Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Eilisillä 50-vuotisjuhlilla tuli taas todistettua, että laktoosi-intoleranssi on pään sisällä

Vierailija
05.11.2017 |

Tein todella hyvä tarjottavat, joista ei nirsoinkaan voinut kieltäytyä. Tietysti sanoin, että laktoosintona joo kyllä. Vaikka käytin luomumaitoa, luomukermaa sekä -voita. Mitään ongelmia ei ollut kenelläkään.

Vielä tänään sain facebookissa valtavasti kiitosta tarjottavista.

Kommentit (191)

Vierailija
141/191 |
06.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Täällä 38v laktoosi-intolerantikko, jo taaperona maidosta oireita saanut.

Nykyään siedän pari riviä suklaata tai tavalliseen maitoon leivoton pullan, mutta lapsena ja teininä jo yksi suklaakonvehti aiheutti parin tunnin sisällä kouristavan vatsakivun sekä pytyllä vaikeroinnin pää polvien välissä ja perse pystyssä, se oli yleensä vähintään 2h minkä vessassa vietin !

Kehitin jopa omat rituaalit oloni helpottamiseksi ja siksi en osaa nykyään kakata muuta kuin alasti :D

Mahtaa olla hankalaa, jos aina sonnalle mennessään joutuu riisumaan itsensä kokonaan alasti. Etenkin julkisissa vessoissa. Mutta tämä selittää sen, mikä joillakin siinä toimituksessa oikein kestää.

Vierailija
142/191 |
06.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä en koskaan ota mitään tarjottavia, joissa edes saattaisi olla maitoa, eikä tyttäreni. Ollaan ilkeitä ja tuhmia ja nirsoja. Kun etenkin maitoproteiiniallergia on ihan varmasti omasta päästä keksitty juttu ja se, että piikkiä saa kohta olla iskemässä, jos ei ihan ambulanssia tarvi soittaa. Etenkin tytön kanssa on joskus pitänyt kiireellä rientää päivystykseen, kun on sattunut jossain "saattaa sisältää maitoa" tuotteessa olemaan se "sattuma". Tai sitten on käytetty voita leivonnassa. Mutta eihän se ole maitoa... ja eihän tätä allergiaa ole olemassa.

Miten vieläkin löytyy niin ääliöitä ihmisiä, että leikkivät toisten hengellä?

No sinä tässä tyhmä olet, kun vertaat maitoproteiiniallergiaa laktoosi-intoleranssiin. Ne ovat kaksi ihan eri juttua

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
143/191 |
06.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olinkohan sun juhlissa. Emäntä sanoi, että kaikki on laktoositonta, mut aamuyöstä alkoi vessassa ravaus ja seuraava päivä saikulla kun siitä vatsan väännöstä ja kivusta ei tullut ennen iltapäivää loppua enkä voinut lähteä kauas vessasta.

Vierailija
144/191 |
06.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nykyään siedän pari riviä suklaata tai tavalliseen maitoon leivoton pullan, mutta lapsena ja teininä jo yksi suklaakonvehti aiheutti parin tunnin sisällä kouristavan vatsakivun sekä pytyllä vaikeroinnin pää polvien välissä ja perse pystyssä, se oli yleensä vähintään 2h minkä vessassa vietin !

Kehitin jopa omat rituaalit oloni helpottamiseksi ja siksi en osaa nykyään kakata muuta kuin alasti :D

Miksihän alasti riisuutuminen auttaa? Itse teen nimittäin samaa pöntöllä silloin kun on maha pahasti sekaisin (tosin en muulloin). En ole ikinä maininnut tästä kenellekään, eikä ole tullut mieleen että joku muukin tekee niin.

Vierailija
145/191 |
06.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä en koskaan tee tarjolle hyla- tai laktoosittomia tuotteita. Ostan aina tavallista kuohukermaa, tavallista maitoa jne. Kummasti on tarjottavat kelvanneet.

Suomalaisilla on kummallinen pakkomielle hylasta. On kaikenlaista eilaa ja muuta, hylasta on tullut normi ja tavallista ei tahdo aina edes löytää. Aivan turhaa prosessointia joka tulee aiheuttamaan lisää suolen ongelmia. Liian prosessoitu ruoka on pahasta, luomu parasta. Eikä sitä kupua pidä aina ahtaa niin täyteen, siitä ne vaivat monella johtuu. Joskus kannattaa pitää vatsalaukkua tyhjänäkin hetken.

Minäpä näytän sinulle vähän hyla-pakkomiellettä. Tervetuloa vaan seuraamaan elämääni seuraavat 24 tuntia yhden tavallisen maitolasillisen jälkeen. Et tietenkään kykene kokemaan niitä kivuliaita vatsanväänteitä, mitä tunnen, mutta ehkäpä ymmärrät jotakin sen jälkeen kun olet joutunut hengittämään pierujani ja ripulipaskani löyhkää. Ja jos et aivan täysin epäempaattinen ihminen ole, sinua saattaa hieman surettaa, kun kiemurtelen ja melkein itken suolistokipujani.

Sinulla voi ollakin oikeasti laktoosi-intoleranssi, mutta tutkitusti suurimmalla osalla niistä suomalaisista, jotka pitävät itseään intolerantikkoina, ei ole oikeaa laktoosi-intoleranssia. Heille käy luomutuotteet ja kas kummaa, ulkomailla maitotuotteet eivät aiheuta minkäänlaisia vaivoja!

Joka tapauksessa teen tarjottavat aina normaaliruokavalion mukaan. Minun ei tarvitse hyysätä jokaista erikoisruokavaliota noudattavaa. Ärsyttää jo muutenkin, että hyla-hysteria on aikaansaanut sen, että joissain maitotuoteryhmissä ei tahdo saada ei-hylaa tai ei-laktoositonta enää ollenkaan.

Minä en halua maksaa tuotteissani ylihintaa vatsavaivaisten takia.

Mulle ei sovi normaali maito ollenkaan, eikä mikään homogenoitu normaalilaktoosinen tuote. Oletan, että ongelmani on suomalainen tapa käsitellä maito. Luomua voin käyttää ja juoda vaikka litran yhtä kyytiä. Sitä pitää vaan aina muistaa olla hyrskyttelemässä. Ulkomailla ei koskaan mitään ongelmaa, eikä saksalaisissa maitotuotteissa. En ole vielä päässyt selville, miten tämä prosessi toimii, mutta näin se nyt vain on. Suurin osahan laktoosi-intolerantikoista sairastaa valiotautia, ei oikeaa laktoosin pilkkomishäiriötä.

Vierailija
146/191 |
06.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse muuten kokeilin joskus sitä luomumaitoa, kun niin moni kehui että sitä voi moni pierutautinen käyttää. Ostin purkin eikä tullut oireita. Ai että olin iloinen ja ostin toisen purkin. Siinä sitten ilmeisesti tuli se henkilökohtainen raja vastaan ja vietin vuorokauden niin kipeenä ravaten vessan ja sängyn väliä.

Sehän se on niin monen vähän yksinkertaisemman vaikea ymmärtää, että monin laktoosi-intolerantikko sietää vähän laktoosia. Se taas on yksilöllistä minkä verran ja mahdolliset oireet riippuu myös muista syömisistä ja niiden yhteisvaikutuksesta. Ikävä vain jos vieraissa on sattunut olemaan yhtään herkempää, jonka yö todennäköisesti meno pilalle eikä edes tiedä miksi, jos ei osaa epäillä ap:n valehdelleen. Sitä voi epäillä mitä vain ruokamyrkytyksestä vatsatautiin, jos ei osaa epäillä laktoosia piilotettuna.

Ap on kyllä harvinaisen tyhmä ja ilkeä.

Vierailija
147/191 |
06.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä en koskaan tee tarjolle hyla- tai laktoosittomia tuotteita. Ostan aina tavallista kuohukermaa, tavallista maitoa jne. Kummasti on tarjottavat kelvanneet.

Suomalaisilla on kummallinen pakkomielle hylasta. On kaikenlaista eilaa ja muuta, hylasta on tullut normi ja tavallista ei tahdo aina edes löytää. Aivan turhaa prosessointia joka tulee aiheuttamaan lisää suolen ongelmia. Liian prosessoitu ruoka on pahasta, luomu parasta. Eikä sitä kupua pidä aina ahtaa niin täyteen, siitä ne vaivat monella johtuu. Joskus kannattaa pitää vatsalaukkua tyhjänäkin hetken.

Minäpä näytän sinulle vähän hyla-pakkomiellettä. Tervetuloa vaan seuraamaan elämääni seuraavat 24 tuntia yhden tavallisen maitolasillisen jälkeen. Et tietenkään kykene kokemaan niitä kivuliaita vatsanväänteitä, mitä tunnen, mutta ehkäpä ymmärrät jotakin sen jälkeen kun olet joutunut hengittämään pierujani ja ripulipaskani löyhkää. Ja jos et aivan täysin epäempaattinen ihminen ole, sinua saattaa hieman surettaa, kun kiemurtelen ja melkein itken suolistokipujani.

Sinulla voi ollakin oikeasti laktoosi-intoleranssi, mutta tutkitusti suurimmalla osalla niistä suomalaisista, jotka pitävät itseään intolerantikkoina, ei ole oikeaa laktoosi-intoleranssia. Heille käy luomutuotteet ja kas kummaa, ulkomailla maitotuotteet eivät aiheuta minkäänlaisia vaivoja!

Joka tapauksessa teen tarjottavat aina normaaliruokavalion mukaan. Minun ei tarvitse hyysätä jokaista erikoisruokavaliota noudattavaa. Ärsyttää jo muutenkin, että hyla-hysteria on aikaansaanut sen, että joissain maitotuoteryhmissä ei tahdo saada ei-hylaa tai ei-laktoositonta enää ollenkaan.

Minä en halua maksaa tuotteissani ylihintaa vatsavaivaisten takia.

Mulle ei sovi normaali maito ollenkaan, eikä mikään homogenoitu normaalilaktoosinen tuote. Oletan, että ongelmani on suomalainen tapa käsitellä maito. Luomua voin käyttää ja juoda vaikka litran yhtä kyytiä. Sitä pitää vaan aina muistaa olla hyrskyttelemässä. Ulkomailla ei koskaan mitään ongelmaa, eikä saksalaisissa maitotuotteissa. En ole vielä päässyt selville, miten tämä prosessi toimii, mutta näin se nyt vain on. Suurin osahan laktoosi-intolerantikoista sairastaa valiotautia, ei oikeaa laktoosin pilkkomishäiriötä.

Myös maidoissa on eroja käsittelytapa lisäksi. Lehmien maito rodun perusteella jaetaan esimerkiksi A1 ja A2 maitoon. Ainakin proteiinista on eroja ja toisen epäillään liittyvän kohonneeseen diabetes-riskiin. En tiedä onko sitä vielä tutkittua, miten paljon karjan rodun ja tuottaman maidon eroja on laktoosin suhteen.

Vierailija
148/191 |
06.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laktoosi-intorelanssi on ihmisille luonnollisempi tila imeväisiän jälkeen, kuin se, että tavallista maitoa voisi juoda. Laktoosi-intorelanssissa suolistosta puuttuvat laktaasientsyymit, jotka pilkkovat maitosokeria. Tajuaakohan aloittaja, että voi aiheuttaa l.i.tä sairastaville vieraille kroonisempiakin oireita.

Vierailija
149/191 |
06.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä en koskaan ota mitään tarjottavia, joissa edes saattaisi olla maitoa, eikä tyttäreni. Ollaan ilkeitä ja tuhmia ja nirsoja. Kun etenkin maitoproteiiniallergia on ihan varmasti omasta päästä keksitty juttu ja se, että piikkiä saa kohta olla iskemässä, jos ei ihan ambulanssia tarvi soittaa. Etenkin tytön kanssa on joskus pitänyt kiireellä rientää päivystykseen, kun on sattunut jossain "saattaa sisältää maitoa" tuotteessa olemaan se "sattuma". Tai sitten on käytetty voita leivonnassa. Mutta eihän se ole maitoa... ja eihän tätä allergiaa ole olemassa.

Miten vieläkin löytyy niin ääliöitä ihmisiä, että leikkivät toisten hengellä?

No sinä tässä tyhmä olet, kun vertaat maitoproteiiniallergiaa laktoosi-intoleranssiin. Ne ovat kaksi ihan eri juttua

Tiedän varsin hyvin, mutta aika usein maitoallergikko saa kuulla:"Juu se on laktoositonta, jos sanoo ettei voi ottaa niin siksi vain piti tuostakin mainita. Kun suurelle osalle ihmisiä allergiat ja intoleranssit menevät sekaisin ja pitävät molempia kuvitelmina.

Vierailija
150/191 |
06.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksihän alasti riisuutuminen auttaa? Itse teen nimittäin samaa pöntöllä silloin kun on maha pahasti sekaisin (tosin en muulloin). En ole ikinä maininnut tästä kenellekään, eikä ole tullut mieleen että joku muukin tekee niin.

Ehkä ei tule niin kuuma?

Vierailija
151/191 |
06.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aina on niitä jotka vain ns muodin vuoksi ovat laktoosiintolerantikkoja ja keliaakikkoja. Näiden henkilöiden vuoksi oikeast allergiset ja sairaat joutuvat kärsimään. Mieheni sisko kuuluu juuri näihin jotka kovaan ääneen joka juhlissa vaatii gluteenitonta ja kotona sitten unohtuu ruokarajoitteet koska todellista syytä niille ei ole! Tyttäreni on keliaakikko ja tiedän miten tärkeää oikean ruokavalion noudattaminen on.

Vierailija
152/191 |
06.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen kotikaupunkini ensimmäisiä laktoosivaivaisia lapsia, allergia todettiin 80-luvun alussa kun olin juuri täyttänyt kaksi . Äitiparka vietti koko lapsuuteni metsästäen minulle sopivaa jugurttia, keksejä, suklaata.. 

Nykyään onneksi niin  helppoa, kun joka toisessa tuotteessa lukee "laktoositon" ja kahviloiden maitokannuissakin on lähes poikkeuksetta laktoositonta maitoa.

Ei pidä puhua allergiasta jos on laktoosi-intoleranssi! Laktoosi-intoleranssi on normaali ominaisuus vieroittuneilla eli aikuisilla nisäkkäillä. Ne jotka sietävät maitoa aikuisena ovat saaneet geenimutaation perimässään. Lisäksi ei tule sotkea maitoallergiaa laktoosi-intoleranssiin!

Vierailija
153/191 |
06.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vieraasi olivat kohteliaita ja tietenkään suurin osa ei ole laktoosille herkkiä. Itse olen ja puolen tunnin sisään pitää päästä vessaan. Mutta en todellakaan ala vessareissujani emännälle tilittämään. Ajattelen vain että oli sitten laktoosia tai muuten vaan joku pöpö ruuissa.

Vierailija
154/191 |
06.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen kotikaupunkini ensimmäisiä laktoosivaivaisia lapsia, allergia todettiin 80-luvun alussa kun olin juuri täyttänyt kaksi . Äitiparka vietti koko lapsuuteni metsästäen minulle sopivaa jugurttia, keksejä, suklaata.. 

Nykyään onneksi niin  helppoa, kun joka toisessa tuotteessa lukee "laktoositon" ja kahviloiden maitokannuissakin on lähes poikkeuksetta laktoositonta maitoa.

Höpöhöpö, sulla ei ole mitään. Ihan oikea laktoosi-intolerantikko kyllä tietää että kyseessä ei ole allergia. Sen verran on jokainen oireistaan ja tästä vaivasta ottanut selvää.

Vierailija
155/191 |
06.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei saa valehdella että on laktoositonta, jos ei ole. Pomoni ja tyttäreni saavat pahoja vatsanväänteitä laktoosista. Kumpikaan ei teeskentele.

Vieraasi osasivat käyttäytyä.

Vierailija
156/191 |
06.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei pidä puhua allergiasta jos on laktoosi-intoleranssi! Laktoosi-intoleranssi on normaali ominaisuus vieroittuneilla eli aikuisilla nisäkkäillä. Ne jotka sietävät maitoa aikuisena ovat saaneet geenimutaation perimässään. Lisäksi ei tule sotkea maitoallergiaa laktoosi-intoleranssiin!

Komppaan.

Maitoallergia on nykyäänkin hankala, ja tuoteselosteet on pakko lukea tarkkaan ihan kaikista mahdollisista minkä aikoo suuhun pistää. Jopa karkkipusseista ja lääkepakkauksista, ja sellaisista ruuista joihin ei laiteta maitoa. Maidon osia käytetään toisinaan lisäaineina.

Välillä on ollut pakko kysyä valmistajalta tai maahantuojalta.

Jos pakkauksessa lukee että tuote on laktoositon ja sisältää kerma-aromia niin saattaa olla maidoton tai sitten ei.

Tai jos mitään maitoon viittaavaa ei löydy tuoteselosteesta, mutta kuitenkin sanotaan ettei sovi laktoosi-intoleranssista kärsivälle, niin ei sitä uskalla riskillä allergiselle antaa.

Näistä tuotteista kumpikin oli maidottomia maahantuojan mukaan. Siinä jälkimmäisessä oli jotain laktoosia muistuttavaa kasvista saatavaa tuotetta joka kuulemma saattaa aiheuttaa oireita laktoosi-intolerantteille.

Vierailija
157/191 |
06.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Teet varmaan saman myös mm. pähkinäallergikoille ja hähättelet selän takana?

Vierailija
158/191 |
06.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehkä tarjoilusi aiheuttavat muulloinkin ruokamyrkytysoireita, joten kyseessä ei ollut mikään uutinen?

Vierailija
159/191 |
06.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihminen on laktoosi-intolerantikko luonnostaan. Länsimaissa on vain juotu maitoa niin paljon, ettei se entsyymi ole päässyt kehittymään.

Vierailija
160/191 |
06.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Missä ne todisteet on? Oletko käynyt tutkimassa jokaisen vieraasi kakan koostumuksen? Vai miten todistat että laktoosi-intoleranssi on vain pään sisällä? Tuskinpa niillä sun vieraillas on tapana kertoa facebookissa millaisen kakan tänään tekivät, että oliko seb kova vai kiinteä vai peräti ripulia. Eikä kohtelias ihminen ala haukkua juhlien ruokaa, ei vaikka saisi siitä vatsaoireita. Se nyt vaan ei kuulu tapoihin.

Eli oikeasti sulla ei ole minkäänlaisia todisteita mistään. Paitsi se me tiedetään, että sinä olet valehtelija ja muutenkin ikävä ihminen. Sun mielestä kaikki ihmiset vaan valehtelee laktoosi-intoleranssistaan. No, niinhän sitä sanotaan että valehtelija luulee toista valehtelijaksi ja...

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän viisi neljä