Eilisillä 50-vuotisjuhlilla tuli taas todistettua, että laktoosi-intoleranssi on pään sisällä
Tein todella hyvä tarjottavat, joista ei nirsoinkaan voinut kieltäytyä. Tietysti sanoin, että laktoosintona joo kyllä. Vaikka käytin luomumaitoa, luomukermaa sekä -voita. Mitään ongelmia ei ollut kenelläkään.
Vielä tänään sain facebookissa valtavasti kiitosta tarjottavista.
Kommentit (191)
Olen 50-vuotias ja kärsinyt laktoosivaivoista varhaisesta teini-iästä alkaen. Testejä ei ole tehty, koska julkisella puolella eivät kuulemma tee niitä, jos lääkärintodistusta varten ei tarvita.
Koko elämäni olen aina jossain kuullut näitä juttuja, että kyseessä on muotivillitys, eikä oikea vaiva. Varsinkin meitä diagnosoimattomia pidetään usein vain tahallaan hankalina. En ole koskaan ymmärtänyt tällaisia juttuja, sillä en itse näe kerrassaan mitään muodikasta ilmavaivoissa, vatsakivuissa ja ripulissa. Jos minä haluaisin antaa itsestäni muodikkaan ja trendikkään kuvan, keksisin kyllä paljon muitakin keinoja kuin mainostaa kuinka minua pierettää ja paskattaa niin maan valtavasti.
Toinen juttu on sitten tämä, että on tahallaan hankala. Tämäkin on ihan käsittämätöntä, sillä kaikkein eniten hankaluuksia laktoosi-intoleranssi aiheuttaa ihmiselle itselleen, ei niille, joiden juhlissa hän silloin tällöin käy. Miksi ihmeessä kukaan haluaisi tahallaan ostaa kalliimpia maitotuotteita tai vältellä niitä kokonaan? Siis ihan vaan koska haluaa hankaloittaa omaa arkeaan? Minun oireeni alkoivat aikana, jolloin vähälaktoosisia ja laktoosittomia tuotteita ei juuri edes ollut. Suurimman osan aikuisiästäni olen joutunut luopumaan monesta herkullisesta maitotuotteesta siitä syystä, ettei sellaista ole ollut saatavilla vähälaktoosisena tai laktoosittomana. Näiden tuotteiden erittäin hyvä ja laaja saatavuus on ollut arkipäivää Suomessa vasta kymmenisen vuotta. Ihan tottako joku tahallaan haluaisi hankaloittaa omaa elämäänsä näin?? En kertakaikkiaan käsitä näiden väitteiden logiikkaa.
Mitä sitten juhlatilaisuuksiin tulee, niin en minä keneltäkään mitään vaadi. Jos ei halua ostaa laktoosittomia maitotuotteita vieraidensa hyvinvointia ajatellakseen, niin minulle se on ok, kunhan kertoo sen rehellisesti. Osaan sitten valita pöydästä sellaista mikä minun vatsalleni sopii. Valehtelu sen sijaan on törkeää. Miksi ihmeessä tällaisesta pitää valehdella? Miten se ketään hyödyttää? Vai saako joku jotain perverssiä iloa siitä, että on aiheuttanut kipuja ja hankaluuksia läheiselleen?
Jos ne vieraat uskoo, että ruoka oli laktoositonta, niin ajattelevat saaneensa ruokamyrkytyksen oireita.
Voin syödä jonkun verran laktoosia sisältäviä ruokia. Mutta on tullut pari kertaa ylitettyä sietoraja. Niin hirvee tuska ja maannu vessassa kivuissa ja ripuloinut. Että et viittis vähätellä.
On tietty niitä oikeitakin allergisia, mutta myös paljon näitä mukatyyppejä. Ylipäänsä ärsyttää kaikki allergiahysteerikot. Suomi on niiden luvattu maa. Ja muut ihmiset joutuu elää niiden kitinän mukaan, niinku että koirat kielletään kun joku ei pysty muka 10 metrin päässä hengittää... jep.
Vierailija kirjoitti:
Tämä on muuten mystinen juttu. Miehelläni on ongelmia maitoruokien kanssa, mutta olen huomannut että esimerkiksi ruokaan lisätty kerma ei aiheuta vatsavaivoja. Eikä voi. Maitokin menee jos se on höyrytetty tai keitetty, siis kahvissa. Mistähän kummasta tämä johtuu. Juustoja ja jogurtteja eikä maitoa muutoin kestä ollenkaan.
Allergioista on paljon tutkimuksia. Niistä löytyy vaikka mitä kummallisuuksia. Yleinen tieto on, että paljastus ja kuumentaminen muuttaa proteiinin, mutta kaksi ruoka-ainetta yhdessä voi muuttaa toisen proteiiniä.
Itse en ole mielekkään allerginen, mutta saan ripulin aineista jossa yhdistyy sokeri ja maito. Esim.jogurttia tai jäätelöä en kestä mutta maitoa ja piimää voin juoda mielin määrin. Karkkeja ja sokeria pystyn syömään jos niistä puuttuu maito.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä on muuten mystinen juttu. Miehelläni on ongelmia maitoruokien kanssa, mutta olen huomannut että esimerkiksi ruokaan lisätty kerma ei aiheuta vatsavaivoja. Eikä voi. Maitokin menee jos se on höyrytetty tai keitetty, siis kahvissa. Mistähän kummasta tämä johtuu. Juustoja ja jogurtteja eikä maitoa muutoin kestä ollenkaan.
Allergioista on paljon tutkimuksia. Niistä löytyy vaikka mitä kummallisuuksia. Yleinen tieto on, että paljastus ja kuumentaminen muuttaa proteiinin, mutta kaksi ruoka-ainetta yhdessä voi muuttaa toisen proteiiniä.
Itse en ole mielekkään allerginen, mutta saan ripulin aineista jossa yhdistyy sokeri ja maito. Esim.jogurttia tai jäätelöä en kestä mutta maitoa ja piimää voin juoda mielin määrin. Karkkeja ja sokeria pystyn syömään jos niistä puuttuu maito.
Paljastus=pakastus ja proteiinia.
No olipa huono. Minun laktoosi-intoleranssin kyllä huomaa kuka tahansa, kun maha kasvaa jättipalloksi ja myöhemmin tulee ummetusripulimix.
Vierailija kirjoitti:
Täällähän on laktoosipieruvaivaiset kertoneet, että jos tipan saavat tavallista maitoa, alkaa oksennus heti ruiskuna lentää ja ripuli ruiskuaa housuihin.
Luin erään lääkärin kolumnin ja hän sanoi, että jos laktoosi-intoleranssin oikea nimi olisi pierutauti, suurin osa parantuisi siitä heti. Suurin osa tästä vaivasta kärsivistä todetaan verikokeilla terveeksi. Mutta on niin muodikasta olla laktoosi-intolerantikko.
Vai että oikein kolumni. Oliko edes ravitsemukseen erikoistunut lääkäri? 😂 Kyllähän minäkin voisin lukea itseni vaikkapa lastenlääkäriksi ja rehvastella tietäväni kaiken vanhuksista, paremmin kuin geriatrit itse. Kyllä joku paikallislehti mielellään huolisi horinani kohujutun toivossa. Onhan näitä ennenkin nähty.
Vierailija kirjoitti:
Lasillisen maitoa voi juoda pierutautinen
Voisitko kutsua sekalaisen joukon laktoosittomia mammoja luoksesi lasilliselle maidolle ja sen jälkeen yökylään sitten? Jos kerran ei tule mitään seurauksia, vastaat varmasti mielelläsi "bileiden" jälkisiivouksesta. :)
Vierailija kirjoitti:
On tietty niitä oikeitakin allergisia, mutta myös paljon näitä mukatyyppejä. Ylipäänsä ärsyttää kaikki allergiahysteerikot. Suomi on niiden luvattu maa. Ja muut ihmiset joutuu elää niiden kitinän mukaan, niinku että koirat kielletään kun joku ei pysty muka 10 metrin päässä hengittää... jep.
Onneksi allergia voi tulla ihan missä iässä tahansa.
Sinuakin saattaa onnistaa, ja pääset nauttimaan siitä ihanasta huomiosta ja saat esittää tyytyväisenä vaatimuksia.
Toivotan oikein paljon onnea matkaan 😄
Minusta on niin ihanaa kun tuommoiset hysteerikot sattuvat saamaan juuri sen taudin josta ovat muita pilkanneet tai haukkuneet.
Jep jep..
Vierailija kirjoitti:
Täällähän on laktoosipieruvaivaiset kertoneet, että jos tipan saavat tavallista maitoa, alkaa oksennus heti ruiskuna lentää ja ripuli ruiskuaa housuihin.
Luin erään lääkärin kolumnin ja hän sanoi, että jos laktoosi-intoleranssin oikea nimi olisi pierutauti, suurin osa parantuisi siitä heti. Suurin osa tästä vaivasta kärsivistä todetaan verikokeilla terveeksi. Mutta on niin muodikasta olla laktoosi-intolerantikko.
Pierutauteja on muitakin, koska pieretystä kuuluu usein myös keliakiaan, ärtyneeseen suoleen ym. Että olipa epätarkka lääkäri. Mahtoiko muutenkin olla tyylinä tehdä asioita vähän sinne päin? Muistaako kukaan muu kyseistä kolumnia ja että kuka lääkäri oli kyseessä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vai että oikein kolumni. Oliko edes ravitsemukseen erikoistunut lääkäri? 😂 Kyllähän minäkin voisin lukea itseni vaikkapa lastenlääkäriksi ja rehvastella tietäväni kaiken vanhuksista, paremmin kuin geriatrit itse. Kyllä joku paikallislehti mielellään huolisi horinani kohujutun toivossa. Onhan näitä ennenkin nähty.
Meidän moniallergista lasta ei lastenlääkäri suostunut lähettämään jatkotutkimuksiin. Kehotti vain hakeutumaan psykologin juttusille.
Suuttui kun lähdimme selvittämään lapsen oireilua muuta reittiä.
Tämän lastenlääkärin asenne herätti kyllä ihmetystä siinä yliopistosairaalassa, jossa lopulta oireita alettiin tutkimaan.
Lapsella diagnosoitiin maito-, muna- ja vilja-allergia. Oireet poistuivat kun saatiin ruokavalio kohdalleen.
En tiedä miten psykologi olisi osannut parantaa ne allergiat.
Oireilu oli niin vaikeaa että sairaalassa epäilivät aluksi tulehduksellista suolistosairautta. Onneksi oli vain allergia.
En hirveästi antaisi arvoa jonkun random-lääkärin mielipiteille tai kolumneille.
En tiedä, välittäisinkö niin paljon laktoosivaivoista, jolleivat ne laukaisisi minulla paljon pahempaa ongelmaa eli colitis ulcerosaa?! Asun maassa, jossa ei laktoosittomia tuotteita juurikaan ole, joten hajoituspillerit ovat tiuhassa käytössä.
Juhlan emännälle terveiseni: Olet todella tyhmä. Todella, todella tyhmä.
Minulla on laktoosi-intoleranssi (testein todettu), mutta siedän hiukan maitoa. Voin hyvin syödä esim. yhden jätskipallon, mutta suuremmasta määrästä menee maha täysin sekaisin.
Olen kotikaupunkini ensimmäisiä laktoosivaivaisia lapsia, allergia todettiin 80-luvun alussa kun olin juuri täyttänyt kaksi . Äitiparka vietti koko lapsuuteni metsästäen minulle sopivaa jugurttia, keksejä, suklaata..
Nykyään onneksi niin helppoa, kun joka toisessa tuotteessa lukee "laktoositon" ja kahviloiden maitokannuissakin on lähes poikkeuksetta laktoositonta maitoa.
Täällä 38v laktoosi-intolerantikko, jo taaperona maidosta oireita saanut.
Nykyään siedän pari riviä suklaata tai tavalliseen maitoon leivoton pullan, mutta lapsena ja teininä jo yksi suklaakonvehti aiheutti parin tunnin sisällä kouristavan vatsakivun sekä pytyllä vaikeroinnin pää polvien välissä ja perse pystyssä, se oli yleensä vähintään 2h minkä vessassa vietin !
Kehitin jopa omat rituaalit oloni helpottamiseksi ja siksi en osaa nykyään kakata muuta kuin alasti :D
Minä en koskaan ota mitään tarjottavia, joissa edes saattaisi olla maitoa, eikä tyttäreni. Ollaan ilkeitä ja tuhmia ja nirsoja. Kun etenkin maitoproteiiniallergia on ihan varmasti omasta päästä keksitty juttu ja se, että piikkiä saa kohta olla iskemässä, jos ei ihan ambulanssia tarvi soittaa. Etenkin tytön kanssa on joskus pitänyt kiireellä rientää päivystykseen, kun on sattunut jossain "saattaa sisältää maitoa" tuotteessa olemaan se "sattuma". Tai sitten on käytetty voita leivonnassa. Mutta eihän se ole maitoa... ja eihän tätä allergiaa ole olemassa.
Miten vieläkin löytyy niin ääliöitä ihmisiä, että leikkivät toisten hengellä?
Stadin Friidu kirjoitti:
Olin kerran samanlaisissa juhlissa. Minulla alkoi vatsaoireita tulla nopeasti. Näin käy aina jos syön laktoosia. Kysyin illan emännältä, että valehteliko hän laktoosittomuudesta, jolloin hän hymyillen kertoi käyttäneensä pelkkää luomukermaa jne.
Painelin siitä sitten kylpyhuoneeseen ja väänsin hillittömät ripulit kylpyammeeseen ja pyyhin itseni kalliisiin pyyhkeisiin.
Kiitin emäntää ja poistuin.
Kuulemma oli juhlat loppuneet emännän raivaamiseen ja itkuun.
Isännänkin mielestä tein oikein.
Joo, ihan saletisti oletkin toiminut näin! Olihan sinun pakko keksiä joku tarina tähän, mutta kuka hullu käy paskalla kylpyammeessa vaikka on kuinka ripulilla. Varmasti olisitkin tietoinen jos emäntä olisi raivonnut ja itkenyt...joopajoo!
Mummini oli pihi kuin mikä, eikä raaskinut ostaa laktoosittomia tuotteita. Valehteli kyllä sitten sujuvasti, että juu, laktoositonta tai vähintääkin Hylaa on. Ihan kuin hyla-tuotteita nyt ei maistaisikin... Ja siinäkin vaiheessa, kun vieraat toivat Lactrasensa tullessaan ja söivät minimaalisen vähän (eli olivat hyvin kärryillä tilanteesta), hän sinnillä väitti, että laktoositonta on juu... Jestas!
Jos on niin köyhä/pihi, ettei voi laktoosittomia tuotteita ostaa, niin olkoon sitten juhlimatta. Tai sitten pannaan tarjolle vaikka hillotäytteinen kääretorttu, että olkaa hyvät, tämä on laktoositonta, vaikka kakku ei valitettavasti ole. Ei ole vaikea eikä kallis asia.
Siskollani on aikuisena diagnosoitu keliakia. Parhaani mukaan valmistan juhliin gluteenittomia tarjottavia, kun keliaakikkoja on muitakin. Ilmeisesti onnistun, kun siskolta saisin kyllä rehellisen palautteen, että nyt on vatsa kipeänä. Ja silloin soittaisin kyllä hyvin anteeksipyytävän puhelun lopuillekin, että olen todella pahoillani tapahtuneesta. Vielä en ole joutunut soittamaan, olen ollut supertarkka ainesosaluetteloista ja välineistä. En saata ymmärtää, että joku laittaisi toisen ruokaan jotain allergisoivaa tahallaan, täysin järjenvastaista. Varsinkin, kun muka kavereita ollaan, ja niin hyviä, että on juhliinkin kutsuttu.
Täysin sama. En ole todellakaan tippaakaan nirso vaan ihan kaikkiruokainen. Lapsena ja nuorena minulle sopivat tavalliset maitotuotteet. Vähitellen laktaasientsyymin tuotanto on minulla lakannut niin täysin, että en voi käyttää edes vähälaktoosisia tuotteita vaan seurauksena ovat tuntien karseat vatsavaivat ja ripuli.
Ihan riittää, kun saan tietää, onko laktoosia. Sen enempää en vaadi. Jos on, en syö vaan juon vaikka mustaa kahvia. Prosessointihörhölle terkut: Höpö höpö. Maitosokerin pilkkominen pilkkoo maitosokerin. Piste. Maailmalla on kansoja, joista yli 90% ei siedä laktoosia. Meillä sietää niin moni, koska täällä lehmänmaitoa käytetään. Kaikki eivät silti siedä, ikäväkseen.
Tästä vaahtoaville toivon jotain ikävää, kiusallista ja mieluiten hitaasti kiduttavaa tautia. Jospa opettaisi myötätuntoa. Tuskinpa.