Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Eilisillä 50-vuotisjuhlilla tuli taas todistettua, että laktoosi-intoleranssi on pään sisällä

Vierailija
05.11.2017 |

Tein todella hyvä tarjottavat, joista ei nirsoinkaan voinut kieltäytyä. Tietysti sanoin, että laktoosintona joo kyllä. Vaikka käytin luomumaitoa, luomukermaa sekä -voita. Mitään ongelmia ei ollut kenelläkään.

Vielä tänään sain facebookissa valtavasti kiitosta tarjottavista.

Kommentit (191)

Vierailija
101/191 |
05.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Anteeksi 99, en lukenut ketjua, kun kävin kirjoittamaan. Onneksi on ihmisä, jotka tietävät asioista.

t.100

Hyvä että täydensit! Uutta mielenkiintoista tietoa mulle :) oon vasta ekaa syksyä lääketieteen parissa niin tiedän vielä kovin vähän, vaikka asia kiinnostaa.

99

Vierailija
102/191 |
05.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Anteeksi 99, en lukenut ketjua, kun kävin kirjoittamaan. Onneksi on ihmisä, jotka tietävät asioista.

t.100

Hyvä että täydensit! Uutta mielenkiintoista tietoa mulle :) oon vasta ekaa syksyä lääketieteen parissa niin tiedän vielä kovin vähän, vaikka asia kiinnostaa.

99

Kiva, kun olet opiskellut ja oppinut noinkin paljon. Olen vuosien myötä saanut itse oppia huippututkijoilta asioita, ja osaavat myös kertoa siten, että tavallisetkin tallaajat ymmärtävvät.

menestystä opinnoissa ja muista aina potilaille kertoa asioita seikkaperäisesti, niin tulet yllättymään, miten hyvin he ottavat tiedon vastaan.

t.100

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/191 |
05.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin pari viikkoa sitten vastaavassa kyläpaikassa. Emäntä tehnyt kaiken "oikeaan maitoon", koska ei lähde mukaan kaiken maailman muotihömpötyksiin. Itse sitten narskutin ruissipsejä ilman päällisiä. Koko ajan emäntä tyrkytti kakkua, kun sitä ei voinut moni ottaa. Tämä samainen naisihminen tuo tuliaisiksi maitosuklaata, vaikka tietää minun kärsivän laktoosi-intoleranssista.

Minulla oireet maidosta ovat todella voimakkaat, oksentelua ja ripulia. Tämän vuoksi hyla ei sovi. Nykyään on niin hyvin saatavilla laktoosittomia tuotteita, etten ymmärrä, miksi niitä ei voisi ostaa. Jos ei muuta, niin vaikka laktoositon jäätelöpaketti lapsia varten.

Vierailija
104/191 |
05.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä on muuten mystinen juttu. Miehelläni on ongelmia maitoruokien kanssa, mutta olen huomannut että esimerkiksi ruokaan lisätty kerma ei aiheuta vatsavaivoja. Eikä voi. Maitokin menee jos se on höyrytetty tai keitetty, siis kahvissa. Mistähän kummasta tämä johtuu. Juustoja ja jogurtteja eikä maitoa muutoin kestä ollenkaan.

Vierailija
105/191 |
05.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kovat juustot ovat aina laktoosittomia. Sitä ei mainita paketissa erikseen, koska sen on itsestäänselvyys.

Sain muuten muutama viikko sitten ruokamyrkytyksen. Oireet alkoivat noin neljä tuntia lounaan jälkeen ja syy saattoi olla myös hotellin aamupala. Otettiin yhteyttä paikkoihin, joissa söin, mutta olin yksittäistapaus. En yleensä sairastu vatsatauteihin. Yö sitten menikin sairaalassa, mutta lähdin lounaspaikasta ihan hyväkuntoisena ja hyväntuulisena pois sekä kierreltiin kaupunkiakin. Kunnes alkoi tuntua kotiin mennessä iltapäivällä olo huonolta ja jouduttiin pysähtymään, että pääsin oksentamaan. Seuraava yö menikin sitten tiputuksessa.

Luultavasti kuitenkin ihan norovirus. Vai saatinko aiheuttaja selville? Ärsyttää, kun ihmiset kuvittelevat aina saaneensa ruokamyrkytyksen, vaikka olisi kyse normaalista vatsataudista.

Vierailija
106/191 |
05.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hyviä varmaan olivat. Kuka kehtaa sanoa, että vatsaa vääntää. Laktoosittomat tuotteet ob pahoja ja kalliita. Ei niitä huvikseen syö.

Laktoosittomat tuotteet on ihan yhtä hyviä nykyään, kuin muutkin. Ei niissä mitään eroa ole. Se on vain päänsisäinen asia, jos niissä muka huomaa eron. Ja sanonpa vain se, että onhan ne varmasti hyviä olleet ja kyllä minäkin voin sanoa, että olipa hyvää jos tarjottava on kerran ollut hyvää, vaikka ei laktoositonta olekkaan. Ei laktoositonta sen takia syödäkään, että se olisi jotenkin parempaa, kuin tavallien ruoka. vaan sen takia, että illalla pierettää niin, että talo raikaa ja vielä seuraavan päivänkin.  Ja maha turpoaa. Mutta ei se silti tarkoita, etteikö se tarjottava ole voinut olla hyvää. Kyllä minäkin syön ihan hyvällä ruokahalulla laktoositonta , jos kerran en tiedä, ettei se sitä ole, mutta kyllä se perästä kuuluu. (ihan sanan varsinaisessa tarkoituksessa:perästä :)  )

Vierailija
107/191 |
05.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lasillisen maitoa voi juoda pierutautinen

Tottakai voi juoda. Kyllä pierutautinen voi syödä ja juoda ihan niin paljon kuin haluaa laktoositonta, ei se siihen kuole, mutta kyllä se yksi lasillinen maitoa pierettää ja turvottaa vielä seuraavana päivänäkin. Kyllä minä ainakin voin juoda lasillisen maitoa, jos haluan saada mahan kipeäksi, turvonneeksi ja piereskellä miehen iloksi koko illan ;)

Vierailija
108/191 |
05.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla laktoosi-intoleranssi todettiin jo teininä ihan erillisissä kokeissa. Piti juoda sellaista ällöttävän makeaa litkua, jossa oli laktoosia, ja jonkun ajan kuluttua todettiin, että elimistöni ei ole pilkkonut sitä yhtään. Itse en meinannut edes uskoa, mutta kyllä se kaasuuntuminen ja piereskely ovat valitettavasti ihan arkipäivää, jos sorrun syömään esim. suklaata. :) Enkä TIETENKÄÄN kehtaisi julistaa sellaista Facebookissa jälkikäteen.

Että semmoinen "mielikuvitustauti", jossa on kuitenkin lääkärin diagnoosi.

Vierailija
109/191 |
05.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällähän on laktoosipieruvaivaiset kertoneet, että jos tipan saavat tavallista maitoa, alkaa oksennus heti ruiskuna lentää ja ripuli ruiskuaa housuihin.

Luin erään lääkärin kolumnin ja hän sanoi, että jos laktoosi-intoleranssin oikea nimi olisi pierutauti, suurin osa parantuisi siitä heti. Suurin osa tästä vaivasta kärsivistä todetaan verikokeilla terveeksi. Mutta on niin muodikasta olla laktoosi-intolerantikko.

Vierailija
110/191 |
05.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Täällähän on laktoosipieruvaivaiset kertoneet, että jos tipan saavat tavallista maitoa, alkaa oksennus heti ruiskuna lentää ja ripuli ruiskuaa housuihin.

Luin erään lääkärin kolumnin ja hän sanoi, että jos laktoosi-intoleranssin oikea nimi olisi pierutauti, suurin osa parantuisi siitä heti. Suurin osa tästä vaivasta kärsivistä todetaan verikokeilla terveeksi. Mutta on niin muodikasta olla laktoosi-intolerantikko.

Ja tämän yhden lääkärin sana on koko totuus? Ei  minultakaan ole edes todettu laktoosi-intoleranssia, mutta kun muutama vuosi oli aina maha illalla turvoksissa ja näytti siltä, että odotan vähintää kaksosia ja piereskelin jatkuvasti aloin asiaa miettimään, että mistä johtuu. Vaivaa ei ollut pahemmin aamulla, eikä päivällä, kun en töissä maitotuotteita käyttänyt, mutta päivällisellä kotona join lasillisen maitoa. Turvotus tuli aina illalla. Jos en käytä maitotuotteita, ei turvota, eikä pieretä. Ihan sama mitä testit näyttäisi, vaiva on kuitenkin olemassa ja poistuu sillä, kun ei käytä maitotuotteita.  Olisinko siis niin typerä, että jos testi sanoisi, ettei minulla ole laktoosi-intorelanssia, että alkaisin käyttämään tavallisia maitotuotteita, vaikka saan niistä kunnon oireet? Mitä väliä sillä on, mitä joku lääkäri sanoo, kun itse vaivasi tiedät ja siitä kärsit ja vaiva häviää, kun et maitoa käytä. Siinä mitään muotia tarvita.

Vierailija
111/191 |
05.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

laktolakto kirjoitti:

Mulla laktoosi-intoleranssi todettiin jo teininä ihan erillisissä kokeissa. Piti juoda sellaista ällöttävän makeaa litkua, jossa oli laktoosia, ja jonkun ajan kuluttua todettiin, että elimistöni ei ole pilkkonut sitä yhtään. Itse en meinannut edes uskoa, mutta kyllä se kaasuuntuminen ja piereskely ovat valitettavasti ihan arkipäivää, jos sorrun syömään esim. suklaata. :) Enkä TIETENKÄÄN kehtaisi julistaa sellaista Facebookissa jälkikäteen.

Että semmoinen "mielikuvitustauti", jossa on kuitenkin lääkärin diagnoosi.

Mulle tehtiin tuo sama testi. Nykyisin on ilmeisesti joku helpompi, taitaa olla vaan verikoe tms.

Vierailija
112/191 |
05.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olet idiootti. Mulla ainakin vatsa suuttuu tavallisesta maidosta niin pahasti, että sen jälkeen ei pysy mikään muukaan sisällä ja joudun paastoamaan kunnes elimistö rauhoittuu. Yleensä tähän menee muutamia päiviä.

Vierailija
113/191 |
05.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tämä on muuten mystinen juttu. Miehelläni on ongelmia maitoruokien kanssa, mutta olen huomannut että esimerkiksi ruokaan lisätty kerma ei aiheuta vatsavaivoja. Eikä voi. Maitokin menee jos se on höyrytetty tai keitetty, siis kahvissa. Mistähän kummasta tämä johtuu. Juustoja ja jogurtteja eikä maitoa muutoin kestä ollenkaan.

Jotkut sietävät maitotuotteita, jos se on kypsennetty. Mutta juustojen sietämättämyys ei johtu laktoosivaivasta,

sillä kaikki kypsät juustot ovat luonnostaan laktoosittomia, eli kyse voi olla lievästä maitoproteiiniallergiasta. Sitä on tutkittukin, että osa maitoallergisista kestää pieniä määriä kuumennettuja maitotuotteita ilman oireita.

Vierailija
114/191 |
05.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tein todella hyvä tarjottavat, joista ei nirsoinkaan voinut kieltäytyä. Tietysti sanoin, että laktoosintona joo kyllä. Vaikka käytin luomumaitoa, luomukermaa sekä -voita. Mitään ongelmia ei ollut kenelläkään.

Mulla olis toiminut, mulla laktoosi-intoleranssi oireilee pahimmin tuoreen maidon ja rasvattomien maitotuotteiden kanssa. Voi ja kerma yllättäen ei aiheuta oireita. Jäätelö taas on paha oireilemaan.

Että sellaista korvien väli toimintaa minulla.

Vierailija
115/191 |
05.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Noita laktaasientsyymikapseleita saa parilla kympillä SATA kappaletta. Ja se on ihan mahdoton teidän nirppanokkaomadiagnoosilaktoosi-intoleranttien ostaa???

Ne eivät tehoa kaikilla samalla tavalla. Itselläni kapselit eivät sula lainkaan, en voi niitä käyttää. Ja pilleritkin tehoavat vain pieneen määrään.

Jos olisin ollut ap:n juhlissa, olisin paskonut verta monta päivää.

Voit olla ap varma, että jos juttusi ei ole provo, näit monet kutsutut viimeistä kertaa.

Vierailija
116/191 |
05.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä en koskaan tee tarjolle hyla- tai laktoosittomia tuotteita. Ostan aina tavallista kuohukermaa, tavallista maitoa jne. Kummasti on tarjottavat kelvanneet.

Suomalaisilla on kummallinen pakkomielle hylasta. On kaikenlaista eilaa ja muuta, hylasta on tullut normi ja tavallista ei tahdo aina edes löytää. Aivan turhaa prosessointia joka tulee aiheuttamaan lisää suolen ongelmia. Liian prosessoitu ruoka on pahasta, luomu parasta. Eikä sitä kupua pidä aina ahtaa niin täyteen, siitä ne vaivat monella johtuu. Joskus kannattaa pitää vatsalaukkua tyhjänäkin hetken.

Minäpä näytän sinulle vähän hyla-pakkomiellettä. Tervetuloa vaan seuraamaan elämääni seuraavat 24 tuntia yhden tavallisen maitolasillisen jälkeen. Et tietenkään kykene kokemaan niitä kivuliaita vatsanväänteitä, mitä tunnen, mutta ehkäpä ymmärrät jotakin sen jälkeen kun olet joutunut hengittämään pierujani ja ripulipaskani löyhkää. Ja jos et aivan täysin epäempaattinen ihminen ole, sinua saattaa hieman surettaa, kun kiemurtelen ja melkein itken suolistokipujani.

Sinulla voi ollakin oikeasti laktoosi-intoleranssi, mutta tutkitusti suurimmalla osalla niistä suomalaisista, jotka pitävät itseään intolerantikkoina, ei ole oikeaa laktoosi-intoleranssia. Heille käy luomutuotteet ja kas kummaa, ulkomailla maitotuotteet eivät aiheuta minkäänlaisia vaivoja!

Joka tapauksessa teen tarjottavat aina normaaliruokavalion mukaan. Minun ei tarvitse hyysätä jokaista erikoisruokavaliota noudattavaa. Ärsyttää jo muutenkin, että hyla-hysteria on aikaansaanut sen, että joissain maitotuoteryhmissä ei tahdo saada ei-hylaa tai ei-laktoositonta enää ollenkaan.

Minä en halua maksaa tuotteissani ylihintaa vatsavaivaisten takia.

Suomalaisista noin viidennes on geneettisesto laktoosi-intolerantteja. Saamelaisista lähes 100%. Siinä sulle kuvittelua, ääliö.

Vierailija
117/191 |
05.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Laktoosi-intoleranssia ei siis ole oikeasti olemassa, maapallo on litteä ja sinä olet viisas ihminen?

Vierailija
118/191 |
05.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suomalaisista laktaasi-entsyymin puutteesta kärsii 18 prosenttia väestöstä. Näistä osa on kuitenkin oireettomia ja vielä suurempi osa ei saa pienistä määristä mitään oireita. 

Eli suurin osa välttelee maitopitoisia tuotteita turhaan. Leipomuksien maitopitoisuus on niin pieni, että nämä laktoosi-intolerikot eivät vain ole saaneet oireita. 

Ehkä puhuvat kuitenkin totta ja saisivat oireita juotuaan pari lasillista maitoa. Mutta varmasti on täysin näitä "päänsisäisiä" intolerikkoja. Geenitutkimuksissa on kuitenkin osoitettu nämä luvut. 

Just joo. Ja sitten suomalaisilla on paljon "selittämättömiä" vatsavaivoja, mutta eihän se voi olla laktoosi-intoelranssia, kun "en minä maitoa juo". Syödään vain lääkkeitä joka päivä, jossa voi olla grammakin laktoosia sidosaineena...

Mä olen itse kokenut tuon. Lopulta kun älysin, että e-pillereissä oli ollutkin laktoosia, sain kokonaan laktoosittoman dieetin käyntiin ja paraneminen alkoi. Mutta suolistoni oli jo niin huonossa kunnossa, että kesti 1.5 vuotta, ennen kuin pystyin juomaan vaikkapa yhden hapokkaan siiderin ilman ripulikohtausta. Pysyväksi jäi yliherkkyys sokerialkoholeja ja natriumlauryylisulfaattia kohtaan (joita lapsena siedin).

Vierailija
119/191 |
05.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kaupan maitohyllyn valikoiman perusteella voisi luulla, että suhdeluku olisi toisinpäin. Että intolerantikkoja olisi Suomessa 95 % ja terveitä 5 %.

Ovat siis äänekäs vähemmistö, jonka mukaan kakut ja muut tarjottavat pitäisi valmistaa.

Joo.. juuri ärsytti lähikaupassa, kun tarjolla oli vain laktoositonta smetanaa. Makuhan on sama, mutta laktoositon tuote on aina hieman kalliimpi kuin tavallinen. 

Sama tämän gluteenittoman villityksen kanssa. Otin hyllystä keksejä ja kotona sitten söin pari. Ihmettelin mauttomuutta ja kumman "rapeaa" koostumusta. Seuraavana päivänä keksit sananmukaisesti hajosivat käsiin. 

Sitten tutkin pakettia ja siellähän se oli alakulmassa pienellä präntättynä, että gluteenittomia. 

Keliakia on oikea sairaus ja hyvä, että heille on tuotteita. Mutta voisiko olla vähän paremmin merkattu ja omissa lokeroissaan. 

Minäkin olen ostanut vahingossa väärää smetanaa, muistaakseni se oli vain hylaa, ei laktoositonta. Harmitti, koska pakkaus oli todella samannäköinen kuin tavallinen smetana.

Nykyään merkitään tosi pienellä lightit, hylat sun muut erityisyydet. Oletetaan, että kaikkihan tietävät, että Eila ei ole vain tuotemerkki sinänsä vaan tarkoittaa jotakin. Mistä tuon voi tietää, jos ei ole asiaan perehtynyt? Pitäisi velvoittaa merkitsemään tuotteisiin tarpeeksi isolla nämä hylat, laktoosittomuudet ja kevyt-ominaisuudet. Vahingossa olen ostanut myös aspartamilla makeutettua vadelmakiisseliä, sekin sokerittomuus oli piilotettu tosi taitavasti ja tuote näytti silmään samalta kuin normaalikiisseli.

Ärsyttää myös se, että oikeasti joitakin tuotteita ei edes saa normaalina, vaan näistä laktoosittomuuksista ja kevyttuotteista on tullut uusi normaali. Esim. Polar-juustoa ei ole sitä rasvaista vaihtoehtoa välttämättä kaupoissa ollenkaan, mutta 10-15 % rasvaprosentilla kyllä löytyy aina. Sitten kun perään kyselee, niin väitetään, että kun nuo myy enemmän. Tietysti myy, kun sitä toista vaihtoehtoa ei edes ole niin ei se voi mitään myydäkään.

Ainakin meidän Cittarissa lukee siinä hintalapussa isolla vielä lisäksi LAKTOOSITON Eila- tuotteiden kohdalla.

Vierailija
120/191 |
05.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Menin laktoosirasituskokeeseen teininä ja sain positiivisen tuloksen. Vuosia myöhemmin vihdoin tajusin että ei se maito ollutkaan mikä aiheutti oireita. Tänä vuonna onkin monessa labrassa lopetettu laktoosirasituskokeiden tekeminen, koska ne on todettu epäluotettaviksi. Laktoosi-intoleranssi on tietenkin olemassa, ja siihen on nykyään geenitesti.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme seitsemän seitsemän