Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Eilisillä 50-vuotisjuhlilla tuli taas todistettua, että laktoosi-intoleranssi on pään sisällä

Vierailija
05.11.2017 |

Tein todella hyvä tarjottavat, joista ei nirsoinkaan voinut kieltäytyä. Tietysti sanoin, että laktoosintona joo kyllä. Vaikka käytin luomumaitoa, luomukermaa sekä -voita. Mitään ongelmia ei ollut kenelläkään.

Vielä tänään sain facebookissa valtavasti kiitosta tarjottavista.

Kommentit (191)

Vierailija
81/191 |
05.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiva lukee tätä kun olen juuri tullut mummolasta jossa ihan tieten tahtoen join tavallista maitoa kahvin kanssa koska ei muutakaan ollut. Vatsaa vääntää, syötiin myös laktoosi-intolerantin lapsen kanssa mummon tekemää laatikkoruokaa jossa oli ei-hyla ruokakermaa. Mulla vääntää nytkin vatsaa, jotenkin alkaa kumuloitua tämä kahden päivän kahvimaidonjuonti kunnollisiin vatsanväänteisiin. Mummolassa meidän huone haisi ruikun hajuisilta pieruilta koko viikonlopun. En jaksanut lähteä ajamaan kauppaan ja ostamaan laktoositonta.

Vierailija
82/191 |
05.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi täällä verrataan jotain pähkinäallergiaa ja laktoosi-intoleranssia keskenään?

Allergikolle väärien tuotteiden syöminen voi olla hengenmenetys. Intolerikolle tulee mahdollisesti ripuli ja vatsanväänteitä. Ikävä juttu tietysti sekin, mutta ihan eri sfääreissä mennään. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/191 |
05.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minulla on keliakia ja yksien juhlien jälkeen alkoi lentää molemmista päistä (oireet alkoi vasta illalla, useampi tunti syömisen jälkeen). En tosiaan menny sanomaan emännälle asiasta, ajattelin että kyseessä on ollut vahinko... Ja vaikkei olisikaan niin ei kuulu tapoihin laitella viestejä vessasta että "kiitos juhlista, nyt lentää paska ja oksut"

Valehdeltiinko sinulle ruuan/juoman gluteenittomuudesta? Keliakin kanssa on oltava absolutisti.

Itselläni ei ole todettuja allergioita, mutta silti reagoin vatsallani tosi herkästi. Siksi kylässä syön varovasti, ellen tunne kokkia hyvin ja hän minua. Otan sellaisia lajeja, joista näkee tai tietää koostumuksen, kuten perunoita, porkkanoita tai tuttua kaupan ostoleipää.

Vierailija
84/191 |
05.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suomessa laktoosi-intoleranssi on paljon yleisempää kuin lännessä, johtuu itäisistä geeneistämme.

Päinvastoin Suomessa laktoosinsietokyky on yleisempää kuin muualla maailmassa. Täällä on jouduttu ankaran ilmaston vuoksi käyttämään ravinnoksi kaikki mahdollinen. Luonnonvalinta on suosinut niitä, joiden elimistö pystyy käsittelemään maitosokeria eli laktoosia.

Vierailija
85/191 |
05.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

AP:lle ja muutamalle kirjoittajalle: laktoosi-intoleranssikin on joka ihmisellä omalaisensa. Joku esim. saattaa sietää kuumentamattomia maitotuotteita, joku toinen taas kuumennettuja. Minä esim. kuulun jälkimmäiseen ryhmään eli ap:n tarjoilut olisivat uponneet valittamatta. Mahdollisesti tänään maha olisi turvoksissa ja piereskelisin kotosalla ketään häiritsemättä. Monet intolerantikot sietävät myös hapanmaitotuotteita ja kovia juustoja.

AP oli kyllä puhtaaksi viljelty sadisti. Ja vielä valepukki. Olen ollut järjestämässä viime vuosina useampia hautajaisia ja koska oli tiedossa, että varsin moni vieraista oli laktoosi-intolerantikko, sovimme, että kaikki tarjottavat valmistettiin laktoosittomista tuotteista. Hyla-tuotteissa on pieni makea sivumaku, mutta täysin laktoosittomissa sitä ei ole, joten tarjottavat maistuivat aivan yhtä herkullisilta kuin laktoosipitoisista valmistetut. Ja mikä parasta, kaikki pystyivät nauttimaan samoista tarjoiluista.

Oletteko muuten tietoisia, että laktoosi-intoleranssi voi puhjeta myös vanhemmalla iällä. Sen voi laukaista esim. runsas lääkkeiden käyttö. Tunnen tällaisia tapauksia lähipiiristäni eikä kyseessä ole todellakaan luulotauti tai oma diagnoosi, vaan ihan kliinisesti todettu vaiva. Isäukko oli hyvä esimerkki tästä. Mies oli aina oikein kehuskellut sillä, miten hänen mahansa kesti mitä vain, mutta sitten yhtäkkiä kaikki muuttui ja hänen vaivansa oli monta kertaa pahempi kuin minun.

Vierailija
86/191 |
05.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Noita laktaasientsyymikapseleita saa parilla kympillä SATA kappaletta. Ja se on ihan mahdoton teidän nirppanokkaomadiagnoosilaktoosi-intoleranttien ostaa???

Miksei näitäkin voisi olla siellä juhlapöydässä tarjolla muiden herkkujen ohella? Vieraat varmasti arvostaisivat tällaista elettä. 

Vierailija
87/191 |
05.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei hitto kun nyt meni kuuluisasti niihin tunteisiin. 

APn kaltaisille ihmisille sanoisin näin: muistele elämäsi pahinta ripulia. Istut pöntöllä kivuissa tuntikausia ulostaen 4-5 kertaa lyhyin välein ripulivettä. Jälkeenpäin sattuu vieläkin ja tunteja menee ennen kuin olet kunnossa jossa voit taas tehdä jotain. Tälläistä on minun maailmani jos vahingossa syön laktoosittomia tuotteita. Koska tauti puhkesi vanhemmalla iällä en diagnoosia saanut ennen kuin suht myöhään, ja tässä vaiheessa vietin keskimäärin tunnin päivästäni vessassa joka ainoa aamu, ja aloin kuivua niin että jouduin juomaan apteekista ripulijuomia. 

Toki itse olen nykyään varustautunut ja laukussa kulkee aina laktaasipillereitä, ja otan sellaisen aina jos en ole 100% varma tuotteiden laktoosittomuudesta, mutta ajatus siitä että joku valehtelisi tuotteen olevan laktoositonta ja saisi aikaan sen että joutuisin kärsimään tuntikausia laittaa veren kiehumaan.

Vaikka juhlien jälkeisenä päivänä ripuloisinkin, en nyt sitä illan emännälle sanoisi koska ajattelisin että hänelle on käynyt joku vahinko ja onkin mennyt tavallista laktoosittoman sijaan, ja että turhaan saisin hänelle pahan mielen.

Ja miten tämän puhelun edes tekisi?

"Hei moro, oli kyllä kivat juhlat, mutta ettei tuo kahvikerma olisi ollut laktoosillista kun melkein paskoin housuuni äskön?"

Toivon koko sydämestäni että AP on trolli.

Vierailija
88/191 |
05.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kovat juustot ovat aina laktoosittomia. Sitä ei mainita paketissa erikseen, koska sen on itsestäänselvyys.

Sain muuten muutama viikko sitten ruokamyrkytyksen. Oireet alkoivat noin neljä tuntia lounaan jälkeen ja syy saattoi olla myös hotellin aamupala. Otettiin yhteyttä paikkoihin, joissa söin, mutta olin yksittäistapaus. En yleensä sairastu vatsatauteihin. Yö sitten menikin sairaalassa, mutta lähdin lounaspaikasta ihan hyväkuntoisena ja hyväntuulisena pois sekä kierreltiin kaupunkiakin. Kunnes alkoi tuntua kotiin mennessä iltapäivällä olo huonolta ja jouduttiin pysähtymään, että pääsin oksentamaan. Seuraava yö menikin sitten tiputuksessa.

Vierailija
89/191 |
05.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Suomessa laktoosi-intoleranssi on paljon yleisempää kuin lännessä, johtuu itäisistä geeneistämme.

Päinvastoin Suomessa laktoosinsietokyky on yleisempää kuin muualla maailmassa. Täällä on jouduttu ankaran ilmaston vuoksi käyttämään ravinnoksi kaikki mahdollinen. Luonnonvalinta on suosinut niitä, joiden elimistö pystyy käsittelemään maitosokeria eli laktoosia.

Totta. Aasiassa ja Afrikassa laktoosi-intoleranssi on lähes kaikilla, mutta se ei ole ongelma, kun eivät käytä lehmänmaitoa.

Vierailija
90/191 |
05.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Totta. Aasiassa ja Afrikassa laktoosi-intoleranssi on lähes kaikilla, mutta se ei ole ongelma, kun eivät käytä lehmänmaitoa.

Intiassa kyllä käsittääksrni käytetään, onhan siellä lehmiäkin aika tavalla.

Vierailija
91/191 |
05.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Afrikka on aika laaja alue. Siihen mahtuu monenlaista ruokakulttuuria ja lypsykarjaakin. Kuten Aasiaankin.

Vierailija
92/191 |
05.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lasillisen maitoa voi juoda pierutautinen

Vierailija
93/191 |
05.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Elintasosairauksia. Ei noita kehitysmaissa ole. Menkää elämysmatkalle sinne ja saatte kunnon ripulin, joka parantaa teidän hyla-vaivat.

Mieheni on kotoisin kehitysmaasta (Nepalista) ja hänellä todettiin pari vuotta sitten laktoosi-intoleranssi.

Vierailija
94/191 |
05.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun laktoosi-intoleranssi tuli ilmi vahingossa. Tutkittiin vatsaoireita ja lääkäri määräsi nekin testit. En erityisemmin pidä maitotuotteista enkä ole juuri koskaan juonut maitoa, joten se ei ole ollut ongelma. Jugurtista ja juustosta pidän ja niitä olen aina voinut syödä riippumatta siitä, mikä merkintä on purkin kyljessä. Sen sijaan jäätelöstä saan aina oireet, riippumatta siitä, lukeeko paketissa laktoosito, hyla tai ei mitään. Pahimmat oireet ikinä tuli Arla.Ingmannin muistaakseni jostain nougatjäätelöstä. Kermasta on vatsa turvonnut niin nopeasti, että jo samoissa juhlissa on kysytty, olenko raskaana. Vaikuttaakin siltä, että rasvaiset maitotuotteet eivät sovi minulle.

Vierailija
95/191 |
05.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kehitysmaissa kaikilla on laktoosi- inteloranssi. Se on aikuisen ihmisen normaali tila. Se, että sietää laktoosia on poikkeus. Suomessa on kehittynyt sieto laktoosille, kun maitoa on käytetty satoja vuosia. Osalla kuitenkin on edelleen alkuperäinen ja normaali tila, jolloin laktoosia ei siedä.

Vierailija
96/191 |
05.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

No tota, laktoosi-intoleranssi on ihan geeneissä oleva juttu. Yhden emäksen muutos (SNP) laktaasi geenin säätelyalueella, eikä sitä muutosta voi sinne itse valitettavasti keksiä. Tällöin varmaan kaikki intoleranssin omaavat olisi sen sinne jo keksineet, jotta pääsis helpommalla. Toki pelkkä perimä ei määritä kaikkea ja intoleranssin genotyypin omaavakin voi olla täysin terve ja toisinpäin. Myös suoliston bakteerikanta ja muut asiat vaikuttavat. Voi myös olla että jokin muukin mutaatio vaikuttaa, itse olen opiskellut vasta tuon verran että tosta SNP:tä tiedän.

Tän on pakko olla provo, ei ketään voi olla noin typerä :D ja muistakaahan myös että maitoallergia ja laktoosi-intoleranssi on kaksi eri asiaa, joiden oireiden vakavuus vaihtelee, ehkä vieraasi eivät vain olleet niin herkkiä. Teepä tuo jekku jollekin pahasti maitoallergiselle ja tilaa siinä sitten lanssia hakemaan.

Vierailija
97/191 |
05.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

No tota, laktoosi-intoleranssi on ihan geeneissä oleva juttu. Yhden emäksen muutos (SNP) laktaasi geenin säätelyalueella, eikä sitä muutosta voi sinne itse valitettavasti keksiä. Tällöin varmaan kaikki intoleranssin omaavat olisi sen sinne jo keksineet, jotta pääsis helpommalla. Toki pelkkä perimä ei määritä kaikkea ja intoleranssin genotyypin omaavakin voi olla täysin terve ja toisinpäin. Myös suoliston bakteerikanta ja muut asiat vaikuttavat. Voi myös olla että jokin muukin mutaatio vaikuttaa, itse olen opiskellut vasta tuon verran että tosta SNP:tä tiedän.

Tän on pakko olla provo, ei ketään voi olla noin typerä :D ja muistakaahan myös että maitoallergia ja laktoosi-intoleranssi on kaksi eri asiaa, joiden oireiden vakavuus vaihtelee, ehkä vieraasi eivät vain olleet niin herkkiä. Teepä tuo jekku jollekin pahasti maitoallergiselle ja tilaa siinä sitten lanssia hakemaan.

Vierailija
98/191 |
05.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

AP:lle tiedoksi, että olen tehnyt työkseni geenitutkimusta ja ihmisellä on kolme eri geeniä, jotka vaikuttavat laktaasientsyymin syntymiseen. Laktoosi-intolranssia on monen tasoista riippuen siitä onko yksi vai usempi geeni toimimaton.

Intoleranssi voi myös syntyä jonkin infektion jälkeen, jolloin sitä ei geenitestillä voi todeta.

Jos käyttää punaista maitoa ja ihan oikeaa kermaa, niin niiden rasvaisuudesta johtuen oireet ovat vähäisempiä, koska rasvaisuus hidastaa ruuan etenemistä suolistossa ja silloin pienikin määrä laktaasientsyymiä ehtii pilkkoa laktoosia., jos ymmärrätte, mitä tarkoitan ja jos ette ymmärrä, niin pitäkää mölyt mahassanne.

Vierailija
99/191 |
05.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Anteeksi tuli kaks kertaa ku tää sivusto on perseestä ja näytti eka ettei tullu :(

T: 98 & 99

Vierailija
100/191 |
05.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Anteeksi 99, en lukenut ketjua, kun kävin kirjoittamaan. Onneksi on ihmisä, jotka tietävät asioista.

t.100

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kaksi seitsemän