Eilisillä 50-vuotisjuhlilla tuli taas todistettua, että laktoosi-intoleranssi on pään sisällä
Tein todella hyvä tarjottavat, joista ei nirsoinkaan voinut kieltäytyä. Tietysti sanoin, että laktoosintona joo kyllä. Vaikka käytin luomumaitoa, luomukermaa sekä -voita. Mitään ongelmia ei ollut kenelläkään.
Vielä tänään sain facebookissa valtavasti kiitosta tarjottavista.
Kommentit (191)
Laktoosia moni sietää hieman tai jos maito on jollain lailla prosessoitua esim. jäätelöksi tai jugurtiksi. Itsellä on näin. Tyttärellä laktoosi aiheuttaa ärhäkämpiä oireita aina.
Minusta kukin voi tarjota mitä haluaa, mutta ei saa valehdella sisällöstä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Täällä 38v laktoosi-intolerantikko, jo taaperona maidosta oireita saanut.
Nykyään siedän pari riviä suklaata tai tavalliseen maitoon leivoton pullan, mutta lapsena ja teininä jo yksi suklaakonvehti aiheutti parin tunnin sisällä kouristavan vatsakivun sekä pytyllä vaikeroinnin pää polvien välissä ja perse pystyssä, se oli yleensä vähintään 2h minkä vessassa vietin !
Kehitin jopa omat rituaalit oloni helpottamiseksi ja siksi en osaa nykyään kakata muuta kuin alasti :D
Miksihän alasti riisuutuminen auttaa? Itse teen nimittäin samaa pöntöllä silloin kun on maha pahasti sekaisin (tosin en muulloin). En ole ikinä maininnut tästä kenellekään, eikä ole tullut mieleen että joku muukin tekee niin.
Ehkä ei tule niin kuuma?
Se estää sen kammottavan lemun tarraamisen vaatteisiin, jos aikoo niitä uudelleenkin käyttää. Jätän vaatteet eteiseen näissä tilanteissa ja saatan nostella vessasta kaikki muutkin tekstiilit pyyhkeitä myöten turvaan.
Huhhuh, mitähän olisi juhlissa tapahtunut, jos sinne olisi onnistunut tulemaan yksi ystävistäni, joka suihkuyrjöää oikein kunnolla maitoa saadessaan.
Laktoosinterolanssi ihan smallaista kuvitelmaa ku suvangien touhut. Täyttä mielikuvitusta ilman järjen hiventä. Oikein teit itse syöttäsin vegaaneille lihaa ja sanosinnvaan että tää on sitä nyhtöohraa.
Vierailija kirjoitti:
Menin laktoosirasituskokeeseen teininä ja sain positiivisen tuloksen. Vuosia myöhemmin vihdoin tajusin että ei se maito ollutkaan mikä aiheutti oireita. Tänä vuonna onkin monessa labrassa lopetettu laktoosirasituskokeiden tekeminen, koska ne on todettu epäluotettaviksi. Laktoosi-intoleranssi on tietenkin olemassa, ja siihen on nykyään geenitesti.
Mikä se sitten oli oikeasti?
Minä en koskaan huijaisi ketään ruokien sisällöstä. Mutta viime viikolla anoppi oli hoitamassa lapsia ja oli sitten syönyt taaperon lautaselta ihan runsaat ruuan jämät, ihan tiukkaa laktoosia sisälsi. Hämmästeli itsekin, ettei mitään oireita tullut.
Minulla oli sellainen lähisukulainen joka ei uskonut laktoosittomuuden välttämättömyyteen. Hän väitti ettei kukaan voi piereskellä niin paljon ettäkö siitä muka voisi aiheutua jotain haittaa, "kun vain oman perheen kesken ollaan". No, minulla ei varsinaisesti tule vatsa pahasti kipeäksi, joten annoin pienen esityksen hänen minua varten varaamillaan laktoosipitoisilla ruokatarpeilla. Hyvä oli ettei vaatinut tapetteja vaihtamaan jälkikäteen, oven hän paiskasi selkoselälleen kun totuus niin sanotusti löi päin nenää ja pakeni itse ulos... Minä istuin parhaalla sohvalla keskustelemassa niitä näitä ja nautin siitä hädästä mikä katseessa paljasti että kalliin sohvan hävittämistä mietittiin vakavissaan, kuten sitäkin että ripuloinko mahdollisesti ohimennen sohvaan jo siinä samalla haistessani.
Ei ollut laktoosia sen koommin tyrkyllä siellä käydessä.
Meillä käy yksi pompottaja, joka vaatii gluteenitonta vain saadakseen huomiota. Olen pokkana laittanut täysin normaalia ruokaa, hyvin on kelvannut kunhan muistaa mielistellä tätä narsistia.
Teen yhden kakun, joka on ruokavammaisille ja muut oikeista raaka-aineista, joita on helpompi työstää. Ei ole ollut ongelmia. Voileipäkakku voi olla sellainen, joka käy kaikille eli kasviskakku ja lisukkeiksi voi erikseen laittaa vaikka lohta ja kinkkua.
Meidän 15-vuotias ei pysty juomaan tavallista olutta, ollaan sitten kalliilla rahalla hommattu sille erikoisempia. Ei ole sen vaikeampaa.
Tämän ketjun aloittaja todistaa sen, että maailma on pullollaan typeryksiä. Oma kokemeus on, että nautittujen laktoosipitoisten tuotteiden määrä on ratkaisevaa.
Samana päivänä ei voi juoda maitotuotteita ja syödä jäätelöä. Sen yhden tuutin voin lipaista menemään, mutta muu on liikaa. Sitten lentää ruikuli ja vatsaa vääntää.
Mies on vielä herkempi. Pelkästään lääketableteissa oleva laktoosi voi pistää perän paukkumaan ja p...an lentämään.
Pahimmat oireet olen saanut elintarvikkeista, joissa on käytetty maitojauhetta.
Miten selitätte sen, että alle kouluikäinen lapsi ei pysty juomaan kuin hylismaitoa? Kuvittelee niin paljon, että ripuloi?
mun ongelma ei ole se, että laktossi tekee mahavaivoja. Mä kestän kyllä tukalan olon vatsassa. Kestän myös sen hikan minkä saan mahavaivoista. Mahan turvotuksen siedän, tosin ei ole kiva kun kysytään että odotanko vauvaa.
Sen sijaan se kaamea vesiripuli ei ole millään tavalla kivaa tai nautinnollista. Kun se ei ole edes niin että menisin vessaan kerran ja se siitä. Ehei.
se ripuli kestää pari päivää mikä tarkoittaa että en voi esimerkiksi syödä mitään jos tiedän että joudun lähtemään vaikka kauppaan. Ja kun se ruoka ei imeydy. Oikeasti, ei ole mitenkään mieltäylentävä kokemus paskantaa vettä ja ruuanpaloja
Mistä näitä typeriä akkoja oikein sikiää?
Vierailija kirjoitti:
Ei sitä kerrota juhlissa, että nyt rupesi pierettämään ja kohta tulee ripuli, sellaiset salataan ja kärsitään. Otetaan laktoosientsyymiä etukäteen, joten pahimmat oireet ei tule, vaikka ruuassa olisi laktoosia. Juuri tuollaisten varalta.
Just näin. Olen laktoosi-tolerantikko ja totta kai minäkin kehun jälkeen päin että hyvää oli sen sijaa kuin kehtaisin kertoa että piereskelin seuraavan yön ihan simona niin että peitto leijui. Ja mahaa väänsi ja paska lensi kuin varpus parvi.
Sitähän sä kysyit?
Anteeksi mutta mitä helvettiä. Toisilta ihmisiltä vaan puuttuu se entsyymi, jota tarvitaan laktoositon pilkkomiseen. Mikä siinä on niin vaikeaa ymmärtää?
ja p, kuka kohtelias vieras muka valittaa juhlista päin naamaa? Selän takana onkin eri juttu..
Kävin lapsena laktoosi-intoleranssi testissä (juoma+verikokeita)
se oli negatiivinen.
Kokeen jälkeen n.2 tuntia meinasin kuolla vatsakipuun.
Koen että laktoosille en ole allerginen, koska jos juon maitojuomaa, on maha heti kuralla. Siinä ei ole laktoosia. Olen siis allerginen maidon proteiinille, erityisesti Valion pilallemuokatuille litkuille.
Joinkin sitä koulussa kauan aikaa ja piereskelin päivät pitkät kun en tajunnut yhteyttä.
Jos jossain kylässä syön leivonnaisia ja illalla ruikku lentää niin en siitä kyllä kehtaa kellekkään kertoa. Usein myös on vaikea tietää että mistä maha meni sekaisin kun se kestää jopa useita tunteja ...puoli päivää ennnekuin näkyy.
Vierailija kirjoitti:
Minä en koskaan tee tarjolle hyla- tai laktoosittomia tuotteita. Ostan aina tavallista kuohukermaa, tavallista maitoa jne. Kummasti on tarjottavat kelvanneet.
Suomalaisilla on kummallinen pakkomielle hylasta. On kaikenlaista eilaa ja muuta, hylasta on tullut normi ja tavallista ei tahdo aina edes löytää. Aivan turhaa prosessointia joka tulee aiheuttamaan lisää suolen ongelmia. Liian prosessoitu ruoka on pahasta, luomu parasta. Eikä sitä kupua pidä aina ahtaa niin täyteen, siitä ne vaivat monella johtuu. Joskus kannattaa pitää vatsalaukkua tyhjänäkin hetken.
Ei todellakaan ole ymmärrystä täällä. Toivottavasti näille tulee mahdollisimman pian laktoosi-intoleranssi itselleen. Siinä tietävät sitten mikä se on. Ensin vääntää vatsaa niin että hiki valuu ja sen jälkeen pari tuntia istut vessassa.
Kyllähän sinä, ap, saat ihan vapaasti tehdä ruokaa juuri niistä aineista, joista haluat. On kuitenkin todella törkeää valehdella toisille siitä mitä ruoka sisältää. Vieraatkin varmasti tulivat juhliin kutsuttuina ja koska halusivat olla huomaavaisia, eivätkä rynnineet pakolla vaatimaan juuri tiettyjä ruokia. Mitä se loppupeleissä edes kuuluu sinulle onkovaratko vieraasi laktoiosittomia intoleranssin vuoksi vai jostain muusta syystä? Huijaaminen on tyhmää ja ihmisillä on oikeus tietää mitä suuhunsa ovat laittamassa ja tehdä päätös syömisestä faktojen perusteella.
Jos ajatus mustalla kahvilla kituuttavista vieraista tai saamatta jääneistä kehuista harmittaa, niin kannattaa silloin miettiä onko tuo laktoosittomuusvastaisuus sittenkään niin tärkeä periaate, että siitä pitää kaikissa tilanteissa pitää itsepäisesti kiinni.
Minä otan AINA ennen juhlia lääkkeen, koska en luota että varmasti tarjottavat olisi laktoosittomia. Juuri sinunlaisiesi vuoksi. Eikä ole ongelmia kuin tuollaisien päänsisällä.
älä puhu höpöjä, länsimaissa on juotu maitoa, ja jotkut aikoja sitten ovat saaneet mutaation, jolloin heillä edelleen aikuisena elimistö tuottaa laktoosia pilkkovaa entsyymiä. Hyödyllinen mutaatio siis. Entsyymi ei kehity mihinkään, sen tuotanto vain hiipuu minimiin tai useimmilla loppuu kokonaan laktoosi-intolerantikoilla. Aasiassa 90 prosenttia on laktoosi-intolerantikkoja. Eri ihmiset sietävät eri määriä laktoosia, riippuen päivästä ja mitä muuta on syöty samalla kertaa. Oireet laktoosi-intolerantikolla syntyy kun paksusuolen bakteerit syövät maitosokerin ja villiintyvät ts. ripulia ja ilmavaivoja. Aikuinen voi olla laktoosi-intolerantikko tai sitten ei. Äidinmaidossa on laktoosia 7g/100g ja laktoosi on tärkeä energian lähde ihmislapsille (vertaa lehmänmaito laktoosia n. 3,5g) Vauva joka ei pysty laktoosia hajottamaan, joutuu hyvin pian hengenvaaraan energian puutteen vuoksi, nykyään ei länsimaissa, mutta varmaankin vielä kehittyvissä maissa niin käy.