Teki mieli karjaista minulle ilkkuneelle teinityttölaumalle, että kyllä tekin vielä vanhenette ja rupsahdatte!
Siis jumalauta.. vapaapäivä ja menin Sokkarille katselemaan meikkejä. Vieressä oli neljä ehkä 15v tyttöä, jotka alkoivat supista minusta " tohon naamaan ei kyllä meikki enää auta" "isommat silmäpussit kuin mun iskällä".
Luulin ensin käsittäneeni väärin, mutta en käsittänyt vaan nämä pakkeloidut pikkuprinsessat reisisaappaineen todellakin arvostestelivat ja haukkuivat minua tiedostaen varmasti, että kuulin! Onneksi en ole unohtanut kaikkia taitojani ja käännyin tuijottamaan tyttöjä kylmällä katseella jolla aikoinaan hiljensin opettajat ja rinnakaisluokan idiootit, toimii näköjään vieläkin sillä tyttösten hymyt hyytyivät ja ilmeet muuttuivat hämmentyneiksi.. Haa, vanhassa akassa onkin vielä ytyä!!! :D
Mutta teki mieli kyllä oikeasti sanoa, että "tekin kuulkaa olette keski-ikäisiä ennenkuin edes tajuatte. Saatte silmäpussit, naururypyt, hamsterinposket ja kalkkunanheltan, koko helahoidon !"
Kommentit (156)
Muutama vuosi sitten olin menossa työpaikan pikkujouluihin mikälie ravintolaan. Olin ollut mammalomilla siinä kohtaa useamman vuoden. Olin todella iloinen että työkaverit muistivat kutsua ja että kerrankin pääsin johonkin. Vähän oli painoa liikaa (raskauskiloja tai jotain mammakiloja ainakin) ja vaatteet oli vaikea löytää kaapista kun en ole koskaan ole ollut mikään shoppailija ja nyt olin ollut pitkään verkkarit linjalla, en siis varmaan ollut maailman tyylikkäin juhlija. Minulle tuli todella paha mieli kun lauma tyttöjä pilkkasi ulkonäköäni kun kävelin ohi, tekivät samaa myös muille mutta silti se koski. Mitään en sanonut, ei vaan tullut mitään mieleen, jäi kyllä hyvin mieleen.
Reisisaappaat? Missä maailmankaikkeudessa teinit sellaisia pitää?
Että olisit mielelläsi vajonnut heidän tasolleen, jos tämä nyt edes tottakaan oli.
Terkuin neljän teinitytön äiti.
Eihän ne pimut vinkannut, että pitäisi ikuisesti näyttää teiniltä. Ei rumaa naamaa meikkikään pelasta oli minkä ikäinen tahansa.
Sopivasti pieleen ymmärretty.
Ei kannata provosoitua lasten jutuista, aivot ei ole heillä vielä lähimainkaan kehittyneet. Naurat vaan jutuille, se voi osua kipeämmin pikkuneiteihin kuin suuttuminen. Elämä opettaa meille jokaiselle nöyryyttä jossain vaiheessa, joskus sitä pääsee näkemään ihan lähietäisyydeltä tuoreeltaan, joskus menee vuosikymmeniä ennen kuin tilanne tulee kohdalle.
Vierailija kirjoitti:
Musta tuntuu että tarina on väritetty. Tilanne saattoi olla tosi mutta luulen että tytöt eivät todellisuudessa sanoneet mitään ääneen. Keski-ikäiset naiset kuvittelevat usein että teinitytöt halveksuvat heitä ja tulkitsevat jokaisen katseen ja eleen halventavaksi mulkoiluksi. En tiedä miksi sillä oikeasti näitä teinityttöjä ei kiinnosta vitt*jakaan miltä joku tuntematon nainen kosmetiikkaosastolla näyttää. Ihan oikeasti. Ei tuntemattoman ulkonäkö mene kellään sillä tavalla tunteisiin.
Näinpä juuri. Uskomatonta miten moni lähti mukaan tähänkin vedätykseen.
Kai se sitten on niin mukavaa kohkata tässä yleisen mielensäpahoittamisen ilmapiirissä tällaista, vaikka kauas loistaa että juttu on keksitty.
Niinniin! Ja kuinkas usein sitä saakaan kuulla, kun te vanhemmat rouvat (ja herrat) puolestanne jupisette paskaa nuoremmistanne? Aika usein minun mielestäni. Päin naamaa ette tietenkään mitään sano, vaan sivussa varmistaen, että kyräilyn kohde takuulla kuulee. Juuri tuolta se tuntuu, ap!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Moni antaa ymmärtää että koska teini on nuorempi, nätimpi ja hoikempi kuin keski-ikäinen, niin sen on ihan ok ylenkatsoa ja vittuilla ja haukkua "tylsää vanhaa tätiä". Siksi vanhemman ihmisen pitää vain hymyillä alistuneesti, kyllähän teinillä on oikeus kutsua läskiksi typeräksi mummoksi kun "ohan mun bmi korkeempi kuin teinarin ja kohta niitä lapsenlapsiakin tulee". Aika outo ajattelutapa.
k
Olet ymmärtänyt väärin. Ei ole ok haukkua toisia, mutta kukaan järkevästi käyttäytyvä aikuinen ei hauku takaisin teiniä, jonka älyllinen/moraalinen/sosiaalinen kehitys on ihan kesken. Kenenkään ulkonäöllä ei ole tässä mitään väliä, vaan sillä että aikuinen osaa käyttäytyä järkevämmin ja tuollaiset kommentit ei hetkauta, koska käsitys kauneudesta on niin paljon kehittyneempi.
Voi kun tilanne nyky-Suomessa olisikin näin ihanteellinen, että näiden tyttöjen tyyppisille teineille menisi noin nätisti asia perille. Ei se vain mene. Jollain veret seisauttavalla sanalla tai teolla pitää ensin saada kanava auki, vasta sitten voi yrittää perustella.
Eikä välttämättä sittenkään näiden laumakäyttäytyminen muuksi muutu. Kolme teiniä on myös aika eri asia kuin kaksi. Yksin kommentoiviin en ole vielä törmännyt.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuntuipa siltä että kalikoita kalahti siellä sun täällä! :-D
Taisivat tytöt osua varsin arkaan paikkaan.
On ikävää jos aloittajan ikäisellä ihmisellä vielä on itsetunto niin alhaalla että pikkulikkojen puheista pitää vetää hernettä nenään! Voin hyvin kuvitella miten keski-iän ylittänyt täti-ihminen käy tukkanuottasille teinityttölauman kanssa! :-D
Kyllä se vaan katkera totuus on, että nämä nuoret tytöt ja naiset ovat yleisesti ottaen raikkaampia ja kauniimpia kuin me iäkkäämmät. Mekin olemme olleet nuoria omalla ajallamme. Minä ainakin tykkään nuorista ja on mukava nähdä nuoria ihmisiä joilla vielä on energiaa ja elämänhalua! Ylilyöntejä tulee, ja porukassa helposti innostutaan. Muistellaanpa vaan omaa nuoruuttamme! Luitteko itse Postillaa ja kuljitteko kuuliaisesti kirkossa körttihameissanne? Minä en ainakaan!
Näin miettii kuusikymppiä ylittänyt täti-ihminen ilman nutturaa ja kukkahattua.
Oletko sä ihan vajaa? Eihän tuossa ollut kyse siitä, että tytöt olisivat muuten vääränlaisia, vaan että käyttäytyivä kusipäisesti.
Ja kusipäiseen käytökseen kannattaa vastata vielä kusipäisemmällä käytöksellä, jos sen osaa. Oppiipahan teinit ymmärtämään miten käyttäydytään.
Mä olisin kävellyt teinien luokse, ja kysynyt puhuvatko todella minusta, ja että nyt on kymmenen sekuntia aikaa pyytää hyvin nöyrästi anteeksi. Sen jälkeen sanon heille jokaiselle heidän ulkonäöstään jotain sellaista, mikä jää aivan varmasti heidän mieleensä kummittelemaan hyvin pitkäksi aikaa ja tulee laskemaan heidän itsetuntoaan ja saamaan heidät tuntemaan itsensä rumaksi ikuisesti.
Sen jälkeen jos ei anteeksipyyntöä kuulu, poimisin ensin pahimman kiusaajan ulkonäöstä sen selkeimmän kipupisteen ja revittelisin kunnolla. Kysyisin muilta pyytävätkö anteeksi, vai otetaanko seuraava. Jne.
Ja voi että, mä olen hyvä tässä. Ikinä, IKINÄ en aloita. Mutta ai saatana jos mulle käy, niin tietää käyneensä. Ja ei, en ole enkä halua olla tilanteessa "fiksu aikuinen". Haluan antaa opetuksen, joka jää mieleen. Koska noin käyttäytyvät kusipäät ovat niitä, jotka tekee sitä joka paikassa. Niin kauan kunnes joku tekee sille stopin.
Kiusaaja ei lopeta ennen kuin kiusaajalle laittaa luun kurkkuun. Kaunis puhe ei törkimykseen toimi, se on nähty niin monet kerrat vuosien varrelta. En itsekään aloita, mutta saatan lopettaa turhan aukomisen ja olen siinä kohtuullisen hyvä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Moni antaa ymmärtää että koska teini on nuorempi, nätimpi ja hoikempi kuin keski-ikäinen, niin sen on ihan ok ylenkatsoa ja vittuilla ja haukkua "tylsää vanhaa tätiä". Siksi vanhemman ihmisen pitää vain hymyillä alistuneesti, kyllähän teinillä on oikeus kutsua läskiksi typeräksi mummoksi kun "ohan mun bmi korkeempi kuin teinarin ja kohta niitä lapsenlapsiakin tulee". Aika outo ajattelutapa.
k
Olet ymmärtänyt väärin. Ei ole ok haukkua toisia, mutta kukaan järkevästi käyttäytyvä aikuinen ei hauku takaisin teiniä, jonka älyllinen/moraalinen/sosiaalinen kehitys on ihan kesken. Kenenkään ulkonäöllä ei ole tässä mitään väliä, vaan sillä että aikuinen osaa käyttäytyä järkevämmin ja tuollaiset kommentit ei hetkauta, koska käsitys kauneudesta on niin paljon kehittyneempi.
Voi kun tilanne nyky-Suomessa olisikin näin ihanteellinen, että näiden tyttöjen tyyppisille teineille menisi noin nätisti asia perille. Ei se vain mene. Jollain veret seisauttavalla sanalla tai teolla pitää ensin saada kanava auki, vasta sitten voi yrittää perustella.
Eikä välttämättä sittenkään näiden laumakäyttäytyminen muuksi muutu. Kolme teiniä on myös aika eri asia kuin kaksi. Yksin kommentoiviin en ole vielä törmännyt.
Sehän näissä "sankareissa" onkin, porukassa uskalletaan rellestää, mutta yksin tulee pissit housuun. Kusipäisestä teinistä kasvaa kusipäinen aikuinen, jos asialle ei tehdä koskaan mitään.
Vierailija kirjoitti:
Niinniin! Ja kuinkas usein sitä saakaan kuulla, kun te vanhemmat rouvat (ja herrat) puolestanne jupisette paskaa nuoremmistanne? Aika usein minun mielestäni. Päin naamaa ette tietenkään mitään sano, vaan sivussa varmistaen, että kyräilyn kohde takuulla kuulee. Juuri tuolta se tuntuu, ap!
Törkimyksiä on jokaisessa porukassa ikään katsomatta. Suurin osa populasta kuitenkin osaa käyttäytyä.
Vanha sanonta pitää paikkaansa: Mikään ei ole niin tyhmä kuin teinityttö.
Vierailija kirjoitti:
Mun pojan (4lk) luokkalaiset olivat koulussa jutelleet vanhempien iästä. Luokkakaverit luulivat minun olen (kaksikymppinen ja isän neljäkymppinen). Ollaan molemmat 35v. :)
He eivät ihan teinejä vielä ole. Pukeudun itse aika klassisesti,ettei johtuisi siitä että "teinimäisesti" pukeutuisin.
Ja tämä liittyi aiheeseen miten?
Vierailija kirjoitti:
Minun tekee mieleni karjua.
Maistuisi kyllä. Ehkä valkosipuliperunat kylkeen.
Yleisesti ottaen olen sitä mieltä, että teinit ovat tosi hyvätapaisia - kivoja ja kohteliaita. Hyvinhän heitä silloin pitää kohdellakin.
Tuollaisten kohdalla kävelisin itse askeleen liian lähelle ja päästä varpaisiin vilkaisten nimeäisin ulkonäölliset puutteet. Jokaiselle. Se on tasan se, mitä tuollainen räkänokka ansaitsee. On hyvä jo nuorena oppia, että toiset kuuntelevat tuollaista, toisilta saat takaisin koko laidallisen.
Jonkinlaisen opetuksen ne teinitytöt olisi varmasti ansainneet. Ei nyt ehkä takaisin haukkumista, vaan nasevan puhuttelun käytöstapojen tärkeydestä. Ja kuten joku edellä sanoikin, ettei koskaan voi tietää jos kyseessä on vaikka tuleva työnantaja tai anoppi, tai joku muu aikuinen ihminen, joka voi tehdä heidän elämästään helvettiä. Luennoisin niin kovaa, että varmasti muutkin ympärillä kuulisivat, ja jos lähtisivät pois, niin seuraisin kunnes luento olisi ohi.