Onko täällä muita, jotka miettivät aikuisinakin, että vanhemman arvostelu ja moite on syynä vaikeuksiinne?
Mä ainakin koen, että mulla on. Tiedän, että äiti on haukkunut minut ja arvostellut minua, niin enpä voi olettaa kenenkään muunkaan tykkäävän tai välittävän minusta. Se vaikuttaa ihan kaikkeen, työelämään, parisuhteeseen, jopa omaan äitiyteeni. Äidin vika, että olen ihan rikottu ja hajalla ihmisenä. Toki siitä voi ja kannattaakin koittaa omin voimin parantua, mutta se on todella vaikeaa, koska kukaan ei ymmärrä, miten auttaa minua.
Kommentit (81)
Juu Äitihullu taas.
Aikuisuus tarkoittaa sitä, että ottaa vastuun omasta elämästään, ei syyttele monta kymmentä vuotta vanhoja asioita.
Kaikilla meillä on vaikeutemme, huonot lähtökohdat eivät määrää meitä ellemme anna määrätä. Oma äitini oli väkivaltainen alkoholisti, mutta entä sitten, siitä on 30 v aikaa, ja olen rakentanut oman elämän, vailla väkivaltaa tai alkoholia. Saati jos äidin "viat" olisi jotakin hevoslehtien lainaamista ilman lupaa...kasva aikuiseksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joo ja ei. Oma lapsuudenkotini ei tosiaan ollut kannustava ja itsetuntoni on siksi kärsinyt. Ensimmäinen avioliittonikin oli vain sitä, että halusi kelvata edes jollekin.
Silti jossain kohtaa pitää osata päästää irti. Tunnistaa ne omat käytös tai ajatusmallit, jotka ovat seurausta vaikka sitten äidin arvostelusta. Ja hylätä ne, ottaa itse vastuu omista tunteista.
Ei ole helppoa ja jossain määrin se kritiikki kulkee aina mukana. Mutta sen taakse ei voi aikuisena piiloutua ja vaatia vaikka sitten kumppanilta kohtuutonta hyvittelyä äidin puutteiden vuoksi (tuo vain esimerkki, eri tavoinhan sitä lapsuuden sontaa oireilee). Sekin on hyvä tajuta, että kaikki vanhemmat ovat omalla tavallaan puutteellisia ja siirtävät omaa taakkaansa lapsilleen. Joillakin se on vain kovin paljon näkyvämpää.
En mä mitään hyvittelyä vaadi, mistä sä oikein puhut????? Siis en todellakaan. Vaan etten saa esim. tarpeeksi tasokasta kumppania, koska itsetunto on heikko jne.
apNiin mutta se itsetunnon heikkous voi oireilla monilla tavoin. Itsellä se meni niin, että olin parisuhteessa aivan kohtuuton, pahoitin mieleni kaikesta normaalista mielipiteiden eroavuudesta, vaadin kumppania mukautumaan miellyttämään itseäni. Vaikka tosiasiassa oli kyse siitä, että halusi vain tulla hyväksytyksi. Sinulla se voi oireilla jotenkin muuten. Sitä tarkoitin.
Niin no ei sun neuvot ainakaan kosketa mua mitenkään, ja siis en dissaa mun mielipahoja, en muidenkaan. Siis mieheni. Että ei tuosta saa pahoittaa mieltä, koska en mäkään. Mies jos ei osaa tukea kun toinen pahoittaa mielensä on vähän outo.
ap
Mä en saanut lapsena pahoittaa mieltänikään. Nyt pahoitan, kun se pahoittuu.
ap
Vierailija kirjoitti:
Kai se on melko liukuva se raja missä kohtaa vanhemmat yrittää tuupata lasta yrittämään vähän enemmän ja missä taas on liikaa vaatimuksia.
Jos lapsi saa seiskan-kasin kokeesta, joku vanhempi sanoo että se on hyvä ja toinen sanoo, että pystyt kyllä parempaankin. Toinen lapsi saattaa aikuisena ajatella, ettei kannustettu yrittämään enempää, ja toinen ehkä ajattelee ettei kelvannut sellaisena kun oli.
Se on juuri näin. Olen myös omien jo aikuisten lasteni kanssa tajunnut monia tilanteita, jotka olivat itselle normaalia kannustamista, kieltämistä tai kasvattamista ja he ovat tulkinneet ihan eri tavoilla. Juuri jotain tällaisia, että lapsi on alisuorittanut mutta hänellä on ollut jotain omaa muuta murhetta, jonka takia olisi tarvinnut pehmeämpää reaktiota juuri silloin, vaikka normaalisti pieni tuuppiminen onkin tilanteessa hyvä reaktio.
Vierailija kirjoitti:
Juu Äitihullu taas.
Aikuisuus tarkoittaa sitä, että ottaa vastuun omasta elämästään, ei syyttele monta kymmentä vuotta vanhoja asioita.Kaikilla meillä on vaikeutemme, huonot lähtökohdat eivät määrää meitä ellemme anna määrätä. Oma äitini oli väkivaltainen alkoholisti, mutta entä sitten, siitä on 30 v aikaa, ja olen rakentanut oman elämän, vailla väkivaltaa tai alkoholia. Saati jos äidin "viat" olisi jotakin hevoslehtien lainaamista ilman lupaa...kasva aikuiseksi.
Kyllä se sinuunkin vaikuttaa esim. juuri noin, ettet osaa olla empaattinen.
ap
Vierailija kirjoitti:
Juu Äitihullu taas.
Aikuisuus tarkoittaa sitä, että ottaa vastuun omasta elämästään, ei syyttele monta kymmentä vuotta vanhoja asioita.Kaikilla meillä on vaikeutemme, huonot lähtökohdat eivät määrää meitä ellemme anna määrätä. Oma äitini oli väkivaltainen alkoholisti, mutta entä sitten, siitä on 30 v aikaa, ja olen rakentanut oman elämän, vailla väkivaltaa tai alkoholia. Saati jos äidin "viat" olisi jotakin hevoslehtien lainaamista ilman lupaa...kasva aikuiseksi.
Juu ja pakotti siivoamaan huoneensa.
Ja mies on tasoton! Välillä tämä skitso luulee taas olevansa seurapiirirouva... Ehhehee. Hauska tyyppi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kai se on melko liukuva se raja missä kohtaa vanhemmat yrittää tuupata lasta yrittämään vähän enemmän ja missä taas on liikaa vaatimuksia.
Jos lapsi saa seiskan-kasin kokeesta, joku vanhempi sanoo että se on hyvä ja toinen sanoo, että pystyt kyllä parempaankin. Toinen lapsi saattaa aikuisena ajatella, ettei kannustettu yrittämään enempää, ja toinen ehkä ajattelee ettei kelvannut sellaisena kun oli.
Se on juuri näin. Olen myös omien jo aikuisten lasteni kanssa tajunnut monia tilanteita, jotka olivat itselle normaalia kannustamista, kieltämistä tai kasvattamista ja he ovat tulkinneet ihan eri tavoilla. Juuri jotain tällaisia, että lapsi on alisuorittanut mutta hänellä on ollut jotain omaa muuta murhetta, jonka takia olisi tarvinnut pehmeämpää reaktiota juuri silloin, vaikka normaalisti pieni tuuppiminen onkin tilanteessa hyvä reaktio.
Niin, ja mulla kun ne kaikki murheet johtui äidistä.
ap
Kappas! Hullu vauhdissa jo aamuvarhaisella!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei. Jos aikuinen ei pysty niin ei pysty. Aina voi hakea syytä kotioloista tai koulukiusaamisesta, mutta yleensä syy on se, et tyyppi on luuseri tai skitso, kuten sinä.
Ei se että toisen arvostelu ikkoi itsetunnon ole omaa syytä koskaan. Olet kiusaaja.
apEikun kyllähän se on niin, et jos ei onnistu niin on helppoa hakea syy mistä vain.
Omaa syytäs ja piste.Ei todellakaan ole omaa syytäni, sinä olet kiusaaja ja koitat vain pahoittaa muiden mielet.
apEiku mulla oli vaan niin vaikeeta et musta tuli tälläinen. Mulla oli ihan hirvee lapsuus ja äiti ei rakastanu mua. MULLA on ollut vaikeaa, ei sulla. Sun ongelmat on hakemalla haettuja.
Syytät vaan aamukahvin kaatumistakin äitelläs. Nynnypaska, mitään vastuuta omasta käytöksestäsi et ota. Hullu skitso.
Niin niin, sen takia olet kiusaaja. Ihme, ettet vihaa itseäsi tuollaisena kuin olet.
ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei. Jos aikuinen ei pysty niin ei pysty. Aina voi hakea syytä kotioloista tai koulukiusaamisesta, mutta yleensä syy on se, et tyyppi on luuseri tai skitso, kuten sinä.
Ei se että toisen arvostelu ikkoi itsetunnon ole omaa syytä koskaan. Olet kiusaaja.
apEikun kyllähän se on niin, et jos ei onnistu niin on helppoa hakea syy mistä vain.
Omaa syytäs ja piste.Ei todellakaan ole omaa syytäni, sinä olet kiusaaja ja koitat vain pahoittaa muiden mielet.
apEiku mulla oli vaan niin vaikeeta et musta tuli tälläinen. Mulla oli ihan hirvee lapsuus ja äiti ei rakastanu mua. MULLA on ollut vaikeaa, ei sulla. Sun ongelmat on hakemalla haettuja.
Syytät vaan aamukahvin kaatumistakin äitelläs. Nynnypaska, mitään vastuuta omasta käytöksestäsi et ota. Hullu skitso.Niin niin, sen takia olet kiusaaja. Ihme, ettet vihaa itseäsi tuollaisena kuin olet.
ap
En tietenkään vihaa koska mä tiän et se oli mun äitin ja isän syytä. Minä olen täydellinen.. Tai olisin jos mun porukat ei olis ollut niin paskoja. Nyt mulla on oikeus olla ilkeä ja kiusata kaikkia muita koska mulla on ollut raskasta ja muiden takia mä olen tälläinen.
Esim sinä olet kauhea paskapää skitso joka kiusaa lapsiaan eikä ole elämässä päässyt mihinkään koska sä oot vaan luuseri joka ei pääse jostain äitistään, joka käski siivoamaan huoneensa, eteenpäin. Se tekee susta luuserin. Lisäksi oot tyhmä ja ruma. Ja oikeasti hullu. Se on jo noloa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Juu Äitihullu taas.
Ja mies on tasoton! Välillä tämä skitso luulee taas olevansa seurapiirirouva... Ehhehee. Hauska tyyppi.
No on sitä muitakin tasokkaita miehiä, kuin seurapiireistä, hohhoijaa.
Etkö ole Kivikissaäiti saanut jo ihan tarpeeksi vastauksia kysymykseesi niillä tuhannella aiemmalla avauksellasi? Mikä narsisti oikein olet, että täytyy joka päivä kysyä samaa asiaa itseäsi koskien?
Järkyttävintä on, että tuo äitihullu on mennyt tekemään 2 lasta, jotka nyt molemmat kärsivät huonosta äidistä, mutta äitihän syyttää vaan kaikesta omaa äitiään. Täysin vastuuton aikuinen tuo äitihullu. Onneksi miehensä yksin jaksaa huolehtia niistä lapsiraukoista, kun äiti ei edes halua asua heidän kanssaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Syytät vaan aamukahvin kaatumistakin äitelläs. Nynnypaska, mitään vastuuta omasta käytöksestäsi et ota. Hullu skitso.Niin niin, sen takia olet kiusaaja. Ihme, ettet vihaa itseäsi tuollaisena kuin olet.
apEn tietenkään vihaa koska mä tiän et se oli mun äitin ja isän syytä. Minä olen täydellinen.. Tai olisin jos mun porukat ei olis ollut niin paskoja. Nyt mulla on oikeus olla ilkeä ja kiusata kaikkia muita koska mulla on ollut raskasta ja muiden takia mä olen tälläinen.
Esim sinä olet kauhea paskapää skitso joka kiusaa lapsiaan eikä ole elämässä päässyt mihinkään koska sä oot vaan luuseri joka ei pääse jostain äitistään, joka käski siivoamaan huoneensa, eteenpäin. Se tekee susta luuserin. Lisäksi oot tyhmä ja ruma. Ja oikeasti hullu. Se on jo noloa.
Vihaatpas itseäsi. Etkä tee sille mitään
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Juu Äitihullu taas.
Ja mies on tasoton! Välillä tämä skitso luulee taas olevansa seurapiirirouva... Ehhehee. Hauska tyyppi.No on sitä muitakin tasokkaita miehiä, kuin seurapiireistä, hohhoijaa.
Eiku yks päivä olit rikas seurapiirirouva. Se oli hauskaa. Ihan uus ulottuvuus.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
apEn tietenkään vihaa koska mä tiän et se oli mun äitin ja isän syytä. Minä olen täydellinen.. Tai olisin jos mun porukat ei olis ollut niin paskoja. Nyt mulla on oikeus olla ilkeä ja kiusata kaikkia muita koska mulla on ollut raskasta ja muiden takia mä olen tälläinen.
Esim sinä olet kauhea paskapää skitso joka kiusaa lapsiaan eikä ole elämässä päässyt mihinkään koska sä oot vaan luuseri joka ei pääse jostain äitistään, joka käski siivoamaan huoneensa, eteenpäin. Se tekee susta luuserin. Lisäksi oot tyhmä ja ruma. Ja oikeasti hullu. Se on jo noloa.Vihaatpas itseäsi. Etkä tee sille mitään
Enpäs vihaa. Mä oon vaan hyväksynyt sen että muut ihmiset on pilanneet mun elämän ja nyt mä saan tehdä mitä haluan.
Mikään mun elämässä ei ole mun syytä. Jos tulee jotain, tiedän ketä syyttää! Hah hah!
Meillä mies on perheensä syntipukki. Haukuttu pienenä ja vieläkin jatkuu.
Isä haukkunut ja nimitellyt. Äiti on taas hyysännyt pikkuveljeä.
Kyllä tuollainen dissaaminen jättää jäljet.
Ei ole kiva kuulla, että on luuseri ja ruma yms.
Kumminkin tehnyt sukukirjassa niskalimadsa töitä ja saanut haukut niskaan.
Jos on puolustanut itseään niin on nälvitty. Toinen veljeksistä saa kehuja ja ensiautona isältä oli kallis auto yms.
Vierailija kirjoitti:
Etkö ole Kivikissaäiti saanut jo ihan tarpeeksi vastauksia kysymykseesi niillä tuhannella aiemmalla avauksellasi? Mikä narsisti oikein olet, että täytyy joka päivä kysyä samaa asiaa itseäsi koskien?
Ette te minusta puhu, kun te puhutte mulle. Ette te ole vielä oikein ymmärtäneet. Ettekä yritä edes. Tai joskus joku tajuaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Omaa syytäs ja piste.
Ei todellakaan ole omaa syytäni, sinä olet kiusaaja ja koitat vain pahoittaa muiden mielet.
Syytät vaan aamukahvin kaatumistakin äitelläs. Nynnypaska, mitään vastuuta omasta käytöksestäsi et ota. Hullu skitso.
Niin niin, sen takia olet kiusaaja. Ihme, ettet vihaa itseäsi tuollaisena kuin olet.
ap
Itse olet kiusaaja, kiusaat perhettäsi ja luultavasti äitisikin on ihan syytön. Kun lasta oikeasti kohdellaan kaltoin, on se jotakin ihan muuta kun sellaista että lainataan lehdet serkulle ilman lupaa tai käsketään siivoamaan huone.
Eiku mulla oli vaan niin vaikeeta et musta tuli tälläinen. Mulla oli ihan hirvee lapsuus ja äiti ei rakastanu mua. MULLA on ollut vaikeaa, ei sulla. Sun ongelmat on hakemalla haettuja.