Teki mieli karjaista minulle ilkkuneelle teinityttölaumalle, että kyllä tekin vielä vanhenette ja rupsahdatte!
Siis jumalauta.. vapaapäivä ja menin Sokkarille katselemaan meikkejä. Vieressä oli neljä ehkä 15v tyttöä, jotka alkoivat supista minusta " tohon naamaan ei kyllä meikki enää auta" "isommat silmäpussit kuin mun iskällä".
Luulin ensin käsittäneeni väärin, mutta en käsittänyt vaan nämä pakkeloidut pikkuprinsessat reisisaappaineen todellakin arvostestelivat ja haukkuivat minua tiedostaen varmasti, että kuulin! Onneksi en ole unohtanut kaikkia taitojani ja käännyin tuijottamaan tyttöjä kylmällä katseella jolla aikoinaan hiljensin opettajat ja rinnakaisluokan idiootit, toimii näköjään vieläkin sillä tyttösten hymyt hyytyivät ja ilmeet muuttuivat hämmentyneiksi.. Haa, vanhassa akassa onkin vielä ytyä!!! :D
Mutta teki mieli kyllä oikeasti sanoa, että "tekin kuulkaa olette keski-ikäisiä ennenkuin edes tajuatte. Saatte silmäpussit, naururypyt, hamsterinposket ja kalkkunanheltan, koko helahoidon !"
Kommentit (156)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Anastasia kirjoitti:
Hyi helevetti, miten oksettavia ihmisiä. Miettikää, ku nyt noin nuorena kehdataan arvostella toisia tuolla tavalla, että minkälaisia paskapäitä he ovat sitten vanhempana. Tsemppiä heille, jotka tällasten päättömien kanojen kanssa tekee hommia tulevaisuudessa.
Seuraavalla kerralla vois letkauttas, että sun rumaan persoonallisuuteen ei auta edes nätti naama - joka sekin on pakkelin peitossa.
No ihan kokemuksesta voin sanoa (nuorisokasvattaja ja äiti ja itsekin teini aikoinaan ollut), että useimmin ne vanhennuttuaan järkevöityy. Teini-ikä ylilyönteineen on ohimenevä vaihe. Useimmista tulee tavallisia ja järkeviä aikuisia. Sellaisia, jotka ei huutele missään että hyi helvetti miten oksettavia ihmisiä... tai letkauttele muutakaan "nerokasta"...
Tuolla logiikalla voit ymmärtää yksilön käytöstä, mutta mitä tuo auttaa varsinaiseen ongelmaan, kun uusi teinisukupolvi on jo sikiämässä? Ei tää ole mikään "kärsipä kärsivällisesti 5 vuotta niin sit se on ikuisesti ohi". Siksi asioille tarvis tehdäkin jotain, eikä pelkästään odottaa, että Jannicasta kasvaa joskus kirjastontäti.
Mahtavaa logiikkaa tässä ja yhdessä aiemmassakin tuolla ed. sivulla.
En sanonut, etteikö asiaan tarvitsisi puuttua. Tietenkin pitää, se on sitä kasvattamista. Minun kommentti koski tuota lainaamani henkilön kommentointia. Että aikuinen ihminen on sitä mieltä, että jos ja kun teini nyt perseilee noin, niin siitä vääjäämättä tulee vanhana vielä kamalampi, että käytös jotenkin kertaantuisi?
Mä nuorisokasvattajana haluan pitää yllä vastuuta itsestään ja omasta käytöksestään. Mutta en leimaa nuorta, joka on typeryyksiä tehnyt, loppuiäksi menetetyksi tapaukseksi. Tai ihmisiä yleensäkin. Virheitä tehdään ja niistä opitaan tai ei. Mutta millä keinolla opitaan? Tuomitsemalla hyi helvetti mitä ihmsiä -mentaliteetilla vai jollain muulla...? Mietipä omalle kohdallesi. No jos oot niin täydellinen ettei ikinä ole itse tehnyt mitään hölmöä, et teininäkään, niin sitten tämä ei koske sinua. Te yli-ihmiset ootte ihan oma rotunne johon tavallisen elämän säännöt ei päde. Teille ei kuolevaisten lait päde.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Anastasia kirjoitti:
Hyi helevetti, miten oksettavia ihmisiä. Miettikää, ku nyt noin nuorena kehdataan arvostella toisia tuolla tavalla, että minkälaisia paskapäitä he ovat sitten vanhempana. Tsemppiä heille, jotka tällasten päättömien kanojen kanssa tekee hommia tulevaisuudessa.
Seuraavalla kerralla vois letkauttas, että sun rumaan persoonallisuuteen ei auta edes nätti naama - joka sekin on pakkelin peitossa.
No ihan kokemuksesta voin sanoa (nuorisokasvattaja ja äiti ja itsekin teini aikoinaan ollut), että useimmin ne vanhennuttuaan järkevöityy. Teini-ikä ylilyönteineen on ohimenevä vaihe. Useimmista tulee tavallisia ja järkeviä aikuisia. Sellaisia, jotka ei huutele missään että hyi helvetti miten oksettavia ihmisiä... tai letkauttele muutakaan "nerokasta"...
Tuolla logiikalla voit ymmärtää yksilön käytöstä, mutta mitä tuo auttaa varsinaiseen ongelmaan, kun uusi teinisukupolvi on jo sikiämässä? Ei tää ole mikään "kärsipä kärsivällisesti 5 vuotta niin sit se on ikuisesti ohi". Siksi asioille tarvis tehdäkin jotain, eikä pelkästään odottaa, että Jannicasta kasvaa joskus kirjastontäti.
Mahtavaa logiikkaa tässä ja yhdessä aiemmassakin tuolla ed. sivulla.
En sanonut, etteikö asiaan tarvitsisi puuttua. Tietenkin pitää, se on sitä kasvattamista. Minun kommentti koski tuota lainaamani henkilön kommentointia. Että aikuinen ihminen on sitä mieltä, että jos ja kun teini nyt perseilee noin, niin siitä vääjäämättä tulee vanhana vielä kamalampi, että käytös jotenkin kertaantuisi?
Mä nuorisokasvattajana haluan pitää yllä vastuuta itsestään ja omasta käytöksestään. Mutta en leimaa nuorta, joka on typeryyksiä tehnyt, loppuiäksi menetetyksi tapaukseksi. Tai ihmisiä yleensäkin. Virheitä tehdään ja niistä opitaan tai ei. Mutta millä keinolla opitaan? Tuomitsemalla hyi helvetti mitä ihmsiä -mentaliteetilla vai jollain muulla...? Mietipä omalle kohdallesi. No jos oot niin täydellinen ettei ikinä ole itse tehnyt mitään hölmöä, et teininäkään, niin sitten tämä ei koske sinua. Te yli-ihmiset ootte ihan oma rotunne johon tavallisen elämän säännöt ei päde. Teille ei kuolevaisten lait päde.
Pahoittelut, etten perehtynyt aiempaan dialogiin sen tarkemmin. Tuo vain on niin yleinen asenne näissä keskusteluissa, jotka koskevat jotakin tiettyä ikäryhmää. Vaikkapa vauvoja tai vaihdevuosia. "Älä valita niiden teoista, kyllä ne kasvaa". Siksi tuli vedettyä mutkia suoriksi ja ilmeisesti tarpeettomasti kohdistettua turhautuminen juuri sinun viestiisi.
Hei, se nuorten elämä on niin rankkaa, että se vaan heijastuu hölmöilynä. Miten sitä voi olla kaikkia ymmärtävä ja maailmaa syleilevä, kun on epävarma itsestään ja pitää esittää upeaa? Armoa nuorille, ne on vielä lapsia. Toki käytöstavat voi opettaa, mutta ylilyöntejä sattuu kaikille. Itsekin kadun monta tehtyä asiaa näin jälkeenpäin.
t. äiti-ihminen, jonka tyttö on 14
Ihan kamalaa.. Itse olen aika varautunut aina jos jossain on teiniporukkaa, vaikka olen itsekin nuori. Ei sitä kuitenkaan koskaan tiedä, että mitä sieltä huudetaan.. Eipä järki päätä pakota sellaisella porukalla, joka toisten ulkonäköä arvostelee.
Vierailija kirjoitti:
Hei, se nuorten elämä on niin rankkaa, että se vaan heijastuu hölmöilynä. Miten sitä voi olla kaikkia ymmärtävä ja maailmaa syleilevä, kun on epävarma itsestään ja pitää esittää upeaa? Armoa nuorille, ne on vielä lapsia. Toki käytöstavat voi opettaa, mutta ylilyöntejä sattuu kaikille. Itsekin kadun monta tehtyä asiaa näin jälkeenpäin.
Mulle on aivan sama, että kuinka vaikeaa on niin ei silti tarvitse toisten ulkonäköä arvostella. Ei ole hankala pitää sitä suutaan kiinni ja käyttäytyä.
Vierailija kirjoitti:
Ei aloituksessa kuvailtu käytös ole mikään ylilyönti vaan käytöstapojen ja toisen ihmisen kunnioittamisen puutetta. Ei sitä maailmaa tarvitse syleillä, mutta käyttäytyä voi hyvin vaikka olisi kuinka rankkaa. Vanhemmat voisivat kasvattaa lapsiaan.
Mä nappaisin niistä teinareista kännyllä kuvan ja sanoisin että kunnianloukkaussyyte tulee sitten postissa, että toisen ulkonäön arvostelu on kiusaamista.
pahinta on kun nämä kuvaavat snäpchatiin.
Olisit ap karjaissut, että tuollaiset perseaukiset räkänokat, antaa heittää ulos, täällä ei pummit majaile.
Olen nainen, harteikas ja ryhdikäs. Minua pelätään oikeasti, johtuu työstäni, olen ollut rikollisia passittamassa vankilaan, hoidellut junaliput ym. Vapaa-ajalla käytän samaa tyyliä.
Vierailija kirjoitti:
Ap Kuopiossako tapahtui? Kuopiolaiset sanoo Sokosta Sokkariksi. En tiedä sanotaanko muualla. Alkuperäisenä oululaisena en ollut koskaan kuullut kenenkään niin sanovan. Vasta nyt kun muutin Kuopioon.
Tai sitten on vain mennyt ohi korvien.
Kuopiossa sanotaan S-marketiakin sokkariksi. :D
entisenä lihavana miehenä voin sanoa etteivät ne vanhemmat naiset sen parempia ole. monesti prismassa mukamas juttelivat minusta toisilleen mutta kuitenkin sattumalta korottivat ääntään että minäkin kuulin.
sitten hankkiuduin eroon laseista, pudotin 22kg ja sain vähän lihaksia. nyt sitten kuulemma olen ihan pantavan näköinen mutta se vaimo onkin hankittu ulkomailta. niin te vaan vastenmielisellä käytöksellänne ajatte pois hyvät miehet. hyvin tehty.
Heh heh. Ei kannata laskeutua teinien tasolle. Turha niille on alkaa mitään vanhenemisesta sössöttää vaan hymyillä sillä sinä tiedät että aika ei heitä tule säästämään. :D
Anastasia kirjoitti:
15-vuotias ei ole vielä aikuisen tasolla ajattelultaan ja tekemisiltään. Tuohon ikään kuuluu tuollainen kikattelu asioille, jotka tuntuu järjettömiltä aikuisten silmissä. Vähän fiksummat teinit osaa tosin tehdä tuon hienovaraisemmin kuiskuttelemalla, mutta kaikilta tuo ei onnistu.
Outoa käytöstä molemmilta osapuolilta.
Tarkoittaako karjaista lehmälauman kaltaista?
Vierailija kirjoitti:
Siis jumalauta.. vapaapäivä ja menin Sokkarille katselemaan meikkejä. Vieressä oli neljä ehkä 15v tyttöä, jotka alkoivat supista minusta " tohon naamaan ei kyllä meikki enää auta" "isommat silmäpussit kuin mun iskällä".
Luulin ensin käsittäneeni väärin, mutta en käsittänyt vaan nämä pakkeloidut pikkuprinsessat reisisaappaineen todellakin arvostestelivat ja haukkuivat minua tiedostaen varmasti, että kuulin! Onneksi en ole unohtanut kaikkia taitojani ja käännyin tuijottamaan tyttöjä kylmällä katseella jolla aikoinaan hiljensin opettajat ja rinnakaisluokan idiootit, toimii näköjään vieläkin sillä tyttösten hymyt hyytyivät ja ilmeet muuttuivat hämmentyneiksi.. Haa, vanhassa akassa onkin vielä ytyä!!! :DMutta teki mieli kyllä oikeasti sanoa, että "tekin kuulkaa olette keski-ikäisiä ennenkuin edes tajuatte. Saatte silmäpussit, naururypyt, hamsterinposket ja kalkkunanheltan, koko helahoidon !"
Olisit vaan sanonut, ei sitä skeidaa tarvi hiljakseen kuunnella. Itse sanon perään huutelijoille takaisin ja lujaa. Kyllä siinä teini hiljenee ja alkaa katselemaan varpaitaan kun setä tai täti sanoo takaisin. Kerran eräs nuori herrasmies alkoi arvostelemaan naiseni ulkonäköä. Oli aika hissukseen kun setä otti kauluksesta kiinni ja opetti käytöstapoja. Täysi-ikäinen sekin kakara oli, mutta ei minkäänlaisia käytöstapoja, moukka mikä moukka. Mistä lie kiven alta kotoisin.
Vierailija kirjoitti:
Kannattaa opettaa teineille että julkinen herjaus on rikos josta voi joutua vastuuseen jos uhri niin päättää. Odotan vain aikaa jolloin vihapuhe kriminalisoidaan. Siistiytyy tämäkin palsta.
Mutta kun ei kaikki huono käytös ole "vihapuhetta". Jonkun vastaantulijan silmäpussien kommentoimista ei saa väännettyä kriminalisoitavaksi vihapuheeksi millään, mutta se on silti ala-arvoista käytöstä.
Vähän kuin en haluaisi elää maassa, jossa kumppanin pettäminen on rikoslaissa kielletty, mutta pidän silti pettämistä ala-arvoisena ja paheksuttavana tekona.
Toisin sanoen, ei kaikkea tarvitse lain sanella.
Typeriä teinejä mutta ei meidän keski-ikäistenkään kannata hyväksyä omia hamsteripusseja ja kalkkunakaulojamme koska on olemassa tosi tehokkaita lääkärikeskusten anti-age hoitoja, jotka ovat ei kirurgisia. Esim. Laser-facelift tms. tehoaa hyvin. Useimmilla on jopa ilmainen sairaanhoitajan konsultointiaika, jossa katsotaan sopivat hoidot. Raha menee muutamia satasia tai tonneja. Vartalohoidotkin ovat niillä hyviä.
Ei ole kyllä nykyajan massateineillä varaa arvostella vanhempiaan, monella teinillä on sellainen tyyli että huhhuh.
Voin ihan rehellisesti sanoa että olen mieluummin tämä 33-vuotias joka olen, kuin nykyajan teinityttö.
Silloin kun itse oli teini, ei vielä ollut muodissa nämä älyttömät hiuslisäkkeet, karvamato-kulmakarvat ja karmeat contour-meikit. Silloin teinit oli luonnollisia ja raikkaan kauniita.
On tosi surullista kun näkee nuoria tyttöjä, jotka olisi tosi kauniita, mutta kulmakarvat ovat sentin paksuiset palkkiviivat, kasvot on pakkeloitu piiloon, ja oma tukka laitettu kärsimään luonnottomilla hiuslisäkkeillä.
Jotenkin hirvittää että tietääkö tähän muotiin hurahtaneet nuoret edes miltä tavallinen ja kaunis nuori nainen edes näyttää? Tai millainen on suomalaisen naisen oma hius ilman lisäkkeitä?
Itse olisin tuossa tilanteessa luultavasti vain hymyillyt ja tehnyt ostokseni ja kävellyt pois, mutta kyllähän noille voisi joku hiukata että "lisäkkeenne näkyy tänne asti", tai "tajuatteko kuinka karmeita nuo teidän kulmakarvat on" tai että "tuolla menolla kaljuunnutte ennen neljääkymppiä". Tai että "voi, sun piirteistäsi näkee että tulet vanhenemaan tosi rumasti."
Tai juuri se mitä joku jo sanoi muotoiltuna näin: " Ilman tuota pakkeli- ja karvakerrosta olette vain ohuthiuksisia ja mitäänsanomattomia laihaläskejä."
Mutta oikeasti pysyn vaiti. Ajatuksia ja fantasioita saa olla jokaisella, ja tämä kanava on ihan turvallinen paikka niiden purkamiseen.