Pirkko Arstilan kolumni Vihjailevat helmat ET-lehdessä
Oletteko koskaan lukeneet mitään näin hirveää paskaa? Ei uskoisi, että Pirkko on hyvien tapojen lähettiläs, tai että eletään vuotta 2017!
https://www.etlehti.fi/artikkeli/ihmiset/pirkko-arstilan-kolumni-vihjai…
Yhtä pöyristyttävää on ET-lehden vastaus palauteryöppyyn:
"Hei kaikki,
Kolumni on mielipidekirjoitus ja tässä Pirkko Arstilan kolumnissa on hänen mielipiteensä.
Lehti ei halua suitsia kolumnistinsa mielipiteitä. Maailmaan mahtuu monenlaisia ajatuksia.
Riitta Korhonen
päätoimittaja"
Mitä mieltä?
Kommentit (647)
Valitut sanakäänteet olivat tapalähettiläällä aika ala-arvoisia, ja bodyshaming on aina väärin. Mutta sinänsä en usko että mitään peruuttamatonta saatiin aikaiseksi - tuskin ketään blogissa kuvatun ikäistä kiinnostaa isomummoikäisen tädin päiväuni kellohameista, tai visio siitä että ruokakauppaan mennään miesten silmää miellyttämään :) Eikä blogissa esitelty mitään "totuutta" joka ylipainoisiin "sattuisi", ainoastaan ikääntyneemmän rouvan monta vuosikymmentä ajastaan jäänyt ja ummehtunut mielipide.
Pirkko tarkoitti myös etteivät kaikki ole Jennereitä yms.
Vierailija kirjoitti:
Kolumnin kommenteista: "On äärimmäisen törkeää käytöstä Pirkko Arstilalta hyökätä sairaan, vakavasta masennuksesta ja syömishäiriöstä kärsineen ihmisen kimppuun. Sanavapaus on eri asia kuin solvaaminen. Jätän lehtenne lukemisen tähän."
:'(
Onko joku siis tunnistanut ko. tytön? Todella tyylikästä, Pirkko Arstila.
Vierailija kirjoitti:
Minulle jäi vähän epäselväksi, millaiset housut oli kyseessä. Housut olivat sen verran tiukat, että "salainen sola" näkyi - mutta ilmeisesti eivät kuitenkaan täysin ihoa nuolevat, koska Pike mainitsi polvipussit. Ilmeisesti kyseessä eivät olleetkaan ne pahamaineiset juoksutrikoot.
Ihan samaa mietin. Että ihan tavalliset housut jalassa on solaa esitelty Pirkolle, 79 vee, joka syvästi paheksuu perushousuja.
hohhoijaa kirjoitti:
Valitut sanakäänteet olivat tapalähettiläällä aika ala-arvoisia, ja bodyshaming on aina väärin. Mutta sinänsä en usko että mitään peruuttamatonta saatiin aikaiseksi - tuskin ketään blogissa kuvatun ikäistä kiinnostaa isomummoikäisen tädin päiväuni kellohameista, tai visio siitä että ruokakauppaan mennään miesten silmää miellyttämään :) Eikä blogissa esitelty mitään "totuutta" joka ylipainoisiin "sattuisi", ainoastaan ikääntyneemmän rouvan monta vuosikymmentä ajastaan jäänyt ja ummehtunut mielipide.
Eiväthän naiset muutenkaan kaunistaudu palstan mukaan miesten vuoksi. Mutta miksipä ei itsensä vuoksi?
Vierailija kirjoitti:
Minua etoo se, että jotkut hyökkäävät tätä mielipidekirjoitusta vastaan. Arstila puhuu asiaa.
Aivan. Se koira älähtää johon kalikka kalahtaa! Välillä miettii että eikö katsota vartalo peiliin ennenkö lähdetään ihmisten ilmoille. Naamaa kyllä laitetaan ,muusta nii väliä
Vierailija kirjoitti:
Äitini on 71v eikä koskaan olisi noin vanhakantainen moukka mitä Arstila. Äitini kuuluu siihen sukupolveen joka ajoi ja ajaa naisten oikeuksia ja tasa-arvoa, ilmeisesti tämä Arstila kuuluu sitä edeltävään sukupolveen tai ns."jäi asemalle".. hameenhelmat liehuen keimailemaan.
Varo pirkko etteivät kyntesi katkea ja muista suihkutella parfyymejä.. pelle.Häpeän tällasia sovinistiämmiä, vaikka eihän se mun vika ole että ovat moukkia.
Samoin, äitini on myös saman ikäinen ja vankka tasa-arvon kannattaja, aina pitämässä naisten puolta. Hänen opetuksestaan "naisella tulee olla oma työ ja toimeentulo" olen ikuisesti kiitollinen.
Arstila vois olla ihan hiljaa ja keskittyä teen juontiin.
Lähdetäänkö siskot kaupoille helmoilla vihjailemaan? Kirjoitus selventää ainakin sitä, minkälaisesta käytöksestä on lähtöisin se ajattelu, että nainen haluaa tulla puristelluksi ja vain vienosti hihittää, kun saa sillä tavalla huomiota.
Eikös tällä Pirkolla ollut joitain vuosia sitten joku konflikti lenkillä ollessaan kahden nuoren tytön kanssa? Ei nyt ihan pahoinpitelytilanne, mutta jotain sanaharkkaa tms.? Joku lehti siitä kertoi, en enää muista mikä.
On tainnut jäädä jotain kaunaa nuoria naisia vastaan noin yleisemminkin...
Onkohan tämä kyseinen kirjoituksen nuori nainen noteerannut tätä kohua. Tosin kuvailuun sopivia naisia on melkoinen määrä. Ei minusta tarvitse pukeutua hulmuhelmoihin, mutta tyylikkyys ja häveliäisyys saisi olla kieltämättä enemmän muodikasta tänä päivänä. Muotoja nuoleva vaatetus aiheuttaa myötähäpeää minussakin, vaikka olenkin nelikymppinen ja pipoa ei kiristä.
Vierailija kirjoitti:
Eikös tällä Pirkolla ollut joitain vuosia sitten joku konflikti lenkillä ollessaan kahden nuoren tytön kanssa? Ei nyt ihan pahoinpitelytilanne, mutta jotain sanaharkkaa tms.? Joku lehti siitä kertoi, en enää muista mikä.
On tainnut jäädä jotain kaunaa nuoria naisia vastaan noin yleisemminkin...
????????
Kyllä tuolla röllöpukeutumisella miehiä saa. Millaisia, se onkin eri tarina.
Vierailija kirjoitti:
Onkohan tämä kyseinen kirjoituksen nuori nainen noteerannut tätä kohua. Tosin kuvailuun sopivia naisia on melkoinen määrä. Ei minusta tarvitse pukeutua hulmuhelmoihin, mutta tyylikkyys ja häveliäisyys saisi olla kieltämättä enemmän muodikasta tänä päivänä. Muotoja nuoleva vaatetus aiheuttaa myötähäpeää minussakin, vaikka olenkin nelikymppinen ja pipoa ei kiristä.
Toivottavasti ei ole. Minussa aiheuttaa myötähäpeää (jos jonkun pitää aiheuttaa) Arstilan kaltainen, epäkohtelias käytös. Sivistystä ei ole kaikille jaettu...
Mitähän Arstila sanoisi, jos näkisi jonkun imettävän julkisesti?
Ehkä voi arvostella toisten pukeutumista (kyllähän täälläkin lähes päivittäin näin tapahtuu), mutta ruumiinrakenteelleen ei paljon voi. Sama olisi mennä haukkumaan invalideja tai vaikka lyhytkasvuisia jos heidän ulkoinen habituksensa ei rouvan standardeja täytä.
Vierailija kirjoitti:
Ei helvetti mikä kusipää. Tässä taas huomaa että naiset usein on pahimpia sovinisteja.
Mitä viettelyä sitä pitäisi harrastaa kauppajonossa, tai muutenkaan, hameenhelmat liehuen.. salli mun nauraa.Luulisi että edes tossa iässä olisi muutakin mielessä kuin seksi, aika omituista puhetta varsinkin naisen suusta. Olen pöyristynyt.
Sovinismi on yllättävän yleistä naisten keskuudessa.
Työskentelen itse miesvaltaisella alalla, ja pahimmat kommentit ammattitaitooni liittyen olen kuullut naisilta.
Muutama mieskin on kunnostautunut osaamiseni vähättelyssä, mutta suurin osa ikävistä kommenteista on tullut naisilta.
Mm. Tällaisia :
- Pitäis joltain mieheltä kysyä tästä (koskien asiaa jonka asiantuntija olen)
- Ei naiset voi näitä ymmärtää
- Kyllä tähän mies pitäisi nyt löytää, ei me naiset tätä osata
Jos kerron ratkaisun johonkin ongelmaan, niin tädit päivittelee vaan, että kun se Pekkakin on nyt reissussa niin pitää varmaan kysyä joltain muulta. Olisikohan se vaikka naapurin mies kotona.
Koskaan ei vielä ollut kyseessä sellainen tehtävä minkä selvittämiseen tarvittaisiin kikkeliä. Tai edes raakaa voimaa.
Asiantuntijaksi näille kommentoijille kelpaa kuka tahansa mies, vaikka se naapurissa asuva kirjastonhoitaja.
https://hymy.fi/uutiset/tv-ankkuri-pirkko-arstila-muistelee-teini-ikans…
Pirkko ei 73-vuotiaana myöskään ujostele puhua nuoruudestaan ja kasvun paikoistaan. Häpeilemättä hän kertoo ajoista, jolloin naisten alusvaatteetkin olivat tabu.
-Niitä ei ollut olemassakaan! Kerran herkkänä teininä alushameeni putosi ja piilouduin suuren häpeän vallassa porttikäytävään, nainen naurahtaa.
Ja kun poika pääsi laittamaan käden ”välipaikalle”, se oli jo todella intiimiä.
-Se oli se paljas kohta jossain sukan ja pikkupöksyjen välissä, Pirkko muistuttaa
Minulla on samat pukeutumishaasteet kuin Arstilan kuvailemalla tytöllä. Olen lyhyt, omistan vyötärön ja sen kokoon nähden massiiviset rinnat ja takapuolen. Sääret ovat kyllä hyvät ja niitä näytänkin mielelläni. Olen koko aikuisikäni eli kymmenisen vuotta käyttänyt nimenomaan hameita/mekkoja ja vyötärönmukaisia malleja, koska silloin näytän ihmiseltä enkä pelkästään läskiltä.
Olen myös kasvoiltani melko arkipäiväinen. Hukka maantienvärinen. Olen pitänyt huolta, että tukka on aina kampaajalla siististi leikattu vaalennettu parin asteen verran, juurikasvu ei pääse paria senttiä pidemäksi ja että iho on kunnossa ja meikki siisti.
Kun ei ole isommin ulkonäköä esiteltäväksi, on tehtävä sen mitä voi, eli olla siisti ja näyttää parhaat puolet. Mulla käytössä ovat juuri ne keinot joita Arstila toi esiin. Vaikka Arstilan ajatukset voivat kuulostaa vanhanaikaisilta, on ihmisen oma etu näyttää mahdollisimman hyvältä. Oma urani on ihan varmasti paremmalla mallilla kuin jos olisin jättänyt kotisohvan pieruverkkarit jalkaan kun lähden töihin.
Kolumnin kommenteista: "On äärimmäisen törkeää käytöstä Pirkko Arstilalta hyökätä sairaan, vakavasta masennuksesta ja syömishäiriöstä kärsineen ihmisen kimppuun. Sanavapaus on eri asia kuin solvaaminen. Jätän lehtenne lukemisen tähän."
:'(