vasta nousen sängystä. Keskiarvo oli lukioon mennessä 10. Että en valita jos tahtoo iltaisin rentoutua katsomalla vaikka Youtubesta jotain, tai mitä se ikinä sillä koneella tekeekään. Tekee kuitenkin kovasti töitä koulun eteen ja auttelee kotona.

Sinuna antaisin 16-vuotiaan elää itsekin, kahden vuoden päästä jo aikuinen. Ymmärrät varmasti että teini ei tottele koska sääntösi on aivan järjetön.

Vierailija
130/154 |
10.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aloittakaa yhteinen jooga harrastus. Rentouttaa kaikkia.

Vierailija
131/154 |
11.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap on keski-ikäinen naisihminen ja teini on poika tai sukupuolineutraali rekkalesb. Henkien taistelu menossa ja lähes aikuiseen yritetään soveltaa leikki-ikäisen sääntöjä.

Vierailija
132/154 |
11.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ja sanottakoon vielä että hän menee ajoissa nukkumaan koska aamuisin klo soi jo ennen 06. Eli ei siinä voisikaan kovin myöhempään koneella istua.

Ap

No jospa kokeilet ja annat esim. viikon ajan teinin olla koneella niin kauan, kuin huvittaa. 

Uskallan väittää ettei hän jaksa joka ilta koneella istua kököttää montaa tuntia varsinkin kun sanoit, että hän menee jo aijoissa nukkumaan. 

Anna hänen olla ensi viikko siinä koneella vapaasti ja katso miten käy. Voithan sitten viikon kokeilun jälkeen asettaa taas aikarajan.

Vierailija
133/154 |
11.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

No eihän tuossa 19:30 ajassa mitään järkeä olekaan. Jos teini suostuu tuohon 20:30 niin pitäkää sitä mieluummin aikarajana. Kunhan hoitaa kouluhommansa yms niin en näkisi mitään ongelmaa.

Nykyisin teinit tuntuu pyörivän kaupungilla esim kauppakeskuksissa niin pitkään kun pystyy ja nyt markettien aukioloaikojen pidennyttyä se voi olla klo 23 asti. Sullahan menee tosi hyvin jos erikoistapauksissa teinis suostuu lähtemään kotiin jo kymmeneltä.

Nyt kannattais vaan vetää vähän happea ja yrittää nähdä tilanne lapsesi näkökulmasta. Hän vaikuttaa fiksulta nuorelta vaikka teinimäistä asennetta tietysti löytyykin. Ehkä voisitte yhdessä sopia sellaiset säännöt joita teinikin voisi ymmärtää ja hyväksyä.

Vierailija
134/154 |
11.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap, minusta tuo aikarajasi on aika kova, kun ottaa huomioon, että ne koulutehtävätkin pitäisi tehdä läppärillä!

Tulitko edes muistaneeksi, että tuolla tavalla sinä siis kiellät kokeisiin lukemisen ja läksyjen teon klo 19.30 jälkeisenä aikana. 

Nykyään kun lukiolaisilla valtaosa kirjoista on digitaalisia eli juuri siellä läppärillä. Ja samoin koulutehtävät.

MINKÄ LISÄKSI se läppäri on keino pitää yhteyttä kavereihin. Oma 17-vuotiaani esimerkiksi käy kuvataidelukiota, jonne on tullut oppilaita ympäri Suomea ja kaverit asuvat kaukana toisistaan pk-seudulla. Aika yleisesti ovat sitten iltaisin toisiinsa yhteydessä skypellä, koska matkustaminen - varsinkaan ex tempore iltaisin piipahtaminen toisen luona - on todella aikaa vievä projekti, matkoihin menee kevyesti pari tuntia.

Minä en sinuna asettaisi enää 16-vuotiaalle tuollaisia tiukkoja rajoja, vaan kannustaisin miettimään omilla aivoillaan. Lapsesi on fiksu lapsi, pärjää koulussa jne. Ja osaa selvästi ajatella omilla aivoillaan. Parin vuoden sisällä hän on kumminkin täysi-ikäinen ja vastuussa itsestään.

Ja arvovaltakiistaa tuosta EI kannata rakentaa, sen häviät kumminkin, joten säilytä panokset johonkin tärkeämpään taistoon.

Vierailija
135/154 |
11.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meidän teini, myös lukion ekalla, ainakin on koneella ihan niin kauan kun tahtoo. Elää varmasti meidän koko perheestä säännöllisimmin, aina nukkumassa jo 22-23 aikaan ja syömässä aamupalaa täysin laittautuneena kun minä vasta nousen sängystä. Keskiarvo oli lukioon mennessä 10. Että en valita jos tahtoo iltaisin rentoutua katsomalla vaikka Youtubesta jotain, tai mitä se ikinä sillä koneella tekeekään. Tekee kuitenkin kovasti töitä koulun eteen ja auttelee kotona.

Sinuna antaisin 16-vuotiaan elää itsekin, kahden vuoden päästä jo aikuinen. Ymmärrät varmasti että teini ei tottele koska sääntösi on aivan järjetön.

Sama täällä! Helppo hymyillä, kun esikoinen eliittilukiossa ja loput seuraa perässä/saman kasvatuksen saaneita.

Vierailija
136/154 |
11.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minullakin on 16-vuotias teini. Ei tulisi mieleenikään alkaa vääntämään siitä että läppäri pois klo 19.30. Tai puhelin, siellähän se some ja kaikki muu on. Läppärillä tehtäneen asiahommia, muu hoidetaan luurin kautta.

Muutenkin yritän pitää mielessä että kannattaa miettiä mitkä taistelut on taistelemisen arvoisia. Teinien kanssa kun aikuinen ei voi aina voittaa - tai jos teini ei yhtään kapinoi niin on alistettu tahdottomaksi. Teini-ikään kuuluu kyseenalaistaminen. Teinin pitää tulla kuulluksi, että itsetunto kehittyy terveeksi. Olen tiukan kurin kannalla ja teinilläni on tiukat rajat, mutta en toteuta kuria alistamisella. Arkisin pitää olla kotona 21.30, murrosikä ei oikeuta huonoon käytökseen, kouluhommat on hoidettava, huone on pidettävä osimoilleen siistinä ja puhtaana ihan itse. Tyttö on nyt 16 eikä ole ikinä esim. haastatellut minulle yhtään mitään - enkä minä hänelle. Olen kipeä ja maannut sängyssä koko päivän ja tänään teini kömpi viereeni köllötelemään pitkäksi aikaa. Vaikka tyttö kyseenalaistaa ja kapinoi, niin perusjutut lienevät kunnossa.

Pakko myös sanoa että pääset aika vähällä jos teini ei vaan suostu laittaa läppäriä kiinni silloin kun käsket - jotkut teinit taitaa käyttäytyä aiiiiika paljon huonommin...

Vierailija
137/154 |
11.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minullakin on 16-vuotias teini. Ei tulisi mieleenikään alkaa vääntämään siitä että läppäri pois klo 19.30. Tai puhelin, siellähän se some ja kaikki muu on. Läppärillä tehtäneen asiahommia, muu hoidetaan luurin kautta.

Muutenkin yritän pitää mielessä että kannattaa miettiä mitkä taistelut on taistelemisen arvoisia. Teinien kanssa kun aikuinen ei voi aina voittaa - tai jos teini ei yhtään kapinoi niin on alistettu tahdottomaksi. Teini-ikään kuuluu kyseenalaistaminen. Teinin pitää tulla kuulluksi, että itsetunto kehittyy terveeksi. Olen tiukan kurin kannalla ja teinilläni on tiukat rajat, mutta en toteuta kuria alistamisella. Arkisin pitää olla kotona 21.30, murrosikä ei oikeuta huonoon käytökseen, kouluhommat on hoidettava, huone on pidettävä osimoilleen siistinä ja puhtaana ihan itse. Tyttö on nyt 16 eikä ole ikinä esim. haastatellut minulle yhtään mitään - enkä minä hänelle. Olen kipeä ja maannut sängyssä koko päivän ja tänään teini kömpi viereeni köllötelemään pitkäksi aikaa. Vaikka tyttö kyseenalaistaa ja kapinoi, niin perusjutut lienevät kunnossa.

Pakko myös sanoa että pääset aika vähällä jos teini ei vaan suostu laittaa läppäriä kiinni silloin kun käsket - jotkut teinit taitaa käyttäytyä aiiiiika paljon huonommin...

Ei haastatellut vaan haistatellut...

Vierailija
138/154 |
11.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis äiti marssii mököttämään ja nieleskelemään itkua saunan pimeään nurkkaan kun 16-vuotias ei suostu elämään 6-vuotiaan säännöillä? Ei kai tällaista oikeasti tapahdu? Miten tuollainen naislapsi on saanut kasvatettua lapsen jopa tuohon ikään? Kyllä lukiolainen saa itse päättää omista asioistaan. 

Vierailija
139/154 |
11.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä otan kännykän ja kannettavan klo. 23.00, pois.

Ennen pyysin että rupeaa nukkumaan ja koneet kiinni. Saattoi laittaakin, mutta kun itse nukuin niin teini valvoi koneella tai pelas kännykällä.

Nyt siis otan ne yöksi pois ja se on toiminut.

Entä sitten kun nämä 16v muuttavat muutaman vuoden päästä kotoa?

Huhhuh sitä meininkiä naapureiden näkökulmasta, kun äidin helmoissa kasvaneet pääsevät vapauteen ja elävät kuin villit varsat pellossa. Siinä taloyhtiön hallitus on pää pyörällä, mistä pitäisi aloittaa, kun perusnuori ei ole saanut kotoa vapautta ja vastuuta kannattevaksi.

Joo, itse olin juuri sellainen teini joka istui myöhään koneella (90-2000-luvun taitteessa melko harvinaista) roikkumassa netissä. Äitini raivosi tästä joka päivä huutamalla ja riitelemällä. Vanhempani yrittivät konekieltoja, kuukausirahan jäädyttämistä ja muita perinteisiä keinoja tuloksetta. Kun muutin omilleni 19-vuotiaana, nautin tietysti vapaudesta. Istuin "kaiken menetetyn ajan edestä" tietokoneella ja valvoin liian myöhään. Koska kohtuutta ei koskaan päässyt itse opettelemaan teininä, lähti se tietysti aivan käsistä ja opin lopulta kantapään kautta, että tietokoneen ulkopuolellakin on elämää ja nukkumaan kannattaa mennä ajoissa, ettei aamulla väsytä. Jos äitini olisi antanut oppia tämän itse jo teininä, olisi omilleen muutto ollut varmasti helpompaa. 

Vierailija
140/154 |
13.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

toinen ankara äiti kirjoitti:

Onpas täällä sallivaa porukkaa! Myös meillä laitetaan kiinni kaikki sometus yms. härpäkkeet 2h ennen nukkumaanmenoa. Nukkumaan mennään arkisin klo 22.00 (14 vuotias lapsi). Televisiota ei katsota ellei sieltä tule jotakin oikeasti kiinnostavaa eikä vain huudateta sitä taustalla tai surffata kanavilla. Hyvin ehtii tehdä läksyt 3 harrastuksen lisäksi. Lukioikäisenä kyllä voimme joustaa silloin kun on tarve, mutta mitään      " kone vapaasti käytettävissä" tyyliä meille ei tule. Täysi-ikäisenä itsekseen asuvana tehkööt mitä lystää, sitä ennen "sitä kuusta kuuleminen jonka juurella asunto"!

Onnistui tuo meilläkin yläasteella. Läksyt tehtiin koulussa. Ja yläasteella kirjat ovat kirjoja ei sähköisiä kirjoja.  Mutta lukiossa on pikkuisen eri tahti. Ne läksyt kun vaatii aikaa. Eli ne härpäkkeet on oltava käytettävissä. Klo 22-22.30 meilläkin mennään nukkumaan.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kolme seitsemän